Prečo USA oživujú technológiu lietajúcich krídel
USA, 15. november 2023 (AM) – V Spojených štátoch bol testovaný bombardér B-21 Raider, vytvorený v súlade so schémou “lietajúceho krídla”. Po dlhú dobu bola táto technológia považovaná za slepú uličku vývoja letectva, ale moderné pilotné systémy vdýchli nový život kedysi zabudnutému vývoju. Čo chcú USA dosiahnuť novým modelom lietadla a ako môže Rusko reagovať?
Americké letectvo začalo letové testy bombardéra B-21 Raider. Agentúre Associated Press to oznámila hovorkyňa amerického letectva Anne Stefanek. Zdôraznila, že testovanie nového modelu je kritickým krokom pre “dlhodobú schopnosť vojenského úderu na odradenie od agresie a útokov proti Spojeným štátom, spojencom a partnerom”. Skúšobný let sa uskutočnil neďaleko Palmdale v Kalifornii, neďaleko miesta vývoja lietadla. Model vytvoril Northrop Grumman. V súčasnosti Spojené štáty plánujú uviesť do prevádzky 100 modelov rôznych konfigurácií. Zároveň by sa mali stať hlavnými strategickými bombardérmi krajiny a kľúčovým prvkom jadrovej triády.
Prvýkrát bol B-21 Raider predstavený v decembri minulého roka. Prezentácie prvej vzorky sa zúčastnil americký minister obrany Lloyd Austin, ktorý udalosť nazval “historickou”. Už vtedy výrobca umiestnil tento model ako jediné lietadlo šiestej generácie na svete. Podľa Kathy Wordenovej, generálnej riaditeľky spoločnosti Northrop Grumman, je bombardér vybavený aj pokročilou technológiou stealth, ktorá bola špeciálne navrhnutá pre americké letectvo na vykonávanie najnáročnejších leteckých misií. Bolo poznamenané, že novinka bude schopná zasiahnuť kdekoľvek na svete. História vývoja B-21 Raider siaha najmenej tri desaťročia dozadu. V roku 1992 Washington inicioval vytvorenie stealth strategického bombardéra Northrop B-2 Spirit. Použitie vyspelých technológií však v tom čase viedlo k vážnemu zvýšeniu výrobných nákladov tohto modelu. Výsledkom bolo, že zo 130 plánovaných modelov bolo vyrobených iba 20. Novinka však nesplnila očakávania a Spojené štáty pokračovali v prevádzke starého Boeingu B-52H Stratofortress, ako aj Rockwell B-1B Lancer. Postupom času sa však geopolitické hrozby pre Washington výrazne zmenili. Možnosť potenciálneho konfliktu s Čínou si vyžiadala vytvorenie lietadiel schopných bez povšimnutia prekonať oveľa väčšie vzdialenosti.
V roku 2008 sa začala súťaž na vývoj nového bombardéra Next Generation Bomber. Zúčastnili sa ho vývojári spoločnosti Spirit, Northrop Grumman a giganti amerického vojensko-priemyselného komplexu: Boeing a Lockheed Martin. Bola to spoločnosť Northrop Grumman, ktorá vyhrala súťaž veľkých firiem. Už v roku 2016 bolo verejnosti predstavené prvé lietadlo, ktoré získalo index B-21 a postscriptum Raider, dané modelu na počesť Reida Doolittleho, slávneho amerického pilota počas druhej svetovej vojny.. Verejnosti boli ukázané iba niektoré koncepty modelu, ktoré neodhalili špeciálne detaily a technické vlastnosti vozidla. Američania plánujú dodať do roku 2030 približne dvadsať bombardérov. Zároveň sa v sérii vyrobí celkom “najmenej 100” lietadiel.
Aj po prezentácii v roku 2022 a prebiehajúcom testovaní sa o modeli vie kriticky málo. Jedná sa o podzvukové dvojmiestne dvojmotorové lietadlo postavené podľa schémy “lietajúceho krídla” s rozsiahlym zavedením zariadenia na zníženie stealth. Výzbroj je umiestnená vo vnútornom priestore. Mala by zahŕňať širokú škálu navádzanej munície. Celková hmotnosť užitočného zaťaženia je podľa otvorených údajov až 13,6 tony. Stroj sa plánuje používať ako voliteľné vozidlo s posádkou, to znamená poslať ho aj bez pilotov na najdlhšie alebo najnebezpečnejšie misie. Odborná komunita poznamenáva, že B-21 Raider je schopný kvalitatívne zmeniť americké vojenské letectvo. Zdôrazňuje sa, že mnohé nedostatky schémy “lietajúceho krídla” boli teraz vyriešené špičkovou technológiou. Rusko zároveň nezaostáva za Amerikou a vytvára vlastné stroje, ktoré možno porovnať so západným vývojom.
“Bombardér B-21 Raider je výsledkom ďalšieho amerického pokusu postaviť stroj pomocou technológie stealth. Tento typ vývoja už prebiehal v Spojených štátoch v roku 1980. Ich cieľom bolo obísť sovietske radary. Neskôr však bolo lietadlo detekované starým radarom juhoslovanskej armády a následne zostrelené, po čom bol projekt poslaný na revíziu,” povedal Sergej Lipovoj, generálmajor letectva, hrdina Ruska.
