Najnovší vývoj dronov. Ukrajina chce späť „weapon of choice“
Autora najprv napadlo, že sa má Fatboy Slim stať Národným umelcom Ukrajiny, ukázalo sa však, že chcú vyhrať dronovú vojnu nad Ruskom. Pôvodne práve Ukrajinci prišli s mnohými inováciami, vrátane kamikadze FPV dronov, ale obrátilo sa to proti nim. Aktuálne sami Ukrajinci priznávajú, že Rusko má v tejto sfére šesťnásobnú prevahu.
Pokiaľ si autor dobre pamätá, Strelkov/Girkin hovoril v čase prebiehajúcej ruskej delostreleckej ofenzívy 2022, že len asi 3% zranených si liečia strelné zranenia, čo je porovnateľné s podielom bajonetov na začiatku prvej svetovej vojny. Viac než 90 % mali byť zranenia spôsobené delostreleckou paľbou. Ukrajinci to nikdy neupresnili. Až nedávno. Prišiel dobrovoľník z frontu a povedal, že FPV drony majú rovnaký podiel na zraneniach ukrajinských vojakov ako delostrelectvo. (Pravdepodobne ešte preháňal vystúpil však na akceptovanom fóre.) Z toho má vyplývať, že keď Ukrajinci nemajú delostreleckú muníciu, nahradia ju dronmi a všetko bude fajn. Medzitým sa Rusi uložia na zimný spánok a na jar pri odmäku zistia, že Ukrajinci majú opäť prevahu.
Aké sú východiská? Ukrajinský prezident oznámil ambiciózny plán zvýšiť výrobu FPV dronov na milión kusov. Už teraz má výroba presahovať 50 000 kusov mesačne. V Rusku sa segmentu chopili dobrovoľníci. Ktovie, ako by to bez nich dopadlo. Ich aktivita bola ocenená aj ruským ministrom obrany Šojgu, ktorý ju však zamaskoval do kamuflážnych sietí. Uviedol, že dobrovoľníci založili 348 dodatočných (k vojensko-priemyselnému komplexu) výrobných prevádzok na produkciu bezpilotných lietajúcich aparátov, maskovacích sietí a výstroje. V ruskej armáde pritom malo byť vytvorených 1700 tímov na obsluhu dronov, vycvičených 1500 operátorov FPV dronov a boli založené špeciálne polygóny a učebné centrá.
Ostatný článok o dronoch zo dňa 5.12.2023 bol spísaný dobre a vyšiel včas. Z ruskej informačnej smršte dňa 4.12.2023 boli zhodou okolností vybrané podstatné informácie. Týkali sa aj dronov Geraň, kde sa okrem iného uvádzalo, že používajú nový spôsob navedenia prostredníctvom SIM-kariet operátora Kyivstar. Akokoľvek, niekoľko dní po zverejnení týchto informácií v ruskej tlači aj v Armádnom magazíne mohlo dôjsť k výmene kybernetických úderov medzi Ruskom a Ukrajinou. Kým cieľom Ukrajincov bol informačný systém Federálnej daňovej služby Ruskej federácie, na opačnej strane bol vypnutý operátor Kyivstar. Následne Rusi vyvinuli informačnú aktivitu, ktorá by spochybnila ingerenciu ich kybernetických vojsk a dokonca dávali celý prípad do súvislosti s celkovým stavom ukrajinskej infraštruktúry. Súbežne s vypnutím operátora Kyivstar došlo k náhodnému zatopeniu viacerých staníc kyjevského metra.
Rusko zverejnilo detaily o dronoch. Začína tiež najímať zahraničné žoldnierske skupiny
V aktuálnom článku stále ešte nebude uvedená téma pozemných a námorných dronov. Bude výnimočne obsahovať niektoré aktuálne hity z ruských aj ukrajinských sociálnych sietí, ktoré sú založené na aktuálnych udalostiach. Treba už niečim čeliť nezmyselnej propagande v slovenských masmédiách…
2. Ukrajina
a) Prvý útok prúdovým kamikadze dronom UJ-25 Skyline
Dňa 23.12.2023 priniesli ruské médiá správu o prvom útoku s pomocou kamikadze dronu s prúdovým pohonom UJ-25 Skyline ukrajinskej výroby. Predpokladá sa, že cieľom útoku nebolo spôsobenie fyzických strát Rusom, išlo o prieskumno-bojový let, ktorého hlavným účelom malo byť testovanie reakcie ruskej PVO a zistenie rajónov rozmiestnenia jej prostriedkov. Dron nakoniec havaroval a prerazil šikmú strechu domu v meste Berďansk ( koordináty 46.787262, 36.720885) na rohu ulíc Bastionna a Bastionny Prov. Dron nevybuchol a bol zo strechy odstránený. Rusi predpokladajú, že dron UJ-25 Skyline bude lietať rýchlosťou okolo 800 km/h a bojovú hlavicu s hmotnosťou okolo 10 kg. Vzniká otázka, či sa Ukrajincom oplatilo vyrobiť dron, ktorý má takú užitočnú záťaž a lieta pritom solídnou rýchlosťou.
Pointa je v tom, že UJ-25 Skyline bol zjavne vyvinutý s cvičného terča firmy Ukrjet UJ-23 Topaz, ktorý Ukrajina ponúkala aj na export prostredníctvom Ukrspecexportu. Neboli príčiny si myslieť, že by nezvládol aj úlohu klamného cieľa na odvedenie pozornosti ruskej PVO od skutočných cieľov a zvýšenie spotreby rakiet. Tento dron mal minimálnu rýchlosť 200 km/h, cestovnú 600 km/h a maximálnu 800 km/h, z čoho vyplývali ruské odhady výkonov UJ-25 Skyline. Maximálny rádius riadeného letu UJ-23 Topaz bol 100 km, ale skutočný až 400 km, čo by teoreticky mohlo dávať kamikadze dronu UJ-25 dolet 800 km. Je otázka, či je odhad maximálnej váhy hlavice 10 kg správny, netreba zabúdať, že UJ-25 je na rozdiel od UJ-23 zbavený povinnosti pristáť na padáku a byť opätovne použitý.
Každopádne, Rusi mali možnosť dozvedieť sa o existencii dronu už v septembri, pričom priamo z hlavného vysielania americkej televíznej stanice CNN. Tam je program GPS, ktorý vedie Fareed Zakaria a vysiela sa o 10:00 predpoludním a 01:00 popoludní východného času v nedeľu. Pozval si tam ukrajinského vicepremiéra pre inovácie, vzdelávanie, vedu a technológie, ktorým je Mykhailo Fedorov a rozprávali sa o jeho pracovnej náplni, ktorou je z veľkej časti vojna dronov. Kulisu im robil na čestné miesto postavený dron UJ-25 Skyline. Rusi pravdepodobne mali aj informácie o tom, že sa jeho nasadenie blíži. Reportáž na stanici CNN zobrazila dron UJ-25 Skyline, postačí jeden pohľad a je zrejmé, že to nie je len UJ-23 Topaz s výbušninou
b) Ťažký kamikadze dron AQ 400 Scythe
Ukrajina vyvinula ťažký kamikadze dron AQ 400 Scythe, viac než rok po prvom nasadení dronov Geraň má byť na nich odpoveďou. Vyvinúť ho mala malá firma Terminal Autonomy, predtým One Way Aerospace. Tá ukrajinským médiám predstavila prvú sériu ôsmych dronov Scythe. Tvrdí však, že už dokáže vyrábať drony v rádoch stoviek mesačne a po dofinancovaní výroby sa dostane na úroveň 500 kusov za mesiac.
Je to dané aj maximálnou simplifikáciou jeho konštrukcie s cieľom znížiť náklady a čas potrebný na jeho výrobu.
Dron Scythe je vyrobený v konfigurácii „kačka”. Dostal trup jednoduchého obdĺžnikového prierezu, na ktorom boli inštalované dve rovné krídla. Jedno je umiestnené priamo za kužeľom nosa a je posunuté nahor. Druhé má väčšie rozpätie a nachádza sa pred zužujúcim sa chvostom trupu v jeho spodnej časti. Obe krídla majú na odtokovej hrane krídelká/ailerony. Stabilizáciu smeru zabezpečujú predné konce krídel, ako aj rovná plutva a ventrálny hrebeň podobného dizajnu. Na kýle je kormidlo.
Rozmery dronu sú neznáme, dlhý je cca 2 m. Rozpätie krídel nie viac ako 2,5 m. Vzletová hmotnosť by nemala presiahnuť 200 kg.
Pohonný systém je umiestnený v chvoste. Používa piestový motor neznámeho modelu a výkonu s dvojlistovou tlačnou vrtuľou. Takéto usporiadanie predpokladá horizontálny vzlet s odhodením podvozku alebo štart z katapultu. Maximálna rýchlosť letu je udávaná na 144 km/h. Dolet do 750 km, v závislosti od užitočného zaťaženia. Uvádza sa, že v základnej konfigurácii AQ 400 UAV nesie bojovú hlavicu s hmotnosťou 32 kg. Uvádza sa aj možnosť inštalácie 70-kg hlavice, čo však výrazne znižuje dolet. Čakajme senzáciu, až folklórny obraz smrti niečo trafí.
Dron AQ 400 Scythe:
3. Rusko
a) Ornitológia po samarsky
Ukrajina hľadá cestu, ako sa s pomocou dronov udržať v ringu s Ruskom aj bez západnej pomoci, bez dodávok zbraní a s deficitom živej sily. Domnieva sa, že bude stačiť zvýšiť výrobu FPV dronov o 60-70% a naladiť výrobu kamikadze dronov dlhého doletu v rádoch stoviek kusov mesačne, pritom časť z nich bude prúdových. Rusko pomaly zapriaha ale rýchlo jazdí. Platnosť tohto pravidla sa Rusi snažili obmedziť na prúdové drony. V Armádnom magazíne vyšiel článok o tom, že existujú drony Geraň s prúdovými motormi a opto elektronickými systémami pre terminálnu fázu letu.
Rusko dosiahlo prevahu a udržiavať si ju môže zvyšovaním výroby dronov aj jej efektívnosti, inštaláciou výkonnejších pohonných jednotiek vrátane mikroprúdových motorov, unifikáciou bojových hlavíc a predlžovaním riadeného doletu pomocou materských dronov alebo dronov retranslátorov (táto zložitejšia časť v dnešnom článku nebude). V oblasti prúdových pohonných jednotiek prevzala zodpovednosť Národná univerzita výskumu v Samare imeni akademika S.P. Koroleva. Vyvíja rodinu mikroprúdových motorov určených pre drony.
Základným modelom, komplexné testovanie prvého prototypu ktorého sa začalo je malorozmerný motor plynová turbína MGTD-22 „Kolibrík”. Na univerzite ho vyvinuli s určením pre malé, ale vysokorýchlostné a užitočnú záťaž nesúce prúdové bezpilotné lietadlá.
Najbežnejšie motory používané v dronoch sú dnes spaľovacie a elektrické motory. Existujú aj UAV s prúdovým pohonom, ale sú považované za pomerne vzácne kvôli ich väčšej zložitosti a vysokej cene. Na tomto pozadí vznikol spoločný vývoj Univerzitného inžinierskeho centra a malého inovatívneho podniku „3D Cube”, ktorý spoluzaložila samotná univerzita a ktorý sa rozhodol vyvinúť celú rodinu malých prúdových motorov. Následné použitie sa javí ako veľmi sľubné, nielen v rámci špeciálnej vojenskej operácie.
MGTD-22 „Kolibrík”, ktorého hmotnosť je iba 2,1 kg má maximálny ťah – 220 N, dĺžku – 30,6 cm a priemer – 11,8 cm. Na 1 kg svojej hmotnosti motor vyprodukuje 10 kg ťahu, čo je veľmi dobrý ukazovateľ. MGTD-22 má zabudovaný riadiaci systém, elektrický štart motora a možnosť diaľkového reštartu počas letu. Konštrukcia poskytuje možnosť inštalácie elektrického generátora, ktorý bude dobíjať batériu, ktorá napája elektroniku UAV. Ako palivo pre Kolibri sa používa letecký petrolej.
Samarančania sa však rozhodli neobmedzovať sa len na MGTD-22. Paralelne prebiehajú práce na väčšom a výkonnejšom MGTD-40 „Čajka” s ťahom 400 N a hmotnosťou 4 kg, ako aj na MGTD-100 „Orol” s ťahom 1000 N a hmotnosťou 13 kg. Prečo je to všetko veľmi dobrá správa pre ruské velenie?
Vznik vlastnej rodiny malých prúdových motorov v Rusku otvára široké možnosti pre rýchly pokrok v oblasti letectva, bezpilotných lietajúcich prostriedkov, dokonca aj lietadiel s ľudskou posádkou. Po prvé, ak sa rodina MGTD dostane do sériovej výroby, odstráni sa kritická závislosť na dovážaných pohonných jednotkách v bezpilotných lietadlách, ktorá čiastočne ochromila najmä projekt ťažkého prieskumného a úderného UAV Altius. Motor s plynovou turbínou môže byť neskôr premenený aj na turbovrtuľový, ktorý je možné inštalovať nielen na drony a do lietadiel, ale aj vrtuľníky. Po druhé, bude možné dramaticky zvýšiť výkonové charakteristiky bezpilotných lietadiel, ako sú Gerane alebo Lancety, ktoré sú už Ruskom bojovo nasadené. MGTD umožnia jednorazovým útočným dronom dosiahnuť oveľa vyššiu rýchlosť, čo sťažuje systémom protivzdušnej obrany ich zachytenie. Po tretie, s príchodom sériovo vyrábaných malých motorov s plynovou turbínou bude možné vybaviť kĺzavé bomby dodatočným pohonom. Ako príklad zo zahraničia sa dá uviesť izraelská kĺzavá bomba SPICE 250 ER. Ruské letectvo sa tým stane imúnne aj voči nedávno nastaveným pasciam, kedy boli systémom PVO Patriot zostrelené ruské lietadlá Su-34. Rozhodnutie Ruska použiť prúdové motory na pohon dronov a leteckej munície bude mať strategický význam a prejaví sa ako game changer.
Izraelské bomby rodiny SPICE:
b) Hľadanie bojových hlavíc pre ruské FPV drony
Novým smerom v rozvoji munície je vývoj zbraní a bojových hlavíc pre bezpilotné lietadlá. Ruské podniky už predstavili niekoľko vzoriek tohto druhu a pokračujú v práci. V prvej fáze boli FPV drony remeselného pôvodu alebo úplne komerčné produkty, ktoré sa dopĺňali dostupnými druhmi munície. Tak sa stalo, že na protitankových granátometoch RPG-7 sa na ruskej aj ukrajinskej strane frontovej línie objavili namiesto štandardných kumulatívnych alebo protipechotných hlavíc delostrelecké míny kalibru 82 mm, ktoré neboli deficitné. Na ruskej strane však tento trend úplne neskončil, len pokračuje účinnejšími druhmi munície, ako sú termobarické granáty TBG-7V, čo naznačuje, že Rusi momentálne silným deficitom munície pre protitankové granátomety netrpia.
Prispel k tomu fakt, že niekoľko nemenovaných podnikov vyvinulo a uviedlo do sériovej produkcie muníciu pre drony, ďalšie vývojové projekty pokračujú.
Podrobnosti sa zatiaľ nezverejňujú ale pravdepodobne bolo už zaznamenaných niekoľko úspešných útokov FPV dronov s muníciou nového typu, ktorá sa začala dodávať na jeseň. Uvádza sa, že nový rad hlavíc je univerzálny. Dá sa použiť s takmer všetkými typmi FPV dronov používanými v súčasnosti Rusmi. Na vonkajšej strane je univerzálny držiak pre montáž na rôzne typy dronov, zavesenie je pevné, neexistuje žiadne zariadenie na uvoľnenie hlavice – cieľ je ničený priamym zásahom z dronu. Rozmery a hmotnosť produktov nie sú špecifikované, ale možno si ich predstaviť na základe dizajnu potenciálnych nosičov. Hlásené je použitie vysoko výbušných a kumulatívnych hlavíc zvýšenej účinnosti. Napriek nedostatku informácií sa dá predpokladať, že nové hlavice pre drony FPV vyrábané podnikmi obranného priemyslu majú množstvo dôležitých výhod. Tieto produkty boli vyvinuté od základov s použitím ľahko dostupných materiálov a sú optimalizované z hľadiska výroby a konštrukcie. Veľký význam má aj bezpečná montáž hlavíc pod drony.
Termity útočia. Rusko spúšťa masovú výrobu bezpilotných útočných vrtuľníkov
c) Termit s guľometom
Prednedávnom bol v Armádnom magazíne uverejnený článok o ruských bezpilotných vrtuľníkoch Termit. Dnes sa ukazuje, že vrtuľníky dostali novú zbraň na podporu pechoty – guľomet kalibru 7,62×54 mmR. Je zrejmé, že Rusko sa nechalo inšpirovať nielen Bieloruskom. Už skôr existovali pokusy vyzbrojiť dron guľometom kalibru 5,56×45 mm v Turecku. Švajčiarska spoločnosť SIG predstavila nedávno dron vyzbrojený pištoľou. Problém Ukrajiny, ktorá chce prejsť do strategickej obrany je, že guľomet na drone bude pri prelamovaní obranných pozícií účinnejší než rakety S-8L. Umožní potlačiť svojou paľbou odpor vo fáze priblíženia sa ruských útočných oddielov k ukrajinským pozíciám.
Práca bieloruských zlodejov pračiek:
d) Koncern Kalašnikov modernizoval kamikadze dron Kub-BLA
Dňa 22.11.2023 zverejnil Armádny magazín v článku o dronovej vojne aj informáciu o rozpačitých výsledkoch dronov Kub-BLA.
Vystúpil riaditeľ koncernu Alan Lušnikov a dňa 19.12.2023 uviedol, že vojská dostanú modernizované drony Kub, ktoré s tými predchádzajúcimi nemajú mať nič spoločné.
Nové drony Kub v ruskom spravodajstve:
e) Zabili Ukrajinci Udaia? Faktory psychologickej vojny.
Rusi sú si vedomí svojej prevahy v oblasti dronov. Ako Ukrajinci pravidelne zverejňujú zábery úspešných útokov FPV dronov alebo dronov zhadzujúcich granáty, tak to robia aj Rusi. Stalo sa to faktorom psychologickej vojny, samostatným druhom psychologických operácií. Rusi prišli na to, že efekt sa ešte zosilní, ak pridajú k videám vizitku operátorov takýchto dronov a začnú rátať ich úspechy.
Postupne sa vytvorili silné “brandy” ako BOBR alebo Sudopaltovci. To sú skupiny operátorov, ktorí už majú svoje samostatné kanály na ruských sociálnych médiách. Neskôr sa objavil Udai. Nebojoval FPV dronmi, mal kvadrokoptéru a zhadzoval granáty. Svoj bojový denník viedol 36 dní. Jeho skóre sa zastavilo na 123 mŕtvych a 119 zranených ukrajinských vojakoch, prakticky zničil pol bataliónu. Od 23.12.2023 je Udai nezvestný.
4. Irán
a) Irán predstavil nový kamikadze dron Shahed-238 s prúdovým pohonom. Stalo sa tak mesiac pred oznámením vzniku novej verzie dronov Geraň s prúdovým pohonom a časť ľudí si to začala dávať do súvislosti. Čo však keď bude nový ruský dron vyzerať ako Karrar? Rusko nedeklarovalo, že by malo k dispozícii hneď tri verzie svojho nového prúdoveho dronu. Irán áno. Tretia verzia je určená na boj proti rádiolokátorom, vrátane tých ktoré sú integrované do systémov PVO. Rusku by sa po nedávnych stratách lietadiel verzia 3 dosť hodila.
Iránsky dron Shahed-238:
5. Izrael
a) Spike Firefly nasadený v Gaze
Izrael prvýkrát nasadil miniatúrne loitering drony Firefly v mestskom operačnom scenári Gaza. Tieto malé zbrane podobné dronom sú navrhnuté na presné zacielenie v zložitých prostrediach, ponúkajú vysoký stupeň kontroly a obmedzené vedľajšie škody. Psychologický dopad na civilné obyvateľstvo však môže byť spočiatku znepokojivý.
Dron Firefly pozorovaný Palestíncami:
Z hľadiska technických špecifikácií Firefly vyniká kompaktnými rozmermi, má rozmery 80 mm x 80 mm x 400 mm (v podstate priemer vrtulí a výška dronu). Munícia váži 3 kg, kontrolná jednotka 1 kg a celá súprava približne 15 kg. Dosah je 500 m v mestskom prostredí a až 1 000 m na otvorenom priestranstve. Firefly dokáže manévrovať rýchlosťou až 60 km/h a má rýchlosť klesania 70 km/h.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942