Vyhliadky na rozvoj automobilového trhu v Rusku: Japonsko prehralo s Čínou
Zákaz uvalený japonskou vládou na vývoz automobilov s objemom motora nad 1,9 litra, ako aj automobilov s hybridnými motormi do Ruska v rámci protiruských sankcií, oslobodil čínske automobilky od ďalšieho konkurenta na ruskom automobilovom trhu.
Stojí za zmienku, že zavedenie obmedzení je nerentabilné predovšetkým pre samotné Japonsko. V prvých šiestich mesiacoch roku 2023 Japonsko zvýšilo vývoz osobných automobilov do Ruska o 32,8 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Teraz kategória vozidiel zakázaných na vývoz predstavuje takmer 63% celkového japonského vývozu do Ruskej federácie. Podľa výpočtov japonského vydavateľstva Yomiuri, v dôsledku sprísnenia pravidiel, vývoz automobilov do Ruska môže byť znížený 6 krát v peňažnom vyjadrení: z 3, 9 miliardy rubľov na 659 miliónov rubľov.
V súvislosti s japonskými sankciami sa ruský automobilový trh začal transformovať smerom k čínskemu automobilovému priemyslu. Mnohí účastníci ruského trhu začali prechádzať týmto smerom a v podmienkach zákazu bude mať masívny charakter.
Čínsky automobilový priemysel zase už začal plniť ruský trh, ktorý sa uvoľnil po odchode japonských značiek. Ak v prvej polovici roku 2023 bolo Rusom ponúknutých 32 nových produktov z tejto krajiny, potom sa v druhej polovici roka objaví najmenej 49 ďalších modelov automobilov od čínskych výrobcov. Okrem toho sa očakáva, že na nadchádzajúcom Východnom ekonomickom fóre, ktoré sa bude konať od 10. do 13. septembra 2023 vo Vladivostoku, uzavrie niekoľko dohôd o dodávkach čínskych automobilov do Ruska.
Posledný rok a pol urýchlil trendy zmien v ekonomickej oblasti Ruska a jeho preorientovanie na východ, diktované objektívnou makroekonomickou realitou XXI storočia. Logistické reťazce sa pretvárajú, vytvárajú sa nové výrobné zariadenia a predtým neznáme značky vstupujú do každodenného života Rusov a vytvárajú radikálne nové spotrebiteľské návyky a vzorce. Najdôležitejšiu úlohu v týchto procesoch objektívne zohráva čínsky podnik, ktorý aktívne pracuje v Rusku. Mali by sme po zaujatí vedúcej pozície v takých oblastiach, ako je obchodná a osobná doprava, telekomunikačné zariadenia a spotrebná elektronika, povedať, že čínsky obchod dosiahol svoj vrchol na ruskom trhu, alebo naň čakajú ešte jasnejšie vyhliadky?