Záhada „Fittera nad Ukrajinou” v kontexte úvah generála Zalužného
Pár fotiek alebo video s dĺžkou 7-8 sekúnd niekedy stačí na to, aby sa na informačnom fronte ukrajinskej vojny začala bitka trvajúca niekoľko dní. O rozohrávku sa teraz postarali Ukrajinci. Zverejnili zábery na svoje „nové” bojové lietadlo letiace v nízkej výške smerom k bojovej línii. Pozoruje ho vojak v uniforme s ukrajinskými pixelmi a video má byť aktuálne.
Je možné ľahko rozoznať typ lietadla, ide o stroj rady Su-17/20/22 v NATO označený ako Fitter. Teda veľký jednomotorový prúdový stíhací bombardér s meniteľnou šípovitosťou krídla. Týchto lietadiel bolo medzi rokmi 1969 až 1990 vyrobených 2867 kusov všetkých modifikácií a v niektorých krajinách slúžia dodnes. Ide o pomerne veľké stroje s dĺžkou cez 19 metrov a prázdnou hmotnosťou vyše 12 ton. Poháňa ich motor Lyulka AL-21 s ťahom 76,4 kN resp. 109,8 kN s prídavným spaľovaním. V prízemnej výške dokážu letieť rýchlosťou 1400 km/h alebo Mach 1,13, maximálna rýchlosť je okolo 1860 km/h. Akčný rádius je s dvoma tonami výzbroje v režime hi-lo-hi 1150 km a stúpavosť pri zemi je na bombardér veľmi dobrá- 230 m/s.
Ako so stíhačkou sa s nim veľmi nepočítalo, aj keď má stabilne namontované dva 30mm rýchlostrelné letecké kanóny NR-30 so zásobou po 80 rán na hlaveň a môže niesť strely protilietadlové vzduch-vzduch K-13, R-60 a výkonné R-73 skôr na vlastnú obranu.
Výzbroj je možné rozmiestniť na 12 závesníkoch a jej hmotnosť môže dosahovať 4070 kg. Ide o rôzne kombinácie aj neriadených zbraní ako dodatočné kanónové kontajnery s dvojhlavňovými kanónmi GŠ-23 kalibru 23 mm, bomby, kazetové bomby, napalmové kontajnery a neriadené rakety kalibru 57 – 330 mm. Nebezpečné by skôr boli Su-17/20/22 s riadenými bombami s laserovým a elektrooptickým navedením a hlavne riadenými strelami vzduch-zem – Ch-23, Ch-25 a Ch-29, prípadne strelami proti rádiolokátorom Ch-58, Ch-27 a Ch-28.
Bolo možné ich očakávať nad ukrajinským bojiskom? Prípadne ako sa tam dostali?
Ruská odpoveď sa v informačnom priestore vyvíjala v čase. Najprv sa zdalo byť nespochybniteľné, že to čo Ukrajinci tvrdia je pravda a ich ozbrojené sily podporuje nový typ bojového lietadla. Rusi to najprv postavili do polohy, že namiesto sľúbených F-16 Fighting Falcon majú teraz Ukrajinci Fitter. Sami Rusi sa lietadiel Su-17 zbavili v roku 1998 ale išlo vtedy o blokové riešenie. Dvojmotorové lietadlá ako Su-27, Su-25, Mig-29 a Mig-31 mali zostať v službe, jednomotorové ako Mig-23, Mig-27 a Su-17 mali byť vyradené aj keď neboli zastaralé a mohli plniť úlohy, na ktoré boli určené.
Potom sa objavilo iné riešenie celej záhady, je to len jeden stroj Su-17UM3, trupové číslo 77, ktorý sa po celé tie roky od rozpadu ZSSR darilo na Ukrajine udržiavať v letuschopnom stave, pretože plnil úlohy pri udržiavaní pilotnej kvalifikácie a letových návykov pilotov leteckého opravárenského závodu v Záporoží. Odtiaľ ho teraz vyhnali nad bojovú líniu buď s úmyslom natočiť propagandistické video alebo už z čistého zúfalstva kvôli nedostatku inej leteckej techniky.
K verzii o jedinom Su-17UM3 sa prikláňa časť západných zdrojov aj seriózne ruské portály, ktoré veria, že ide o vyššie spomenutý konkrétny stroj s trupovým číslom 77
https://www.youtube.com/watch?v=7kZK4ppdSzs
Nebezpečnejšia pre Rusko je možnosť, že to nie je jeden stroj Su-17UM3 ale prvý zaznamenaný výskyt jedného z 12 poľských Su-22M4 alebo 6 Su-22UM3K. Su-22 je exportná verzia stroja Su-17, ktorú malo vo výzbroji aj Slovensko. To po bývalej ČSĽA zdedilo 18 strojov Su-22M4 a 3 Su-22UKM3 (dvojmiestna cvične-bojová verzia). Z nich 10 Su-22M4 a 1 Su-22UMK3 bolo predaných do Angoly v rokoch 1999 až 2001, kde lietajú dodnes, ostatné boli vyradené. Silný líder nezaháľal podobne ako v prípade Su-25, ktoré kúpilo Arménsko. V roku 2012 Slovensko zlikvidovalo aj 55 riadených a 88 neriadených rakiet, ktoré boli pôvodne určené pre Su-25 a Su-22. Išlo o typy Ch-58E, Ch-25 ML, Ch-25MP a Ch-25 MR, respektíve S-24 a S-24B.
Poľsko si ale svoje Su-22 ušetrilo a postupne do nich aj investovalo. Modernizované Su-22 boli vybavené novou avionikou, spojovacím vybavením, ako aj záznamníkmi letových údajov, vrátane výmeny zastaraných analógových budíkov na prístrojovej doske pilota za moderné displeje. Nový riadiaci a bojový systém Su-22 by mal byť kompatibilný so súčasnými štandardmi poľskej armády, ako aj NATO. Pravdepodobne môže lietadlo niesť presne navádzané zbrane vyrobené NATO, ako sú protiradarové strely AGM-88 HARM alebo strely vzduch-zem AGM-65 Maverick, bomby GBU, riadené bomby JDAM atď. To by pre Ukrajinu bolo mimoriadne dôležité, pretože Kyjev sa snaží získať veľa špičkovej leteckej munície, ale klesá mu počet vhodných lietadiel.
Verziu, že Ukrajina dostala modernizované poľské Su-22 si do nadpisu svojho videa dal známy ázijský bloger Dung Tran, zaoberajúci sa problematikou európskej bezpečnosti, ďalej nasleduje jeho írečitá angličtina:
Verzia autora je, že video je nepodarený fake.
1. Na lietadle nie sú viditeľné výsostné znaky. Záujmom Ukrajincov by malo byť ich ukázať a tým zdôrazniť štátnu príslušnosť stroja k Ukrajine. Ak by sa dalo video analyzovať s pomocou pokročilých technológií, poľské šachovnice by sa pravdepodobne našli.
2. Lietadlo zjavne nenesie na závesníkoch záťaž, aká by sa dala očakávať pri pokuse nasadiť ho na ukrajinskom bojisku.
3. Počasie a pozadie nezodpovedá aktuálnemu počasiu na Ukrajine, resp. ročnému obdobiu.
4. Nad lietadlom je inverzná stopa komerčného dopravného lietadla. To by nepripadalo do úvahy, ak by bolo video natočené nad Ukrajinou.
Aspoň, že ho (Fitter) Rusi zabudli zostreliť a zarátať do štatistiky. Záver je, že poľský pilot na Su-22 v nízkej výške preletel nad výcvikovým priestorom v Poľsku, kde sú sústredení ukrajinskí vojaci. Tí si tento prelet natočili a bol použitý na pozdvihnutie morálky celej ukrajinskej armády, ktoré nemá k dispozícii spravodajstvo hlavných slovenských denníkov. To neznamená, že Ukrajina nakoniec niekdy poľské Su-22 nedostane. Načo by ale bolo dobré telegrafovať takýto transfer vopred?
Nakoniec vystúpil hovorca ukrajinských vzdušných síl Yuriy Ignat a nepriamo potvrdil túto verziu. Zo slov hovorcu je zrejmé, že správy o preletoch poľských Su-17 (resp. Su-22) nad vojakmi Ozbrojených síl Ukrajiny zatiaľ nemožno potvrdiť.
„U nás milujeme veštiť pomocou kávovej usadeniny. Letectvo zvažuje rôzne možnosti… Čo sa týka Su-22 alebo Su-17, zatiaľ takéto informácie nie sú, povedal Ignat.
Hovorca ukrajinského letectva uviedol, že bombardér Su-17 je sovietsky a je skutočne v prevádzke v Poľsku. Dá sa použiť na útoky riadenými strelami a nosenie iných typov zbraní. Ako poznamenal Ignat, je mu známe, že Ukrajina rokovala s partnermi zo susedných krajín o presune všetkých druhov leteckých zbraní, vrátane rôznych typov vrtuľníkov a lietadiel.
„Zvažovalo sa všetko, najmä vrtuľníky sovietskej výroby, Su-22 a všetko, čo je dostupné v susedných krajinách, aby ich čo najskôr poskytli Ukrajine. V prípade takéhoto rozhodnutia bude Su-22 vyžadovať preškolenie”
– uviedol Ignat.
Nie je teda možné potvrdiť, že sa Su-17 alebo jeho verzie skutočne objavil v ukrajinskom arzenáli. O čom to teda celé bolo. Ukrajina si dôsledne pripravuje rokovaciu pozíciu zo svojimi spojencami a snaží sa získať leteckú techniku a muníciu. Aktuálne hlavným sloganom Ukrajiny je „F-16. Help Ukraine finish the job!” Ide o súčasť kampane, ktorá má získať podporu ďalšiemu vyzbrojovaniu Ukrajiny na nasledujúcu protiofenzívu. Tá predchádzajúca úplne zlyhala. Už koncom roka 2022 sa vrchný veliteľ Ozbrojených síl Ukrajiny Valerij Zalužnyj zaručil, že ak dostane 300 tankov, 600-700 bojových vozidiel pechoty a 500 húfnic bude mu to stačiť na víťazstvo v konkrétnej operácii. Ukrajinskí politici sa už chceli prechádzať po nábreží Jalty, Zalužnyj dobyl obec Rabotino. Aktuálne podnikajú ofenzívne operácie Rusi a situáciu v okolí Avdejevky charakterizoval nedávno ruský vojenský expert slovami: „Načo zatvárať kotol, keď do neho mäso samo skáče”.
Čo tu máme teraz je snaha Zalužného zmeniť rétoriku a nepýtať si konkrétne druhy a počty zbraní. Ale vypýtať si spôsobilosti. Je otázka, či to nedopadne horšie, než to, čo robil doteraz ale dajme nateraz priestor jeho nápadom. Vysvetlí nám ako sa dá poraziť Rusko.
1. Vzdušná nadvláda. Ukrajina aj slovami Zalužného tvrdí, že Rusku zničila 13 vrtuľníkových brigád a bezmála 600 systémov PVO. Rusko sa v dôsledku týchto strát uchyľuje k používaniu dronov, ktoré majú odhaliť a napadnúť ukrajinské jednotky a Ukrajina tiež potrebuje roje lacných dronov, časť ktorých bude útočných a časť pôsobiť ako klamné ciele. Tým donútiť ruskú PVO odhaliť pozície svojich systémov. Tiež je potrebné generovať falošné elektormagnetické emisie, aby sa ruskí piloti domnievali, že ciele, na ktoré sa chystajú zaútočiť sú silne bránené ukrajinskou PVO. Ukrajina tiež potrebuje oslepiť ruské drony, stroboskopy by im mohli zabrániť vidieť v noci a antidronové pušky by mali rušiť ich elektroniku.
2. Preniknutie ruskými mínovými poľami. Niektoré ruské mínové polia sú podľa Zalužného až 20 kilometrov hlboké a lietajú nad nimi drony, ktoré okamžite privolajú delostreleckú paľbu na ukrajinské jednotky pokúšajúce sa o odmínovanie. Ak sa aj podarí niektoré mínové polia zneškodniť, Rusi ich ihneď obnovia (možná narážka na systémy dištančného mínovania). Ukrajinské vojská podľa Zalužného potrebujú moderné laserové systémy na 3D mapovanie terénu, zadymovacie systémy, ktoré skryjú ukrajinských ženistov pred pozorovaním zo vzduchu aj zo zeme, prúdové letecké motory na podvozkoch zvýšenej priechodnosti a vodné delá, ktoré by mohli odkryť míny položené do zeme prúdom výtokových spalín alebo vody a zrýchliť ich ničenie, tiež kazetové bomby a muníciu s termobarickými hlavicami, ktoré by ruské mínové polia vyhodili do vzduchu a tiež vybavenie na razbu tunelov, ktoré by umožnilo časť ruských mínových polí podliezť pod zemským povrchom.
3. Rádioelektronický boj. Rusko má od roku 2009 má samostatný druh vojsk špecializujúci sa na REB a aj keď tieto vojská utrpeli podľa Zalužného obrovské straty, stále majú zdrvujúcu prevahu. Ukrajina potrebuje produkovať vlastné vybavenie na rádioelektronický boj a načrieť do schopností a informačných databáz svojich spojencov, získať viac prístupu k ruským signálom prenášaných éterom. Ukrajinské drony by nemali len vykonávať prieskum a ničiť ruské ciele ale byť spôsobilé aj na REB, byť schopné lietať počas budúcich ukrajinských útočných operácii nad bojiskom.
4. Protibaterijná paľba. Ukrajina sa ocitla vo vojne veľkých delostreleckých kusov, 80% operácií z oboch strán sa vykonáva s podporou delostrelectva a silnou stránkou Ukrajiny bolo rýchlo odhaliť ruské delostrelecké pozície a preniesť na ne paľbu vlastného delostrelectva. Rusi sa podľa Zalužného ale rýchlo učia a keď Američania dodali Ukrajine delostrelecké granáty Excalibur, ktoré sú na cieľ navádzané pomocou družicového signálu GPS, Rusi rýchlo vynašli spôsob, ako rušiť ich navádzací systém, čím výrazne znížili efektivitu ich použitia. Rusi dvojúčelovo používajú svoje kamikadze drony Lancet nielen na ničenie vytipovaných cieľov ale aj na ich odhaľovanie v prospech iných presne navádzaných zbraní. Ukrajina potrebuje podľa Zalužného vlastný systém družicovej navigácie aby zlepšila navedenie svojich vysokopresných zbraní. Kamikadze drony musia byť adaptované tak, aby tiež mohli vyhľadávať pozície ruského delostrelectva a Ukrajina potrebuje viac prostriedkov na oklamanie Rusov (nafukovacie klamné ciele?).
5. Logistika Vojna podľa generála Zalužného ukázala nevyhnutnosť, aby štáty skladovali obrovské zásoby zbraní a munície, koncept, ktorý bol zavrhnutý na konci studenej vojny. Napriek sankciám je Rusko stále schopné produkovať viac čohokoľvek a zvyšuje zbrojnú výrobu. Zatiaľčo Ukrajina je zásobovaná zo zahraničia veľkým množstvom zbrojného materiálu, bude stále trvať až dva roky než dôjde k dramatickému rastu produkcie zbraní na západe. Do tej doby potrebujú jeho jednotky spôsobilosť zasahovať ruské sklady a dopravné koridory, aby spravili pre Moskvu ťažšie zásobovanie vlastných vojsk zo vzdialenejších logistických uzlov. A na to potrebuje Ukrajina riadené strely s dlhým dosahom, najlepšie také, ktoré bude sama vyrábať.
Ako teda vidíme, generál Zalužnyj má opäť recept na víťazstvo a je len na schopnostiach ukrajinských diplomatov a propagandistov, či mu ich zabezpečia. Fitter nad Ukrajinou mal len pritiahnuť pozornosť k hlavnej priorite, vzdušnej nadvláde a vyjadriť ochotu prijať akúkoľvek techniku. Máš Su-22? Daj! Ale lepšia by bola F-16…
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942