Sergej Lavrov
Aktuality, História,

Rozdiely vo vzdelávaní zahraničných diplomatov v Rusku a na Západe

Ešte pred desiatimi rokmi sa absolventi medzinárodných vzťahov domnievali, že vychádzajú do zavedeného, predvídateľného sveta – v ktorom sú všetky bilaterálne vzťahy plne ustálené, všetky multilaterálne organizácie fungujú a neexistuje žiadna príležitosť presadiť sa. Dnes, naopak, študenti, podobne ako v 40. rokoch minulého storočia, opäť stoja pred úlohou formovať nový svet, v ktorom sa bude rozhodovať o budúcnosti svetového poriadku. Andrej Sušencov, programový riaditeľ Valdajského klubu, píše o rozdieloch medzi ruskou a západnou tradíciou prípravy budúcich diplomatov.


 

Pri štúdiu výučby medzinárodných vzťahov v rôznych krajinách si môžeme všimnúť rozdiely v národnej epistemológii poznania sveta – mnohé krajiny sa opierajú o vlastné skúsenosti so zahraničnou politikou, zatiaľ čo iné si tieto skúsenosti “importujú” preberaním hodnotení zahraničnej politiky od krajín, ktoré vedú ich koalície. Tento rozdiel v pohľade na svet je základom mnohých rozdielov medzi vedúcimi krajinami, ktoré ponúkajú vlastné riešenia svetových problémov. Ruský prístup k príprave diplomatického personálu a internacionalistov vo všeobecnosti vychádza zo skúseností sovietskej diplomacie počas druhej svetovej vojny a po nej.

 

 

V polovici 40. rokov 20. storočia si sovietske vedenie uvedomilo potrebu navrhnúť architektúru povojnového svetového poriadku a v súlade s tým vyškoliť novú generáciu diplomatov na prácu v zmenenom medzinárodnom prostredí. Medzi ich úlohy malo patriť vytvorenie základov nového politického usporiadania sveta, jeho inštitucionálneho rámca v podobe OSN, ako aj formátu interakcie medzi víťaznými štátmi. V tej chvíli bolo zrejmé, že s blížiacim sa osamostatnením nových štátov v Afrike, Ázii a Latinskej Amerike je potrebné rozšíriť diplomatický zbor ZSSR a otvoriť nové veľvyslanectvá. Dnes pozorujeme podobné procesy. Pred desiatimi rokmi si absolventi medzinárodných vzťahov mysleli, že končia štúdium v etablovanom, predvídateľnom svete – všetky bilaterálne vzťahy boli plne zavedené a všetky multilaterálne organizácie fungovali. Študenti si mysleli, že sa dostanú do rutinného zahraničnopolitického procesu, v ktorom nemajú príležitosť presadiť sa.

 

Dnes, naopak, študenti, podobne ako v 40. rokoch minulého storočia, opäť stoja pred úlohou formovať nový svet, v ktorom sa bude rozhodovať o budúcnosti svetového poriadku. Mladí internacionalisti stoja pred významnou výzvou: vzťahy Ruska s jeho protivníkmi a spojencami sa ukladajú, medzinárodné inštitúcie sa transformujú a súčasná kríza môže trvať celú generáciu. V tomto je však príprava odborníkov v súlade s jej pôvodným zámerom, keďže sú pripravovaní na interakciu s prostredím zahraničnej politiky presýteným obmedzeniami. V období formovania domácej školy medzinárodných vzťahov boli akademické disciplíny pri príprave špecialistov na krajiny rovnomerne rozdelené medzi Východ a Západ.

 

Intenzívna príprava v oblasti histórie a vzácnych východných a západných jazykov disciplinovala študentov, učila ich sústrediť pozornosť na jeden predmet, organizovať si okolo neho čas a priestor. Po ukončení vysokoškolského štúdia bol takýto odborník schopný rýchleho kariérneho rastu. Ruská tradícia diplomatického vzdelávania stále kladie dôraz na základnú historickú prípravu a výučbu jazykov, zatiaľ čo na Západe začínajú prevládať iné prístupy.

 

Spolu s kolegami realizujeme rozsiahly výskumný projekt zameraný na programy zahraničnopolitickej prípravy diplomatov a štátnych úradníkov v dvadsiatich popredných krajinách. V rámci tohto projektu analyzujeme študijné programy popredných svetových univerzít a hodnotíme, aké dôrazy prevládajú v ich vzdelávaní. Materiály z analýzy nám umožňujú vyvodiť niektoré predbežné závery – konštatujeme, že európske krajiny prudko obmedzili výučbu základných disciplín, ktoré vždy tvorili jadro ruskej tradície prípravy diplomatov a medzinárodných expertov.

 

Európske univerzity redukujú výučbu národných dejín, dejín medzinárodných vzťahov a krajanských štúdií. Nahrádzajú ich kurzy komunikácie, hodnôt a projektového riadenia, ktoré nahrádzajú základné znalosti diplomata o krajine, na ktorú sa špecializuje. Výsledkom je, že ako partnera na rozhovor dostávame úradníka s manichejským čiernobielym obrazom sveta, ktorý ho agresívne predáva. A, čo neprekvapuje, so širokými kompetenciami v oblasti manažmentu a marketingu, aby ho mohol kompetentne predávať. To, samozrejme, vedie ku kríze tradičnej diplomatickej profesie na Západe a produkty tejto krízy vidíme v našich súčasných diplomatických interakciách.

 

Pri príprave mladých odborníkov kladie ruská tradícia značný dôraz aj na metódy aplikovanej analýzy vrátane digitálnych nástrojov, ktoré predtým neboli k dispozícii: práca s veľkým množstvom otvorených údajov a mediálnych materiálov. Výzva pre súčasných výskumníkov medzinárodných procesov je opačná ako povedzme pred tridsiatimi rokmi: teraz možno získať množstvo informácií; z toho vyplýva potreba analytického zjednodušenia a vyčlenenia podstatných údajov. Neskúsenosť mladých analytikov často vedie k dezorientácii v informačnom priestore, deformácii obrazu sveta pri konzumácii “jednohlasných” zdrojov. Preto je potrebné venovať značnú pozornosť vytváraniu vyváženého vnímania informácií u zahraničných študentov.

Andrej Sušencov

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov