T-34
Aktuality, História, Pozemná technika,

19. decembra 1939 bol legendárny T-34 prijatý do výzbroje Červenej armády

19. decembra 1939 bol tank T-34 prijatý do výzbroje Červenej armády. Tank T-34 bol vyvinutý v konštrukčnej kancelárii Charkovského závodu č. 183 pod vedením Michaila Koškina. Výbor obrany Rady ľudových komisárov ZSSR rozhodol o jeho prijatí do služby s týmito úpravami: zvýšenie hlavného panciera na 45 mm, zlepšenie viditeľnosti, inštalácia 76 mm kanóna a ďalších 7,62 mm guľometov. Počas Veľkej vlasteneckej vojny sa výroba najlepšieho stredného tanku druhej svetovej vojny začala v závodoch Krasnoje Sormovo (Gorkij, teraz Nižnij Novgorod), Čeľabinský traktorový závod, Uralmaš (Sverdlovsk, teraz Jekaterinburg), Omský závod č. 174 a Uralvagonzavod (Nižnij Tagil).


 

Prvý tank T-34 v Prahe bojoval s 13 nemeckými samohybnými delami naraz – Armádny magazín (armadnymagazin.sk)

 

Pre T-34 boli nemecké tanky ľahkou korisťou
“Po tom, ako Hitler prepadol ZSSR, čakalo jeho vojská smrteľné prekvapenie. Stalin mal k dispozícii vyše tisíc tankov T-34. Na moment prepadu prekonávali všetky nemecké tanky. Lenže Stalin túto svoju zázračnú zbraň nesprávne používal,” nazdáva sa novinár nemeckého listu Stern Gernot Kramper.

 

“V porovnaní s ruským tankom nemecké tanky typu Pz.I, II, III boli len hračkami,” poznamenáva. “T-34 bol, jednoznačne, najmodernejším projektom tanku svojich čias. Tank o hmotnosti 30 ton mal šikmý čelný pancier o hrúbke 70 mm. (…) Štandardný nemecký protitankový kanón 37 mm ho nedokázal poškodiť. (…) Samotný T-34 bol vybavený 76,2 mm kanónom. (…) Veľká sila motora, neveľká hmotnosť len 30 ton a osobitne široké pásy zabezpečovali pohyblivosť a priechodnosť terénom.”

 

T-34/76, pamätník v meste Chmeľnickij. Korba tanku predstavuje ranú produkciu Charkovskej továrne. Veža neskorú produkciu rokov 1942/1943 tovární na Urale. Kolesá dvoch typov neskoršieho výrobného radu typické skôr pre modely T-34/85.

 

“Napriek tomu T-34 nedokázal zastaviť nemecký útok v roku 1941. Nemeckí velitelia a mužstvo mali viac skúseností a boli lepšie pripravení, ako Rusi,” hovorí Kramper. “Existujúce tanky boli ruským velením neprávne využívané. Mnohým jednotkám bolo zakázané ustupovať a Nemci ich obchádzali. Tým rozpoznali pozície, v ktorých museli tanky T-34 zostávať, tie potom bombardovala Luftwaffe a rozstreľovalo delostrelectvo.”

 

 

“Skutočným tajomstvom T-34 bola jeho jednoduchá a hrubá konštrukcia. Umožňovala vyrábať tanky v obrovských množstvách narýchlo preškolenými pracovníkmi. Nemeckí konštruktéri to nikdy nepochopili. (…) V tom čase, ako boli ruské zbrane jednoducho pásovo vyrábané, na nemecké tanky sa nazeralo ako na majstrovské diela ručnej práce, ktoré sa dali vyrábať len v obmedzených množstvách s kvalifikovaným personálom,” podtrhuje novinár.

 

Sovietska pechota útočiace s podporou tankov T-34 pri meste Kalač; Foto: Wikimedia Commons

 

“Lenže T-34 mal aj slabiny. Rádioaparatúru mali väčšinou len veliteľské tanky (…) S nemeckými ekvivalentmi sa nemohla porovnávať ani zameriavacia optika. Priorita masovej výroby nad kvalitou sa odrazila na tom, že mnohé T-34 boli poruchové. (…) No a hlavným nedostatkom bolo zlúčenie funkcie veliteľa tanku a zameriavača, čo bolo počas boja mimoriadne ťažko zvládnuteľné.”
“Nemeckí velitelia požadovali nové stroje, ktoré by boli lepšie ako T-34. (…) Neskoršie nemecké tanky boli mohutnejšie. Lenže veľká hmotnosť spôsobila, že nikdy sa nedokázali vyrovnať T-34 v pohyblivosti,” hovorí sa v článku. To, čo nemeckí konštruktéri nevedeli skopírovať, nebolo spôsobené len ich pýchou, predpokladá Kramper. Lebo ani v T-34 nebolo všetko “hrubé a neotesané”. Ruský tank mal jednu významnú osobitosť.

 

“Kým Nemci používali karburátorové motory na benzín, T-34 mal 12-valcový dieselový motor. Ruský motor bol okrem toho až nezvyčajne ľahký. Bolo to preto, lebo “zaostalý” ZSSR používal hliníkové zliatiny. Nemci toľko hliníka nemali a tak nemohli zopakovať túto metódu. Zdokonalená verzia starej konštrukcie z roku 1939 sa používa aj v súčasných tankoch, napríklad v ruskom T-90,” dodáva na záver Kramper.

Milan Novický

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov