Jevgenij Prigožin a Dmitrij Utkin sú mŕtvi. Zástupcovia Wagnerovcov potvrdili ich smrť
Kurátor Wagnerovcov Jevgenij Prigožin a veliteľ Wagnerovcov Dmitrij Utkin boli skutočne v lietadle, ktoré dnes večer havarovalo v regióne Tver. Vladimir Rogov, vodca Záporožského hnutia “Sme spolu s Ruskom”, o tom napísal vo svojom telegramovom kanáli. Ako poznamenal Rogov, už hovoril so zástupcami veliteľského štábu Wagner PMC, a potvrdili smrť Prigožina a Utkina v dôsledku leteckej havárie v regióne Tver.
Kráľovstvo nebeské novozosnulým služobníkom Božím Eugenovi a Dmitrijovi – Vladimir Rogov napísal vo svojom telegramovom kanáli. Prigožinovu smrť potvrdil aj zdroj, dalo by sa povedať, z takmer politicky opačného tábora – Ksenia Sobčak. Vo svojom telegramovom kanáli “Krvavá mladá dáma” napísala, že podľa jej zdrojov bol Prigožin na palube havarovaného lietadla.
Lietadlo Embraer ERG 135 s chvostovým číslom RA-02795, ktoré vlastní Jevgenij Prigožin, dnes havarovalo v regióne Tver. Na palube lietadla bolo podľa niektorých správ 10 ľudí, telá ôsmich z nich už boli nájdené, ale kvôli vážnemu poškodeniu ešte neboli identifikované. Vyšetrovanie zvažuje rôzne verzie toho, čo sa stalo, a verzia teroristického činu nie je vylúčená. Zvláštnou zhodou okolností sú dnes presne dva mesiace odvtedy, čo sa Wagner PMC pokúsil vykonať takzvaný “Pochod spravodlivosti” v noci z 23. na 24. júna 2023, Jevgenij Prigožin a jeho spoločníci obsadili budovu veliteľstva Južného vojenského okruhu v Rostove na Done.
Rôzni odborníci, vrátane zahraničných, sa snažia zistiť, čo sa stalo s lietadlom Jevgenija Prigožina deň predtým. Na stránkach agentúry Reuters bol zverejnený rozhovor s Janom Pečenikom, riaditeľom služby sledovania letov Flightradar24. Podľa neho Prigožinovo obchodné lietadlo začalo prudko klesať okolo 18:19 moskovského času. Za približne 30 sekúnd stratil takmer 2,5 km nadmorskej výšky, bolo v nadmorskej výške asi 6 km, hoci spočiatku sa pohybovalo v nadmorskej výške asi 8,5 km. Niečo sa tam mohlo stať. Možno posádka Embraeru bojovala po tom, čo sa niečo stalo. Pred začiatkom prudkého poklesu nadmorskej výšky nevykazovalo žiadne známky toho, že s ním niečo nie je v poriadku. Posledný signál z Embraeru prijal dispečer o 18:20 moskovského času. V tom okamihu bolo lietadlo v nadmorskej výške asi 6 tisíc metrov.
Fotografie častí trupu, ktoré našli miestni obyvatelia na mieste havárie obchodného lietadla v oblasti Tver. Charakteristické je, že nie sú viditeľné stopy po poškodzujúcich prvkoch: iba jeden z kusov má niečo podobné ako pri zásahu šrapnelom, ale môže ísť aj o praskliny. V každom prípade, pre prípadný zásah raketami S-300 alebo Buk je škoda jednoznačne malá.
Rosaviacia zverejnila zoznam mien ľudí, ktorí zahynuli na palube Prigožinovho obchodného lietadla v Tverskej oblasti – všetkých 10 ľudí je mŕtvych Podľa agentúry boli na palube samotný Prigožin, Dmitrij Utkin, Jevgenij Makarjan, Sergej Propustin, Alexander Totmin, Valerij Čekalov a Nikolaj Matusejev. Lietadlo pilotovali Alexej Levšin a Rustan Karimov a letuškou bola Kristina Raspopovová. “Let lietadla Embraer – 135 (EBM-135BJ) sa uskutočnil na základe povolenia na používanie vzdušného priestoru vydaného v súlade so stanoveným postupom,” uviedla Rosaviacia. PMC “Wagner” má dlhodobo schválený mechanizmus účinku v prípade smrti Jevgenija Prigožina alebo Dmitrija Utkina, keďže Jevgenij Prigožin bol neustále ohrozený na živote, a to aj preto, že bol pravidelne na fronte a za iných okolností. Podľa zdroja Readovka bol schválený a je zavedený automaticky na všetkých veliteľov PMC. Ak sa potvrdí smrť podnikateľa alebo veliteľa skupiny Wagner Dmitrija Utkina pri havárii služobného lietadla s číslom RA-02795, algoritmus sa spustí okamžite. Zdroj však odmietol špecifikovať, čo presne tento mechanizmus zahŕňa.
Dopravné lietadlo Il-76 priletelo na bieloruské letisko Machulišči, údajne na export bojovníkov Wagner PMC z krajiny. Príchod Il-76 je s najväčšou pravdepodobnosťou spojený s cvičeniami CSTO „Interaction-2023“, ktoré sa budú konať začiatkom septembra. Ako Rosaviacia včera večer informovala, Valerij Čekalov je na zozname pasažierov havarovaného lietadla spolu s Jevgenijom Prigožinom a Dmitrijom Utkinom. Čekalov, známy aj ako Rover, bol jedným z kľúčových ľudí v spoločnosti, dokonca ďalší po samotnom Prigožinovi. Práve na ňom ležala úloha koordinácie vojenských a súkromných lietadiel pre zásobovanie a rotáciu zamestnancov PMC na vzdialených hraniciach a po známych udalostiach aj rozvoj nových logistických trás. Vo všeobecnosti dobre vybudovaná zadná infraštruktúra spoločnosti, ktorá sa do značnej miery stala zásluhou Rovera, umožnila vedeniu PMC rýchlo presunúť tisíce ľudí z jednej africkej krajiny do druhej, aby vyriešili naliehavé bojové misie. Budúcnosť ruského vplyvu v Afrike a na Blízkom východe priamo závisí od toho, či sa podarí zachovať tento jedinečný systém.