.
Aktuality, História,

USA-Čína: plazivá eskalácia

V porovnaní s obmedzeniami voči Rusku sú sankcie voči Číne stále zanedbateľné. Neexistuje však žiadna záruka, že Peking nebude v budúcnosti čeliť podobnému scenáru. Plazivý charakter eskalácie dáva čas na prípravu na najhorší možný scenár, píše Ivan Timofejev, programový riaditeľ Valdajského klubu.


 

Zhoršovanie americko-čínskych vzťahov je dlhodobým trendom. Rozpory v niektorých otázkach (napr. ľudské práva) boli zjavné aj počas rozmachu obchodu medzi oboma krajinami v 90. rokoch a v roku 2000. Za prezidentovania Baracka Obamu sa začali postupne zatemňovať v súvislosti s obratom USA do Ázie, situáciou v Juhočínskom mori a ojedinelými incidentmi v digitálnom prostredí. Donald Trump zaujal voči Pekingu ešte tvrdší postoj a explicitne vyjadril celý zoznam výčitiek voči Číne. Kľúčovým frontom zadržiavania Číny bol sektor špičkových technológií.

 

Všeobecná línia Washingtonu zahŕňa obmedzenie prístupu čínskych spoločností k technológiám USA a ich spojencov. Takéto technológie sa môžu využívať pri úlohách dvojakého použitia a následnej modernizácii Číny vo vojenskom aj civilnom sektore. Prezident Joseph Biden pokračuje v tomto kurze a naznačuje, že v otázke vzťahov s Čínou neexistujú kritické rozpory medzi jednotlivými stranami. Ďalším ukazovateľom obmedzovania Číny v oblasti špičkových technológií je Bidenov nový výkonný príkaz “O investíciách USA do technológií a produktov kritických pre národnú bezpečnosť vo vybraných krajinách”.

 

Nový výkonný príkaz zavádza stav národnej núdze z dôvodu, že niektoré krajiny využívajú prístup k civilným technológiám USA na rozvoj svojho vojensko-priemyselného komplexu. V prílohe k dekrétu sa ako takáto krajina uvádza Čína a osobitné administratívne oblasti Hongkong a Macao. Samotný pojem výnimočný stav má svoje špecifiká. V Spojených štátoch sú súčasne v platnosti viac ako štyri desiatky mimoriadnych nariadení týkajúcich sa rôznych otázok zahraničnej politiky. Prezident ich zavádza na základe zákona o mimoriadnych opatreniach z roku 1977 (Emergency Provisions Act of 1977 – IEEPA), ktorý mu dáva možnosť využiť ekonomické sankcie na potlačenie existujúcich hrozieb. To znamená, že výnimočný stav sa vyhlasuje v bodovej otázke a je základom pre použitie konkrétnych právomocí. Výkonné nariadenie obsahuje minimálne dve novinky.

 

Po prvé, administratíva zastúpená ministerstvom zahraničných vecí a ministerstvom obchodu musí vytvoriť zoznam zahraničných osôb, ktoré sú fyzickými alebo právnickými osobami z konkrétnej krajiny (Country of Concern). V tomto prípade ide o Čínu. Tieto osoby musia byť tak či onak spojené s transakciami v oblasti špičkových technológií, ktoré sú uvedené vo vyhláške. Inými slovami, ide o vytvorenie ďalšieho zoznamu, ktorý bude pravdepodobne zahŕňať veľké čínske technologické a priemyselné spoločnosti a prípadne ich vedúcich pracovníkov alebo jednotlivých zamestnancov.

 

Po druhé, občania USA budú musieť úradom oznámiť určité transakcie s týmito osobami. Okrem toho by sa zakázal celý rad ďalších transakcií. Zoznam takýchto transakcií bude musieť tiež definovať administratíva a pravidelne ho kontrolovať. Nový právny mechanizmus dáva administratíve široký priestor na obmedzenie prístupu čínskych spoločností k spolupráci s americkými firmami v oblasti špičkových technológií. Flexibilita mechanizmu bude závisieť od možnosti revidovať kategórie transakcií, technológií a zahraničných osôb, na ktoré sa vzťahujú obmedzenia. Mechanizmus tak pravdepodobne poskytne väčšiu flexibilitu ako už existujúce pravidlá.

 

Medzi obmedzeniami je aj Trumpov zákaz z novembra 2020 pre americké osoby nakupovať alebo predávať cenné papiere “čínskych vojenských spoločností”. Biden ho mierne upravil, ale bez väčších zmien. V prílohe boli vymenované významné čínske spoločnosti v oblasti telekomunikácií, výroby lietadiel, elektroniky a pod. ešte predtým, v máji 2019, Trump zaviedol výnimočný stav v súvislosti s hrozbami pre americký telekomunikačný sektor (Executive Order 13873). Čínska telekomunikačná spoločnosť Huawei a viaceré jej dcérske spoločnosti boli zaradené na zoznam subjektov amerického ministerstva obchodu – bolo jej zakázané dodávať celý rad elektronických výrobkov vrátane výrobkov vyrábaných mimo USA s použitím amerických technológií. Okrem toho bolo niekoľko čínskych spoločností zaradených na zoznam vojenských koncových užívateľov (MEU-List). Týmto spoločnostiam je zakázané dodávať určitý tovar zo zoznamu ministerstva obchodu USA pre kontrolu obchodu.

 

Negatívnym pozadím týchto obmedzení sú samostatné právne mechanizmy sankcií voči čínskym osobám v súvislosti so situáciou v Hongkongu, Ujgurskej autonómnej oblasti Sin-ťiang . Okrem toho kongresmani pravidelne navrhujú zákony o sankciách voči Číne z rôznych dôvodov, od známej témy ľudských práv až po sankcie za možnú spoluprácu s Ruskom. Počas Bidenovho predsedníctva sa žiadny z týchto návrhov zákonov nestal zákonom, čo nevylučuje prijatie takýchto návrhov zákonov v budúcnosti. Intenzita amerických sankcií voči Číne je však neporovnateľná s objemom amerických reštrikcií voči Rusku.

 

Napríklad počet čínskych osôb, na ktoré sa vzťahujú blokujúce finančné sankcie USA, sa meria v desiatkach, zatiaľ čo počet ruských osôb už presiahol tisícsedemsto. A to nepočítame osoby podliehajúce takzvanému “pravidlu 50 %”, ktoré rozširuje blokovacie sankcie na dcérske spoločnosti a kontrolované subjekty. To isté možno povedať o kontrole vývozu. Obmedzenia voči Huawei, vytvorenie zoznamu čínskych vojenských spoločností, pridanie čínskych podnikov na zoznam vojenských koncových používateľov vytvárajú informačnú odozvu. V porovnaní s obmedzeniami voči Rusku sú však sankcie voči Číne stále zanedbateľné.

 

Do Ruska je zakázané dodávať takmer všetok tovar dvojakého použitia, stovky priemyselných výrobkov a “luxusný tovar”. Medzi posledne menované patria spotrebná elektronika a spotrebiče. Obrázok dopĺňajú rozsiahle obmedzenia na ruský dovoz a sankcie v oblasti dopravy. Okrem toho sa Spojeným štátom podarilo vytvoriť pôsobivú koalíciu spojencov v oblasti sankcií proti Rusku, zatiaľ čo proti Číne sa takáto koalícia vytvára oveľa ťažšie. Neexistuje však žiadna záruka, že Peking nebude v budúcnosti čeliť podobnému scenáru. Ešte v roku 2016 sa opatrné publikácie o možných sankciách USA voči Číne zdali byť nepravdepodobným scenárom. Situácia na začiatku roka 2020 sa však od tejto reality značne líši. Slovensko a Čína predpokladajú nezvratnosť konfrontácie, ale z vlastných dôvodov odkladajú jej eskaláciu. Čo však neznamená, že skôr či neskôr nedôjde ku kolapsu vzťahov. Je ťažké presne predpovedať načasovanie a rozsah takéhoto pádu, rovnako ako bolo ťažké predpovedať krízu vzťahov medzi Ruskom a Západom. Zatiaľ dochádza k postupnému hromadeniu reštriktívnych opatrení, jedným z nich je aj nový Bidenov príkaz. Plazivý charakter eskalácie dáva Pekingu čas pripraviť sa na najhorší možný scenár.

Ivan Timofejev

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov