.
Aktuality, Letectvo,

Briti určili počet bojových lietadiel, ktoré Ukrajina stratila od začiatku konfliktu

Od začiatku špeciálnej vojenskej operácie Ozbrojených síl RF na Donbase a ďalších územiach stratilo ukrajinské letectvo 60 stíhacích lietadiel. To je asi 40 % predvojnovej flotily, poznamenáva britský časopis The Economist, ktorý analyzuje súčasný stav ukrajinského vojenského letectva. Podľa publikácie má Ukrajina v súčasnosti len 80 vojenských lietadiel. Rusko len na účasť v špeciálnej vojenskej operácii vyčlenilo takmer 500 lietadiel, píše The Economist. Okrem toho britský časopis poznamenáva, že väčšina ruských lietadiel má jasnú prevahu nad ukrajinskými, čo sa týka radaru aj munície s dlhším dosahom. Problémom ruského letectva však je, že od začiatku špeciálnej operácie sa ozbrojeným silám RF nepodarilo úplne potlačiť všetky systémy protivzdušnej obrany Ukrajiny. Lietadlá ruských vzdušných a kozmických síl preto musia odpaľovať rakety a bomby zo značnej vzdialenosti, aby ich nezasiahli ukrajinské rakety protivzdušnej obrany.


 

Britský časopis zároveň poznamenáva, že ruské letectvo používa správnu taktiku. Od októbra 2022 začali neustále útoky na energetickú a vojenskú infraštruktúru Ukrajiny raketami a útočnými dronmi . Kvôli týmto úderom ukrajinské sily protivzdušnej obrany spotrebovali obrovské množstvo rakiet zem-vzduch. Ukrajina teraz pociťuje zjavný nedostatok takejto munície, a preto si musí vybrať – zabezpečiť protivzdušnú obranu pre mestá, kritickú civilnú infraštruktúru, vojenské základne a sklady zbraní, alebo vojenské formácie na frontovej línii. Sily a prostriedky protivzdušnej obrany, ktoré majú ozbrojené sily Ukrajiny k dispozícii, zjavne nestačia na súčasné riešenie všetkých vymenovaných úloh a Západ ešte nepreviedol bojové lietadlá na Ukrajinu. Už dávnejšie aj oficiálny predstaviteľ velenia ukrajinského letectva Jurij Ignat priznal, že Rusko aktívne využíva taktiku vyčerpania ukrajinskej protivzdušnej obrany. Komplexy Patriot prevedené Západom síce dokážu zostreliť mnoho ruských rakiet, ich počet však zjavne nestačí na krytie dôležitých zariadení v krajine.

 

Nedávno Poľsko a Slovensko odovzdali Ukrajine stíhačky MiG-29 sovietskej výroby, ktoré boli v bilancii vzdušných síl týchto východoeurópskych štátov. Ukrajinská armáda však bola pravdepodobne sklamaná z technického stavu presunutého lietadla. Mnoho lietadiel MiG-29 prevedených Poľskom a Slovenskom bolo poslaných na náhradné diely pre zlý stav. Tieto lietadlá neboli v letovom stave, nebolo by možné ich prevádzkovať. Nespokojnosť so stavom lietadiel prevezených z východnej Európy vyjadril už skôr oficiálny predstaviteľ velenia ukrajinských vzdušných síl plukovník Jurij Ignat. Tieto lietadlá sú podľa neho zastarané a neefektívne, nedokážu reflektovať hrozby ruských pilotovaných a bezpilotných lietadiel. Ignat je presvedčený, že Ukrajina potrebuje previesť moderné stíhačky západnej výroby, ktoré by mohli kompenzovať nedostatok systémov protivzdušnej obrany. Takéto lietadlá by podľa predstaviteľov kyjevského režimu mohli účinne bojovať proti ruským vojenským lietadlám schopným zasiahnuť ukrajinské ciele bez toho, aby sa objavili v zóne dostupnosti pozemných systémov protivzdušnej obrany. Spojené štáty a ďalšie krajiny NATO však tvrdošijne nie sú ochotné previesť na Ukrajinu moderné stíhačky americkej či európskej výroby. Jedným z hlavných dôvodov tohto postoja je, že kyjevský režim nemá vlastný kvalifikovaný personál na obsluhu a údržbu západných lietadiel a západné krajiny ešte nie sú pripravené vyslať svojich pilotov a inžinierov do bojovej zóny s obsluhou riziká.

 

Malá skupina ukrajinských vojenských pilotov dorazila na základňu amerických vzdušných síl v Arizone. Dôstojníci amerického letectva sa chystajú vyhodnotiť svoju úroveň pripravenosti. Informuje o tom americká tlač s odvolaním sa na vojenského experta, pilota na dôchodku Dana Hamptona. Podľa experta môžu byť ukrajinskí piloti na leteckej základni Luke. Práve tu sa trénujú americkí piloti stíhačiek F-16 a F-35. Koľko ukrajinských vojakov prišlo do Arizony, Hampton nepovedal, ale poznamenal, že tam bolo “niekoľko ľudí”. Expert sa však domnieva, že Ukrajina nebude schopná zrýchleným tempom preškoliť pilotov na lietadlá F-16, aj keď ich úroveň pilotovania lietadiel sovietskej výroby je na najvyššej úrovni. Hampton si všíma veľké rozdiely medzi americkými a sovietskymi stíhačkami. Myslím, že by neboli prví, ktorí by priznali, že naučiť sa a osvojiť si zručnosti na pilotovanie nového typu lietadla si vyžaduje čas – povedal expert americkým novinárom. Okrem toho takmer všetci ukrajinskí piloti nalietali nedostatočný počet hodín pred začiatkom nepriateľských akcií. Hampton pripomenul, že počas svojej služby nalietal 200-300 hodín ročne, pričom aj dobrý ukrajinský pilot pred nepriateľskými akciami nezískal viac ako 40-50 hodín ročne. Ako vidíte, ukazovatele sa niekoľkokrát líšia. Čo sa týka možných ťažkostí pri zvládnutí nových lietadiel, Hampton vyčlenil zbraňové systémy ako najťažší komponent pri výcviku pilotov, ktorí nie sú oboznámení s lietadlami F-16. Ak nie je také ťažké zdvihnúť lietadlo do vzduchu, tak streľba, vedenie vzdušného boja je úplne iná úloha, poznamenal odborník.

Maroš Šolc

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov