Vážny moment vojny. Odmietla Ukrajina obrnené vozidlá Bastion?
Dňa 12.11.2023 sa s prispením zdrojov pod možnou kontrolou azerbajdžanskej rozviedky začala rozširovať informácia, že v gruzínskom prístave Poti má kotviť loď, ktoré vezie Arménsku vyše 20 francúzskych obrnených vozidiel Bastion. To by samo osebe nebola veľká senzácia, len vznikla otázka, akým spôsobom sa tieto vozidlá mohli materializovať v Gruzínsku. Odkiaľ mohli pochádzať, keď aj ruská wikipédia ich eviduje na službe ukrajinskej armády s termínom dodávky 4.10.2023? Bolo známe, že 24 Bastionov má byť v rezerve a uložených vo Francúzsku a tieto majú byť dodané Ukrajine. Indikoval to ešte tweet pravdepodobne odvodený od externej komunikácie francúzskeho výrobcu vozidiel Bastion zo 6.4.2023.
Vyzerá to tak, že nič z týchto plánov sa nezrealizovalo a okamžite nasledovala stručná reakcia ukrajinskej strany uvedená na relevantných portáloch. Tam najprv padla zmienka o tom, že obrnené vozidlá Bastion, ktoré dostalo Arménsko, sú tie isté vozidlá, ktoré sa Arquus zaviazal dodať Ukrajine v roku 2022 zo svojich zásob – 24 kusov. Pripomínala sa aj prvá zmienka o ich pripravovanom dodaní Ukrajine uvedená dňa 3.10.2022 vo francúzskom denníku La Tribune. Ďalej sa uvádza, že rokovania o dodávke vozidiel prebiehali určitý čas, pripomenul sa aj tweet zo 6.4.2023 a záverom sa už len konštatuje, že akvizícia obrnených vozidiel Bastion sa považuje za významný krok pri posilňovaní obranných kapacít Arménska uprostred obáv o regionálnu bezpečnosť. Zrada?
Vozidlo ACMAT Bastion.:
Ešte v ten istý deň 12.11.2023 sa arménsky novinár Leonid Nersisyan pozastavil nad tým, že Gruzínsko teraz neblokuje transfer francúzskych zbraní Arménsku po svojom území a vyslovil predpoklad, že po 21+Bastionoch pripláva aj 50 obrnených transportérov VAB Mk3. Pozor, toto je vysoko modifikovaná 6×6 verzia starého francúzskeho obrneného transportéra 4×4 VAB. Týchto veteránov studenej vojny zaradených do služby v roku 1976 sama Ukrajina dostala len niečo vyše 60. Ešte väčšia zrada?
Moderné obrnené transportéry VAB Mk3 by mali posilniť výzbroj Arménska:
O deň neskôr 13.11.2023 sa zapojil francúzsky Ouest France, ten už mal 50 moderných obrnených transportérov VAB Mk3 v podtitule a písal ďalej. Spomenul obavy Arménska, že jeho silnejší a lepšie vyzbrojený sused podporovaný Tureckom sa po septembrovom dobytí Náhorného Karabachu pokúsi spojiť svoje hlavné územie s oddelenou enklávou Nachičevan cez územie medzinárodne uznaného južného Arménska. Preto sa Arménsko snaží lepšie vyzbrojiť . Francúzsko odpovedalo priaznivo na žiadosť Arménska o vojenskú pomoc.
Šéfka francúzskej diplomacie Catherine Colonna počas návštevy Jerevanu 3. októbra oznámila, že Paríž súhlasil s dodaním vojenského materiálu do Arménska. Francúzsko vyjadrilo súhlas s uzavretím budúcich zmlúv s Arménskom, ktoré umožnia dodávku vojenského materiálu, aby mohlo zabezpečiť svoju obranu, vyhlásila vtedy na tlačovej konferencii. V dňoch 22. a 23. októbra 2023 bol arménsky minister obrany Suren Papikyan v Paríži, aby sa stretol so Sébastienom Lecornu, jeho francúzskym náprotivkom. Potom boli podpísané dohody o bilaterálnej spolupráci ako predohra k rýchlym dodávkam vojenského materiálu Francúzskom. Francúzsko následne dokončilo predaj troch radarov Thales Ground Master 200 (GM200) a podpísalo memorandum o porozumení pre dodávku systému protivzdušnej obrany krátkeho dosahu Mistral. Druhá zmluva sa týkala akvizície prístrojov na nočné videnie vyrábaných spoločnosťou Safran.
Prvá potvrdená dodávka sa však týka ľahkých obrnených vozidiel typu Bastion, ktoré môžu niesť bojovú skupinu ôsmich vojakov a tým poskytujú ochranu pred streľbou z ručných zbraní a mínami. Tieto 12,5-tonové transportéry boli pôvodne určené pre Ukrajinu, ale Kyjev ich považoval za príliš slabo chránené proti delostreleckej paľbe a protitankovým raketám. Takže nakoniec peremoga?
