DART-750
Aktuality, Letectvo,

Aerobatické cvičné turbovrtuľové lietadlo DART-750

V krajine našich juhozápadných susedov sa dňa 12.6.2023 odohrala nenápadná premiéra. Prvý let absolvovalo aerobatické cvičné turbovrtuľové lietadlo DART-750 rakúskej firmy Diamond Aircraft Industries GmbH. Let prebehol vo Wiener Neustadt, kde má firma hlavné sídlo. Lietadlo DART-750 je zatiaľ najvyspelejším a najnáročnejším projektom v oblasti základného pilotného výcviku, na ktorý si firma trúfla a predpokladá sa, že sa vďaka nemu stane svetovým lídrom na trhu základných cvičných lietadiel. Pokrýva totiž svojimi typmi lietadiel DA20 (jednomotorové dvojmiestne s piestovým motorom), DA40 (jednomotorové štvormiestne s piestovým motorom) a DA42 (dvojmotorové štvormiestne s piestovými motormi) celý rozsah základného pilotného výcviku a turbovrtuľový DART-750 bude high-end produkt. Pohonnú jednotku nového stroja tvorí turbovrtuľový motor PT6A-25C od Pratt & Whitney Canada. Motor je vybavený ochrannými systémami, ako je obmedzovač krútiaceho momentu a regulátor nadmerných otáčok. Motor poháňa päťlistú vrtuľu MT z prírodného kompozitu. Rodina motorov PT6A je známa svojím širokým rozsahom výkonu v tomto konkrétnom prípade je to 750 konských síl. Sú to spoľahlivé a osvedčené pohonné jednotky vo všetkých letových podmienkach a prostrediach, s nalietanými viac ako 425 miliónmi hodinami, pričom stavia na skúsenostiach získaných v rámci celej flotily Pratt & Whitney Canada, s vyše 900 miliónmi letových hodín. Len za posledných 10 rokov bolo na PT6A vykonaných 120 vylepšení a bolo vyrobených viac ako 50 000 motorov, z ktorých 25 000 z nich stále lieta. Turbovrtuľový motor PT6 býva považovaný za stále najuniverzálnejší turbovrtuľový motor vo všeobecnom letectve. S týmto motorom dosahuje dvojmiestny DART-750 s tandemovým usporiadaním sedadiel posádky maximálnu rýchlosť 265 uzlov (490 km/h). Manévruje v rozsahu násobkov preťažení od -4 do + 6. Vytrvalosť letu presahuje 3,5 hodiny. Koncept kokpitu DART predstavuje nezávislý tandemový dvojitý sklenený kokpit G3000 s mimoriadnym priestorovým výhľadom. Dvojitý sklenený kokpit Garmin G3000 je vybavený dotykovým ovládaním, 14,1-palcovou uhlopriečkou WXGA a displejom kokpitu s vysokým rozlíšením, 5,7-palcovým GTC 575 s vysokým rozlíšením, technológiou Synthetic Vision a rozšíreným pomerom šírky a výšky 16:9. DART-750 bude predstavený širšej verejnosti na Paris Airshow 2023 (static display #A6) a základná certifikácia EASA sa očakáva v roku 2024. DART-750 má byť civilne certifikovaný ako komplex celokompozitného aerobatického turbovrtuľového cvičného lietadla v tandemovej konfigurácii sedadiel, spolu so simulátorom DART FNPT II a s DART CBT (Computer Based Training) riešením.


Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov