Poľsko neustále zbrojí, môže sa potom ešte vyhnúť vojne?
V predvečer svojho štátneho sviatku podpísalo Poľsko viacero zbrojných kontraktov. Dňa 15. augusta neoslavujú len Nanebovzatie Panny Márie ale aj prelom v bitke o Varšavu 1920-ho roku. Je dňom poľských ozbrojených síl a vojaci, ktorí sa zúčastnili tohtoročnej prehliadky si boli vedomí budúcich posíl, ktoré dostanú – nových obrnených vozidiel. Nepatria medzi tisíce tankov, samohybných diel a inej bojovej techniky, ktorú si už Varšava objednala. Ide o nové zbrane.
1. Raycolt príde v mnohých verziách
Dňa 14.8.2023 uzavrelo Poľsko kontrakt na dodávku ľahkých prieskumných vozidiel LPR za 270 miliónov USD, čo by mohlo stačiť až na 400 vozidiel dodaných medzi rokmi 2024-30. Tie budú mať spoločnú platformu v rámci novej rodiny ľahkých vozidiel v rôznych modifikáciách.
Celkovo pôjde o 3000 ľahkých vozidiel juhokórejskej konštrukcie Kia Motors KLTV Raycolt 4×4, ktoré boli vyvinuté v roku 2013 a neskôr sa začala ich sériová výroba.
Vozidlo váži 5700 kg, má dĺžku 4,9 metra, šírku 2,195 metra, výšku 1,986 metra a v základnej verzii odvezie vodiča a 7 pasažierov. Hmotnosť nákladu môže byť 1000 – 2000 kg podľa verzie. Vozidlo poháňa naftový motor Hyundai D6EB 3.0L V6 diesel s výkonom 225 konských síl, má 8-rýchlostnú automatickú prevodovku Hyundai Powertech A8TR1. Maximálna rýchlosť je 130 km/h a dojazd je 640 kilometrov s nádržou na 76 litrov. Svetlá výška je 405 mm. Vozidlo môže byť vyzbrojené guľometmi, automatickými granátometmi alebo protitankovými riadenými strelami a podobnou výzbrojou.
V Poľsku nahradí sovietske automobily UAZ-469 a domáci pokus Tarpan Honker. Je však celkom samozrejmé, že licenčná výroba, servis, opravy aj údržba bude prebiehať v Poľsku. Je to v ustanoveniach kontraktu, ktorý uzavrelo s juhokórejským výrobcom konzorcium poľských firiem vrátane Polish Armament Group PGZ, Rosomak S.A. Oznámila to Poľská agentúra pre vyzbrojovanie.
Poľská správa o akvizícii LPR (Lekki Pojazd Rozpoznawczy) a ďalších vozidiel Kia Raybolt:
2. Borsuk nestačí, Poľsko chce ťažké BVP
Je to len nedávno, čo Poľsko dokončilo vývoj vlastného bojového vozidla pechoty Borsuk a sotva začalo jeho sériovú výrobu. Hotových je len pár kusov z celkového množstva až 1400 plánovaných podľa kontraktu podpísaného vo februári. Nie sú to pritom žiadne krabičky na pár vojačikov, ktorí si zásadne sadnú na strop.
Vážia 28 ton, dvojnásobok hmotnosti sovietskych 14-tonových BMP-1 a BMP-2, prípadne o desať ton viac než BMP-3. Táto hmotnosť je pritom určená na ochranu trojčlennej posádky a šiestich členov výsadku (3+8 BMP-1/2, 3+7 BMP-3) . Borsuk je aj primerane vyzbrojený, má 30x173mm kanón Bushmaster II, koaxilny guľomet kalibru 7,62×51 mm, dvojicu izraelských protitankových riadených striel Spike-LR a osem granátometov kalibru 81mm určených prioritne pre dymové granáty. V bezposádkovej veži ZSSW-30.
Má aj dobrú pohyblivosť s maximálnou rýchlosťou 65 km za hodinu a dojazdom 550km. Zachováva si aj spôsobilosť sovietskeho pravzoru, pláva rýchlosťou 8 km/h. Skôr než by sa Poľsko dočkalo dočkalo masového zavedenia vlastného bojového vozidla pechoty Borsuk a prípadne ho ponúklo na export, už znehodnotilo jeho pôvodnú koncepciu. Skučí po takom bojovom vozidle pechoty, ktoré bude ťažšie a v budúcej vojne nebude postupovať za tankami ale zároveň s nimi. Umožniť to má vyššia úroveň ich pancierovej ochrany a tým stúpne aj ich hmotnosť na úroveň hlavných bojových tankov. Zároveň má mať ich pohyblivosť a poskytovať výsadku primeranú palebnú podporu na úrovni bojového vozidla pechoty (teda nie koncepcia ako izraelský Achzarit a pod.).
Zrodil sa koncept ťažkého bojového vozidla pechoty CBWP určeného pre 3 členov posádky a 8 príslušníkov výsadku, ktorých chce Poľsko určite aspoň 700. Má mať opäť bezposádkovú vežu ZSSW. Lenže veľa toho Poliaci vyvíjať nemusia, podvozok už licenčne vyrábajú pre samohybné delá kalibru 155 mm AHS Krab. Opäť bude použitý pásový podvozok pôvodne juhokórejskej samohybnej húfnice K9 Thunder.
