Mitsubishi typ 73
Aktuality, Pozemná technika,

Nová pomoc pre Ukrajinu má callsign 4×4

Vojenská pomoc pre Ukrajinu sa nezastavila, nemá však podobu dodatočných a upgradovaných Leopardov 2 či Abramsov, zatiaľčo otázka dodávky francúzskych tankov Leclerc úplne zmizla z verejného diskurzu. O čo je teda skromnejšia? Pribúdajú dodávky ľahkých terénnych vozidiel 4×4. Skôr než budú popísané jednotlivé typy, treba povedať niekoľko všeobecných vecí.


a) Táto forma pomoci môže byť priamou reakciou na dodávky čínskych terénnych vozidiel ruskej armáde, o čom bol spísaný samostatný článok dňa 16.11.2023.

 

Vážny moment vojny. Ruská armáda dostáva stovky čínskych terénnych vozidiel (armadnymagazin.sk)

b) Tiež môže byť odrazom priebežne miznúcich budgetov na financovanie vojnového úsilia Ukrajiny v situácii, kedy sa zdá, že jej víťazstvo je nereálne a predĺženie vojny už Rusko nezabije, ale posilní.


c) Podceňovanie protivníka. Pre Rusko by mohlo byť škodlivé, ak by túto pomoc pokladalo za nedostatočnú, pretože vozidlá 4×4 mali rozhodujúci podiel na víťazstve Ukrajiny v charkovskej ofenzíve, ktorá sa odohrala medzi 6.9.2022 a 2.10.2022 a ukrajinské vojská mali vytvorenú až osemnásobnú prevahu nad protivníkom. Ľahké terénne vozidlá sa vrhli do prielomu takmer neexistujúcej ruskej línie a ofenzíva dosiahla v územnom zmysle slova rozmach, o ktorom sa ani ukrajinskému veleniu nesnívalo. Následky tejto katastrofy Rusko pociťuje doteraz, vždy keď ničí pôvodne vlastné zbrane, ktoré mu vtedy ukrajinské vojská ukoristili. A medzitým sa ukázalo, že ich bojová hodnota je často vyššia než tých wunderwafflí dodaných odvtedy Ukrajine zo západu.


d) Faktor korupcie a čierneho trhu.
Nie všetky dodané ľahké vozidlá 4×4 vždy končia v ozbrojených silách Ukrajiny, resp. niekedy tam naopak skončia aj vozidlá, ktoré im neboli určené. Príkladom mohlo byť zneužitie sanitky na násilné verbovanie o čom sme informovali v článku zo dňa 30.12.2023.

 

Videočlánok: Obrazy Ukrajiny pred ďalšou mobilizáciou (armadnymagazin.sk)


 Časť vojenských vozidiel dodaných na Ukrajinu môže skončiť v súkromných rukách prostredníctvom čierneho trhu. Svoje neprípustné problémy s použitím automobilovej pomoci od dobrovoľníkov však vykazovalo aj Rusko, zdá sa, že sa to cez pristúpený kábel muselo začať riešiť z Moskvy.

 

1. Japonsko dodá Ukrajine ľahké taktické vozidlá 4×4 Type 73

Koncom decembra minulého roka informovalo japonské veľvyslanectvo o dodávke terénnych vozidiel Type 73 od japonského ministerstva obrany ukrajinským ozbrojeným silám. Ľahký nákladný automobil Mitsubishi Type 73 používajú japonské jednotky sebaobrany (JSDF) od jeho zaradenia do výzbroje v roku 1973. Toto ľahké vozidlo na všeobecné použitie, vyrobené spoločnosťou Mitsubishi Motors, prešlo niekoľkými iteráciami. Prvá generácia, ktorá zahŕňa typy J-23A, J-24A a J-25A, sa vyrábala v rokoch 1973 až 1997 a vychádzala z licencovaného Jeep CJ-3B.

V roku 1996 bola predstavená nová verzia Type 73, založená na druhej generácii Mitsubishi Pajero, ktorá nahradila zastaralý typ odvodený od Jeepu. Táto modernizácia, vrátane typov V16B a V17B, mala za cieľ vyriešiť obmedzenia staršieho modelu v oblasti nosnosti, ako aj dodržiavania japonských predpisov o emisiách výfukových plynoch. Zadná časť rámu modelu s krátkym rázvorom bola predĺžená, čím sa zvýšila nosnosť. Táto aktualizácia viedla k premenovaniu vozidla z “Ľahkého nákladného vozidla typu 73” na “1/2t nákladné vozidlo”, čo znamená, že jeho nosnosť je 440 kg.


Jedným z významných vylepšení novšieho modelu je prijatie Super Select 4WD, ktoré poskytuje vylepšené terénne schopnosti. Predné kolesá tiež prešli z tuhého na nezávislé zavesenie, čím sa zlepšila stabilita pri ovládaní. Zväčšený priemer pneumatík prispieva k vyššej svetlej výške, najmä pod medzinápravovým diferenciálom.


Ľahký nákladný automobil Type 73 je navrhnutý s ohľadom na prispôsobivosť a využíva sa v rôznych vojenských funkciách, primárne zameraných na prepravu personálu, zásob a vybavenia. Vďaka ľahkej konštrukcii a kompaktnej konštrukcii je vhodný na manévrovanie v náročných terénoch, čo mu umožňuje efektívne fungovať v rôznych prevádzkových scenároch.
Vozidlo ponúka niekoľko konfigurácií vrátane prevozu personálu, rádiového nákladného vozidla, vozidla údržby a sanitky. Typicky sa vo variante pre prevoz personálu nachádza vodič a spolujazdec vpredu, pričom vzadu je dodatočný priestor pre vojakov.
Vnútri sa v základnom modeli zmestí šesť osôb, pričom dvaja pasažieri na zadnom treťom sedadle sedia oproti sebe. Zvyšní pasažieri sedia na druhom sedadle vzadu a na predných sedadlách. V prípade vozidiel so špecializovanou komunikačnou výbavou možno druhé sedadlo upraviť tak, aby sa tam zmestili rádiové zariadenia.

 

Je dôležité poznamenať, že ľahký nákladný automobil Type 73 nie je určený na priamy boj, ale skôr plní základné logistické a podporné úlohy vo vojenských operáciách. Ľahký nákladný automobil Type 73 bol nasadený aj v medzinárodných misiách s úpravami pre balistickú ochranu/ nepriestrelnosť použitými v Iraku. Hoci je zvyčajne neozbrojený, príležitostne môže byť vybavený guľometom na účely sebaobrany.

Pozoruhodným rysom nového Type 73 je jeho zdielanie komponentov z civilného vozidla, vrátane dvoch motorov pochádzajúcich z modelu Pajero: 4M40 2.8-litrový 4-valcový turbo dieselový motor (používaný v rokoch 1996 až 2013) s výkonom 125 koní a 4N15. 2,4-litrový 4-valcový turbodiesel (v prevádzke od roku 2014), ktorý poskytuje maximálny výkon 179 k. Type 73 má rozmery 4,1 metra na dĺžku, 1,8 metra na šírku a 1,97 metra na výšku a môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 135 km/h.Type 73 je vybavený prívesným zariadením, ale jeho ťažná kapacita je kvôli malým rozmerom a výkonu motora obmedzená na 1/4 tonový príves.
Na vykonávanie rôznych misií môže byť vybavený radom zbraní, vrátane guľometov a protitankových rakiet.

 

Uvidíme, či niektoré Type 73 nakoniec neskončia aj v slovenských autobazároch:

 

2. “Pomoc”, ešte k tomu od ukrajinských dobrovoľníkov príde aj v podobe vozidiel Snatch Land Rover

Ukrajinskí dobrovoľníci úspešne dodali ľahko opancierované hliadkové vozidlá Snatch Land Rover ozbrojeným silám. Oznámila to charitatívna nadácia Serhiy Prytula Charity Foundation. Počiatočná dodávka pozostávala z piatich Snatch Land Roverov s plánmi doručiť celkovo 30 týchto vozidiel.

Odborníci nadácie vykonali úpravy týchto obrnených Land Roverov, aby zväčšili vnútorný priestor pre umiestnenie väčšieho počtu personálu. Tieto vozidlá boli pridelené rôznym vojenským jednotkám, vrátane 15. Samostatného horského útočného práporu, 25. vzdušnej výsadkovej brigády, brigády Azov a 233. práporu územnej obrany.


Snatch Land Rover, chránené hliadkové vozidlo bolo postavené na podvozku Land Rover Defender 110 Heavy Duty Chassis, je militarizovanou verziou modelu Defender 110, prípadne Land Rover Wolf. Pôvodne obstaraný britskou armádou na použitie v Severnom Írsku, debutoval v roku 1992.


Oficiálne známy ako Truck Utility Medium (TUM) so súpravou na ochranu vozidla (VPK – Vehicle Protection Kit) v britskej armáde, hovorovo sa nazýva “Snatch”, čo je názov, o ktorom sa predpokladá, že pochádza z jeho používania počas Troubles, keď bol najviac obľúbený. Mal len potláčať demonštrácie a podieľať sa na zatýkaní ich podozrivých vodcov.


“Snatch” bol prvým továrensky upraveným Land Roverom používaným v Severnom Írsku, ktorý nahradil predchádzajúce improvizované prestavby, ako napríklad chránený vzdušný výsadkový Land Rover (Land Rover 1/2 tony ľahký) a 109″ (známy ako “prasiatko”, ľahšia alternatíva obrneného transportéra Humber Pig) široko používané britskými silami v Severnom Írsku.
Konverzia “Snatch”, vyrobená ako CAMAC CAV 100 spoločnosťou NP Aerospace, bola vyvinutá s pomocou firmy Ricardo a obsahuje kompozitné pancierovanie CAMAC na ochranu proti projektilom s nižšou kinetickou energiou a v obmedzenom rozsahu aj výbušným zariadeniam. Jeho nominálna “bojová hmotnosť” (bez posádky a výzbroje) je 3 050 kg.


Bolo vyrobených niekoľko verzií, pričom prvá bola Snatch-1, vybavená benzínovým motorom V8. Bolo vyrobených takmer 1000 kusov, pričom 278 bolo upravených pre púštne podmienky a preklasifikovaných na Snatch-1.5. Väčšina z nich bola inovovaná na neskoršie varianty, vrátane:
Snatch-2 12v, LHD, základná tréningová verzia.
Snatch-2A 24v, RHD, “variant pre zvyšok sveta.”
Snatch-2B 24v, RHD, variant pre Severné Írsko.


Tieto neskoršie verzie boli dodatočne vybavené dieselovými motormi “300 Tdi” a Snatch-2A mal aj klimatizáciu. Niektoré vozidlá Snatch 2 v súčasnosti prechádzajú ďalšími vylepšeniami na štandard Snatch Vixen s vylepšeniami podvozku a hnacieho ústrojenstva na podporu vyššej hmotnosti vozidla. Po prestavbe charitatívnej nadácie Serhiy Prytula sa do týchto vozidiel teraz zmestí 6 až 8 osôb.
Očakáva sa, že tieto vozidlá uľahčia bezpečnú prepravu predmetov, munície a vybavenia na strategické pozície a zároveň zabezpečia pohodlie a, čo je najdôležitejšie, vyššiu bezpečnosť personálu vo vnútri – ochránia ho pred guľkami a črepinami. Nie je to prvýkrát, čo ukrajinské jednotky dostali Snatch Land Rovery; v roku 2021 Lotyšsko darovalo 7 zdravotníckych vozidiel Snatch Land Rover ozbrojeným silám Ukrajiny. Toľko k teórii, prax ukrajinského bojiska však býva iná, ruský parný valec sa pomaly rozbieha a prekvapenia charkovského typu už čakať netreba.

 

Čo sa pravdepodobne zamlčalo ochotne platiacim ukrajinským dobrovoľníkom je, že v Iraku boli Land Rovery považované za mobilné rakvy. Svedčí o tom tento kritický britský dokument. Veľký počet vojakov, ktorí v Snatchoch umreli viedol pozostalých k podaniu hromadnej súdnej žaloby. Pre Ukrajincov sú však stále dobré. Briti po uznaní problému do rekordných 23 týždňov začali dostávať Mastiff.

 

 

3. Ukrajina naladí výrobu vozidiel ISUZU D-Max

Podľa ukrajinského portálu Militarny v tomto roku Ukrajina plánuje začať s montážou pickupov ISUZU D-Max, ktoré obranné sily veľmi potrebujú. Uviedol to predseda dozornej rady podniku Ataman Oleksandr Dorosh. V tomto roku spoločnosť zvýšila výrobu autobusov a nákladných vozidiel, a to vďaka vládnemu programu „Školský autobus” a programu výhodných pôžičiek. Ako informoval Oleksandr Dorosh, v roku 2023 Cherkasy Bus vyrobil takmer 500 autobusov a 350 kusov nákladných áut. Autobusy Ataman, ktoré sa vyrábajú na podvozku japonského Isuzu v Čerkasoch, majú už 67% lokalizáciu, nákladné autá – viac ako 30%. Vďaka zákonu „o lokalizácii” a vládnym programom sa spoločnosti podarilo tento rok zvýšiť produkciu o 20 % a takmer dosiahnuť predvojnové objemy.
Teraz v Čerkasoch plánujú vyrobiť pickupy, ktoré ukrajinské ozbrojené sily veľmi potrebujú.

 

Správa o plánovaní výroby vozidiel ISUZU D-Max na závode Cherkasy Bus:

Pôjde o Isuzu D-Max, ktoré sú už prítomné na ukrajinskom trhu a ktoré už využívajú aj silové štruktúry. V roku 2021 dostala Národná polícia Ukrajiny sériu špeciálnych vozidiel na báze pickupov ISUZU D-Max. Prestavbu automobilov s pohonom všetkých kolies na policajné robila jedna zo špecializovaných ukrajinských firiem. Dostali svetelno-akustické húkačky, ochranný plastový kryt nákladného priestoru a v kabíne bola doplnená rádiostanica. Pod kapotou je 1,9-litrový turbodiesel s výkonom 163 k. Vysokoprofilové pneumatiky v kombinácii s dostatočnou svetlou výškou umožňujú pickupu prekonať brod hlboký 600 mm. Systém pohonu všetkých štyroch kolies je možné aktivovať do rýchlosti 100 km/h. Ukrajina zároveň testuje technológiu špeciálnych vložiek, ktoré umožnia vojenským pickupom pohybovať sa aj s poškodenými kolesami. Otázka je, čo sa stane so závodom Cherkasy Bus, keď sa tam uprostred ruskej vzdušnej strategickej ofenzívy naozaj začne produkcia pickupov pre ukrajinské ozbrojené sily. Záverom treba len dodať, že snáď nebude k článku treba niečo dodať skôr než bude uverejnený.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov