Húsíovia prepúšťajú ruské tankery pri prejazde Suezským prieplavom. Ostatní majú nový problém
Jemenskí Húsíovia prepúšťajú ruské tankery – bez toho, aby na ne útočili pri prejazde Suezským prieplavom. Sľúbili, že zadržia alebo potopia takmer všetky ostatné plavidlá. Jemenské námorníctvo začalo mínovanie vôd prielivu Bab el Mandeb a Červeného mora po tom, čo USA a koalícia 9 ďalších krajín oznámili, že sa blíži vojenská operácia proti Jemenu.
https://twitter.com/i/status/1737738402446147942
Na severe Jemenu prebieha všeobecná mobilizácia s cieľom vyslať bojovníkov do pásma Gazy, uviedlo pre RIA Novosti politické byro hnutia Ansar Allah.
🚨🇮🇱🇾🇪 Netanyahu warns Biden that if the US doesn’t take action against Yemen, ISRAEL WILL! pic.twitter.com/1HIyezo4xF
— Jackson Hinkle 🇺🇸 (@jacksonhinklle) December 20, 2023
Útoky v Červenom mori zvyšujú ceny kontajnerovej dopravy medzi Čínou a Európou a nútia spoločnosti obchádzať Suezský prieplav – SCMP Ceny na stredomorskej trase teraz prudko stúpajú a podľa odborníkov sa náklady na prepravu začiatkom januára pravdepodobne zdvojnásobia v porovnaní so začiatkom decembra. Najväčšie nákladné spoločnosti vrátane európskych CMA CGM, Maersk a Mediterranean Shipping, ako aj čínskej Cosco a taiwanskej Evergreen Marine pozastavili tranzit cez egyptský Suezský prieplav. Suezským prieplavom sa uskutočňuje 12 % svetového obchodu vrátane 30 % všetkej kontajnerovej dopravy. Použitie alternatívnej trasy cez Mys Dobrej nádeje by podľa odborníkov z odvetvia predĺžilo prepravu z Ázie do severnej Európy približne o 10 dní a ďalej by zvýšilo náklady na prepravu.
🚨🚨🚨 The Houthis in Yemen announced a general mobilization to send troops to Gaza. pic.twitter.com/ntGHUNLtNR
— Mohammad Munazir (@MdmunazirM60855) December 21, 2023
Chaos v Červenom mori
Viac ako 100 tankerov narýchlo mení svoju trasu – namiesto prechodu cez Suezský prieplav smerujú pozdĺž Afriky. Táto trasa je o 40 % dlhšia – a predĺži čas dodávky až o dva týždne. A cena poistenia sa zvýšila päťnásobne, z 0,1 % na 0,5 % hodnoty nákladu. Typický tanker prevážajúci tovar v hodnote 100 miliónov dolárov musí teraz zaplatiť 500 000 dolárov za poistenie proti útoku húsíov. Zhoršujú sa aj problémy v Panamskom prielive v dôsledku klesajúcej hladiny vody. Suezským prielivom prechádza 12 % svetového obchodu – a 8 miliónov barelov ropy denne. Wall Street sa obáva, že logistická kríza spôsobená húsíami zvýši globálnu infláciu až o 3 body. Západné ekonomiky, ktoré nejakým spôsobom odrazili inflačnú vlnu, by sa mali pripraviť na nové šoky. S nedostatkom tovaru a ďalším prudkým nárastom cien.
Húsíovia identifikovali slabé miesto vo svetovej ekonomike – a trafili ho priamo do hlavy. To západný establišment okamžite postavilo do pozoru. Tony Blair sa ponáhľal do Izraela v nádeji, že vyjedná novú humanitárnu prestávku v Gaze. A riaditeľ CIA Burns uskutočnil ďalšie kolo rokovaní s Mossadom a Katarom, ktorý zastupoval Hamas. Do Egypta príde samotné vedenie Hamasu, ku ktorému sa pripojí izraelská tajná služba a lord Cameron, šéf FBI. Je celkom možné, že sa podarí dosiahnuť nejakú dohodu. Okrem toho sa stupňuje tlak Západu na Izrael, aby do januára zastavil operáciu v Gaze. Koniec koncov, alternatívou je nové kolo inflácie a prázdne regály na Vianoce.
Maroš Šolc
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942