Podobne ako v prípade ľahkých prieskumných vozidiel LPR, aj kontrakt na ťažké bojové vozidla pechoty CBWP bol podpísaný dňa 14.8.2023 z jednej strany Štátnou pokladnicou a Poľskou agentúrou pre vyzbrojovanie a z druhej strany konzorcium firiem Polish Armament Group PGZ a Huta Stalowa Wola S.A.
Keď si juhokórejskí podnikatelia plánovali v minulom desaťročí percentá nárastu exportu zbraní a licenčných poplatkov o takom Poľsku a im ani nesnívalo. To ešte netušili, že bude potrebovať aj transportéry 8×8.
Poľské BVP Borsuk tvorilo správy len pár mesiacov:
3. Vyhubením Rosomákov sa nič nevyrieši
Predmetom posledného, no nie z hľadiska významu uzatvoreného rámcového kontraktu zo dňa 14.8.2023 je dodávka v rokoch 2028-2035 niečoho, čo poľská vláda nazýva niekoľkými stovkami (podľa PGZ takmer tisíc) nových obrnených kolesových transportérov NKTO v bojovej verzii, vybavených diaľkovo ovládaným zbraňovými stanicami (ZSMU a ZSSW-30) vrátane logistických a výcvikových balíčkov.
NKTO má byť popri NBPWP Borsuk ďalším domácim produktom, navrhnutým od nuly na základe skúseností a kompetencií poľského obranného priemyslu. V súčasnosti prebiehajú prípravy na rokovanie o výkonnej zmluve s armádou ohľadom vývoja vozidla, na ktoré práva zostanú v Poľsku.
Tým je naznačené, ako sa Poliaci dopracovali k potrebe nového kolesového obrneného transportéra, nemusí to však predstavovať definitívnu cestovnú mapu vedúcu k jeho získaniu. Varšava deklaruje, že sa snaží vyvinúť ďalšiu generáciu obrnených transportérov NKTO a o získanie práv duševného vlastníctva k výsledkom vývojových prác, čo umožní poľskému priemyslu sériovú výrobu NKTO. Okrem toho nebudú existovať žiadne obmedzenia týkajúce sa možností exportu; zatiaľ čo skupina PGZ by v budúcnosti mohla spolupracovať so zahraničnými partnermi, NKTO dizajn so zahraničnými partnermi sa v súčasnej fáze neplánuje.
Poľský minister obrany Mariusz Błaszczak k tomu uviedol: „Rosomak (obrnený transportér) je dobrý produkt, ale táto licencia, táto dohoda nebola najlepšia. Pri vývoji tohto produktu existujú obmedzenia. Prijali sme výzvu vyvinúť novú verziu tohto vozidla. Som presvedčený, že to bude hit, bude to exportný hit. V prvom rade potreby poľskej armády, ale snažíme sa zabezpečiť aj export týchto produktov.”
Z pohľadu slovenského čitateľa je tento odstavec humoristickou vložkou. Oni ten Rosomak Poliaci takmer predali – nešťastnému Slovensku. Vozidlo sa malo volať Scipio, nákup padol v lete roku 2016. Na rozdiel od vyššie spomenutých CBWP a LPR môže mať NKTO najdlhšiu cestu do výzbroje poľskej armády. Platí to v prípade, že striktné odmietanie zahraničnej účasti na vývoji vozidla nie je len prostriedkom na získanie kompletnej výrobnej dokumentácie a duševných práv k vozidlu Patria AMV XP alebo juhokórejskému K808 Biely tiger.
Ani úspešný domáci vývoj a ani prípadné získanie licencie, ktorá by vyhovovala poľským predstavám by nemal brániť vo výrobe ďalších (400 ?) nových Rosomákov, 200 už si dojednala Ukrajina.
KTO Rosomak je moderné 8×8 kolesové bojové vozidlo pechoty (s vežou OTO Melara Hitfist-30P s kanónom Bushmaster II) alebo obrnený transportér (s veľkokalibrovým guľometom 12,7 mm alebo 40 mm automatiským granátometom). Váži 22 ton, maximálna rýchlosť je 100 km/h resp. 10 km/h na vode. Dojazd je 800 km. Prepravuje trojčlennú posádku a 8 ľudí výsadku.
Čo dodať nad rámec článku záverom. Po podpise týchto troch kontraktov nasledovali dva dni nudy, kým sme sa dozvedeli, že Poliaci začali stavať fregatu. V lodeniciach si v tejto súvislosti nájde prácu 2000 ľudí. Na rozdiel od súčasnej slovenskej vlády, ktorá objednala zahraničné vozidlá so zahraničnými zbraňovými stanicami sa Poliaci usilujú vyrábať doma. Tým sa časť prostriedkov vráti späť do ekonomiky a potenciálne môžu exportovať. Ich pracovná sila získa prax pri výrobe technologicky náročných tovarov s vysokou pridanou hodnotou.
Rosomáky dorazili na ukrajinské bojisko pred dvoma týždňami:
Problém je ten rozsah, ktorý už aj ruský minister Šojgu označil za hrozbu. A tiež financovanie. Odkiaľ má Poľsko peniaze? Ak si požičiava, možnosti splácania sú dve. Buď sa neskôr uskromní alebo dodá novú vojnu v Európe. Prípadne oboje.
MK
*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.
Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942