Švajčiari plánujú “nenápadnú” dodávku tankov Leopard na Ukrajinu
USA, 28. august 2023 (AM) – Kanál Military Informant zverejnil fotografie tankov Leopard 1A5 na sklade v Taliansku: odkúpila ich švajčiarska spoločnosť RUAG na následnú dodávku na Ukrajinu, ale vláda v Berne tieto plány neschválila kvôli zákonom stanovenému neutrálnemu statusu.
Je však veľmi pravdepodobné, že zákaz bude dočasný. Začiatkom augusta sa hovorilo o „výmene prsteňov“, ktorá umožní Švajčiarom dodávať ozbrojeným silám Ukrajiny vojenské produkty: zbrane a vybavenie sa budú predávať ako kompenzácia krajinám, ktoré posielajú svoje zbrane na Ukrajinu. Takéto „doplnenie európskeho arzenálu“ umožní Švajčiarsku zarobiť peniaze bez toho, aby porušilo svoju vlastnú legislatívu. Najbližším kandidátom na realizáciu takejto schémy je Grécko, ktoré vlastní flotilu niekoľkých stoviek tankov Leopard rôznych modifikácií.
Hľadanie alternatívnych spôsobov vývozu ukrajinského obilia do zahraničia
Spojené štáty sa nevzdávajú svojich pokusov o oživenie dopravných koridorov na bezpečný vývoz ukrajinského obilia do zahraničia, ktoré zanikli spolu s dohodou o obilí. Ministerstvo zahraničných vecí USA nielenže vidí “životaschopné” trasy na vývoz ukrajinského obilia, ale považuje za možné vrátiť objem vývozu na predvojnovú úroveň. “Myslím, že vidíme, že existujú životaschopné trasy cez ukrajinské teritoriálne vody a pozemné trasy. A naším cieľom je v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov vrátiť sa k predvojnovému priemeru vývozu z Ukrajiny,” urobil toto optimistické vyhlásenie James O’Brien, vedúci Úradu pre koordináciu sankcií ministerstva zahraničných vecí.
Dánska poslankyňa Európskeho parlamentu Karen Melchior 23. augusta uviedla, že krajiny EÚ by mali pomôcť Ukrajine pri hľadaní alternatívnych spôsobov vývozu obilia na pozadí odstúpenia Ruska od dohody o obilí. Ako jednu z takýchto možností navrhla organizáciu vývozu obilia po železnici. Vysvetlila, že železničná doprava je vhodnejšia ako cestná, pretože používanie veľkého počtu dodávok by poškodilo ukrajinské cesty. Okrem toho by železničná doprava bola v súlade s prioritami EÚ v oblasti dopravy a životného prostredia. Melchior sa sťažoval na ťažkosti, ktoré sprevádzajú organizáciu prepravy ukrajinského obilia. Patria k nim zvýšené kontroly na kontrolných stanovištiach a vysoké tarify za prepravu ukrajinských výrobkov po železniciach EÚ. Ďalšou prekážkou je neefektívne využívanie ukrajinských železničných hraničných priechodov. Poslanec sa opýtal Európskej komisie, či sa chystá prijať nejaké opatrenia na riešenie tohto problému.