.
Aktuality, Námorníctvo,

Malá raketová loď mení silu čiernomorskej flotily

Čiernomorská flotila má novú bojovú jednotku – malú raketovú loď (MRK) “Cyklon” projektu 22800, známu aj pod kódom “Karakurt”. Aký je zásadný význam týchto lodí pre ruské námorníctvo a akú úlohu môže hrať v Čiernom mori?


 

Hlavnou črtou projektu Karakurt je, že ide o viacúčelové lode schopné vykonávať celý rad úloh na mori. Moderné vojnové lode sú často postavené ako viacúčelové, aj keď niekedy majú určité rezervy v schopnostiach. Moderný torpédoborec západného typu bude mať teda významné schopnosti odraziť letecké útoky, ale jeho protiponorkové schopnosti budú výrazne nižšie. Napríklad fregata bude mať skôr protiponorkové možnosti a jej protivzdušná obrana bude menej schopná. Ale tak či onak, obe budú schopné vykonávať všetky hlavné úlohy hladinovej lode: vzdušnú a protiponorkovú obranu, možnosť raketového alebo delostreleckého útoku na hladinový cieľ, raketový alebo delostrelecký útok na pobrežie, schopnosť niesť jeden alebo dva vrtuľníky. Viacúčelová loď je oveľa vhodnejšia pre všetky potreby štátu.

 

V ZSSR vojenské myslenie dospelo k záveru, že viacúčelové lode sú užitočnejšie ako špecializované, do konca 80. rokov. Ak sa pozriete na projekty lodí 60. a 70. rokov, potom je tam jasne viditeľná špecializácia – malé a veľké protiponorkové lode, malé rakety, torpédoborce projektu 956, nevhodné na operácie proti ponorkám, lode projektov 1155 s výraznými protiponorkovými schopnosťami atď. Ale potom tu boli lode schopné robiť viac-menej všetko. Napríklad Admirál Čabanenko” projektu 1155.1, ktorý mal vynikajúce protiponorkové a úderné schopnosti, alebo hliadkové lode projektu 11540 (v Baltskom mori “Neustrašimij” a “Jaroslav Múdry”). V postsovietskom Rusku sa pôvodne plánovalo ísť rovnakou cestou. Keď v roku 2000 konečne začali stavať lode, urobili ich viacúčelovými. Boli to fregaty projektu 11356 pre čiernomorskú flotilu – s delostrelectvom, protiponorkovými zbraňami a vrtuľníkom, protilietadlovým raketovým systémom a raketovým systémom Kaliber. Toto bolo koncipované korvetami projektu 20380 – bez “kalibrov”, ale so systémami protivzdušnej obrany, protilodnými riadenými strelami, ponorkovým vyhľadávacím zariadením a protiponorkovými zbraňami, vrtuľníkom a silným kanónom. Ich ďalší vývoj – korveta projektu 20385 dostala aj Kaliber.

 

Perla domáceho staviteľstva lodí – fregata projektu 22350 môže využívať všetko: najvýkonnejší domáci protilietadlový raketový systém, takmer všetky typy protilodných riadených striel a riadených striel na zasiahnutie pobrežia, protiponorkové rakety, 130 mm kanón, schopnosť vyhľadávať a ničiť ponorky, vrtuľník. Tieto lode boli vytvorené v logike pripravenosti na akúkoľvek mysliteľnú vojnu. Podľa plánu mali vykonávať takmer akúkoľvek bojovú misiu za akýchkoľvek podmienok (búrka, zlé počasie atď.) S prudkým odporom nepriateľa. Ale mierový trend smerom k úzkej špecializácii Rusko tiež neobišiel – zrodilo sa rozhodnutie postaviť “špecializované raketové lode” pre Kaliber. Takto sa objavil projekt malých raketových člnov (MRK) 21631 “Bujan-M” – predražený pre svoju veľkosť, nemá výnimočnú protivzdušnú obranu, nie je schopný brániť sa proti ponorkám alebo ich odhaliť, pomalá loď so zlou spôsobilosťou na plavbu, vyzbrojená ôsmimi riadenými strelami Kaliber. Je vhodný len na zasiahnutie pobrežia a delostreleckú paľbu. Ďalšou vysoko špecializovanou loďou sa ukázal byť projekt 22160 – pomaly sa pohybujúce hliadkové lode vyzbrojené iba jedným 76-mm kanónom.

 

Malé raketové lode zároveň urobili značný rozruch – použitie riadených striel Kaliber proti cieľom v Sýrii v roku 2015 znervóznilo mnohých západných “jastrabov”. Takýto debut zaručil, že v jednej alebo druhej forme, výstavba malých raketových lodí bude pokračovať. Od roku 2014 Rusko čelí prerušeniu vojensko-technických vzťahov s inými štátmi. Vzhľadom na rastúci konflikt s Ukrajinou bolo nemožné dodávať hlavné elektrárne s plynovou turbínou pre fregaty projektu 11356 a prevodovky hlavných elektrární pre fregaty projektu 22350 (tento problém bol neskôr odstránený nasadením ich výroby v závode Zvezda-Reduktor v Petrohrade). Kvôli sankciám z Nemecka sa ukázalo, že nie je možné získať motory MTU pre Bujan-M a spracovanie projektu pre čínske dieselové motory bolo veľmi ťažké. Výstavba korviet projektov 20380 a 20385 bola zastavená na päť rokov – od roku 2016 do roku 2021 nebol položený žiadny z nich. V skutočnosti, s naliehavou potrebou nových lodí, sa ukázalo, že je buď nemožné alebo ťažké ich stavať. Bol však nájdený nový projekt malej raketovej lode, vytvorený v kancelárii Almaz Central Design – projekt 22800 Karakurt (hlavný dizajnér D.E. Cymlyakov).

 

Pre Rusko sa táto loď so svojou jednoduchosťou ukázala ako jedinečná, ale z neočakávaného uhla. Je bežné, že ruské staviteľstvo lodí “napcháva” projekt nedokončenými systémami, s vysokými nákladmi a odchýlkami od požadovaných taktických a technických charakteristík, ktoré sa potom musia priniesť priamo na lode. “Karakurt” bol postavený iba pomocou sériových systémov, počas jeho vzniku sa neuskutočnil žiadny vývoj. To viedlo po prvé k rýchlemu návrhu a po druhé k rýchlej výstavbe lodí a po tretie, na rozdiel od iných projektov, všetko funguje naraz, nie je potrebné nič dokončiť. Prvé dva trupy však nedostali protilietadlové raketové a delostrelecké systémy Pancir-M stanovené v dizajne, ale všetky ostatné jednotky v sérii ho majú.

 

Druhou vlastnosťou “Karakurtu” je štandardizácia. Ruské lode často menia úpravy. To komplikuje výcvik personálu a plánovanie bojových operácií a udržiavanie technickej pripravenosti a zvyšuje náklady na výstavbu. “Karakurty” sú takmer identické. S výnimkou lodí bez Pancir-M, všetky ostatné lode, dokonca aj tie, ktoré sú postavené v rôznych továrňach, majú malé rozdiely. Tieto dva dôvody urobili z Karakurtu lacnú vojnovú loď – vzhľadom na budúce škrty v námornom rozpočte je to dôležité.

 

Po tretie, napriek tomu, že Karakurt, podobne ako Bujan-M, je malá raketová loď s rovnakým osemraketovým odpaľovacím zariadením 3S14 pre kaliber, nemožno ich porovnávať. “Karakurt” je len o triedu vyšší. Na rozdiel od Bujan-M, všetky postavené lode môžu byť ľahko modernizované pre použitie protilodných rakiet Onyx a Zirkon. Ak je loď vybavená zníženou sonarovou stanicou, komplexom Paket-NK s protitorpédami a modernizovaná na použitie protiponorkových rakiet, potom môže byť použitá proti ponorkám. Tieto práce sa teraz nevykonávajú, zákazník ich nepotrebuje, ale to všetko je možné. Loď má dobrú plavebnú spôsobilosť. Okrem toho je loď rýchla, je schopná poskytnúť kurz 30 uzlov. A jej motory sú úplne domáce M507 od PJSC Zvezda.

 

A samotná loď je oveľa všestrannejšia. Môže nezávisle detekovať a zasiahnuť hladinové ciele, a to aj pomocou protilodných rakiet. Pre takýto prípad má optimálnu zbraň kalibru 76 mm, môže viesť delostrelecký boj bez obmedzení. Môže byť použitá na otvorenom mori za zlého počasia, a čo je najdôležitejšie, má lepšie schopnosti odraziť raketové útoky vďaka Pancir-M ako ktorýkoľvek konkurent. Je to takpovediac návrat na správnu cestu. Cesta k sérii Karakurt sa ukázala byť ťažká, hoci vedúca loď závodu Pella v Petrohrade bola postavená v rekordnom čase, nastali problémy s motormi, drasticky to oneskorilo sériu. Lodenica Amur tiež rýchlo stavia Karakurty. Ale som veľmi spokojný s tretím závodom, ktorý stavia tieto lode. Je obzvlášť potešiteľné, že ide o kerčskú lodenicu “Zaliv”. Tento podnik, ktorý je už dlho pod jurisdikciou Ukrajiny, stratil významnú časť svojho potenciálu. A teraz bola uvedená do prevádzky prvá plnohodnotná viacúčelová vojnová loď postavená v Zalive v postukrajinskej ére!

 

Počas špeciálnej vojenskej operácie dostala čiernomorská flotila niekoľko bolestivých úderov. Raketový krížnik Moskva, veľká pristávacia loď Saratov, remorkér záchranca Vasily Bech a množstvo lodí boli stratené. V skutočnosti mala Čiernomorská flotila iba dve lode technicky schopné odraziť raketové útoky z ukrajinského pobrežia – fregaty admirál Makarov a admirál Essen. Nie je možné presunúť lode z iných flotíl do čiernomorskej flotily – úžiny sú uzavreté. Karakurty však tento stav menia. Hoci rozsah ničenia cieľov “Pancir-M” je malý, ale zachytenie cieľov vo vnútri je spoľahlivo vykonávané a spolu s fregatami “Cyklon” je dosť sila v obrannej bitke. A netreba ich odnikiaľ prekladať, už je tu. Ak vezmeme do úvahy priebeh udalostí v Čiernom mori, je dôležitejšia ako kaliber. Loď však nesie svojich osem riadených striel. A ďalší “Karakurt” je na ceste – “Askold”. S ním bude mať čiernomorská flotila štyri lode schopné odraziť protiraketové útoky. Pomaly, ale isto sily čiernomorskej flotily opäť rastú. Samozrejme, stále potrebujú výcvik zodpovedajúci hrozbám, ale to je už otázka pre velenie flotily. A priemysel pomaly začína odovzdávať nové lode a Cyklon je len prvou lastovičkou.

Alexander Timochin

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov