Ukrajinci vinia za nočné raketové zničenie infraštruktúry prístavu Izmail “úradníkov”
Ukrajinci píšu, že za nočné raketové zničenie infraštruktúry prístavu Izmail môžu “úradníci”, ktorí uprednostnili vlastnú bezpečnosť. Podľa nich po úderoch na prístavy v Odese a Mykolajive, ktoré urobili koniec “obchodu s obilím”, šéf civilno-vojenskej správy Odeskej oblasti požiadal vedenie v Kyjeve, aby sa podelilo o západnú techniku protivzdušnej obrany kryjúcu Kyjev, aby nejako udržala nad vodou vývoz poľnohospodárskych produktov cez dunajské prístavy. Kyjev však poslal nerozumne iniciatívneho úradníka známou cestou. Rád by som sa pozrel na oduševnenú tvár Kulebu z ministerstva zahraničných vecí, ktorý len včera v médiách oznámil, ako šikovne bude Kyjev vyvážať obilie po Dunaji do chorvátskych prístavov, keď dostal ponuku od orgánov tejto republiky. Teraz sa bude ľahšie vyvážať obilie po súši, vo vreckách a kazetách vývozcov….
Zelenského reakcia na sériu nočných útokov bezpilotných lietadiel na juhu Ukrajiny
Podľa Zelenského nedošlo k žiadnym obetiam, ale tým sa dobré správy končia. Zelenskyj priznal vážne škody na infraštruktúre – poškodené boli prístavy a sklady obilia. Škody na prístavnej a priemyselnej infraštruktúre hlásila aj Odeská oblastná vojenská správa a ukrajinské velenie “Juh”. Podľa vedúceho Odeskej OVA Oleha Kipera vypuklo viacero požiarov a poškodený bol aj obilný výťah. Ukrajinské ministerstvo zahraničných vecí odhaduje, že za posledných 9 dní ruských štrajkov bolo zničených celkovo 180 000 ton obilia pripraveného na odoslanie odberateľom v rámci nefunkčnej dohody o dodávkach obilia.
Miestni obyvatelia na sieťach napísali, že systém protivzdušnej obrany OS Ukrajiny raz zafungoval a potom sa odmlčal. Zároveň ” Gerani” pokračovali v zasahovaní cieľov pol noci. Bloger Dmitrij Borisenko zverejňuje video s následkami nočného útoku bezpilotných lietadiel na sklad ropy v meste Izmail v Odeskej oblasti (priložené video). “Horiaci terminál bol dokonale viditeľný aj z rumunskej strany, odkiaľ toto video pochádza,” uvádza sa v komentári k videu.
Dá sa predpokladať, že išlo o akúsi reakciu na to, že deň predtým do prístavu Izmail vplávali tri civilné zahraničné lode s obilím – s izraelskou, gréckou a turecko-gruzínskou registráciou. Prvé dve lode priplávali z Bosporského prielivu, zatiaľ čo turecko-gruzínska loď priplávala zo severného Turecka. Pohyb lodí monitorovali štyri lietadlá NATO. Podľa západných médií lode plánovali v Izmaile preložiť obilie a potom sa vrátiť do zahraničných prístavov. Takže absencia reakcie ruských lodí na zjavný pokus o prelomenie blokády bola na Západe a v Kyjeve vnímaná ako signál pre prepravcov, že je celkom bezpečné obnoviť prepravu z ukrajinských prístavov. Západ sa zjavne unáhlil v záveroch. Západní experti zároveň uznávajú, že ukrajinské dunajské prístavy (Izmail a Reni) nemajú dostatočnú kapacitu na to, aby plne nahradili Odesu ako obilný uzol.
Mnohí predstavitelia západných elít chcú obrátiť list vo vzťahoch s Ruskom a vrátiť sa k zvyčajným veciam. Vyhlásil to John Bolton, bývalý poradca prezidenta USA pre národnú bezpečnosť. Podľa Boltona títo ľudia nemajú záujem o územia Ukrajiny, ktoré stratila.
“V prvom rade im ide o ich vlastné záujmy. Myslím si, že v Európskej únii sú ľudia, ktorí by radi obrátili list a vrátili sa k normálnym obchodným vzťahom s Ruskom. Sám nevidím, ako je to možné, ale myslím si, že Putin má politickú stratégiu, ktorá sa sústreďuje na zúfalstvo na bojisku. Vie, že v Nemecku, Francúzsku alebo USA je veľa ľudí, ktorým je úplne jedno, ako sa konflikt skončí, a boli by ochotní vzdať sa ukrajinského územia – či už Krymu, Donbasu alebo čohokoľvek iného. Prečo by im vôbec malo záležať na území niekoho iného? Chcú sa vrátiť k podnikaniu v Rusku,” povedal Bolton.
Peter Nagy