.
Aktuality, Bezpečnosť,

Čína prekročila “červenú čiaru” štátnych pôžičiek a radšej cenzuruje ekonomické témy

Čínsky štát sa nikdy nevzdal takého prostriedku podpory rozpočtu a hospodárstva, akým je požičiavanie si. Čínske orgány sa však vždy snažili kontrolovať vládne pôžičky a verejný dlh stanovením niekoľkých “červených čiar”, ktoré sa nesmú prekročiť. Hlavnými typmi “červených čiar” boli limity deficitu štátneho rozpočtu a celková výška verejného dlhu. Prevažne nie v absolútnom, ale v relatívnom vyjadrení – ako percento hrubého domáceho produktu (HDP).


 

Neviem prečo, ale čínske vedenie sa pri stanovovaní takýchto “červených čiar” riadilo normami Maastrichtskej zmluvy európskych krajín (1992) – dokumentu, ktorý položil základy Európskej únie. V zmluve sa stanovilo, že deficit štátneho rozpočtu členských štátov EÚ by nemal presiahnuť 3 % HDP a verejný (štátny) dlh by nemal prekročiť 60 % HDP. V deväťdesiatych rokoch sa pre Čínu zdala norma európskeho stropu verejného dlhu ako niečo veľmi vzdialené a nedosiahnuteľné. V roku 1995 tak podľa MMF predstavoval čínsky verejný dlh skromných 21,62 % HDP. Do roku 2000 sa mierne zvýšil na 22,99 % HDP. V tomto storočí však dynamika verejného dlhu začala pripomínať exponenciálny rast. Do roku 2010 sa zvýšil na 33,92 % HDP. A “červenú čiaru” európskej normy čínsky verejný dlh prekročil v roku 2019, keď ukazovateľ dosiahol 60,4 % HDP. Tým sa však rast dlhu nezastavil. Tu sú hodnoty ukazovateľa v nasledujúcich rokoch (v %): 2020 г. – 70.14; 2021 – 71.84; 2022 – 77.10. K akémusi “kvantovému skoku” došlo v rokoch 2019 – 2020, keď sa hodnota ukazovateľa za daný rok zvýšila o takmer 10 percentuálnych bodov.

 

Dá sa povedať, že v tomto období mnohé krajiny sveta zaznamenali veľmi výrazný nárast verejného dlhu v absolútnom aj relatívnom vyjadrení. Dôvodom bola tzv. pandémia kovidu, ktorá vyvolala hospodársku krízu takmer vo všetkých krajinách sveta. A krajiny sa aspoň nejakým spôsobom snažili amortizovať recesiu zvyšovaním verejných výdavkov a verejného dlhu. Mimochodom, Čína bola v roku 2020 takmer jedinou krajinou na svete, kde HDP neklesol, dokonca zaznamenala mierny nárast HDP. Dosiahla to vďaka pomerne prudkému zvýšeniu verejných výdavkov a verejného dlhu.

 

Všetci odborníci očakávajú, že do konca roka 2023 verejný dlh Číny prekročí hranicu 80 % HDP. Podľa prognostických odhadov známeho informačného zdroja STATISTA bude relatívna úroveň verejného dlhu Číny (% HDP): 2023 – 82,98; 2024 – 87,41; 2025. – 91.80; 2026 – 95.90; 2027 – 100.12; 2028 – 104.34. Stručne povedané, očakáva sa, že verejný dlh Číny v blízkej budúcnosti prekročí najprv hranicu 90 % a potom 100 % HDP. Potom sa Nebeská ríša pripojí ku klubu krajín s verejným dlhom vyšším ako ročný HDP. Najvýznamnejšími členmi tohto klubu sú v súčasnosti: USA (121,38 % HDP v roku 2022); Japonsko (261,29 %); Grécko (177,43 %); Taliansko (144,41 %), Španielsko (111,98 %); Francúzsko (111,67 %); Kanada (106,59 %) a Spojené kráľovstvo (101,36 %).

 

Verejný dlh každej krajiny rastie, pretože pôžičky štátu prevyšujú splácanie predtým vzniknutých dlhov. A to hovoríme o pôžičkách nielen ústrednej vlády, ale aj nižších úrovní verejnej správy až po miestne (mestské) orgány. Čínska ústredná vláda už mnoho rokov udržiava strop rozpočtového deficitu na úrovni 3 % HDP. Mnohé svoje problémy riešila zvyšovaním dlhov miestnych samospráv. A ak spočítame dlhy všetkých úrovní vlády v Číne, ročné čisté zadlženie štátu (t. j. pôžičky mínus splátky dlhu) už dávno presiahlo 3 % HDP. Podľa MMF v roku 1990 predstavovali čisté vládne pôžičky Číny len 0,7 % HDP. V roku 2010 boli ešte nižšie, na úrovni 0,4 % HDP. V roku 2015. – 2.5%. V roku 2016 však už vzrástli na 3,4 % HDP. Potom pokračovali v rýchlom raste a v roku 2019 dosiahli hodnotu 6,1 % HDP. Rekordnú úroveň čisté pôžičky dosiahli v roku 2020 – 9,7 % HDP.

 

Vyššie som uviedol, že tento skok bol spôsobený “pandémiou kovidu”, ktorá sa začala v Ríši stredu a ktorá hrozila vážnou hospodárskou krízou. Kríza bola vykúpená rozsiahlymi pôžičkami, pričom väčšinu z nich poskytli čínske miestne vlády. Čisté vládne pôžičky sa v nasledujúcich rokoch mierne znížili, ale stále boli na vyššej úrovni ako pred pandémiou covidu. V roku 2022 predstavovali 7,5 % HDP; v roku 2023 sa odhaduje, že budú predstavovať 7,1 % HDP. FPT uvádza tieto prognózy čistých vládnych úverov na nasledujúce roky (v % HDP): 2024 – 7,0; 2025. – 7.3; 2026 – 7.5; 2027 – 7.6; 2028 – 7.8. Je zrejmé, že pri takýchto odhadoch bude celkový verejný dlh Číny rýchlo rásť. Norma limitu deficitu čínskeho štátneho rozpočtu vo výške 3 % HDP zároveň zostala pre čínske orgány “posvätnou kravou”. V roku 2019 sa tak deficit rovnal 2,8 % HDP. Keď sa však začala tzv. pandémia kovidu, Peking musel prekročiť “červenú čiaru”. V roku 2020 hodnota rozpočtového deficitu vyskočila na 3,6 % HDP, v roku 2021 to bolo 3,2 % HDP. Ale už v roku 2022 sa tento ukazovateľ podarilo vrátiť do normálu, deficit predstavoval 2,8 % HDP. Na rok 2023 čínske orgány zostavili štátny rozpočet, v ktorom bol deficit plánovaný presne na úrovni 3 % HDP. Až do jesene si boli všetci istí, že rozpočet na rok 2023 sa bude plniť presne, vrátane výšky deficitu. V októbri však Štátna rada predložila Stálemu výboru Národného ľudového zhromaždenia (NPC) sériu návrhov na naliehavé opatrenia v oblasti verejných financií. Dvadsiateho štvrtého dňa toho istého mesiaca boli návrhy schválené.

 

Ich podstatou je, že čínska vláda vydá vo štvrtom štvrťroku tohto roka dodatočné štátne dlhopisy v hodnote 1 bilióna jüanov (141 mld. USD) na financovanie výdavkov na infraštruktúru. Získané finančné prostriedky budú prevedené miestnym samosprávam prostredníctvom transferových platieb, pričom ústredná vláda prevezme zodpovednosť za splácanie istiny a úrokov. Polovica prostriedkov, 500 miliárd jüanov, sa vyplatí tento rok a polovica sa prenesie do roku 2024. Námestník ministra financií Ču Čung-ming na brífingu 25. októbra uviedol, že získané peniaze pôjdu najmä na financovanie investícií v ôsmich hlavných oblastiach vrátane obnovy oblastí postihnutých katastrofou, realizácie kľúčových projektov na kontrolu povodní a zlepšenia riadenia katastrof. Hlavnými príjemcami pomoci budú regióny na severe a severovýchode Číny. Ústredné vlády zriedkavo vydávajú špeciálne štátne dlhopisy na financovanie konkrétnych politík alebo projektov (“cielené úvery”).

 

Prvýkrát to bolo v roku 1998 počas ázijskej finančnej krízy, ich čisté použitie bolo v roku 2007 počas globálnej finančnej krízy a potom opäť v roku 2020 počas ” pandémie kovidu”. Súčasný rozsudok je štvrtým prípadom. Je to však prvýkrát, čo sa špeciálne štátne dlhopisy zahrnú do rozpočtového deficitu. V pozadí októbrového rozhodnutia bola skutočnosť, že miestne orgány, ktoré donedávna niesli hlavnú ťarchu verejných pôžičiek, vyčerpali všetky svoje možnosti. Mnohé z nich sa ocitli v stave pred platobnou neschopnosťou. A niektoré už nesplnili svoje dlhové záväzky. Lenže štátno-stranícke vedenie nebeskej ríše neodporúča, aby to médiá propagovali, aby v spoločnosti a medzi investormi nezasiali paniku.

 

Dodatočné požičiavanie dlhopisov schválené Národným ľudovým zhromaždením zvyšuje rozpočtový deficit na 3,8 % HDP. Štát opäť prekročil “červenú hranicu”. Navyše ide o rekordný rozpočtový deficit v histórii Číny. Je pozoruhodné, že v Číne od istého času existuje nepísaná cenzúra publikácií s ekonomickou tematikou. Autori sú odrádzaní od kritiky hospodárskej politiky strany a štátu a od predkladania príliš radikálnych návrhov, ktoré nezodpovedajú oficiálnej ideológii. V novembri médiá v Ríši stredu uverejnili kuriózne vyhlásenia čínskeho ekonóma Jia Genglianga. Ten odporúča vláde, aby zamestnala viac pracovníkov vo verejnom sektore a výrazne zvýšila verejné výdavky s cieľom zvýšiť príjmy a spotrebu obyvateľstva. Podľa čínskeho ekonóma by sa Čína nemala obávať poklesu vývozu komodít a znižovania obchodného prebytku v dôsledku zvýšeného západného protekcionizmu na Západe. Tieto straty sa môžu vyrovnať zvýšením fiškálnych výdavkov a rozpočtových deficitov. Ekonóm privítal práve prijaté rozhodnutie zvýšiť rozpočtový deficit na 3,8 % HDP a poznamenal, že to bude mať určite priaznivý vplyv na čínske hospodárstvo. Podľa neho však toto opatrenie nie je dostatočné. A že hranica rozpočtového deficitu by sa mala zvýšiť aspoň na 5 % HDP. Pozorovatelia vyjadrili názor, že verejný prejav Jia Genglianga bol autorizovaný čínskymi orgánmi. A čoskoro sa možno skutočne rozhodne o posunutí “červenej hranice” na novú hranicu 5 % HDP.

 

P.S. Na pozadí čínskych ukazovateľov vyzerá deficit štátneho rozpočtu Ruskej federácie veľmi skromne. Podľa predbežných odhadov nebude do konca roka 2023 predstavovať viac ako 1 % HDP.

Valentin Katasonov

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov