Maďarsko posilní svoje vzdušné sily o štyri stíhačky JAS-39 Gripen C
Dňa 23.2.2024 podpísalo maďarské ministerstvo obrany kontrakt so švédskou vládnou FMV, ktorá patrí pod ministerstvo obrany a spravuje obranný materiál Švédska o dodávke štyroch stíhacích lietadiel JAS-39 C Gripen. Následne FMV obratom uzatvorilo zmluvu s výrobcom lietadiel firmou SAAB.
Prvotný kontrakt medzi maďarskou vládou a FMV bol podpísaný v decembri 2001 a na jeho základe si Maďarsko prenajímalo 14 lietadiel Gripen, z čoho 12 bolo jednomiestnych JAS-39 C a dve dvojmiestne JAS-39 D. Z týchto 14 pôvodných lietadiel prišli Maďari o dve. Dňa 19.5.2015 havarovala spárka na českej základni Čáslav a 10.5.2015 aj jednomiestny stroj. Na pôvodný stav 14 kusov sa vrátili v roku 2017 po dodaní náhradných strojov zo Švédska. V roku 2026 prejdú tieto lietadlá do vlastníctva Maďarska, ktoré sa s týmto výhľadom rozhodlo ich modernizovať.
V auguste 2021 bola podpísaná zmluva so spoločnosťou Saab na modernizáciu flotily Gripenov maďarských vzdušných síl. Radar bude aktualizovaný na verziu PS-05/Mk4 a softvér bude aktualizovaný na úroveň MS 20 Block 2. Do arzenálu maďarských Gripenov tak tiež pribudnú nové zbrane.
Ak sa nič nepredvídateľné nestane tak na základ kontraktu z 23.2.2024, budú maďarské vzdušné sily nakoniec operátorom flotily 16 strojov JAS-39 C a 2 JAS-39 D. Maďarská vláda takéto vedomé rozhodnutie prijala s prihliadnutím na to, že stíhačky piatej generácie F-35 zatiaľ považuje za príliš drahé a ich rozšírené možnosti za nepotrebné pre obranu Maďarska. Žiaden z potenciálnych protivníkov nedisponuje STEALTH lietadlami piatej generácie a ich schopnosti pri útočných misiách nie sú pre maďarské vzdušné sily prioritné. Zdá sa, že Maďarsko preskočí piatu generáciu stíhacích lietadiel a namiesto toho sa zapojí do niektorého z európskych projektov vývoja stíhacích lietadiel. Čas ešte má, zmluvy zabezpečujúce podporu a logistiku prevádzky modernizovaných maďarských lietadiel platia do roku 2036.
Výcvik maďarských pilotov s bombami GBU-12:
Ich výzbroj doteraz tvorili najmä strely vzduch-vzduch stredného doletu AIM-120C AMRAAM, z ktorých mali od roku 2004 40 kusov verzie C5 spolu s desiatimi cvičnými strelami. V roku 2020 pribudlo až 120 modernejších striel verzie C7 (objednané asi v počte 28 kusov aj pre slovenské F-16V, v rámcovom dokumente bolo spomínaných maximálne 30 kusov https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/slovakia-f-16-block-7072-v-configuration-aircraft), čo však treba vnímať tak, že Gripeny si ich budú (prípadne) deliť so systémom PVO NASAMS 3, ktorý vtedy bol súbežne objednaný.
V rámci vyššie spomenutého modernizačného projektu dostanú maďarské stíhačky aj strely Meteor, ktoré zvýšia ich bojové možnosti vo vzdušných bojoch za hranicou viditeľnosti a proces obstarávania týchto zbraní s dostrelom až 200 km údajne prebieha. Ich integráciu má práve zabezpečovať softvér MS 20 Block 2.
Rovnako ako v prípade striel AMRAAM aj Meteor má aktívny radar na koncové navedenie, ide o strelu typy vystreľ a zabudni.
Pokiaľ ide o vzdušný boj na krátku vzdialenosť, Maďari sa spoliehali na strely AIM-9L Sidewinder (Slovensko 100x AIM-9X) s infračerveným navádzaním, ktoré však na základe už podpísaného kontraktu z decembra 2021 doplnia strely IRIS-T.
Pre útoky na pozemné ciele má Maďarsko 40 striel AGM-65 Maverick (20 kusov verzia G a 20 kusov verzia H). Tiež laserom navádzané bomby GBU-12 Paveway II a neriadené bomby Mk-82 obe kalibru 500 libier (227 kg). Tieto budú doplnené modernejšími 500 librovými bombami GBU-49 s duálnym navádzaním laserom aj GPS. Nákup štyroch lietadiel JAS-39 C zapadá do širšieho modernizačného úsilia Maďarska v oblasti vzdušných síl a protivzdušnej obrany (PVO).
Okrem štyroch stíhačiek má už Maďarsko uzatvorený kontrakt aj dodávku 12 českých cvičných a ľahkých bojových lietadiel Aero L-39NG, z ktorých 4 majú mať rozšírený potenciál na prieskumné misie. Dopravné letectvo posilnia dva moderné brazílske prúdové stroje C-390.
Prvý let maďarského lietadla C-390, ktoré je nielen prúdové, ale zmestí sa aj do hangáru:
Maďarsko kúpilo 20 vrtuľníkov Airbus H145M (jeden stroj havaroval), o čom už bol spísaný samostatný článok. Prebiehajú aj dodávky transportných helikoptér Airbus H225M v počte 16 kusov. Maďarská PVO sa výrazne modernizuje a koncom roka 2023 prišli prvé dve palebné jednotky systému NASAMS 3, ktorý bol objednaný za 410 miliónov Eur. Samostatný kontrakt bol uzavretý na dodávku striel, v rámci čoho sa Maďarsko stane prvým európskym užívateľom asi 60 striel AMRAAM-ER. Systém NASAMS 3 má okrem toho schopnosť používať strelu AIM-9X krátkeho dosahu.
Slávnostné prevzatie komponentov PVO systému NASAMS 3 v Maďarsku:
Dodaných bude aj 11 rádiolokátorov ELM-2084, čo je izraelský pozemný mobilný 3D AESA viacúčelový radar (MMR) vyrobený spoločnosťou ELTA, dcérskou spoločnosťou Israel Aerospace Industries. Modernizácia sa bude týkať aj už v Maďarsku zavedených protilietadlových striel krátkeho dosahu kategórie MANPADS typu Mistral francúzskej výroby, Maďarsko sa v júni 2023 dohodlo s Francúzskom, Belgickom, Cyprom, Estónskom o postupoch pri spoločnej akvizícii týchto systémov.
V neposlednom rade budú v Maďarsku vyvinuté aj vyrábané mobilné systémy PVO krátkeho dosahu použiteľné aj proti dronom, ktoré majú integrovať vežu Skyranger 30 s automatickým rýchlostrelným kanónom KDE kalibru 30 mm a strelami Mistral na podvozku pásového bojového vozidla pechoty Lynx.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942