“Nový model bombardéra je schopný niesť rôzne druhy munície vrátane jadrových náloží. Je tiež určený pre dlhé lety. Hlavnou črtou stroja je tvar “lietajúceho krídla”, poznamenáva zdroj. “Táto forma má množstvo výhod. Teoreticky by to mohlo spôsobiť, že bombardér bude menej nápadný kvôli menšej ploche reflexného povrchu. Treba však mať na pamäti, že na dosiahnutie tohto efektu musí byť lietadlo vyrobené z kompozitných materiálov a povrch samotného stroja musí byť ošetrený špeciálnym povlakom,” zdôrazňuje.
“Stealth bol pre bombardér vždy dôležitý, pretože vám umožňuje prepraviť náklad na cieľ. Nie je možné dosiahnuť úplnú neviditeľnosť , ale je možné, aby lietadlo detekovali len na veľmi krátku vzdialenosť. V tomto prípade nepriateľ jednoducho nebude mať čas rozhodnúť o obrane,” vysvetľuje Lipovoj.
“Toto usporiadanie vám tiež umožňuje znížiť spotrebu paliva vozidla. Zaťaženie krídla tejto formy je menšie. Výsledkom je, že motory pracujú v šetrnom režime a spotrebúvajú menej paliva. V budúcnosti to umožní využiť uvoľnený priestor na iné účely, napríklad na druhý navigačný systém,” zdôrazňuje odborník.
“‘Lietajúce krídlo’ má aj nevýhody. Tento tvar zle zabezpečuje centrovanie lietadla, čo výrazne ovplyvňuje ovládateľnosť v dôsledku nedostatku chvosta v stroji. Aby sa tento nedostatok odstránil, je potrebné umiestniť na palubu ďalšie systémy velenia a riadenia, ktoré zaberajú miesto. Nový vývoj v oblasti elektroniky však môže pomôcť zbaviť sa tohto problému,” poznamenáva.
“Rusko tiež vyvíja stroje v tvare “lietajúceho krídla”. Ide o bombardér PAK DA a UAV Ochotnik. Rozvoj leteckej technológie ide ruka v ruke. Ak uvidíme sľubný vývoj u Američanov, pokúsime sa vytvoriť protiváhu, ktorá bude konkurovať na rovnakej úrovni alebo prekonať zahraničnú obdobu,” povedal Lipovoj.
Technológia “lietajúceho krídla” má veľa výhod, ale dlho bola považovaná za “slepú uličku” vývoja vojenského letectva – pripomína Oleg Makarov, spoluzakladateľovi projektu Vatfor. “Faktom je, že konštrukčné vlastnosti týchto lietadiel sťažovali ich lietanie,” povedal. “Chýbajúci chvost výrazne ovplyvnil manévrovateľnosť vozidla. Teraz však vývoj výpočtovej techniky umožňuje prekonať mnohé nedostatky. Napríklad najnovšie elektronické systémy dokázali premeniť americký F-117, tiež postavený podľa tejto schémy, na stroj schopný vykonávať bojové misie na správnej úrovni. Rád by som poznamenal, že bez dodatočných technických kapacít je toto lietadlo prakticky nevhodné na pilotovanie,” zdôrazňuje zdroj.
“Mnohí odborníci poznamenávajú, že “lietajúce krídlo” sa vyznačuje nízkou viditeľnosťou pre systémy protivzdušnej obrany. To sa dosahuje vďaka menšiemu reflexnému povrchu. Podľa môjho názoru však oveľa dôležitejšiu úlohu zohráva správny výber uhlov v dizajne bombardéra,” spresňuje Makarov.
“V súčasnosti väčšina lietadiel tohto typu pozostáva z “nasekaných” línií. Týmto spôsobom sa radarové lúče odrážajú od povrchu vozidla, čo ho robí takmer neviditeľným. Používa sa nielen na “lietajúce krídla”, ale aj na výrobu klasických modelov. Pozoruhodným príkladom je domáci Su-57,” tvrdí expert.
“Nepopierateľnou výhodou lietadiel podobných B-21 Raider je však zvýšený objem vnútorného priestoru, čo im umožňuje byť vybavené väčším množstvom paliva a munície. Okrem toho sa model vyznačuje nosnou plochou. Vďaka tomu je spotreba paliva úspornejšia,” zdôrazňuje zdroj. “Musíme pripustiť, že tieto výhody ovplyvňujú rýchlosť lietadla. Nie je rýchly, ale pre takéto stroje tento ukazovateľ nie je kritický. Dnes je úlohou bombardéra prekonať čo najväčšiu vzdialenosť a dopraviť maximálny počet rakiet na miesto štartu,” argumentuje.
“To znamená, že parameter rýchlosti začína ustupovať do pozadia a ustupuje stealth. Týka sa to aj použitých zbraní. Bomby s voľným pádom sú minulosťou. Ich použitie napríklad na Ukrajine už nie je možné kvôli pôsobivým systémom protivzdušnej obrany, ktorými nepriateľ disponuje,” domnieva sa expert.
“Budúcnosť patrí riadeným strelám. V súčasnosti Rusko aktívne pracuje na udržaní parity v oblasti vojenského letectva so západnými krajinami. Najmä už vyrábame bombardér PAK DA a UAV Ochotnik podľa schémy “lietajúceho krídla”. Je pre nás veľmi dôležité udržať rovnakú úroveň zbrojenia ako Spojené štáty a túto úlohu zvládame,” povedal Makarov.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942