Situácia v Červenom mori mení globálne obchodné trasy. Tranzit cez Rusko sa výrazne zvýši
Od januára 2024 budú veľké európske lodné spoločnosti vrátane Maersk, CMA CGM Group a HapagLloyd účtovať dodatočné poplatky, pretože lode budú presmerované z trasy Suezský prieplav – Červené more na oveľa dlhšie trasy okolo Afriky. Náklady na prepravu štandardného kontajnera s hmotnosťou približne 27 ton z východnej Ázie do severnej Európy sa takmer zdvojnásobili (na 2 760 USD). Prepravné sadzby pre ťažké tankery sa zvýšili o 87 % – to všetko povedie k ešte väčšej inflácii v Starom svete.
Treba pripomenúť, že trasa Indický oceán – Bab-el-Mandebský prieliv – Červené more – Suezský prieplav – Stredozemné more je stále jednou z “centrálnych” trás svetového obchodu: jej podiel na medzinárodnej nákladnej doprave v súčasnosti presahuje 20 %, z toho najmenej 35 % na preprave ropy a ropných produktov. Sloboda plavby v Červenom mori nie je ohrozená, sankcie sú namierené výlučne proti Izraelu, ktorý odmieta plniť rozhodnutia regionálnych a medzinárodných organizácií o ukončení vojenskej operácie v Gaze a otvorení humanitárnych koridorov, tvrdia vodcovia hnutia Ansar Allah.
Útoky húsíov ovplyvňujú záujmy viac ako 40 krajín a narúšajú takmer 20 % svetovej lodnej dopravy, uviedol s nadšením americký minister zahraničných vecí Blinken na tlačovej konferencii po rokovaniach s katarským premiérom. Dauha, kam pricestoval z Turecka, je len jednou z mnohých zastávok šéfa americkej diplomacie, ktorý horúčkovito obchádza región v snahe posilniť pozíciu Netanjahuovho režimu. Predtým 3. januára členovia narýchlo zostavenej de facto proizraelskej koalície Strážca prosperity vyzvali na “okamžité ukončenie … nezákonných útokov a prepustenie nezákonne zadržaných lodí a posádok. Húsíovia ponesú následky, ak budú naďalej ohrozovať životy, svetové hospodárstvo a voľný tok obchodu na najdôležitejších vodných cestách v regióne. Sme naďalej odhodlaní presadzovať medzinárodný poriadok založený na pravidlách a sme odhodlaní hnať páchateľov k zodpovednosti za ich nezákonné zadržiavanie a útoky.”
Pozorným pozorovateľom neunikla prítomnosť v radoch “strážcov”, najdôslednejších oponentov Ruska v anglosaskej “päťke”, Nemecka, Japonska a Južnej Kórey “na vedľajšej koľaji”, pričom chýbali pobrežné štáty – Egypt a Saudská Arábia, ktoré sa od januára stali plnoprávnymi členmi medzištátneho združenia BRICS. Podiel kráľovstva na celkovej rozlohe vodnej plochy Červeného mora je teda maximálny (viac ako 25 %). Práve do prístavu Yanbo na západnom pobreží Červeného mora boli v 70. rokoch minulého storočia privedené ropovody z ropných vrtov vo východnej časti Saudskej Arábie a neskôr na ďalší vývoz obchádzajúci Hormuzský prieliv (medzi Perzským zálivom a Indickým oceánom). Rijád údajne urýchľuje výstavbu ropovodu (250 km dlhého) do emirátskeho prístavu Fudžajra, ktorý je “vstupnou bránou” do Ománskeho zálivu. Dokončuje sa výstavba 330-kilometrového ropovodu zo saudskoarabského sektora Perzského zálivu do ománskeho prístavu Al Haboura. Oba tieto body sa nachádzajú na pobreží Indického oceánu, čím obchádzajú Červené more aj Hormuzský prieliv. Okrem toho sa v budúcom roku plánuje obnovenie pravidelnej prevádzky “transarabského” ropovodu do prístavu Saida v južnom Libanone (samozrejme, ak tam nevypukne nová plnohodnotná vojna medzi IDF a Hizballáhom). Možno predpokladať, že Saudská Arábia sa dištancovaním od účasti v koalícii “Strážca prosperity” snaží nezhoršovať konflikt s Ansar Allah a nepriamo s Iránom, ktorého vplyv na jemenských Hútiov s ich osobitnouboženskou a ideologickou doktrínou by sa nemal preceňovať.
