Ako sa luxusné obchodné lietadlo premenilo na najsofistikovanejšie špionážne lietadlo na svete
Spoločnosť Bombardier dodala americkým vzdušným silám upravený biznis jet Global 6000 v konfigurácii špeciálnej misie do svojho programu Battlefield Airborne Communications Node. Minulý mesiac začala pripravovať ďalší Global 6000 pre nemecké ozbrojené sily. To sa tiež použije na zber a analýzu vojenských signálov z radarových a rádiových systémov.
Interiér tohto Bombardier Challenger 650 bol vybavený smerovačmi, počítačmi a IT zariadením na monitorovanie ukrajinských hraníc. Je to jedno z mnohých obchodných lietadiel vstupujúcich do amerických špionážnych služieb. Na typickom súkromnom letisku by Leidos Artemis II vyzeral nevýrazne v porovnaní s ostatnými biznis tryskami na asfalte. Biely exteriér Bombardier Challenger 650 však nezahŕňa interiér s luxusnými sedadlami, ale serverové stojany, pokročilú avioniku a počítačové konzoly. Namiesto prepravy manažérov a jednotlivcov do vzdialených miest, Artemis používa svoje antény a počítače na dešifrovanie nepriateľskej komunikácie zo vzdialenosti 40 000 stôp. Biznis jet je štandardný Challenger, ale interiér bol ako high-tech súbor navrhnutý obrannou a technologickou firmou Leidos.
Podľa Defenseone.com prvá Artemis (teraz sú dve) už zažila akciu vo vojne na Ukrajine, pričom využila schopnosť lietadla lietať vo veľkých výškach na veľké vzdialenosti. “Tieto lietadlá môžu vidieť veľmi ďaleko, keď operujú vo výške 40 000 stôp,” povedal pre webovú stránku Mike Chagnon, zástupca prezidenta skupiny Leidos Defense Group. Koncept tohto špionážneho lietadla je veľmi odlišný od počúvania nepriateľského štebotania na bojisku a namiesto toho umožňuje armáde monitorovať sofistikovanú komunikáciu z nepriateľských národných štátov v bezpečnej vzdialenosti. Za posledný rok absolvovala Artemis 1 viac ako 370 misií na monitorovanie ruských síl v blízkosti ukrajinských hraníc.
“V podstate lietate 10 hodín spôsobom kosenia trávnika a zbierate obrovské množstvo údajov,” povedal Chagnon. Biznis jet lietal v priemere šesť dní v týždni. Neozbrojené 650-ky nelietajú v “bojovom” vzdušnom priestore, takže sa môžu vyhnúť nepriateľským stíhačkám a raketám zem-vzduch. Leidos má vo Virgínii druhý Challenger 650, ktorý bol tiež upravený pre americkú armádu ako technologický demonštrátor.
L3Harris Technologies tiež vyvíja podobné obchodné prúdové spravodajské lietadlo s názvom ARES. Lietadlá sa podieľajú na systéme HADES (High Accuracy Detection and Exploitation System) americkej armády, stratégii na zhromažďovanie informácií o vysokom lietaní. Cieľom je nahradiť súčasné turbovrtuľové motory, ktoré sa používali v konfliktoch v Afganistane a Iraku pri hľadaní cestných bômb a povstalcov, pokročilejšou, menej zraniteľnou leteckou technológiou. “Chcú viacvrstvové snímacie schopnosti od vesmíru po bahno,” povedal Chagnon.
Leidos vlastní a prevádzkuje lietadlo, ale armáda je schopná pripojiť sa k senzorom lietadla cez satelit, aby získala informácie. V podstate ide o prenájom lietadiel na hodinu, keďže neexistuje žiadna dlhodobá zmluva.
“Je to prospešné pre vládu a pre krajinu,” povedal Chagnon.
“Sme zodpovední za udržanie lietadla vo vzduchu.” A už nemusí mať ten dlhý logistický chvost, ktorý je niekedy najdrahšou súčasťou vládneho programu.” Leidos tiež kúpil dve väčšie lietadlá Bombardier Global 6500, ktoré má v úmysle premeniť na špionážne lietadlá pre ďalšiu armádnu súťaž s názvom ATHENA-R. Jeho konkurent L3Harris, ktorý spolupracuje s tímom MAG Aerospace a Sierra Nevada, tiež konvertuje Global 6500 na rovnakú súťaž špionážnych lietadiel. Výrobcovia ako Dassault, Gulfstream, Embraer a ďalší majú už dlho vzťahy s armádami po celom svete.
Maroš Šolc
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942