Vzdala sa sama Ukrajina týchto vozidiel preto, že ich považovala za príliš slabo chránené? To celkom nesedí. V prvom rade bolo potrebné určiť, čo vlastne Arménsko skutočne dostane, spoza plota gruzínskeho prístavu. Autor po analýze snímkov nepochybuje, že je to Bastion, nie však Bastion PATSAS ani Bastion Fortress Mk2 a už vonkoncom nie VLRA, nákladné vozidlo, na báze ktorého bol Bastion vytvorený. Zodpovedalo by to teda verzii, ktorú mala dostať Ukrajina.
Toto vozidlo vo Francúzsku vyrába ACMAT (Ateliers de Construction Mécanique de l’Atlantique) firma už spadajúca pod Arquus. Váži 12,5 tony, má dĺžku 6 m, šírku 2,2 m a výšku 2,4 m. Okrem dvoch členov posádky preváža 8 členov výsadku. Poskytuje im ochranu na úrovni 1 podľa normy STANAG 4569, teda proti strelám útočných pušiek NATO typu M80 Ball kalibru 7,62×51 mm a rovnako tak aj proti strelám kalibru 5,56×45 mm NATO M193 a SS109 (požaduje sa 22 dopadov). Proti črepinám delostreleckých granátov kalibru 155 mm poskytuje ochranu zo vzdialenosti 100 m. Balistická ochrana sa dá ale zvýšiť na úroveň 2 až 3. O niečo vyššia je úroveň ochrany proti mínam na úrovni 2a,2b čo znamená, že vozidlo by malo chrániť pred výbuchom protitankovej míny s náplňou 6 kg trhaviny, teda pod kolesom, prípadne pod dnom vozidla v jeho ťažisku. Pancier je z vysoko tvrdenej ocele. Vozidlo môže byť vyzbrojené guľometom kalibru 12,7 mm alebo puškového kalibru na obežnom kruhu na strope vozidla, prípadne diaľkovo ovládanou zbraňovou stanicou. Má tiež strieľne pre ručné zbrane a môže niesť zadýmovacie granátomety. Poháňa ho motor Deutz BFM 1013, prípadne Volvo MD5. Maximálna rýchlosť je 110 km/h a dojazd až 1400 km. Vozidlo má aj nádrž na pitnú vodu s objemom 120l.
Výhrady by Ukrajina nemala mať ani v prípade dodávky verzie Bastionu PATSAS (PATrouille SAS), ktorá má slúžiť špeciálnym silám, prípadne ako ľahké útočné vozidlo. Hmotnosť klesla na 10 ton a počet členov posádky na 5 (2+3), ktorí okrem hlavnej streleckej pozície na stope vozidla majú aj guľomety pre streľbu pred (veliteľ) a za vozidlo. Ofenzívu v charkovskej oblasti dokázala Ukrajina rozvinúť nad svoje očakávanie po prekonaní slabej ruskej obrany, keď tyl infiltrovali ľahké vozidlá 4×4. PATSAS by bol vtedy ideál. S hlbokými prienikmi do ruskej obrany už asi Ukrajina po skúsenostiach z nedávno porazenej protiofenzívy nepočíta, naopak, obávať sa teraz môže ruskej učenlivosti.
Týkalo by sa údajné ukrajinské odmietnutie aj verzie PATSAS?:
Nakoniec Fortress Mk2 je súčasnou verziou Bastionu, s hmotnosťou 14,5 tony je určená pre 11 vojakov, pohybuje sa rýchlosťou 120 km/h s dojazdom 1200 km. S motorom s výkonom 340 koní má merný výkon vyše 23 koní na tonu.
Nová doba! Ukrajina odmietla obrnené vozidlá! Aspoň to tvrdil článok Ouest France. Škoda, že sa o tieto prebytky nezaujímalo Slovensko, to by pri prieskume moderných francúzskych zbraní narazilo na možnosti, ktoré by sa mu hodili viac než kadejaké helikoptéry, výmenou za zbrane poslané na Ukrajinu. Len námatkovo, prieskumné vozidlo EBRC Jaguar tu asi bude nadlho.
Akokoľvek, Ukrajina sa doteraz nevyjadrila k údajnému odmietnutiu týchto vozidiel a svojej verejnosti, zdá sa, nepodáva ani rozšírenú verziu správy o dodávkach francúzskych zbraní Arménsku. Teda takú, ktorá by zahrňovala aj obrnené transportéry VAB Mk3, rádiolokátory Thales Ground Master 200, ktoré sama nedostala aj keď môžu spolupracovať s protilietadlovými strelami Mistral (Ukrajina dostala 100 striel od Francúzska a 100 od Nórska). Plus systémy nočného videnia pre Arménsko, nie už len a len pre Ukrajinu…
Má to aj iné možné rozuzlenie?
1. Arquus samotný je filiálkou Volvo AB.
2. Od roku 2015 mala americká firma Mack Defence právo predávať Bastiony v severnej Amerike a Oceánii, ale v roku 2018 podpísal Arquus kontrakt s AM General, na základe ktorého malo byť vozidlo ponúknuté ako obrnená sanitka pre americkú armádu. Má zmysel rozvíjať úvahy niektorým z týchto smerov? Asi by sme sa vrátili k tým 24 kusom, ktoré boli skladované vo Francúzsku a ofrflať ich úroveň pancierovej ochrany by nedávalo zmysel.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942