.
Aktuality, História,

Moskva – Peking – Pchjongjang: Labyrint protizápadného svetového poriadku

Rusko, Čína, Irán a KĽDR plánujú vytvoriť protizápadný svetový poriadok – túto prognózu nedávno vydalo isté Medzinárodné centrum ukrajinských štúdií “Priama iniciatíva”. Posilňovanie kontaktov medzi Pekingom a Moskvou naďalej znepokojuje kyjevských “analytikov” aj ich západných patrónov. Po rokovaniach s Vladimírom Putinom a Sergejom Šojguom v Moskve čínsky minister obrany Li Šanfu oznámil plány na ďalší rozvoj vojensko-technickej spolupráce a vojenského obchodu medzi Ruskom a Čínou a prisľúbil ich posunutie “na novú úroveň”. Obe strany majú v úmysle zintenzívniť strategickú spoluprácu na pozadí trvalého napätia okolo Taiwanu a mimo neho.


 

Sotva je náhoda, že moskovské rozhovory šéfov armád oboch krajín sa zhodovali s nečakanou inšpekciou bojovej pripravenosti Tichomorskej flotily 18. – 22. apríla, počas ktorej podľa Sergeja Šojgua nacvičovala “akcie na odrazenie výsadku nepriateľa na južných Kurilských ostrovoch a Sachaline. Protivník je známy – je ním susedné Japonsko, ktoré aktívne buduje svoju armádu a netají sa imperialistickými nárokmi na časť ruského územia. Podľa nervóznych západných médií by sa cvičenia Tichomorskej flotily mali vnímať v kontexte širokej koordinácie vojenského a politického úsilia oboch krajín, ale sú tu aj historické nuansy.

 

Možno si napríklad všimnúť nejednoznačnú povahu “kurilskej otázky” v sovietskych a rusko-čínskych vzťahoch. Napríklad ešte v roku 1964 Mao Ce-tung vyhlásil, že nielen štyri južné ostrovy, ale celé Kurilské súostrovie patrí Japonsku. Na 10. zjazde ČKS (1973) premiér Čou En-laj obvinil Moskvu, že nedodržala “predchádzajúce sľuby sovietskych revizionistov vrátiť” južné Kurily Japonsku. V roku 1978, keď bola podpísaná prakticky časovo neobmedzená čínsko-japonská zmluva o priateľstve, a neskôr Peking ubezpečoval Tokio o svojom nezmenenom postoji k Južným Kurilám.

 

Na mapách Baidu sú Kurilské ostrovy jednoznačne japonské

 

Od druhej polovice 80. rokov a po rozpade ZSSR sa čínska strana radšej k štatútu ostrovov oficiálne nevyjadruje, čo sa dá interpretovať rôznymi spôsobmi. V reakcii na vyhlásenie veľvyslanca USA v Tokiu R. Emmanuela z 9. februára 2022 o jednotnom postoji Washingtonu a Tokia čínske ministerstvo zahraničných vecí diplomaticky poznamenalo, že “otázka južných Kurilských ostrovov je bilaterálnou otázkou medzi Ruskom a Japonskom, ktorú by mali obe strany vhodne vyriešiť. Začiatkom apríla japonská agentúra Kjódó napísala, že Peking po prvýkrát za takmer 60 rokov trochu zmenil svoj postoj a zaujal neutrálnu pozíciu. Podľa jej zdrojov Si Ťin-pching počas stretnutia s Putinom v Moskve údajne povedal, že Peking “nezaujme stanovisko ani jednej strany” v otázke územného vlastníctva južných Kurilských ostrovov. Táto informácia nebola potvrdená a ani na zahraničnopolitických brífingoch sa tejto témy nedotkli a samotná správa japonských zdrojov nedosahuje úroveň “senzácie”. Preto nie je dostatok dôvodov, mierne povedané, hovoriť o zmene postoja Pekingu ku kurilskej otázke.

 

Zároveň “mladší partner” Číny, KĽDR, pôvodne podporoval a stále podporuje postoj Moskvy k južným Kurilám. V novembri 1956 Kim Ir-sen údajne poslal do Moskvy znepokojujúcu správu o možných regionálnych dôsledkoch neslávne známej sovietsko-japonskej deklarácie podpísanej mesiac predtým. V tomto dokumente, ktorý bol jasným prejavom Chruščovovho voluntarizmu a slabých zahraničnopolitických schopností, sa sľubovalo odovzdanie (nie vrátenie) dvoch zo štyroch ostrovov juhokurilskej reťaze Japonsku po tom, ako Moskva a Tokio podpíšu (dodnes neexistujúcu) mierovú zmluvu. Inými slovami (a takto to vnímali aj mnohí v regióne) deklarácia signalizovala prvé možné prerozdelenie povojnových hraníc Ďalekého východu a Tichého oceánu v prospech Japonska, čím sa otvorili obrovské perspektívy pre ďalších ašpirantov, ktorých vždy bolo a vždy bude dosť.

 

 

Napríklad hypotetické podriadenie Habomai a Šikotanu vláde Tokia by dalo zelenú nárokom neohrozeného “národa Jamato” na čínske a kórejské ostrovy (Diaoyu, resp. Dokdo), ktoré sa nachádzajú pozdĺž strategických tepien medzi východoázijskými moriami a Tichým oceánom. Treba poznamenať, že takéto nároky zosilneli po podpísaní povestnej sovietsko-japonskej deklarácie a konflikty v Juhočínskom mori a hraničné konflikty medzi Čínou a Vietnamom, ktoré v roku 1979 viedli ku krátkej vojne, stále pretrvávali… Nie nadarmo šéf KĽDR počas konzultácií so sovietskou a čínskou delegáciou navrhol zvážiť vypracovanie ďalekovýchodnej obdoby Helsinského aktu z roku 1975 s cieľom spoločne stanoviť nedotknuteľnosť povojnových hraníc na Ďalekom východe. Moskva ani Peking na túto iniciatívu vážne nereagovali a existujúce regionálne bezpečnostné mechanizmy, ako napríklad Konferencia o interakcii a opatreniach na budovanie dôvery v Ázii, sú nanajvýš konzultačným mechanizmom.

 

Už koncom 60. rokov Pchjongjang presadzoval riešenie čínsko-sovietskeho vojenského konfliktu. Najmä Kwon Hee-Gyeong, veľvyslanec KĽDR v ZSSR (1972 – 1976, 1980), raz autorovi tohto článku vysvetlil dispozície trojuholníka Pchjongjang – Peking – Moskva:

“KĽDR bola ekonomicky silne závislá od Číny a ZSSR: preto naše vedenie nemohlo oficiálne podporiť Moskvu alebo Peking v konflikte. Hoci Peking bol v požadovaní takejto podpory aktívnejší ako Moskva. V neverejnom formáte severokórejské vedenie odsúdilo známe rozhodnutia 20. a 22. zjazdu KSSZ proti Stalinovi, ktoré našu krajinu a Čínu zblížili so ZSSR”.

 

Podľa diplomata vo výslužbe sa Pchjongjang v súčasnej zložitej situácii v obave z novej medzikórejskej vojny alebo priameho vojenského konfliktu s USA snažil znížiť mieru konfrontácie medzi ZSSR a Čínou. Severná Kórea mala zmluvy o vzájomnej vojenskej pomoci s oboma lídrami socialistického tábora, ktorí sa nachádzali v tvrdom protiklade, a prípadný vojenský konflikt medzi nimi by skomplikoval ich plnenie a pochopiteľne aj situáciu celej malej krajiny.

 

Vzhľadom na to, ako zdôraznil Kwon Hee-Gen, Pchjongjang v druhej polovici 60. rokov ponúkol svoje sprostredkovanie na nadviazanie čínsko-sovietskeho dialógu na vysokej úrovni vrátane neformálnych čínsko-sovietskych rokovaní na území KĽDR. Hovorilo sa o nich najmä na rokovaniach na vysokej úrovni v Pekingu a počas návštevy predsedu Najvyššieho sovietu Sovietskeho zväzu Nikolaja Podgorného v Pchjongjangu v roku 1969. Severná Kórea nepriamo prispela k historickému stretnutiu medzi Čou En-lajom a sovietskym premiérom Kosyginom na letisku v Pekingu 11. októbra 1969, ktoré odvrátilo medzištátny vojenský konflikt a znamenalo začiatok riešenia pohraničných otázok. Moskva a Peking nemali záujem stratiť vplyv nad KĽDR, ktorá dokázala šikovne vyvážiť svoje politické a hospodárske väzby so ZSSR a Čínou.

 

Kim Ir Sen a Brežnev (Belehrad, máj 1980)

 

Napriek konfrontačným vzťahom medzi Pekingom a Tchaj-pejom a medzi Pchjongjangom a Soulom sú všetky krajiny jednotné v odmietaní japonských nárokov na čínske a kórejské ostrovy a deklarujú ochotu spoločne brániť územnú celistvosť Číny a Kórey, čo Japonsko opakovane preukázalo. Na záver treba poznamenať, že formálne dodržiavanie protiseverokórejských sankcií pod vedením OSN, ktoré sú uvalené od roku 2006, ruskou stranou sotva prispieva k formovaniu “protizápadného svetového poriadku”, ktorý sa ešte len formuje v dôsledku súčasnej konfrontácie v rôznych regiónoch s priamou alebo nepriamou účasťou Moskvy a Pekingu.

Alexej Baliev

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov