Aerobatické cvičné turbovrtuľové lietadlo DART-750
V krajine našich juhozápadných susedov sa dňa 12.6.2023 odohrala nenápadná premiéra. Prvý let absolvovalo aerobatické cvičné turbovrtuľové lietadlo DART-750 rakúskej firmy Diamond Aircraft Industries GmbH. Let prebehol vo Wiener Neustadt, kde má firma hlavné sídlo. Lietadlo DART-750 je zatiaľ najvyspelejším a najnáročnejším projektom v oblasti základného pilotného výcviku, na ktorý si firma trúfla a predpokladá sa, že sa vďaka nemu stane svetovým lídrom na trhu základných cvičných lietadiel. Pokrýva totiž svojimi typmi lietadiel DA20 (jednomotorové dvojmiestne s piestovým motorom), DA40 (jednomotorové štvormiestne s piestovým motorom) a DA42 (dvojmotorové štvormiestne s piestovými motormi) celý rozsah základného pilotného výcviku a turbovrtuľový DART-750 bude high-end produkt. Pohonnú jednotku nového stroja tvorí turbovrtuľový motor PT6A-25C od Pratt & Whitney Canada. Motor je vybavený ochrannými systémami, ako je obmedzovač krútiaceho momentu a regulátor nadmerných otáčok. Motor poháňa päťlistú vrtuľu MT z prírodného kompozitu. Rodina motorov PT6A je známa svojím širokým rozsahom výkonu v tomto konkrétnom prípade je to 750 konských síl. Sú to spoľahlivé a osvedčené pohonné jednotky vo všetkých letových podmienkach a prostrediach, s nalietanými viac ako 425 miliónmi hodinami, pričom stavia na skúsenostiach získaných v rámci celej flotily Pratt & Whitney Canada, s vyše 900 miliónmi letových hodín. Len za posledných 10 rokov bolo na PT6A vykonaných 120 vylepšení a bolo vyrobených viac ako 50 000 motorov, z ktorých 25 000 z nich stále lieta. Turbovrtuľový motor PT6 býva považovaný za stále najuniverzálnejší turbovrtuľový motor vo všeobecnom letectve. S týmto motorom dosahuje dvojmiestny DART-750 s tandemovým usporiadaním sedadiel posádky maximálnu rýchlosť 265 uzlov (490 km/h). Manévruje v rozsahu násobkov preťažení od -4 do + 6. Vytrvalosť letu presahuje 3,5 hodiny. Koncept kokpitu DART predstavuje nezávislý tandemový dvojitý sklenený kokpit G3000 s mimoriadnym priestorovým výhľadom. Dvojitý sklenený kokpit Garmin G3000 je vybavený dotykovým ovládaním, 14,1-palcovou uhlopriečkou WXGA a displejom kokpitu s vysokým rozlíšením, 5,7-palcovým GTC 575 s vysokým rozlíšením, technológiou Synthetic Vision a rozšíreným pomerom šírky a výšky 16:9. DART-750 bude predstavený širšej verejnosti na Paris Airshow 2023 (static display #A6) a základná certifikácia EASA sa očakáva v roku 2024. DART-750 má byť civilne certifikovaný ako komplex celokompozitného aerobatického turbovrtuľového cvičného lietadla v tandemovej konfigurácii sedadiel, spolu so simulátorom DART FNPT II a s DART CBT (Computer Based Training) riešením.