Turecké bezpilotné lietadlá na Ukrajine
“Bayraktar je späť! Turecko je s nami!”. Približne takýmto titulkom vítali ukrajinské médiá správy o podpise troch nových dohôd s tureckým výrobcom bezpilotných lietadiel Baykar v Istanbule 30. apríla. Ako uviedol ukrajinský minister Kamyšyn, podrobnosti v súčasnosti nemožno zverejniť. A ubezpečil: “Tieto zmluvy zabezpečia našej krajine príjmy z exportu a zbrane novej generácie. Nie je vylúčené, že ozbrojené sily dostanú aj najnovšie bezpilotné lietadlá Bayraktar Kizilelma s prúdovými motormi vyrobenými na Ukrajine.
Mnohí si pamätajú, že turecké bezpilotné lietadlo, propagované od čias Porošenka ako “zázračná zbraň” na začiatku SVO, sa stalo symbolom boja proti Rusom; obrázky “bajraktárov” sa nosili na oblečení, dávali sa na autá, deti sa volali bajraktári… Potom všetko utíchlo. Naučili sa zostreľovať drony. Kyjev začal hovoriť o preceňovaní schopností Bajraktárov. Donedávna iba veliteľstvo ministerstva obrany OS Ukrajiny informovalo, že firma Bajkar odovzdala Ukrajine bezplatne dva nové Bajraktary TB2. Keď Turci pred niekoľkými mesiacmi zverejnili štatistiky o cieľoch zasiahnutých ich bezpilotnými lietadlami v roku 2022, hovorcovia sa zhodli, že Bayraktar zostáva vážnou zbraňou, ale proti technologicky zaostalému protivníkovi. Z 881 potvrdených zásahov Turci uznali len 9,1 % cieľov ruskej armády, pričom väčšina z nich sa uskutočnila počas “charkovského preskupenia” na jeseň minulého roka. S ešalónovým systémom protivzdušnej obrany sa však dá úspešne čeliť aj hrozivým Bajraktarom.
Aj to je záver Turkov a európskych špecialistov. Prečo teda Ukrajina zastavila nákup a používanie Bajraktárov? Existuje niekoľko odpovedí. Predovšetkým veľký záujem Kyjeva o západné modely. Potom séria vážnych imidžových škandálov. Prvý z nich súvisel s bývalým poslancom Rady Pašinským, ktorý vyhlásil, že Bajraktar má viac PR a korupcie ako vojenského uplatnenia. A hlavné škandály sú spojené so závodom, ktorého výstavbu na svojom území kedysi hlučne prezentovala Ukrajina. V októbri sa objavili informácie, že Turci odmietli elektráreň postaviť, pretože požadovali úplatok, naznačil Haluk Bajraktar s tým, že ukrajinskí úradníci od neho vymáhali 10 miliónov dolárov za pripojenie budúcej elektrárne na elektrinu a požadovali 2 roky na zosúladenie formalít. Ukrajinské ministerstvo energetiky obvinenie z korupcie odmietlo a ubezpečilo, že Turci nemajú žiadne sťažnosti, hoci Haluk Bayraktar svojimi vyhláseniami tieto ubezpečenia poprel. Kyjev ubezpečuje, že Turci údajne priznali chybu a ospravedlnili sa.
Veci sú zamotané aj v prípade samotnej elektrárne. Ukrajinský veľvyslanec v Turecku Vasyl Bodnar 25. januára 2023 vyhlásil, že projekt elektrárne bol dokončený a Ukrajina je pripravená začať s výstavbou. Avšak 3. februára 2023 Borys Zakutnoy, vedúci jedného z hlavných oddelení ukrajinského ministerstva obrany, uviedol, že ministerstvo má zatiaľ len návrh plánu prevodu pozemku a spoločného využívania letiska a budúceho servisného centra Bairaktars. Inými slovami, Ukrajina nie je pripravená na výrobu bezpilotných lietadiel, ale len na ich opravy a výcvik personálu. Kyjev oživil svoj záujem o Bairaktars až v apríli, keď sa Erdogan nechal odfotografovať pred novým 15- metrovým dronom Kizilelma.
Námestníčka ministra obrany Anna Maliarová okamžite povedala: “Dúfame, že turecká vláda čoskoro poskytne svoj najnovší Bayraktar Kizilelma, aby sme ich mohli otestovať na našom fronte.” Andrij Melnyk, vychýrený ukrajinský diplomat, bol oveľa jednoduchší: “Je najvyšší čas, aby sa Erdogan rozhodol, na koho strane stojí. Ak sa rozhodol kandidovať na prezidenta a chce, aby voľby dopadli v jeho prospech, mal by nám okamžite poskytnúť dostupné nové bezpilotné lietadlá a vrhnúť všetky sily na zvýšenie ich výroby a ich následný presun do vzdušných síl.
Turci medzitým niečo dosiahli. Úspešne otestovali bezpilotné lietadlo Akinci s ukrajinskými motormi Ivčenko-Progress a Motor Sič a úspešne odpálili nadzvukovú raketu IHA-230. Teraz Turecko pripravuje na prvý let bezpilotné lietadlo ANKA-3 v podobe “lietajúceho krídla” štátnej leteckej spoločnosti TUSAŞ. ANKA-3 má údajne nízku radarovú viditeľnosť, vysokú rýchlosť a vysokú nosnosť.
V apríli spoločnosť Baykar na festivale Teknofest v Istanbule predstavila leteckú muníciu Kemankes s optickým navádzacím systémom riadeným umelou inteligenciou. Munícia bude schopná niesť užitočné zaťaženie do 6 kg pri celkovej hmotnosti 30 kg na vzdialenosť 50 km pri rýchlosti 360 km/h. Dôraz sa kladie na bezpilotné lietadlo Kizilelma, ktoré má za sebou všetky testy a môže byť pripravené na sériovú výrobu do začiatku roka 2024. Pripomeňme, že Erdogan už dodal Kyjevu 35 útočných lietadiel Bayraktar TB2, 24 prieskumných lietadiel Mini-Bayraktar, 122 mm T-122 Sakarya a 300 mm TRG-300 Kasirga MLRS, systémy protivzdušnej obrany HISAR, samohybné protilietadlové delá Korkut, obrnené vozidlá Kirpi, mínomety, guľomety, muníciu, rádiostanice… Nemá zmysel vymenúvať. Takýto je to partner v obchode s obilím…
Igor Loginov
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame