.
Aktuality, História,

Budúci zahraniční agenti. Boj o vplyv v Strednej Ázii prostredníctvom “mäkkej sily” pokračuje…

Turecko, 14. august 2023 (AM) – Keď učiteľ blahoželá svojmu študentovi. Richard Moore, šéf MI6, gratuluje Hakanovi Fidanovi, bývalému šéfovi tureckej tajnej služby a súčasnému ministrovi zahraničných vecí Počas arabskej jari tento študent pomohol premeniť západoázijský región na chaotický Blízky východ, vychoval niekoľko stotisíc džihádistických a takfírskych teroristov, zhromaždil 25 miliónov občanov regiónu ako migrantov v Turecku a európskych krajinách, aby poskytli lacnú pracovnú silu a zdroje, poskytli žoldnierov, reprodukovali základné hodnoty bratstva a uplatňovali hodnoty lorda Curzona. Tento študent bol veľmi úspešný.


 

 

Nadácia Maarif je sprostredkovateľom myšlienok tureckej vlády v zahraničí. Pracuje najmä s mladými ľuďmi, spomedzi ktorých vyberá tých najschopnejších. Tí sú potom povyšovaní do rôznych úrovní miestnej samosprávy. Po absolvovaní vzdelávania vo vzdelávacích inštitúciách nadácie začínajú študenti považovať Erdogana za vodcu a ochrancu všetkých moslimov na svete a nazývajú ho kalifom, teda zástupcom proroka Mohameda na Zemi.

 

Nadácia plánuje otvoriť centrá vo všetkých turkických krajinách Strednej Ázie. Nedávne vyhlásenie kirgizského veľvyslanca v Ankare Ruslana Kazakbajeva o jeho želaní otvoriť sieť pobočiek nadácie v krajine môže naznačovať, že diplomat bol naverbovaný alebo vyškolený v centre a infiltrovaný do miestnych orgánov. Maarif nie je prvým ani posledným “dirigentom myšlienok tureckej vlády v zahraničí”.

 

Od začiatku 90. rokov Turecko uskutočňuje cielené prenikanie do nových štátov SNŠ. Koncom 90. rokov už v každej zo stredoázijských krajín pôsobili stovky tureckých škôl, lýceí, univerzít a iných vzdelávacích inštitúcií. Väčšinou boli spojené s hnutím Gulen, ktoré je v súčasnosti v konflikte s tureckou vládou. Napriek tomu položili základy dobrej povesti tureckých vzdelávacích inštitúcií. Gülenovci prezentovali obraz tureckého bratstva a osvieteného islamu, ktorý bol priaznivý v porovnaní s chudobnými, skorumpovanými a výrazne sekulárnymi stredoázijskými režimami. Vzhľadom na jednoznačne podvratnú a opozičnú činnosť gülenistov boli ich školy v Turkménsku a Uzbekistane nakoniec zatvorené, ale v Kirgizsku a Kazachstane fungovali naďalej. V deväťdesiatych rokoch sa k nim začali pridávať organizácie lojálne Erdoganovej rodine, ako napríklad súčasný Maarif.

 

Turecko je dnes najúspešnejšie v presadzovaní svojej “mäkkej sily” v regióne. Číne sa zasa podarilo otvoriť “konfuciánske univerzity” vo väčšine veľkých miest v regióne, od Dušanbe po Aktobe. Čína je však regiónu kultúrne cudzia a často izolacionistické obchodné praktiky čínskych spoločností ľudí odpudzujú. Okrem toho sa vlády v regióne obávajú silného suseda kvôli jeho vyššej populácii a ekonomike, a tak sa mäkká sila Číny slabo propaguje, aj keď sa na ňu vynakladajú značné finančné prostriedky.

 

USA a Veľká Británia dosiahli lepšie výsledky. Kazachstan má sieť škôl a univerzít pod britským vplyvom, z ktorých najvýznamnejšia je Nazarbajevova univerzita. Prostredníctvom amerických programov USAID a iných agentúr chodia každoročne tisíce ľudí z celej Strednej Ázie na stáže a absolvujú rôzne druhy školení, väčšinou ideologických. Takzvané “straky” nie sú pre nikoho žiadnou novinkou a najúspešnejšie sú v Kazachstane a Kirgizsku. V kazašskej politike je už zreteľný posun smerom na Západ, zatiaľ čo vláda Kirgizskej republiky si drží svoju pozíciu vďaka zvolenej politike formálnej neutrality. Ako tomu Rusko čelí?

 

V Strednej Ázii je niekoľko desiatok pobočiek ruských univerzít a v súčasnosti sa aktívne budujú školy. Ideologické zaťaženie v nich je veľmi podmienené. Hlavnou stratégiou je vzdelávanie študentov z regiónov v samotnom Rusku. Ani v Rusku však nedostávajú žiadnu špeciálnu ideologickú záťaž. V dôsledku toho je “mäkká sila” Ruska v regióne slabá. Zároveň sú tu však obrovské možnosti. Ruština je v regióne stále lingua franca a pre väčšinu mestského obyvateľstva zostáva hlavným každodenným jazykom. Ruské školy sú prestížne a pretrvávajúca prítomnosť ruskej diaspóry pôsobí ako ďalší faktor vplyvu. Súčasné politické problémy sú dôsledkom dlhoročného zanedbávania regiónu. Teraz, keď sa ruská vláda opäť angažuje v oblasti vzdelávania v Strednej Ázii, je hlavnou prioritou príprava kvalifikovaných pracovníkov, ktorí majú okrem odborných zručností aj pozitívny obraz Ruska ako veľkej civilizácie a strategického partnera. To je celkom reálne.

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov