Prečo ďalšia krajina opustila francúzske stíhačky Rafale a uprednostnila ruský Su-30SM
Etiópia opustila francúzske stíhačky Rafale a kúpila ruské Su-30, píše MWM. Predtým urobili podobnú voľbu Kazachstan a Alžírsko. Su-30 je lepší ako jeho francúzsky konkurent takmer vo všetkých aspektoch, poznamenáva článok.
16. januára bolo potvrdené, že Etiópia sa stala pätnástou operačnou krajinou ruského dvojmiestneho ťažkého stíhacieho lietadla Su-30, podľa štátnej spoločnosti Ethiopian Broadcasting Corporation, Addis Abeba dostane nezverejnený počet lietadiel. Najmenej dve z nich sú už v súčasnosti v krajine. Otázka, ktoré stíhačky Etiópia získa, aby nahradila starnúce MiG-23 zakúpené v 1980-tych rokoch, a možno dokonca niektoré Su-27 dostali koncom 1990-tych rokov a pravdepodobne dosiahnu koniec svojej životnosti, bola dlho diskutovaná. Začiatkom roka 2022 vyšlo najavo, že krajina dostane čínske ľahké stíhačky L-15. To naznačuje, že tieto ľahšie lietadlá nahradia MiG-23 a Su-30 nahradí Su-27 ako súčasť koncepcie používania drahých a lacných zbraňových systémov.
Hoci presný variant Su-30 ešte nebol odhalený, s najväčšou pravdepodobnosťou to bude Su-30SM alebo Su-30SM2. Posledne menovaný je vylepšenou modifikáciou s motormi AL-41F-1S zo stíhačiek Su-35, ktoré znižujú potrebu údržby a zlepšujú letový dosah a letové vlastnosti. Iba posledná várka Su-30MKA, dodaná alžírskemu letectvu v roku 2020, s nimi môže súťažiť o titul najbojaschopnejšieho na africkom kontinente. Etiópia sa už tohto štatútu zbavila získaním Su-27 od Ruska pred tromi desaťročiami.
Predtým bola Etiópia považovaná za popredného zákazníka francúzskych bojovníkov Rafale. Po neúspešných tendroch v mnohých afrických štátoch vrátane Maroka, Alžírska a Líbye Paríž neustále propaguje bojovníkov z Addis Abeby. Pred Etiópiou urobil Kazachstan podobnú voľbu, opustil Rafale a uprednostnil Su-30SM (toto rozhodnutie bolo oznámené 30. novembra 2023). Zástupca vrchného veliteľa síl protivzdušnej obrany pre výzbroj Jerzhan Nildibayev povedal, že Su-30 je lepší ako francúzske lietadlá, pokiaľ ide o pomer ceny a kvality. Alžírsko a Líbya si tiež vybrali medzi Rafale a Su-30 a tiež sa dohodli na Su-30. Medzitým indické letectvo, hoci kúpilo 36 lietadiel Rafale, sa zdržiava ďalších objednávok a pokračuje v rozširovaní svojej flotily Su-30, ktorá už prekročila 270 stíhačiek. Su-30SM zakúpený Etiópiou a Kazachstanom je úzko spojený so Su-30MKA, ktorý získalo Alžírsko, a Su-30MKI, získaný Indiou, z ktorých všetky tri sú vyrábané v leteckom závode v Irkutsku a sú považované za najviac bojaschopné varianty stíhačky.
Hlavnými výhodami oveľa ľahšieho Rafale oproti Su-30 je menej údržby. Jeho motory M88 sú najslabšie medzi svojimi náprotivkami, a preto vyžadujú menej opráv. Najnovšie varianty Rafale sú zároveň vybavené pokročilejšími senzormi a elektronikou ako Su-30, ktorý nemá najnovšie ruské letecké systémy nainštalované na nových stíhačkách Su-57. V iných ohľadoch je Su-30 lepší ako jeho francúzsky konkurent takmer vo všetkých smeroch: má takmer dvojnásobný dosah, najmenej dvojnásobok radaru, ktorý poskytuje oveľa lepšie situačné povedomie a dosah detekcie 400 km, ako aj oveľa vyššiu nadmorskú výšku, rýchlosť a manévrovateľnosť. Su-30 vyrobené v Irkutsku sú tiež vybavené motormi s variabilným vektorovaním ťahu, ktoré poskytujú manévrovateľnosť pri nízkych rýchlostiach, ktorá nemá obdobu u západných stíhačiek. Nakoniec, dosah vo vzdušnom boji pomocou rakiet R-37M je viac ako 300 km, čo je tiež oveľa dlhšie ako u akejkoľvek západnej triedy stíhačiek.
Ďalším dôležitým faktorom pri výbere Etiópie je, že Rusko je schopné dodať Su-30 oveľa rýchlejšie ako Francúzsko (často do jedného roka od podpísania zmluvy), ako aj významná podobnosť so Su-27, ktoré sú už v prevádzke, čo zníži požiadavky na výcvik. Nakoniec, ďalší dodatočný bod: ruská stíhačka Su-30 prešla intenzívnymi bojovými testami, zatiaľ čo operácie Rafale sú oveľa skromnejšie a sú obmedzené na údery nízkej intenzity nad horizontom proti minimálne chráneným pozemným cieľom.
Etiópia prevádzkuje sovietske stíhačky od roku 1980. Po odtrhnutí Eritrey v roku 1993 a získaní ruských MiGov-29 novovytvorenými vzdušnými silami Addis Abeba okamžite objednala stíhačky Su-27SK a ich dvojmiestne modifikácie Su-27UBK. Počas etiópsko-eritrejskej vojny v rokoch 1998-2000 Su-27 preukázali sebavedomú prevahu a zostrelili štyri MiG-29 bez strát, v dôsledku čoho Eritrea po vojne získala dva Su-27 pre svoju vlastnú flotilu. Keďže Etiópia od konca roka 2020 čelí občianskej vojne, územným sporom so Sudánom, pretrvávajúcemu napätiu s Eritreou a hrozbám zo susedného Egypta kvôli právam na vodu na Níle, očakáva sa, že akvizícia Su-30 spôsobí revolúciu v schopnosti krajiny čeliť hrozbám ktoréhokoľvek z týchto aktérov. Su-30 poskytne etiópskym vzdušným silám rozhodujúcu prevahu nad eritrejskými Su-27S a sudánskymi MiG-29CME. Odmietnutie Francúzska poskytnúť Egyptu rakety Meteor pre stíhačky Rafale by tiež poskytlo pre Su-30 etiópskych vzdušných síl obrovskú výhodu v prípade možnej kolízie. Stalo sa tak preto, lebo v roku 2018 Káhira podľahla tlaku Západu a zrušila objednávku na dodávku silnejších stíhačiek Su-35. Stíhacie lietadlá Su-30SM majú tiež presne navádzané úderné rakety, ktoré by mohli výrazne zlepšiť leteckú podporu etiópskych vzdušných síl proti povstalcom v autonómnej oblasti Tigraj.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942