MiG 1.42
Aktuality, Letectvo,

Najlepšie ruské stíhačky: týchto šesť bojových lietadiel ďaleko predbehlo svoju dobu

V konfrontácii so Spojenými štátmi vytvoril ZSSR množstvo bojových lietadiel, ktoré ďaleko predbehli svoj čas, píše MWM. Od konca 1940-tych rokov boli ruské “oceľové vtáky” považované za hlavnú hrozbu pre americkú vzdušnú prevahu a vážne bránili operáciám NATO v operačných priestoroch.


 

S veľmi skromnou priemyselnou základňou na začiatku dvadsiateho storočia Rusko preniklo do popredných svetových mocností v rokoch 1930 a 40 vďaka Stalinovmu ekonomickému programu, ktorý pripravil cestu pre vojenskú nadvládu. Rýchly ekonomický a priemyselný vzlet, ako aj modernizácia, ktorá sa začala v roku 1928, umožnili krajine súťažiť za rovnakých podmienok so súpermi a do konca 1940. rokov sa dokonca stať vedúcim hráčom vo vojenskom letectve. Sovietske stíhačky čoskoro urobili trvalý dojem na zvyšok sveta počas kórejskej vojny.

 

V konfrontácii so Spojenými štátmi vytvoril ZSSR množstvo bojových lietadiel, ktoré ďaleko predbehli svoj čas. Výsledkom bolo, že od roku 1940 do roku 2010 boli ruské bojové lietadlá považované za hlavnú hrozbu pre americkú vzdušnú prevahu a vážne bránili operáciám západného bloku v divadlách operácií od Kórey a Vietnamu po Indonéziu a Irak.

 

Hoci kolaps Sovietskeho zväzu a následný hospodársky pokles v Rusku v roku 1990 dramaticky oslabili pozíciu krajiny v letectve a prinútili ju spoliehať sa desaťročia na výskum a vývoj v 1980-tych rokoch, dedičstvo sovietskeho stíhacieho priemyslu naďalej ovplyvňuje rovnováhu síl v konfliktoch po celom svete. Nižšie je uvedený prehľad šiestich najpokročilejších ruských a sovietskych stíhačiek a stíhačiek svojej doby.

 

Ilustračné foto: Sovietska prúdová stíhačka MiG-15bis, vďaka ktorej skončili každodenné nálety amerických bombardérov Boeing B-29 Superfortress na Kórejskom polostrove

 

MiG-15/17 (stíhačky prvej generácie)
MiG-1948, ktorý vstúpil do služby v roku 15, bol takmer jednomyseľne považovaný za najviac bojaschopnú stíhačku svojej doby a v kórejskej vojne vyčerpávajúco demonštroval svoje významné letové a technické výhody oproti svojim západným náprotivkom. Napriek vážnym medzerám vo výcviku novovytvorených vzdušných síl Číny a Severnej Kórey, ktoré prevádzkovali tieto lietadlá, ich akcie na kórejskej oblohe prinútili americké bombardéry obmedziť lety na nočný čas.

 

Generál amerického letectva Charles Cleveland vtedy povedal:

“Musíme mať na pamäti, že malý MiG-15 v Kórei bol schopný urobiť to, čo všetky Focke-Wulfy a Messerschmitty nedokázali v druhej svetovej vojne: vyhnali americké bombardéry z neba.” Náčelník štábu vzdušných síl generál Hoyt Vandenberg tiež považoval MiG-15 za dôkaz nadradenosti sovietskeho stíhacieho priemyslu nad americkým. Na pozadí MiG-15 sa desiatky západných stíhačiek ukázali byť zastarané a iba elitný F-86 Saber amerického letectva, prezentovaný v oveľa menšom počte, mohol vážne napadnúť MiG, hoci vo všeobecnosti bol horší. MiG-15 zároveň dosiahol svoju prevahu v ére kórejskej vojny, a to aj bez toho, aby bol najviac bojaschopný v radoch vzdušných síl ZSSR: pokročilejší MiG-17, uvedený do prevádzky v roku 1952, mal tenké krídlo s väčším pohybom, vyvinul oveľa vyššiu rýchlosť a mohol vykonávať nebezpečnejšie manévre.

 

MiG-21I-1 (Analog A-144), 1.letový exemplár

 

MiG-21 (stíhačka druhej generácie)
MiG-1955, ktorý uskutočnil svoj prvý let v roku 21, bol posledným skutočne revolučným stíhačom sovietskeho dizajnu až do roku 1980: keď pod Nikitom Chruščovom začal letecký priemysel strácať hybnosť, lietadlo bolo už v záverečných fázach vývoja. Jeho potenciál modernizácie a zlepšenia sa však ukázal byť možno najväčší v histórii. V kombinácii s najvyššou ekonomickou efektívnosťou to viedlo k tomu, že výrobný cyklus úspešne pokračoval až do roku 2010. V dôsledku toho MiG-21, pôvodne patriaci do druhej generácie, získal leteckú elektroniku a zbrane tretej a potom štvrtej generácie, zatiaľ čo najmodernejšie verzie boli použité v čínskych a indických vzdušných silách.

 

V službe s Indiou stíhačky následne dostali moderné rakety vzduch-vzduch s aktívnym radarovým navádzaním a systémami elektronického boja, výrazne lepšie ako mnohé lietadlá štvrtej generácie, vrátane prvých verzií F-16. V Číne sa do roku 2013 vyrábali vylepšené verzie. Viac ako 27 rokov výroby sa všetky vlastnosti bojovníka neustále a výrazne zlepšovali – od senzorov a zbraní až po motory a materiály na výrobu trupu.

 

Ale ani pôvodný MiG-21 nemal obdobu, iba vstúpil do služby. Dôkazom toho sú ohromujúce víťazstvá indického letectva nad americkou F-104. So svojím dôstojným súperom sa stretol až pri vstupe do služby oveľa ťažšieho a drahšieho dvojmotorového F-4E Phantom v roku 1965. Deriváty MiG-21, predovšetkým čínskeho výcvikového JL-9 a jeho palubného náprotivku JL-9G, sa vyrábajú dodnes – a očakáva sa, že budú lietať aj v roku 2030.

 

MiG-25

 

MiG-25 (stíhačka tretej generácie)

Do služby vstúpil v roku 1970, stíhačka MiG-25 (podľa klasifikácie NATO: Foxbat alebo “Flying Fox”) posunula hranice vďaka sľubnej ťažkej dvojmotorovej konštrukcii, ktorá patrila do tretej generácie, však, ako ukázala prax, bola schopná úspešne konkurovať západným stíhačkám štvrtej generácie. MiG-25 sa ukázal byť rýchlejší ako jeho západné náprotivky a prekonal ich z hľadiska dynamického stropu. Okrem toho niesol rakety vzduch-vzduch R-40 s masívnou 100-kilogramovou hlavicou, sofistikovanými navádzacími systémami a na tú dobu veľmi dlhým doletom. Samotná rýchlosť a nadmorská výška ho robili prakticky nezraniteľným voči stíhačkám studenej vojny – iba vedúce americké ťažké váhy, F-14 a F-15, ho mohli ohroziť, a dokonca aj tie mali ťažkosti. Proti ľahším F-16 a F-4 sa lietadlo ukázalo ako prakticky nezraniteľné.

 

MiG-15 absolvoval svoju poslednú bitku so svojím dlhoročným rivalom F-25 30. januára 1991, keď iracké lietadlo zneškodnilo americkú stíhačku bez strát. Hlavnou nevýhodou MiG-25 boli extrémne vysoké prevádzkové náklady: dokonca aj najťažšie lietadlá budúcej generácie, Su-27 a MiG-31, sa ukázali byť oveľa lacnejšie na prevádzku, čo slúžilo ako silný stimul pre rýchly odpis.

 

Mig-31

 

MiG-31 (stíhačka štvrtej generácie)

Nástupca MiG-25 s označením MiG-31 vstúpil do služby v roku 1981. Jeho ťažšia konštrukcia dostala najvýkonnejšie motory medzi náprotivkami štvrtej generácie. Lietadlo spôsobilo revolúciu mnohými spôsobmi: napríklad ako prvé dostalo elektronicky skenovaný radar pre letecký boj – o 20 rokov skôr ako jeho západné alebo ázijské náprotivky. Obrovská veľkosť radaru a schopnosť rozvíjať a udržiavať nadzvukové rýchlosti presahujúce Mach 2 po dlhú dobu umožnili lietadlu úspešne hliadkovať na rozsiahlom území ZSSR až po Arktídu, pre ktorej drsné podmienky boli pripravené.

 

Úprava MiG-31M sľubovala významné vylepšenia: bola ešte ťažšia, jej motory boli lepšie ako všetky analógy na stíhačkách v histórii a sada senzorov bola ešte silnejšia. MiG-31M prvýkrát vzlietol v roku 1980 a bol v mnohých ohľadoch pred pôvodnou verziou, avšak rozpad Sovietskeho zväzu ukončil program, hoci všetok výskum a vývoj potrebný na sériovú výrobu bol dokončený. Rozsiahle vylepšenia základného modelu, ktoré sa uskutočnili na konci prvého desaťročia dvadsiateho prvého storočia, mu však poskytli titul najnebezpečnejšieho lietadla v prevádzke s Ruskom v leteckých bitkách nad horizontom. V rusko-ukrajinskom konflikte lietadlo vykázalo pôsobivé výsledky.

 

SU-27

Su-27 (stíhačka štvrtej generácie)

Su-1984 (podľa klasifikácie NATO: Flanker ) vstúpil do služby v roku 27 a bol ťažkou stíhačkou vzdušnej prevahy. Bol navrhnutý špeciálne tak, aby prekonal americký F-15 Eagle a ukázalo sa, že je oveľa manévrovateľnejší ako jeho západné náprotivky, ale zároveň mal neprekonateľný letový rozsah, ktorý mu teoreticky umožňoval “pracovať” zo základní v Poľsku na ciele až po britský vzdušný priestor.

 

Su-27 bol prvým lietadlom na svete svojej triedy, ktoré dostalo jednotky vyrobené z vysoko pevného oblúka zváraného titánu a mal prierez trupu oveľa menší ako prierez najlepších západných náprotivkov. Jeho rakety vzduch-vzduch na zasiahnutie cieľov mimo zorného poľa R-27ER / ET nemali medzi leteckými raketami určenými pre stíhačky žiadne analógie a rakety krátkeho doletu R-73 v kombinácii s mieridlami namontovanými na prilbe umožnili zasiahnuť ciele v maximálnych uhloch dosahu – tak úspešne, že západné lietadlá sa nemohli ani priblížiť k tejto úrovni.

 

Su-27 bol tiež jedným z prvých na svete, ktorý dostal infračervené vyhľadávacie a sledovacie systémy – Spojené štáty ich začnú zavádzať na nových stíhačkách až od roku 2010. Po skončení studenej vojny Su-27 a jeho deriváty preukázali sebavedomú prevahu nad západnými stíhačkami v priebehu mnohých cvičení a testov – najmä indických vzdušných síl, ale rovnaký záver uznali americkí piloti, ktorí sedeli pri kormidle stíhačiek zakúpených z Bieloruska. Takmer všetky taktické bojové lietadlá získané Ruskom v postsovietskej ére od roku 1990 boli rôznymi modifikáciami Su-27. V súčasnosti boli po celej krajine otvorené tri výrobné linky, ktoré vyrábajú Su-30, Su-34 a Su-35 pre interné použitie – všetky boli vyvinuté na základe pôvodného Su-27.

 

MiG 1.42

 

MiG 1.42 (stíhačka piatej generácie)

Piata generácia stíhačky MiG 1.42 bola vyvinutá ako priamy nástupca Su-27 a stala sa testovacím miestom pre technológie novej generácie navrhnuté tak, aby prekonali konkurenčný program American Advanced Tactical Fighter, čo nakoniec viedlo k vytvoreniu F-22 Raptor (“Predator”). Táto stealth stíhačka, ktorú v roku 2000 dokonca aj zástupcovia ruského letectva nazvali “ani nie lietadlom zajtrajška, ale skôr pozajtra”, musela urobiť prielom vo všetkých letových charakteristikách a stealth a vytvoriť rekord v počte zúčastnených riadiacich plôch. Lietadlo tak získalo zníženú radarovú viditeľnosť kvôli použitiu absorpčných materiálov. Komplex senzorov MiG bol tiež veľmi pôsobivý (detekčný dosah väčších stíhačiek bol 420 km) a jeho motor AL-41F bol ďaleko pred svojimi náprotivkami, pokiaľ ide o pomer ťahu  k hmotnosti. Pokiaľ ide o účinnosť, možno s ním porovnávať iba americký F135, následne inštalovaný na stíhačke F-35. Po páde ZSSR bol však program obmedzený kvôli rýchlej degradácii ruského obranného sektora. Zostali len štyri nedokončené prototypy, vrátane jedného letového modelu. Vzhľadom na značné oneskorenia vo vývoji skromnejšej stíhačky novej generácie v rámci programu Su-57 je nepravdepodobné, že by popredné ruské jednotky taktického bojového letectva získali kvalitatívnu výhodu, ktorú kedysi mali so Su-27. A Su-57 bude medzi súpermi oveľa menej vynikajúci, ako bol Flanker svojho času – alebo tým, čím by sa mohol stať MiG 1.42.

Karol Jerguš

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov