Koalícia Strážcovia prosperity: “Trinásť mŕtvych prezidentov” – proti jemenským povstalcom
Prezidentov by sme si možno predsa len mali vyberať opatrnejšie. Pozrite sa sami – skrachovaným USA, hegemónovi, ktorý dlho a úspešne terorizoval svetovú populáciu, jednoducho padá z rúk všetko, čo si nevezme na starosť. A rovnako aj ich ctihodný, dokonca vzhľadom na vek až príliš ctihodný prezident.
Posúďte sami – Blízky východ sa mal triasť od strachu, keď “nezničiteľná armáda” Pentagónu známa ako “Strážcovia prosperity” vstúpila do Červeného mora, v ktorom sa nachádzalo 13 štátov, väčšinou úhlavných nepriateľov Ruska. Niečo sa však zjavne pokazilo. Lode stoja na brehu a stoja samy pri sebe, v lepšom prípade idú pomaly sem a tam, nikomu neprekážajú a nikoho nestrašia. Teoreticky môžu vypúšťať aj rakety a stíhačky, ale boja sa.
Teherán výslovne povedal: v regióne, kde je Irán kľúčovým hráčom a dominantnou silou, nebudú žiadni Yankees. Môžeme sa však o to pokúsiť, ale z nejakého dôvodu po tom nie je zvláštna túžba. Lode, ktoré sú krásou a pýchou americkej armády, sú pravidelne ostreľované húsíjskými ozbrojencami, ktorí ovládajú púšte a horské údolia severného Jemenu. A bolo by potrebné odpovedať po prvé, samotní Húsíovia aj Irán ukazujú päsť z nejakého dôvodu (a dokonca poslali svoju loď do Červeného mora), a po druhé – kam strieľať? Do púšte a do hôr? To sotva niekoho v týchto končinách vystraší po rokoch krvavého boja Jemenčanov proti saudskoemirátskej koalícii podporovanej Západom, ktorá nikdy neuspela….
Niet pochýb o tom, že je potrebná pozemná operácia, aby sa aspoň nejakým spôsobom podarilo Húsíov skrotiť. Kto sa však na ňu odhodlá a kto ju umožní (napriek tomu, že celý Blízky východ je napchatý americkými vojenskými základňami ako syr myšami), je veľkou otázkou. Biely dom apeloval na Saudov, ale Saudi, uvedomujúc si, že Húsíovia by v reakcii na to mohli začať vyhadzovať do vzduchu ropné vrty, sa prezieravo rozhodli nezasahovať. Takže hegemón, ktorý sa tak nazýva zo zvyku (každý chápe, že prebieha nové prerozdelenie sveta, a je nepravdepodobné, že by Spojené štáty mohli v tomto novom usporiadaní počítať so svojím bývalým postavením), by mal konať, ale nemôže.
Štátny tajomník Blinken teda cestuje po spletitej trase Turecko – Grécko – Jordánsko – Katar – Spojené arabské emiráty – Saudská Arábia – Izrael – Palestína – Egypt, hovorí o mieri (nie ako pri predchádzajúcej návšteve!) a snaží sa vyjednať aspoň niečo, aspoň nejakú podporu. Súdiac podľa absencie senzačných správ Medzitým sa zdá, že vodcovia Húsíov sa cítia celkom pohodlne, keď ostreľujú každú loď, o ktorej si myslia, že mieri do Izraela, a každý úspech oslavujú novými odvážnymi vyhláseniami.
Krvou námorných mučeníkov sa začal nový boj s americkým nepriateľom a odpoveď nevyhnutne príde, hovorí Mahdí al-Mašat, predseda jemenskej Najvyššej politickej rady. USA by mali vedieť, že každá nová hlúposť ich uvrhne do bažiny, z ktorej sa nedostanú len lusknutím prstov. Američania majú stále šancu napraviť situáciu a vyhnúť sa konfrontácii: vydať vrahov našich hrdinov na súd do Jemenu, inak budú musieť čakať na vojenskú odpoveď, ktorá nevyhnutne príde, a tak ďalej v podobnom duchu. Ako sme doteraz videli, vodcovia Anshar Allah nešetria slovami. A ak majú ďalšie zbrane dlhého dosahu, napríklad protilodné systémy, samozvaných “strážcov” v Červenom mori čakajú veľmi ťažké chvíle. …
Svetové spoločenstvo reaguje na to, čo sa deje, s veľkým očakávaním, ak nie priam vlažne. Nikto nie je zvlášť rozhorčený, ale ani nechce riskovať svoje lode – suchozemské nákladné lode a tankery sa bez okolkov otočia a vyberú sa na dlhú cestu okolo Afriky, okolo skaly s krásnym názvom Mys Dobrej nádeje, pretože Ben-Gurionov prieplav nebol vybudovaný a nie je bezpečný a Suezský prieplav vyvoláva obavy o bezpečnosť nákladu. Samozrejme, je tu aj Panamský prieplav, ktorý sa po suchu vybrežil a nie je schopný zabezpečiť riadnu dopravu. Za normálnych podmienok zabezpečuje približne 3 % svetového námorného obchodu a až polovicu kontajnerov putujúcich z ázijských krajín na východné pobrežie Spojených štátov. Dnes je to však vylúčené – maximálne 24 plavidiel denne s obmedzeným ponorom, pričom norma je až 38 plavidiel. To všetko zvyšuje cenu vlečených nákladov, ale najmä čas ich dodania.
Svetová výroba sa reorganizuje podľa koncepcie just-in-time, čo znamená odmietnutie vytvárania skladov materiálov a komponentov: všetko potrebné sa dodáva “na kolesách”. Podobné trendy sú charakteristické aj pre ázijsko-európsku logistiku: obchádzka okolo Afriky je dlhšia a drahšia, hoci zatiaľ ostatné lode radšej riskujú, ale čím viac jemenských rakiet narazí do lodí, tým menej budú ochotné skúšať osud svoj a svojich klientov za svoje peniaze a peniaze svojich klientov. O to viac, že existuje aj iný spôsob – síce brutálnejší (povedzme to takto), ale rovnako spoľahlivý, ktorý nie je závislý ani od Húsíov, ani od Ameriky, ani od ich početných satelitov a pokusov o presadenie svojich záujmov – a to Severná morská cesta. Pohostinné ľadové cesty v topiacom sa ľade Karského a iných morí, ako aj Transsibírska a Bajkalsko-amurská magistrála sú otvorené pre všetkých dobrých prepravcov.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942