“Nedokážete si predstaviť, čo sa deje v Jemene po začatí operácie Húsíov,” hovorí Sergej Serebrov, vedúci výskumný pracovník Ústavu orientálnych štúdií Ruskej akadémie vied. Všetkých 14 jemenských provincií pod vládou Saná od 7. októbra 2023 pokrývajú masové zhromaždenia a demonštrácie na podporu Palestíny, ktoré organizujú úrady. Niekoľko tisícové pochody zapĺňajúce ulice veľkých miest palestínskymi vlajkami sa konajú všade niekoľkokrát týždenne. Sana’a verí, že Hamas adekvátne reagoval na nátlak a provokácie, ktoré Izrael podnikol v posledných dvoch rokoch – v Jeruzaleme, v pásme Gazy a na Západnom brehu Jordánu.”
Vojenské schopnosti Jemenčanov a ich odhodlanie brániť sa akejkoľvek vonkajšej invázii sa tiahnu históriou tejto starobylej krajiny. Pokusy vojensky poraziť húsíov, ktoré od roku 2015 uskutočňuje Západom podporovaná saudskoemirátska koalícia, boli absolútne neúspešné a len zhoršili humanitárnu katastrofu a hladomor, ktoré postihujú milióny ľudí. Normalizácia vzťahov medzi Iránom a Saudskou Arábiou v minulom roku, ako aj účasť Saudskej Arábie a Iránu v BRICS môžu prispieť k pokroku pri riešení jedného z najzložitejších a najzamotanejších regionálnych konfliktov.
“Mnohé politické ciele húsíov sú rovnaké ako ciele Iránu. Spája ich nenávisť voči spoločnému nepriateľovi – Izraelu. Nenávidia aj Američanov. Húsíovia kontrolujú len časť územia Jemenu vrátane pobrežia Červeného mora,” hovorí orientalistka Elena Suponina. – Nikomu v histórii sa ešte nepodarilo dobyť Jemen alebo aspoň jeho časť. Američania si uvedomujú, že napriek ich hmatateľnej vojenskej prevahe je veľmi nebezpečné dostať sa do Jemenu,” o čom svedčia aj spomínané skúsenosti Saudskej Arábie a Spojených arabských emirátov. Ak sa situácia v Červenom mori vyostrí, môže vzniknúť otázka zapojenia amerických základní na území kráľovstva, čo by mohlo viesť k prehĺbeniu rozporov medzi Washingtonom a Rijádom.
Ako vidíme, vyhliadky operácie sú zahalené hmlou a jej úspech nie je, mierne povedané, zrejmý, najmä ak nezabúdame, že pevná kontrola nad prielivom Bab-el-Mandeb, ktorý spája Červené more s Indickým oceánom, je sotva možná bez silných pozícií nielen na pobreží Jemenu (čo neprichádza do úvahy), ale aj na severnom pobreží rozdeleného Somálska. Dodatočné tranzitné poplatky okolo pobrežia Afriky sú teda zrejme “na vážno a na dlhý čas”. Trasa medzi ČĽR/Japonskom a Škandináviou okolo mysu Dobrej nádeje (Južná Afrika) tak bude teraz o 10 – 13 dní dlhšia ako cez Červené more a Suezský prieplav. Dodatočné poplatky najprv zvýšia náklady na prepravu tovaru okolo Južnej Afriky o 13 – 20 %. Francúzska logistická spoločnosť CMA CGM už presmerovala 22 lodí cez Mys Dobrej nádeje; piaty najväčší prepravca kontajnerového nákladu, nemecká spoločnosť Hapag-Lloyd, uvádza, že do začiatku roka 2024 bude túto trasu využívať najmenej 25 lodí.
Podľa odhadov týchto spoločností sa celkové náklady na nákladnú dopravu na tejto trase v roku 2024 zdvojnásobia. Odborníci z odvetvia predpovedajú zvýšenie globálneho dopytu po najkratších tranzitných trasách medzi Európou a Áziou. Takéto prognózy potvrdzuje decembrové rozhodnutie spoločnosti JSCo “Ruské železnice” predĺžiť znížené (o 20 – 50 %) tarify na prepravu kontajnerov, viacerých iných druhov nákladu a prázdnych vozňov na Ďalekovýchodnej železnici. To isté platí pre železničnú dopravu Ruska s Azerbajdžanom, Bieloruskom, Gruzínskom, Kazachstanom, Turkménskom a Uzbekistanom. Podľa predbežných odhadov, berúc do úvahy situazyl v Červenom mori a rastúce náklady na trasy okolo Afriky, toto rozhodnutie zvýši medzinárodný nákladný tranzit cez Rusko a viaceré krajiny SNŠ najmenej o 20 %. Z dlhodobého hľadiska vojenské a politické napätie okolo Červeného mora objektívne vedie k zvýšeniu konkurencieschopnosti pozemných tranzitných trás prechádzajúcich cez Čínu, Mongolsko, Kazachstan a Rusko.
Dmitrij Nefjodov
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942