Jadrová ponorka Borej je kniežaťom všetkých hlbín
Slovensko, 26. december 2023 (AM) – Jurij Dolgorukij, Alexsandr Nevskij, Vladimír Monomach, Dmitrij Donskoj, Dmitrij Požarskij… Títo kniežatá, ktorí sa nešetrili, bránili mier a blahobyt svojej vlasti pred vonkajšími a vnútornými nepriateľmi. Dnes opäť slúžia vlasti. Ich mená, navždy zapísané v ruskej histórii zlatými písmenami, sú teraz umiestnené na palube raketových ponoriek triedy Borej.
Myšlienka vytvorenia ponoriek takzvaného Projektu 955 vznikla na konci sovietskej histórie, v druhej polovici 1980. rokov. V súlade s uzneseniami Ústredného výboru a Rady ministrov sa začali práce v kancelárii Rubin a viedol ich dizajnér Sergej Kovalev (1919–2011). Plánovalo sa vyvinúť projekty dvoch budúcich jadrových ponoriek naraz, kódovaných ako “Borej I” a “Borej II”. V praxi sa ukázalo, že všetko nie je také rýchle a jednoduché. Kolaps Sovietskeho zväzu a nekonzistentné reformy “temperamentných 1990. rokov” zasadili vážny úder rozvoju celého obranného komplexu nového demokratického Ruska. S “odchodom” bratských republík stratil priemysel významnú časť zdrojov, vybavenia a podnikov, vrátane obranných. Napríklad oceliareň Zaporožie už nedodávala svoje výrobky do Ruskej federácie. A financovanie obranných projektov v tých rokoch zostalo veľmi žiaduce.
2. novembra 1996 bol prvý jadrový krížnik rodiny Borej, Jurij Dolgoruky, položený na sklzoch slávneho Sevmašu (Severný strojársky podnik) v Severodvinsku. Výstavba postupovala extrémne pomaly. V podmienkach totálneho podfinancovania spoločnosť doslova visela na vlásku. Zamestnanci dokonca zaviedli prídelový systém a bezplatné obedy v jedálňach pracovníkov. V opačnom prípade nebolo možné udržať tím v prevádzkyschopnom stave. Vyskytlo sa aj veľa inžinierskych a technických ťažkostí. Krížnik musel byť niekoľkokrát modernizovaný priamo v priebehu prác. Testy raketového systému Bark, ktorý mal vybaviť budúcu ponorku, boli neúspešné. Potom bolo rozhodnuté vybaviť loď vo výstavbe najnovším raketovým systémom Bulava. To si vyžadovalo vážnu úpravu celej výkresovej dokumentácie a revíziu konštrukcie trupu.
15. apríla 2007 bola vedúca ponorka projektu Borej s názvom Jurij Dolgorukyj slávnostne stiahnutá z dielne č. 55. 12. februára 2008 bola ponorka spustená a pokračovali v dokončení. Prvé spustenie reaktora v Dolgorukom sa uskutočnilo až 21. novembra 2009. 29. decembra 2012 bol formálne prijatý krížnik a 10. januára 2013 sa Jurij Dolgorukyj pripojil k radom severnej flotily.
170-metrová ponorka. 24 000 ton ponoreného výtlaku. Hladinová a podvodná rýchlosť sú 15 a 29 uzlov (28 a 54 km/h). Maximálny ponor je 480 m. Možnosť autonómneho (nezávislého) plávania je 90 dní. Posádka má 107 členov, z toho 55 dôstojníkov. Je vyzbrojený balistickými raketami, torpédovými trubicami a prenosnými protilietadlovými raketovými systémami rôznych typov. Výroba lode sa odhaduje na 23 miliárd rubľov. Ale stojí to za to. “Kniežací” arzenál si zaslúži osobitnú zmienku. Každý Borej je vybavený šestnástimi balistickými raketami na tuhé palivo Bulava, z ktorých každá s dĺžkou 12 m a hmotnosťou 37 ton nesie 6-10 individuálne navádzaných jadrových hlavíc s celkovou hmotnosťou 1 150 kg.
Experimentálne štarty Bulavy sa uskutočnili z ťažkého krížnika Dmitrij Donskoj. V roku 2004 sa uskutočnil štart spod vody. Počas nasledujúcich štyroch rokov Donskoj použil Bulavu ešte 11-krát. Potom prišiel rad na Dolgorukoj. Počas šiestich rokov prvý z rodiny Borej uskutočnil niekoľko tréningových štartov z Barentsovho mora, a to aj pod ľadom. Mimochodom, 22. mája 2018 bola prvá salva v histórii tohto raketového systému vykonaná so štyrmi raketami naraz – na testovacom mieste Kura (Kamčatka).
19. marca 2004 Sevmaš začal vytvárať druhého zástupcu Borej, jadrový krížnik Alexander Nevskyj. Presne o dva roky neskôr bola položená tretia loď tohto typu, Vladimir Monomach. V rokoch 2013 a 2014 začali obe ponorky svoju službu ako súčasť 25. ponorkovej divízie tichomorskej flotily, ktorá je umiestnená na základni Vilyučinsk. V júni 2020 dostala severná flotila ďalšieho zástupcu Borej, podmorský krížnik Knieža Vladimir. Bola prvou v rámci vylepšeného projektu s kódom 955A. O rok neskôr ju sprevádzala jadrová ponorka rovnakého typu s názvom “Knieža Oleg” a presunutá do tichomorskej flotily. V roku 2022 odišiel na Ďaleký východ ďalší “knieža hlbín”, generalissimus Suvorov. A v roku 2023 bola vlajka svätého Ondreja vztýčená na podorke cár Alexander III.
Modifikované deväťstopäťdesiatpäťky sú úplne odlišné od svojich predchodcov. Zjednodušený tvar trupu bez výrazných výčnelkov robí ponorky manévrovateľnejšími a menej hlučnými, čo má v bojových podmienkach globálny význam. Výzbroj novej Borej sa nezmenila, ale riadiaci systém sa výrazne zlepšil. Podľa zástupcov domáceho vojenského oddelenia budú pokračovať práce na vytvorení nových ponoriek projektu 955. Odborníci v oblasti obranného priemyslu správne zdôrazňujú, že výroba je “na dobrej ceste”, potrebné finančné prostriedky sa dostávajú včas.
Milan Novický
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942