Najmodernejší ruský požiarny vrtuľník Ka-32A11M absolvoval zahraničný debut v Dubaji
Rusko predstavilo na výstave v Dubaji novú požiarnu verziu vrtuľníka Ka-32A11M, ktorý má podstatné vylepšenia oproti verzii Ka-32A11VS. Ide predovšetkým o nové ruské motory s digitálnym riadiacim systémom, digitálny letový a navigačný systém, moderné hasičské a záchranárske vybavenie.
Simulovaný požiarny útok troch vrtuľníkov Ka-32 na verejnom podujatí:
Ka-32A11M je vybavený najnovším ruským hasiacim systémom SP-32. Jeho kapacita je až 4000 litrov vody a až 400 litrov penidla. Novým prvkom je elektrický ohrev vody, ktorý zabezpečuje hasenie pri teplotách až -20 °C. Táto funkcia je implementovaná po prvý raz na svete. Pomocou vodného dela môže Ka-32A11M vykonávať horizontálne hasenie požiarov na najvyšších poschodiach výškových budov a tiež zariadení ropného a plynárenského priemyslu, a to aj v podmienkach silného zadymenia. Medzi ďalšie možnosti patrí aj závesné zariadenie na vypúšťanie vody VSU-5.
Ukážka horizontálneho hasenia staršou verziou vrtuľníka Ka-32A11VS srbskej polície:
“Na výstave Dubai Airshow sme predstavili unikátne civilné helikoptéry s vysokým exportným potenciálom, vrátane Ka-32A11M, ktoré vzbudili záujem medzi špecialistami a potenciálnymi zákazníkmi. Vrtuľníky rodiny Ka-32 si vďaka svojej účinnosti vyslúžili uznanie po celom svete. Teraz sú tieto stroje prevádzkované vo viac ako 20 krajinách a ich počet presahuje 180 kusov. Ak si to operátori želajú, môžeme upgradovať všetky tieto vrtuľníky na úroveň Ka-32A11M,” povedal Dmitrij Zuikov, vedúci oddelenia analytického marketingu a konkurenčných analýz holdingu Russian Helicopters, ktorý spadá pod štátny konglomerát Rostec.
Letové skúšky vrtuľníka Ka-32A11M začali pred dvoma rokmi:
Motory VK-2500PS-02 majú zvýšený výkon v maximálnom a núdzovom režime, čo je dosiahnuté presnejšou reguláciou teploty automatickým digitálnym riadiacim systémom BARK. Motory poskytujú vrtuľníku nové schopnosti v horúcom podnebí a vysokých nadmorských výškach, čo je dôležité pri hasení lesných požiarov a pri vykonávaní núdzových záchranných operácií.
Vrtuľník je vybavený digitálnym letovým navigačným systémom so zobrazovaním údajov (“sklenený kokpit”), ktorý výrazne znižuje záťaž posádky a zvyšuje prehľad o situácii.
Jednou z výhod Ka-32A11M je jeho vysoká manévrovateľnosť a schopnosť lietať v tých najťažších podmienkach, čo je umožnené použitím dvojrotorovej koaxiálnej konštrukcie (bez vyrovnávacieho rotora). Jeho charakteristickými črtami sú zjednodušené techniky pilotovania v porovnaní s “klasickou” schémou, stabilita v režime vznášania, zvýšená manévrovateľnosť a vysoký pomer ťahu k hmotnosti. Toto je obzvlášť dôležité pri vykonávaní záchranných operácií, pri približovaní dreva, preprave nákladu a hasení požiarov v zložitých podmienkach a v husto obývaných mestských oblastiach, vrátane blízkosti výškových budov, keď let a stabilné vznášanie vrtuľníka komplikujú vírivé prúdy vetra.
Ka-32 je vo všeobecnosti civilnou verziou vojenského typu Ka-27, ktorý bol do výzbroje prijatý ako primárne palubný protiponorkový vrtuľník sovietskeho námorníctva. Ka-27 bol zaradený do služby v roku 1983 a vyrábaný do roku 1990. Odvodená z neho bola aj zjednodušená vojenská verzia Ka-28 určená na export, vrtuľník s rádiolokátorom včasnej výstrahy Ka-31 a útočná transportná verzia Ka-29TB.
Ka-29TB má schopnosť prepraviť okrem dvoch členov posádky a 16 výsadkárov alebo 10 ranených a je vyzbrojený vstavaným štvrohlavňovým guľometom typu gatling 9-A-622 kalibru 7,62mm so zásobou 1800 nábojov. Na 4 podvesoch môže niesť kombináciu rôznej výzbroje, napríklad 2 x kanónový kontajner UPK-23-250 s dvojhlavňovým kanónom GŠ-23-250 so zásobou 250 nábojov, 8 protitankových riadených striel 9M114 Kokon alebo 9M120 Ataka, 128 neriadených rakiet kalibru 57 mm alebo 80 kusov kalibru 80 mm, prípadne dve zápalné bomby ZB-500 a podobne.
Vrtuľníky Ka-29 TB sú aktuálne zapojené do obrany pobrežia Krymu pred ukrajinskými námornými dronmi a rýchlymi člnmi:
https://www.youtube.com/watch?v=2QDfLbSV4Fk
Podobne ako v prípade poslednej modifikácie Ka-27M aj vrtuľníky Ka-29TB boli priebežne reaktivované a modernizované, mohli sa tak zúčastniť operácií na ukrajinskom bojisku. Predpokladá sa, že bol na ne čiastočne zameraný prvý ukrajinský útok s použitím striel ATACMS. Niekoľko dní pred ním pôsobilo na letisku Berďansk minimálne 9 vrtuľníkov Mi-8, prípadne Mi-24, 5 útočných helikoptér Ka-52 a 13 transportno bojových helikoptér Ka-29.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942