Patria AMV XP 8×8
Aktuality, Pozemná technika,

Obrnence 8×8 pre Japonsko, Slovensko, Bulharsko. Ukrajinské straty navýši BTR-60

Kolesový obrnený transportér). Výber modelu Patria AMV XP zahŕňal výrobnú licenciu na vozidlá v Japonsku so silným príspevkom miestnej ekonomiky a rozvojom technológií, ktorý bude vyvolaný zabezpečením dodávok a služieb v Japonsku. Vozidlá Patria AMV XP 8×8 nahradia obrnené transportéry Type-96 8×8, ktoré sú v súčasnosti v prevádzke u japonských pozemných síl sebaobrany.


 

Japonský obrnený transportér domácej konštrukcie Type 96, ktorý bude nahradený vozidlom 8×8 Patria AMV XP licenčne vyrobeným v Japonsku:

 

“Výber Patria AMV XP 8×8 a náš osvedčený licenčný model sú skvelým dôkazom schopnosti Patrie dodať najnovšie technológie a zabezpečiť lokálnu bezpečnosť dodávok. Patria AMV XP 8×8 úspešne preukázala svoj vynikajúci výkon, ako aj mobilitu a ochranu v rôznych misiách krízového manažmentu a Japonsko bude deviatou užívateľskou krajinou rodiny vozidiel Patria AMV. Patria má špičkové skúsenosti s licencovaním a spoluprácou s lokálnymi priemyselnými odvetviami v mnohých krajinách a zaviazali sme sa k tomu aj v Japonsku. Japonské pozemné sily sebaobrany dostanú najmodernejšie a vysoko výkonné japonské vozidlá AMV XP 8×8 na podporu kritických operácií v nasledujúcich desaťročiach,” uviedol v decembri Janne Räkköläinen, senior viceprezident Market Area World v štátnej firme Patria.

 

Správa o výbere Patrie AMV XP Japonskom:

 

Patria pracovala pre program WAPC od roku 2018 a na podporu svojich aktivít v Japonsku založila aj lokálnu dcérsku spoločnosť Patria Japan Ltd. Ďalším krokom v programe boli licenčné rokovania, ktoré sa začali okamžite. Patria uviedla, že má veľmi silné tradície poskytovania služieb a špičkových technologických systémov, ktoré úspešne spolupracujú s miestnym priemyslom a poskytujú miestnu bezpečnosť dodávok. Patria vníma výber Patria AMV XP 8×8 ako skvelú príležitosť na ďalší rozvoj spolupráce v Japonsku s novými službami a riešeniami, ako aj na nadviazanie dlhodobých strategických partnerstiev s Japonskom a jeho odvetviami.
Dňa 31.8. 2023 tak došlo k podpisu licenčnej zmluvy medzi fínskou štátnou skupinou Patria Group a Japan Steel Works Ltd. (JSW) na miestnu výrobu obrnených vozidiel Patria AMV XP 8×8 v Japonsku. Tento pokrok programu WAPC japonských pozemných síl sebaobrany predstavuje podľa tlačovej správy významný míľnik v modernizácii japonských vojenských spôsobilostí.
AMV XP je vylepšená verzia pôvodnej Patria AMV, ktorá bola prvýkrát predstavená v roku 2013 na medzinárodnej obrannej výstave DSEI v Spojenom kráľovstve.

 

V auguste 2022 Slovensko a Fínsko v spolupráci so spoločnosťou Patria podpísali medzivládnu dohodu o akvizícii 76 modulárnych obrnených vozidiel Patria 8×8 AMV XP pre ozbrojené sily Slovenskej republiky, čím podľa Patrie ďalej demonštrovali rastúcu príťažlivosť vozidla.

 

Aktualizovaný model Patria ponúka vylepšené užitočné zaťaženie, mobilitu a možnosti ochrany. Jeho dizajn si zachováva rozloženie pôvodnej verzie s pohonným agregátom vpredu, sedadlom vodiča vpredu vľavo, zbraňovou stanicou v strede hornej časti trupu a oddielom pre jednotky výsadku vzadu. Vozidlo pojme dvojčlennú posádku a odvezie až 10 pešiakov. Môže byť vybavené aj rôznymi typmi veží, vrátane diaľkovo ovládaných zbraňových staníc, môže byť vyzbrojené 120 mm kanónom, zbraňovými systémami stredného kalibru, mínometnou vežou Patria Nemo, ako aj protitankovými alebo protilietadlovými raketovými systémami.

 

Na záver tlačovej správy Janne Räkköläinen, senior viceprezident Market Area World v Patria, vyjadril nadšenie z partnerstva s JSW a uviedol: “Patria je plne odhodlaná plniť program WAPC japonských pozemných síl sebaobrany, ako bolo dohodnuté, a sme mimoriadne radi, že máme JSW ako nášho výrobného partnera v Japonsku.” Obe spoločnosti majú viac ako storočné skúsenosti s výrobou vysokokvalitných produktov, vďaka čomu je táto spolupráca impozantným spojencom v sektore výroby obrany. Dohoda pripravuje pôdu pre lokálnu výrobu obrnených vozidiel v Japonsku, pričom Patria vyjadrila presvedčenie, že JSW bude spĺňať firemné aj globálne výrobné štandardy, hoci konkrétne podrobnosti v tlačovej správe neboli uvedené.

 

Slovensko bolo teda prelomovým zákazníkom vozidla Patria AMV XP a je otázka na audit budúceho vládneho kabinetu, či dostatočne využilo svoju pool position na začlenenie domáceho priemyslu do výroby vozidiel pre vlastnú potrebu.

 

V tejto súvislosti sa objavila správa domáceho priemyslu o začiatku výroby nových slovenských rýchlostrelných kanónov GTS-30/N kalibru 30×173 mm štandardu NATO, ktorými budú slovenské vozidlá Patria AMV XP vyzbrojené:
Začiatkom júla tohto roku slovenská akciová spoločnosť ZŤS – ŠPECIÁL, a. s., zo skupiny DMD zaradila do sériovej výroby novo vyvinutý automatický kanón GTS-30/N kalibru 30×173 mm.

 

Ide o ďalšiu fázu vývoja a zaradenia do výzbroje nového automatického kanóna kalibru 30 mm pre muníciu 30×173 mm v rámci projektu vyzbrojovania Ozbrojených síl Slovenskej republiky (OS SR) novými kolesovými bojovými obrnenými vozidlami 8×8. Keďže ide o najpočetnejšie používaný kaliber munície 30 mm v armádach NATO, bola požiadavka Slovenska zaradiť do svojej výzbroje automatický kanón pre tento kaliber a rozmer munície úplne logickým dôvodom. Zároveň v rámci zapájania sa domáceho obranného priemyslu do projektu 8×8 sa tejto úlohy zhostila ZŤS ŠPECIÁL zo skupiny štátneho holdingu DMD.

 

Automatický kanón GTS-30/N bude ako hlavná zbraň lafetovaný v bezposádkovej veži TURRA 30 slovenského výrobcu EVPÚ z Novej Dubnice, osadenej na štvornápravovom podvozku Patria AMV XP 8×8.

 

Hlavným integrátorom celého projektu 8×8 pre OS SR je druhá dcérska spoločnosť KONŠTRUKTA – Defence a výrobcom munície pre tento kanón tretia dcérska firma ZVS holding. Alebo ako sa tiež zreteľnejšie uvádza v iných zahraničných zdrojoch: “Automatický kanón GTS-30/N používa muníciu štandardu NATO 30×173 mm. V tejto oblasti je Slovensko autonómne, pretože výrobcom tejto munície je ďalšia dcérska spoločnosť štátneho obranného priemyselného holdingu DMD Group, ZVS Holding.”

 

Pásové bojové vozidlá pechoty CV90 MkIV týmto kanónom vyzbrojené nebudú, dostanú v boji prakticky neoverený americký kanón Bushmaster III kalibru 35×228 mm.

 

Čo sa dá všetkým projektom zmeny výzbroje slovenskej armády vyčítať, je že ani jedno z objednaných vozidiel Patria AMV XP, CV90 MkIV alebo JLTV nemá niesť mínomet alebo byť predurčené na ničenie dronov. Deficit samohybných mínometov na ukrajinskom bojisku bol od začiatku konfliktu pociťovaný ako najviac kritický a doteraz najmä z ukrajinského pohľadu rastie. Potreba vozidiel schopných fyzicky ničiť drony bola rozpoznaná v priebehu konfliktu a rovnako ďalej rastie.

 

Dokonca už aj slovenský mainstreamový denník prevzal dňa 3.9. 2023 informácie z článku Armádneho magazínu zo dňa 18.8. 2023 aspoň o zaradení do ukrajinskej výzbroje nórskych systémov CORTEX Typhoon a tiež použití českých protilietadlových dvojguľometov Viktor.

Strany ukrajinského konfliktu sa pripravujú na fyzické ničenie dronov

 

Ak by si redaktor dal aspoň minimálnu nadprácu, potvrdil by aj špekuláciu vyslovenú v článku Armádneho magazínu, že Ukrajina dostane účinnejšie austrálske systémy na boj proti dronom EOS Slinger. Dokonca už aj v Rusku bijú na poplach a zverejnili o tom správu dňa 2.9. 2023. Píše sa v nej, že Austrália pomôže Ukrajine v boji proti ruským dronom darovaním špeciálnych bojových modulov. Dodávku uskutoční spoločnosť Electro Optic Systems (EOS).

 

Kyjev obdrží 160 bojových modelov SLINGER určených na boj s dronmi. Tento modul je vyzbrojený 30 mm automatickým kanónom Hughes M230LF. Zbraň je stabilizovaná pre streľbu za pohybu, modul má termokameru a zariadenie na nočné videnie. Tieto moduly sa majú inštalovať na obrnené transportéry M113 ukrajinskej armády (a vozidlá Kozak), následne budú slúžiť nielen na lov bezpilotných lietadiel, ale proti vrtuľníkom, ako aj na ničenie pozemných cieľov.

 

Ukrajinský veľvyslanec v Austrálii testuje systém Slinger C-UAS:

 

Podľa správ si 110 modulov SLINGER objednalo ministerstvo obrany Ukrajiny, ďalších 50 súkromná spoločnosť Praktika, ktorá ich plánuje inštalovať na obrnené vozidlá Kozak, ktoré vyrába. Hmotnosť modulu je 400 kg, čo umožňuje jeho inštaláciu na ľahké obrnené vozidlá. Celková suma objednávky bola 170 miliónov dolárov.

 

“Už sme podpísali dva kontrakty pre Ukrajinu na 110 systémov, ktoré budú inštalované na M113 (…) Účelom testov, ktoré prebehli v Spojených štátoch za posledné dva týždne, bolo dokázať účinnosť systému a preukázať technickú pripravenosť riešenia.”
uviedol Matt Jones, výkonný viceprezident EOS pre obranné systémy. Spoločnosť hovorí, že bojový modul SLINGER bol vytvorený s prihliadnutím na skúsenosti z bojových akcií prebiehajúcich na Ukrajine. Systém obsahuje radar, 30 mm kanón a optický systém s termálnymi, nočnými a televíznymi kanálmi. Modul je schopný detekovať ciele s dosahom 13,7 km.

 

Z pohľadu čitateľa Armádneho magazínu je zreteľné, že už aj provládne masmédiá nedokážu viac ignorovať skutočné potreby ukrajinských vojsk, avšak bez toho, aby vytvárali spätnú väzbu voči eskapádam J. Naďa v rezorte.

