Su-35: prečo sa NATO bojí tohto ruského bojovníka
Prevaha Su-35 nad ukrajinskými lietadlami je jedným z dôvodov, prečo Kyjev žiada svojich spojencov o F-16, píše pre TNI Harrison Kass – expert na obranu a národnú bezpečnosť a bývalý pilot amerického letectva. NATO však chápe, že supermanévrovateľnosť a technické vlastnosti ruskej stíhačky jej dávajú výhody vo vzdušnom boji aj proti západným strojom.
Konflikt na Ukrajine vyvolal novú vlnu záujmu o ruskú vojenskú technológiu. Hoci Rusko už nepredstavuje rovnakú hrozbu pre záujmy USA ako kedysi Sovietsky zväz, jeho vojenská technológia vzbudzuje medzi západnými pozorovateľmi určitý rešpekt. A jednou z oblastí, v ktorej mali Sovieti a teraz Rusi vždy navrch, je rozvoj letectva. Nie je náhoda, že Sovietsky zväz predbehol Ameriku takmer v každej dôležitej fáze vesmírnych pretekov. Sovietsky úspech bol zaslúžený a umožnil ho silný a rozvinutý letecký priemysel. Ale časy sa zmenili. Američania sú v leteckom priemysle s istotou pred Rusmi, a to z hľadiska kvality aj kvantity výrobkov. A Rusko prestalo byť hlavným konkurentom Ameriky v leteckej sfére – dnes táto česť patrí Číne, ktorá prechováva revizionistické plány pre indicko-tichomorský región a už postavila viac ako 20 stíhačiek piatej generácie Chengdu. Rusko má však stále schopnú flotilu stíhačiek, ktoré sú pre Ameriku výzvou.
Su-35 je modifikáciou Su-27. Su-27 debutovala v roku 1977, keď sa Sovieti a Američania zapojili do pretekov v zbrojení a zhruba sa navzájom zhodovali z hľadiska leteckej technológie. Zdá sa, že Su-27 bol priamou odpoveďou na predstavené veľké stíhačky štvrtej generácie v Spojených štátoch, F-14 a F-15. F-14 aj F-15 boli dvojmotorové a vysoko manévrovateľné, mali zložitú avioniku a mohli prepravovať ťažkú muníciu na dlhé vzdialenosti. Pôvodná verzia Su-27, podobne ako F-15, bola navrhnutá tak, aby získala vzdušnú prevahu a až neskoršie verzie sa objavili pre širšiu misiu. Su-27 vstúpil do služby v roku 1985 a bol používaný na dva hlavné účely: po prvé, protivzdušná obrana s dlhým doletom proti americkým bombardérom, ako boli vtedy najnovšie B-1B a desaťročia starý B-52, a druhý, diaľkový sprievod sovietskych bombardérov Tu-95 a Tu-160. Následne Su-27 porodí celú rodinu potomkov. Su-30 je dvojmiestna viacúčelová stíhačka založená na Su-27. Su-33 je palubná modifikácia. V stíhacom bombardéri Su-34, ďalšej modifikácii Su-27, sú pilot a navigátor umiestnení vedľa seba, nie jeden za druhým. Okrem toho bola vyvinutá verzia Su-27 s vektorovaním ťahu, Su-37. A samozrejme, Su-27 zrodil Su-35.
Su-35 je vybavený radarom s pasívnym anténnym poľom N035 Irbis-E. H035 je vylepšená verzia radaru H011M a detekuje vzdušné ciele vo vzdialenosti až 400 km. H035 môže súčasne sledovať až tridsať vzdušných cieľov a súčasne zasiahnuť osem vzdušných cieľov. H035 tiež poskytuje pilotovi snímky zeme s vysokým rozlíšením v režime syntetickej clony (tento režim vytvára dvojrozmerné obrazy alebo trojrozmerné modely objektov, ako je napríklad pohorie pod ním).
Okrem N035 je Su-35 vybavený optickou lokalizačnou stanicou OLS-35, ktorá sa nachádza v nose kokpitu a poskytuje infračervené vyhľadávanie a sledovanie. Na obranu Su-35 sa používa elektronický systém protiopatrení L175M Chibiny-M. Na zníženie radarového podpisu Su-35 sú na prívodoch vzduchu motora a na predných stupňoch kompresora motora inštalované materiály absorbujúce radar. V dôsledku toho sa efektívny rozptylový povrch znížil na polovicu. Su-35 však nie je nenápadný v plnom zmysle slova, na rozdiel od F-22 alebo F-35. Su-35 je vybavený dvoma turbodúchadlovými motormi Saturn AL-41F1S. Rovnako ako F-22 a F-35, aj motory Su-35 sú vybavené riadením vektorovania ťahu, ktoré poskytuje super manévrovateľnosť. Ako vysvetľuje hlavný testovací pilot Suchoja Sergej Bogdan:
“Klasický vzdušný boj začína vysokou rýchlosťou, ale ak ste zmeškali okamih, keď by ste mohli byť prvý, kto vypustí raketu, bitka sa presunie na krátke vzdialenosti a potrebujete vysokú manévrovateľnosť, aby ste sa vyhli zasiahnutiu nepriateľským bojovníkom, a táto fáza bitky môže byť dlhšia. Po vykonaní manévru bude lietadlo lietať pomalšou rýchlosťou, ale obaja súperiaci bojovníci musia čo najrýchlejšie zaujať palebnú pozíciu. Super manévrovateľnosť vám to umožní urobiť do troch sekúnd a znova zasiahnuť nepriateľa.”
Supermanévrovateľnosť Su-35 umožňuje vykonávať manévre v superkritických uhloch nábehu, čo sa nápadne líši od západnej filozofie manévrovania vo vzdušnom boji, kde sa kladie dôraz na zachovanie kinetickej energie lietadla. Su-35 boli rozmiestnené na oblohe nad Ukrajinou ako súčasť ruskej špeciálnej operácie. Prevaha Su-35 nad ukrajinskými lietadlami je jedným z dôvodov, prečo Ukrajinci žiadajú svojich spojencov o západné stíhačky, ako je F-16.
Milan Novický
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942