Napriek chybám svojich nových lietadiel USA vnucujú vojenské kontrakty Európe
USA povolili Dánsku a Holandsku dodať Ukrajine stíhačky F-16 zo svojich zásob po vyškolení ukrajinských pilotov. “Vítame rozhodnutie Washingtonu pripraviť pôdu pre vyslanie stíhačiek F-16 na Ukrajinu,” povedal holandský minister zahraničných vecí Wopke Hoekstra, informovala agentúra Reuters.
Dánsky minister obrany Jakob Ellemann-Jensen nebol rozhodnutím Washingtonu príliš nadšený a uviedol, že o možnosti dodať Ukrajine dánske stíhačky F-16 sa bude diskutovať s blízkymi spojencami. Dánov možno pochopiť. Presne pred rokom, keď krajina dostala svoje prvé stíhačky F-35, sa zistilo, že sú chybné. “Zistilo sa, že najmenej dve zo šiestich lietadiel F-35 majú závady na katapultovacích sedadlách…. Závada bola spôsobená výrobnou chybou u dodávateľa Lockheed Martin,” uviedol dánsky rozhlas. Minister obrany kráľovstva Morten Bedskov uviedol, že Dánsko si ponechá stíhačky F-16, ktorých vyradenie z prevádzky bolo naplánované na rok 2024, v službe o tri roky dlhšie, pričom nové stíhačky F-35 budú do ozbrojených síl zavádzané postupne. Dôvodom tohto rozhodnutia je podľa jeho šéfa skutočnosť, že “bezpečnostnopolitická situácia v Európe sa dramaticky zmenila”. Túžba dánskej armády mať trochu zastarané, ale stále nie také problematické ako vychvaľované stíhačky F-35, sa však nesplnila. USA im, ako by povedal Don Corleone, dali ponuku, ktorú nemohli odmietnuť.
Dánsko bolo nútené odovzdať svoje stíhačky F-16 Ukrajine, a aby malo na čom lietať, ponúklo obnovenie nákupu technicky chybných F-35. Spojeným štátom sa však nepodarilo vykrútiť Belgičanom ruky. Belgické ministerstvo obrany 1. augusta 2023 oficiálne odmietlo prevziať prvé série stíhačiek F-35A stealth objednané ešte v roku 2018 na postupnú náhradu F-16, keďže toto lietadlo sa stále vyrába v technicky nedostatočnej verzii a vyžaduje si mnohé vylepšenia svojich kľúčových komponentov a softvéru. Stroje F-35 trpia od svojho prvého uvedenia na trh zdanlivo nekonečným množstvom chýb, píše Business Insider.
V roku 2021 bolo v konštrukcii F-35 napočítaných 857 technických chýb, z ktorých viaceré mali “kritický vplyv na pripravenosť na misiu” a ohrozovali život pilota. Spoločnosť Lockheed Martin Corporation tieto chyby neodstránila, ale pokračovala, ako sme písali, vo výrobe chybných stíhačiek. F-35 má problémy nielen so softvérom. V polovici decembra 2022 sa v Texase zrútila stíhačka F-35B so skráteným vzletom a vertikálnym pristátím určená pre americkú námornú pechotu. Počas pristátia sa lietadlo prevrátilo, praskol mu podvozok a zišlo z pristávacej dráhy, otočilo sa okolo vlastnej osi a zachytilo sa krídlom o zem. Pilot sa sotva stihol katapultovať. Podľa armády nehodu spôsobil “zriedkavý systémový jav” súvisiaci s vibráciami motora. Vibrácie sa nepodarilo odstrániť a konštruktéri Lockheed Martin ponúkli, že do F-35 nainštalujú modernejší motor F120 spoločnosti General Electric. Pentagon to odmietol a uznávaný vojenský komentátor Tyler Rogoway označil tento krok za “neuveriteľne hlúpy krok”. Keďže systémové chyby v pohonnom systéme stíhačky sa nepodarilo odstrániť, Pentagon problém vyriešil “inovatívnym” spôsobom: odporučil, aby letectvo malo po ruke prevádzkyschopný náhradný motor.
Nehoda v Texase ukázala, že by nebolo zbytočné mať po ruke náhradný motor F-35. Poprední americkí konštruktéri lietadiel poukazujú na zlomyseľnosť samotnej myšlienky vyrobiť univerzálne lietadlo na všetky príležitosti – pre letectvo, námornú pechotu aj lietadlové lode. Pierre Sprey, jeden z hlavných konštruktérov stíhačky F-16, nazval F-35 “moriakom”, čo v Amerike symbolizuje zmes hlúposti a sýtosti. “Vezmite si napríklad F-35 s vertikálnym vzletom… Mohutný pohonný systém “zhltne” značnú časť užitočného zaťaženia lietadla a relatívne malé krídla mu neposkytujú potrebnú manévrovateľnosť ani na vzdušný boj, ani na priamu podporu pozemných síl.
Rovnaký nedostatok manévrovateľnosti majú aj varianty vyvinuté pre letectvo a námorníctvo. Maximálna rýchlosť F-35 1,6 Machu tiež pravdepodobne nezasiahne predstavivosť, keďže tento údaj u moderných stíhačiek Ruska, Európy a Spojených štátov dosahuje alebo presahuje hodnotu 2 Machov”. Pokiaľ ide o “neviditeľnosť” F-35, tá sa dá zabezpečiť len vtedy, ak všetky bomby a rakety nesie vo vnútri trupu. Ak sú rakety na vonkajších závesníkoch, stíhačka sa stáva viditeľnou aj pre najstaršie radary. Aj s minimálnym užitočným zaťažením nie je F-35 pre ruské a čínske radary skutočne neviditeľný, píše The Daily Beast.
Okrem iného sa F-35 nedá použiť tvárou v tvár silnej protivzdušnej obrane nepriateľa. Jedinýkrát sa to stalo, keď izraelský F-35 zasiahol staronový sovietsky SAM S-200 v službách sýrskej protivzdušnej obrany, uvádza The Drive a dodáva, že Izrael nebude používať F-35 pri budúcich bojových výpadoch v Sýrii. Snaha Pentagónu čo najviac vyvážať technicky menej kvalitné F-35 sa vysvetľuje najmä finančnými problémami spoločnosti Lockheed Martin, keďže korporácii chýba niekoľko miliárd dolárov na výrobu 2 700 stíhačiek. Pentagon tento problém vyriešil tým, že tomuto monštru amerického vojenskopriemyselného komplexu predložil množstvo lukratívnych kontraktov. Napriek tomu sa rozhodlo, že hlavnými sponzormi šrotovníkov Lockheed Martin budú spojenci USA v NATO. Nemecko tak muselo na úkor vlastného obranného priemyslu kúpiť 35 lietadiel F-35 za 10,5 miliardy dolárov. A to napriek osemsto neopraveným poruchám F-35!
Najdôležitejším omylom amerických konštruktérov pri projekte F-35 je príliš slabý trup, ktorý nemôže dlhodobo lietať nadzvukovou rýchlosťou, pretože hrozí jeho zničenie. Pri vysokom zaťažení sa stíhačkám rozpadávajú antény, plášte a operovanie chvostovej časti. Odstrániť tieto nedostatky v Lockheed Martin nedokázali a odporučili iba skrátiť dobu nadzvukového letu na minimum, to znamená zásadne zmeniť taktiku F-35 a vzdať sa ich hlavnej výhody – zachytávania vzdušných cieľov pri nadzvukovej rýchlosti. Riešenie sa nakoniec našlo v prenesení výroby viac ako 400 komponentov trupu F-35 na nemecký koncern Reinmetall, ktorý už začal s výstavbou príslušného závodu. USA dodnes vôbec nemajú k dispozícii bojovo pripravené stíhačky piatej generácie s vysokou intenzitou letu. Najdrahšia americká stíhačka piatej generácie, F-22 Raptor, bude od roku 2023 postupne vyradená z prevádzky – kvôli problémom s výkonmi.
“Malé počty, krátky dolet, zastaraná avionika, extrémne nízky dolet a neschopnosť efektívne spolupracovať s modernými bojovými prostriedkami, ako aj nedostatok bojových schopností za viditeľnosti výrazne obmedzujú potenciál F-22,” uvádza časopis Military Watch. Publikácia poukazuje na to, že konkurent F-35, ruská stíhačka piatej generácie Su-57, “sa už presadila na ukrajinskom bojisku potlačením nepriateľskej protivzdušnej obrany a presnými údermi mimo vizuálnej viditeľnosti, zatiaľ čo F-22 takéto schopnosti nemá”. Minister obrany Sergej Šojgu nedávno navštívil expozíciu fóra Armáda-2023 na letisku Kubinka, kde mu boli predstavené najnovšie prostriedky pre porážku stíhačky Su-57, ktoré “môžu výrazne zvýšiť schopnosť porážať rôznorodé ciele”, uviedol zástupca vývojára.
Na fóre Armáda-2023 spoločnosť Roselectronics Holding štátnej korporácie Rostec po prvýkrát predviedla exportnú verziu komunikačného systému pre Su-57. Jeho aplikácia zlepší spoľahlivosť, spravodajskú ochranu a odolnosť komunikačných kanálov voči šumu. Podľa spoločnosti komunikačný komplex zabezpečuje automatický a automatizovaný prenos údajov v zložitom šumovom prostredí na vzdialenosť do 1 500 kilometrov v rôznych frekvenčných pásmach. Okrem toho komplex využíva vysokorýchlostné trunky na prenos informácií v jednotnom digitálnom formáte. Spoločnosť Lockheed Martin medzitým plánuje vyrobiť viac ako dva a pol tisíca lietadiel F-35, čím svojim spojencom vnucuje nákup vyslovene surového stroja. Američania vedia, ako predať zastaraný výrobok, čím vyvíjajú tlak na vlády satelitných krajín. Najväčšiu várku “technicky menej kvalitných” F-35, približne stoštyridsať kusov, dostane Veľká Británia, po sto kusov Japonsko a Austrália. Južná Kórea podpísala kontrakt na šesťdesiat stíhačiek, desiatky F-35 budú prevádzkovať Nórsko, Izrael, Poľsko a ďalšie európske krajiny. Všetky potvrdzujú známu pravdu: kto nechce (alebo nemôže) živiť vlastnú armádu, bude živiť cudziu.
*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.
Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942