 

Slovensko si objednalo doslova stovky obrnených vozidiel bez jediného samohybného mínometu alebo špecializovaného systému na ničenie dronov. Pritom dokonca aj americký zbrojný priemysel už vyvinul protidronový systém na podvozku JLTV. Armádny magazín o tom informoval ešte v článku zo dňa 3.4.2023.

 

Nestratil J. Naď 500 rakiet Hellfire II, vhodných aj na diskutabilné 4×4 JLTV?

 

Okrem medzier v štruktúre výzbroje objednaných vozidiel bude musieť nasledujúci vládny kabinet vykonať aj audit zapojenia slovenského zbrojného priemyslu do projektov nákupu obrnených vozidiel. Ten je v prípade Patrie AMV XP a CV90 Mk.IV aspoň nejaký. Dá teda prácu slovenským zamestnancom a prispeje k tvorbe slovenského HDP. Budúcemu vládnemu kabinetu zrejme na tom bude záležať, aby si Slovensko udržalo aspoň fantastické predposledné miesto v rebríčku životnej úrovne krajín Európskej únie.
Bulharsko je posledné a sotva mu v tesnom súboji so Slovenskom pomôže, že si objednalo americké obrnené transportéry Stryker za 1,5 miliardy USD.

 

Bulharsko prejavilo záujem o obstaranie celkovo 183 vozidiel 8×8 Stryker. Táto akvizícia zahŕňa okrem iného deväťdesiat kolesových bojových vozidiel pechoty M1296 – Dragoon (ICVD), sedemnásť obrnených transportérov M1126 (ICV), deväť ženijných vozidiel M1132 (ESV), tridsaťtri veliteľských vozidiel M1130 (CV), dvadsaťštyri vozidiel M1133 na medicínsku evakuáciu (MEV), desať prieskumných vozidiel zisťujúcich použitie zbraní hromadného ničenia – jadrových, biologických a chemických M1135 (NBCRV). . Dohoda navyše zahŕňa vybavenie, podporné služieb, komunikačné prístroje, náhradné diely, školiace služby a ďalšie súvisiace komponenty logistiky a podpory programu.

 

Prvé správy o nákupe 183 amerických vozidiel 8×8 Stryker Bulharskom:

 

Kolesové bojové vozidlá pechoty M1296 – Dragoon (ICVD – Infantry Carrier Vehicles – Dragoon): sú kombináciou palebnej sily a mobility, určené na bezpečnú prepravu jednotiek pechoty terénom. Vozidlo je vybavené bezposádkovou vežou vyzbrojenou jedným automatickým kanónom Mk.44 Bushmaster II 30 mm a jedným 7,62 mm koaxiálnym guľometom.

 

Obrnené transportéry M1126 (ICV – Infantry Carrier Vehicles): Používajú sa predovšetkým na bezpečnú prepravu pechoty na bojisko, ponúkajú určitú ochranu pred paľbou z ručných zbraní, črepinami delostreleckých granátov a chemickými, biologickými, rádiologickými a jadrovými hrozbami.

 

Ženijné M1132 Engineer Squad Vehicles (ESV): Tento variant je prispôsobený pre ženijné jednotky a poskytuje ženistom mobilitu, ochranu a potrebné nástroje na vykonávanie ich misií, vrátane odstraňovania prekážok a detekcie mín.

 

Veliteľské vozidlá M1130 (CV – Command Vehicles): Variant velenia a riadenia vybavený pokročilými komunikačnými systémami, ktorý umožňuje veliteľom udržiavať situačné povedomie a kontrolu nad svojimi jednotkami.

 

Zdravotnícke M1133 Medical Evacuation Vehicles (MEV): Tento variant určený pre medicínske evakuačné misie, zaisťuje bezpečný a rýchly transport zraneného personálu z bojiska do zdravotníckych zariadení.

 

NBC prieskumné vozidlá M1135 Nuclear, Biological and Chemical Reconnaissance Vehicles (NBCRV): Špecializované na detekciu a reakciu na jadrové, biologické alebo chemické hrozby, zaisťujúce bezpečnosť vojakov v kontaminovanom prostredí.

 

Tento strategický krok Bulharska je zameraný na zabezpečenie rýchleho rozmiestnenia pechoty a schopnosť projekcie síl.
General Dynamics Land Systems so sídlom v Annistone, AL, bude hlavným dodávateľom tejto transakcie. V súčasnosti nie sú známe žiadne offsetové dohody spojené s týmto potenciálnym predajom.

 

Na zabezpečenie hladkej implementácie bude do Bulharska vyslaných dvadsať zástupcov dodávateľov spoločnosti Stryker na obdobie dvadsiatich štyroch mesiacov. Ich primárna zodpovednosť bude zahŕňať logistickú podporu dodávateľov, školenia a podporu pri montáži komponentov.

 

Zároveň to však umožní presunúť staré bulharské zbrane na Ukrajinu. Už v polovici júla 2023 prišla informácia, že bulharská vláda poskytne ozbrojeným silám Ukrajiny naraz 100 obrnených transportérov. Išlo o prvé oficiálne ohlásené poskytnutie pomoci Ukrajine ťažkou technikou z Bulharska, ku ktorému došlo dva týždne po návšteve ukrajinského prezidenta Zelenského v Sofii. Ide však pravdepodobne o vozidlá sovietskeho typu BTR-60, ktoré pochádzajú z výzbroje bulharskej armády. Stáli bez využitia v zásobách na skladoch ministerstva vnútra a ich údržba by si vyžadovala príliš veľa zdrojov. Ak je to pravda, mohlo by to znamenať ďalšiu výzvu popri potrebe riadneho obnovenia vozidiel. BTR-60 je vybavený dvoma benzínovými motormi GAZ-40P, z ktorých každý má výkon iba 90 koní.

 

Pre porovnanie, väčšina ukrajinských obrnených transportérov 8×8 je sovietskeho typu, má však motory s výkonom 240 koní (BTR-70 má 2x ZMZ-4905 po 120 koní, benzín) až 260 koní (BTR-80 má 1x Kamaz-7403 s výkonom 260 koní, diesel), kombinovaný výkon bulharského vozidla 8×8 sa približuje tomu, ktorý poháňa nepancierované americké HMMWV 4×4 (190 koní). Tento problém by obmedzil mobilitu jednotiek používajúcich toto vybavenie.

 

Na druhej strane bulharskí predstavitelia nešpecifikovali, kedy bude technika dodaná ukrajinským ozbrojeným silám. Preto existuje teoretická možnosť, že BTR-60 budú v Bulharsku pred odoslaním modernizované. Najmä preto, že miestny obranný priemysel v minulosti vyriešil modernizačný projekt s názvom BTR-60PB-MD1 s dieselovými motormi a lepšími zameriavacími systémami.
Avšak je otázne, či je to skutočný príspevok k bojovým možnostiam ukrajinských vojsk, ktoré bežne strácajú podstatne modernejšie americké vozidlá Stryker, nehovoriac už o odolnejších pásových vozidlách vrátane tankov.

 

Video o sovietskych obrnených transportéroch BTR-60 a BTR-70 je spomienkou na časy, kedy ešte boli aktuálne:

 

BTR-60 by v prípade služby v prvej línii navýšili už beztak vysoké straty ukrajinských vojsk, ktoré už začínajú pripúšťať aj na západe.
Svedčí o tom aj nedávna smutná reportáž BBC, kde redaktor odvrátil zrak smerom k vrecu s telom v momente, kedy odhadoval ukrajinské straty na desiatky tisíc. Sám akoby tušil, že už to bude viac, reportáž len pripúšťa, že počet mŕtvych sa zdvojnásobil po začiatku ukrajinskej protiofenzívy. Mohla by byť poučná aj pre redaktorov slovenských masmédií, aby sa ďalej nezamotávali do vlastnej propagandy.

 

Autor uvažuje, že ďalší článok o vývoji delostrelectva bude napísaný tendenčne a nevyvážene v prospech Ukrajiny. Tak aby zvýšil morálku ukrajinských vojsk vyvolaním dojmu, že pomoc je na ceste. Aj bez úplného vynechania ruskej vetvy vývoja. Vyvolať tento dojem je veľmi jednoduché a nezodpovedné, prispieva sa tým pravdepodobne už len k zbytočnému nárastu počtu ukrajinských obetí v situácii, kedy dobrovoľníci sa dávno minuli a o výsledku vojny je rozhodnuté.

 

Reportáž BBC o ukrajinských stratách:

 

Ostáva dodať, že Rusi predstavili novú verziu obrneného transportéra BTR-82A, ktorá bude mať podobne ako plánované slovenské Patrie bezposádkovú vežu s kanónom kalibru 30 mm. Jej vývoj bol založený už na skúsenostiach z ukrajinského bojiska.
Nová verzia BTR-82A vychádza z predchádzajúcej verzie vozidla, ale boky a predná časť sú vybavené novými pancierovými plátmi a pancierovou klietkou namontovanou okolo trupu. Skutočne sa zdá, že Rusko už využilo skúsenosti získané na Ukrajine na zvýšenie ochrany štandardu BTR-82A. Okná pre vodiča a veliteľa sú teraz plne chránené pancierovými plátmi. Boky vozidla sú teraz chránené dodatočnými pancierovými plátmi, ale dvere namontované na každej strane trupu sú naďalej prístupné.

 

Nový BTR-82A je vyzbrojený novou diaľkovo ovládanou zbraňovou stanicou Ballista (RCWS) vyzbrojenou účinným 30 mm automatickým kanónom 2A42, ako aj jedným vypúšťacím zariadením protitankových riadených striel namontovaným na každej strane veže, schopnými strieľať raketami Konkurs 9M113M Model 2 – protitanková strela schopná ničiť obrnené vozidlá s dosahom od 70 do 4000 m. Sekundárna výzbroj veže obsahuje jeden 7,62 mm guľomet PKTM namontovaný na ľavej strane hlavnej výzbroje. V prednej časti veže sú na každej strane namontované tri vrhače prioritne dymových granátov.

 

Po celom trupe je nový BTR-82A teraz vybavený mrežovým pancierovaním, ktoré poskytuje ochranu pred protitankovými riadenými strelami a strelami z protitankových granátometov, ako aj pred dronmi a vyčkávajúcou muníciou (loitering).

 

Celkové usporiadanie nového BTR-82A je podobné predchádzajúcej verzii s vodičom a veliteľom vpredu, výsadkom v strede a motorom vzadu. Vozidlo môže prepravovať až 10 vojakov. Má nezávislé zavesenie kolies 8×8. Je poháňané dieselovým motorom KamAZ-740 s výkonom 300 koní. Môže jazdiť maximálnou rýchlosťou 80 km/h s maximálnym dojazdom 800 km. Vozidlo je plne obojživelné a plávajúce vo vode maximálnou rýchlosťou 9 km/h.

 

K štandardnej výbave nového BTR-82A patrí nový zameriavač strelca s termovíznym systémom, laserový zameriavač a nezávislá stabilizácia mierenia v dvoch rovinách.

 

Rovnako ako predchádzajúci BTR-82A je vybavený vylepšeným hasiacim systémom, aktualizovanou rádiovou stanicou R-168-25-U2, topografickým orientačným systémom Trona-1 a schopnosťami nočného videnia. Trona-1 zlepšuje navigáciu zlúčením navigačného systému nového BTR-82A s prijímačmi satelitných navigačných systémov Navstar GPS a GLONASS. Rusko teda vytvorilo efektívne na existujúcej platforme účinné a úsporné riešenie pre situáciu, kedy sa plne dostaví na vojnu a začne skutočne bojovať.

MK

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

 

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov