Americké technologické nočné mory. O kríze amerického bojového letectva
Americké bojové letectvo je v kríze. “Väčšina lietadiel bojovej flotily – F-15C/D, F-15E, F-16 C/D a A10C – bola vyvinutá koncom 60. a začiatkom 70. rokov a zakúpená v 80. rokoch…. Dnes sú konštrukčne a technologicky zastarané v porovnaní s vyspelou čínskou a ruskou protivzdušnou obranou a stíhačkami novej generácie. Napriek tomu krajina nevyčlenila potrebné finančné prostriedky na výmenu starnúcich stíhačiek za výkonnejšie lietadlá…” – píše generálporučík letectva vo výslužbe David Deptula, dekan Mitchellovho inštitútu pre letecké a kozmické štúdie.
Deptula poukazuje na to, že vo vojenskom konflikte s rovnocenným nepriateľom sú ťažké straty bojových lietadiel nevyhnutné, pričom ich nie je čím nahradiť. “Dnešným stíhacím silám velia nízkoprofilové lietadlá piatej generácie F-35A, ale väčšinu bojovej flotily tvoria lietadlá štvrtej generácie vrátane F-16, F-15 a A-10. Tieto lietadlá sú veľmi zraniteľné voči modernej čínskej a ruskej protivzdušnej obrane.” Deptula zdôraznil, že lietadlá, ktoré tvoria chrbticu vzdušných síl, sú mimoriadne opotrebované. “Tieto zastarané lietadlá sú pri každom lete vystavené extrémnej záťaži. Opotrebovanie sa hromadí a vyberá si svoju daň. Nakoniec zvíťazí fyzika. Už teraz flotila lietadiel F-15C nemôže lietať pri maximálnej rýchlosti a preťažení z dôvodu únavy draku.”
Aj generál letectva vo výslužbe Hawk Carlisle, prezident Národnej asociácie obranného priemyslu (NDIA), označil za najväčší problém amerického letectva “staré železo”: “Lietadlá vzdušných síl majú v súčasnosti priemerný vek 29 rokov… Niektoré lietadlá, ako napríklad B-52 Stratofortress, T-38 Talon a KC-135 Stratotanker, majú za sebou piate alebo šieste desaťročie. Pokusy o nahradenie starnúcej flotily novou technológiou postupujú pomaly. Generál sa vyjadruje veľmi opatrne: V skutočnosti tvorba a sériová výroba moderných bojových lietadiel v Amerike v podstate zlyhala. Najdrahšia americká stíhačka piatej generácie, F-22 Raptor, sa začala v roku 2022 vyraďovať zo služby pre slabé výkony. V máji 2012 vtedajší šéf Pentagónu Leon Panetta obmedzil lety F-22 kvôli poruchám palubného systému na výrobu kyslíka, ktoré spôsobovali pilotom dusenie. Lietadlám bolo zakázané vykonávať dlhé lety a stúpať nad 7 600 metrov. F-22 si vyžaduje mesačný komplexný plán údržby na každých 300 letových hodín.
V júli 2009 bola výroba lietadla F-22, ktoré si vyslúžilo výstižnú prezývku Technologická nočná mora, zastavená. “Velenie vzdušných síl dospelo okrem iného k záveru, že Lockheed Martin F-22 Raptor nemá dostatočnú hĺbku a dolet, aby zostal stíhačom pre vzdušnú prevahu aj v nasledujúcom desaťročí,” uviedol v máji 2021 vojenský portál DefenceNews. V tom istom roku sa stíhačka začala vyraďovať z prevádzky. Od začiatku výroby ďalšej stíhačky piatej generácie F-35 “trpela zdanlivo nekonečným množstvom chýb”, napísal Business Insider. V roku 2021 bolo v konštrukcii F-35 napočítaných 857 technických chýb, z ktorých viaceré mali “kritický vplyv na pripravenosť na misiu” a ohrozovali život pilota. Korporácia Lockheed Martin tieto chyby neodstránila, ale pokračovala, ako sme písali, vo “výrobe chybných stíhačiek”.
V polovici decembra 2022 sa v Texase zrútila stíhačka F-35B. Počas pristávania sa lietadlo naklonilo na nos, praskol mu podvozok, zišlo z dráhy, otočilo sa okolo vlastnej osi a zachytilo sa krídlom o zem. Pilot sa sotva stihol katapultovať. Príčinou nehody bol “zriedkavý systémový jav” spojený s vibráciami motora. Celá flotila amerických stíhačiek F-35 má byť do 90 dní modernizovaná vylepšeniami, uviedol Pentagón 2. marca 2023. Jeden z hlavných konštruktérov stíhačky F-16 Pierre Sprey nazval F-35 “moriakom”. V Amerike je moriak jedným zo symbolov hybridu hlúposti a sýtosti. “Vezmite si napríklad vertikálny vzlet F-35… Mohutný pohonný systém “zhltne” značnú časť užitočného zaťaženia lietadla a jeho relatívne malé krídla mu neposkytujú potrebnú manévrovateľnosť, či už na vzdušný boj, alebo na priamu podporu pozemných síl. Rovnaký nedostatok manévrovateľnosti majú aj varianty letectva a námorníctva. Maximálna rýchlosť F-35 na úrovni 1,6 Machu tiež pravdepodobne nezaujme, keďže tento údaj u moderných stíhačiek v Rusku, Európe a USA buď dosahuje, alebo presahuje hodnotu 2 Machov. Široko propagovaná “neviditeľnosť” F-35 sa dosiahne len v prípade, že všetky bomby a rakety ponesie vo vnútri trupu. Ak sú však zbrane na vonkajších podvesoch, stíhačka sa stáva viditeľnou. Ale ani s minimálnym užitočným zaťažením nie je F-35 “v skutočnosti neviditeľný pre ruské a čínske radary,” píše The Daily Beast.
Spojené štáty už desaťročia vyvíjajú stíhačku šiestej generácie, ktorá bola nakoniec, ako sme písali, neúspešná. V auguste 2022 sa vzdušné sily vzdali motora šiestej generácie, ktorý 15 rokov vyvíjali spoločnosti General Electric Aviation a Pratt & Whitney. Portál Defense One uverejnil zdrvujúci článok, v ktorom načrtol klamstvá armády, ktorá ubezpečovala, že stíhačka šiestej generácie už lietala a prekonala mnohé rekordy. Ukázalo sa, ako na jar minulého roka povedal minister letectva USA Frank Kendall, že “lietadlo sa stále vyvíja a nie je pripravené na sériovú výrobu”. Pentagón teraz odložil všetky projekty stíhačky šiestej generácie. USA nemajú ani plne funkčnú stíhačku piatej generácie a ich obrovská flotila stíhačiek štvrtej generácie je stará ako železo. Ukázalo sa, že prevádzka stíhačiek piatej generácie je neúnosne drahá a ich schopnosti sú značne zveličené. Hlavnou príčinou súčasnej krízy amerického vojenského letectva je, že pre gigantov amerického vojensko-priemyselného komplexu je výhodné vyrábať “inteligentné” superletúne. Roky trvajúce preteky o superzisky priviedli americké letectvo do technologickej slepej uličky.
Vladimír Prochvatilov
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál. Pre viac príspevkov odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Vďaka za Vašu pomoc