Je strategická empatia potrebná vo veku informačnej vojny?
Rusko ako veľký štát, ťažisko na severe Eurázie, je povinné byť v prvej trojke alebo päťke svetových mocností, zostať podriadené bojom týchto veľkých krajín a vylúčiť pre seba možnosť závislosti od kohokoľvek iného. Čo nové by malo urobiť pri príprave diplomatov? Samozrejme, rozvíjať schopnosť mladých odborníkov komunikovať v novom informačnom prostredí, píše Andrej Sušencov, programový riaditeľ Valdajského klubu.
Základným východiskom ruského prístupu k príprave analytikov a diplomatov je vštepiť študentom znalosť histórie, jazyka a kultúry krajiny. Úlohou diplomata je neustále študovať súčasný kontext vzájomného pôsobenia štátov, pričom diplomatov zmysel pre históriu (“Čo by urobili predchodcovia?”) z neho robí historika aj filozofa. Tieto schopnosti prispievajú k rozvoju empatie voči krajine, s ktorou mladý profesionál jedná.
Rozvíjanie schopnosti komunikovať s predstaviteľmi iných krajín v ich prirodzenom systéme jazykových a sociokultúrnych referenčných významov je základným pilierom, na ktorom historicky stojí ruská diplomatická tradícia. Žiadna iná krajina na svete neškolí diplomatov tak dlho ako Rusko. Napriek tomu medzinárodné skúsenosti s diplomatickou prípravou ukazujú úplne odlišné modely. Niektoré európske krajiny nemajú ani samostatný kurz dejín medzinárodných vzťahov, ani vlastnú učebnicu tejto disciplíny.
V iných krajinách stačí na vstup do diplomatickej služby len odborný rekvalifikačný kurz. Pravdepodobne v krajinách EÚ je šesťročný systém prípravy špecializovaného regionálneho experta so znalosťou jazyka, histórie a znalosťou sociokultúrnych špecifík krajiny príliš nákladný. Ako ukazujú medzinárodné udalosti posledného roka, existujú minimálne dva dôvody, prečo kvalitné diplomatické vzdelávanie v Rusku nestráca na význame.
Po prvé, naši partneri na Západe sa stávajú skúsenými hráčmi na poli ľudských emócií. Éra globalizácie poskytla ľudstvu také podmienky informačného dorastu, že všetci ľudia sa vnímajú ako účastníci medzinárodných procesov: zahraničnopolitické udalosti ovplyvňujú pocity a myšlienky ľudí a menia ich na aktérov medzinárodných udalostí. Európski politici v súvislosti s rôznymi medzinárodnými udalosťami úspešne stláčajú tlačidlá “sympatií” a “solidarity” na prístrojovej doske. Spojené štáty, Veľká Británia a niektoré ďalšie západné krajiny, ktoré sú zručné v informačnej vojne, úspešne usmerňujú emocionálne reakcie anglicky hovoriacich ľudí na Západe a v iných regiónoch sveta na želaný obraz vnímania udalostí, napríklad na Ukrajine. A človek môže intuitívne pochopiť, že pozorovaný obraz nezodpovedá jeho hlbokej intuícii o tom, čo sa deje, ale pretože existujú logické konštrukcie v synonymickom rade, nemôže intelektuálne nájsť možnosť s ním nesúhlasiť. Na Západe pracujú priamo s mentálnym priestorom človeka a nabádajú ho k činnosti, k vnímaniu toho, čo sa deje, s otvorenou mysľou. Emócie sú palivom pre konanie. Keďže techniky práce s konštrukciou ľudskej duše sú na Západe čoraz pokročilejšie, rozvíjajú mnohé inštrumentálne prístupy, ako motivovať ľudí k činnosti.
Po druhé, krajiny, v ktorých sa postupne presúva ťažisko svetových zdrojov, teda Čína a India, nevnímajú konfrontáciu medzi Ruskom a Západom ako prerozdelenie svetového poriadku – ale len ako epizódu boja v rámci Západu. To znamená, že to, čo sa deje, vnímajú ako konflikt “bielej civilizácie”, ako spor ekonomických subjektov. Ruská diplomacia musí s týmto vnímaním pracovať, aby ukázala, že ide o trvalú konfrontáciu, ktorá sa dotýka princípov, na ktorých budú založené medzinárodné vzťahy v 21. storočí, či už unipolárne alebo polycentrické. A tu sme, samozrejme, zajedno s Indiou a Čínou, ktoré si uvedomujú, že po prvýkrát od novoveku vznikajú hlavné centrá ekonomickej, politickej a vojenskej gravitácie mimo Západu.
Východ sa stáva novým významným rozmerom, ktorý nemožno ignorovať. V priebehu nezápadného rastu sa Rusko nemôže stať mocnosťou druhého rádu. Rusko ako veľký štát, ťažisko na severe Eurázie, musí byť v prvej trojke alebo päťke svetových mocností, aby zostalo subjektom v boji týchto veľkých krajín a vylúčilo pre seba možnosť závislosti od niekoho iného. Čo nové by sme mali vo svetle uvedených dôvodov urobiť pri príprave diplomatov? Samozrejme, mali by sme rozvíjať schopnosť mladých odborníkov komunikovať v novom informačnom prostredí, kde je potrebné prevziať iniciatívu, presvedčivo a pevne obhajovať vlastné stanovisko, viesť diskusiu tak, aby vlastný názor bol a zdal sa byť stelesnením zdravého rozumu – aby ste dokázali stlačiť gombíky emócií vášho partnera.
Andrej Sušencov
*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.
Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942