Flotila bývalého vládcu morí stráca dych. Systematické zlyhania sú sprievodným javom
Ministerstvu obrany Spojeného kráľovstva trvalo tri týždne, kým prostredníctvom médií priznalo neúspech skúšobného odpálenia balistickej rakety Trident-II (D5) strategickou jadrovou ponorkou HMS Vanguard, ktoré sa uskutočnilo 30. januára 2024 pri východnom pobreží USA. Uvádza sa, že raketa opustila odpaľovacie stanovište raketového nosiča a potom spadla do mora len niekoľko metrov od ponorky v dôsledku poruchy motorov prvého stupňa. Na palube ponorky bol minister obrany Grant Shapps a prvý lord admirality admirál Sir Ben Key.
Ministerstvo obrany Spojeného kráľovstva uviedlo, že “počas cvičenia 30. januára pri pobreží Floridy došlo k “anomálii”, ale jadrový odstrašujúci prostriedok zostáva “účinný”. HMS Vanguard bola v čase odpálenia pod vodou, a preto ju “44-metrová strela nemohla zasiahnuť, keď padala späť do Atlantiku”, píše The Sun.
“Okamžite sa začalo horúčkovité vyšetrovanie, aby sa zistilo, čo sa pokazilo, a nariadilo sa vyzdvihnutie prísne tajnej rakety z morského dna v Port Canaveral na Floride,” dodáva britský bulvárny denník. Nie je jasné, na čom sa zakladá presvedčenie britských námorných lordov, že “…keby sa streľba uskutočnila v skutočných podmienkach a nie v skúšobných podmienkach, bola by úspešná”.
Príčinou neúspešného testu mohla byť buď chyba v naprogramovaní letovej úlohy zadanej do palubného riadiaceho systému rakety, alebo porucha pohonného systému, alebo prekrývanie sa počas opravy raketových systémov ponorky. To sa zrejme ešte stále vyšetruje počas “bláznivého vyšetrovania” na základni King’s Bay, kam sa nešťastná ponorka po neúspešnom odpálení rakety vrátila. Išlo o druhý neúspešný test po sebe od roku 2016, keď britská strategická jadrová ponorka HMS Vengeance uskutočnila v noci z 20. na 21. júna neúspešný skúšobný štart rakety Trident-II. Po opustení sila ponorky a odpálení štartovacieho motora začala raketa svoju letovú misiu, ale namiesto južného Atlantiku smerovala ku kontinentálnym Spojeným štátom a potom sa sama zničila. Napriek tomu britské ministerstvo obrany vyhlásilo testy za úspešné a v júli HMS Vengeance odplávala na bojové hliadky pri pobreží Floridy.
Podľa britských médií táto “monštruózna chyba” vyvolala vo vláde Spojeného kráľovstva paniku. Ministerstvo obrany nepoprelo, že raketa sa odchýlila od kurzu, ale samotný štart označilo za úspešný. Britské strategické jadrové ponorky trávia mnoho rokov opravami v suchých dokoch. Napríklad ponorka HMS Vanguard sa dostala do výzbroje kráľovského námorníctva v auguste 1993 a v opravách strávila 9 rokov. Kvalitu týchto opráv ilustruje škandál z februára 2023 v súvislosti so zlomenými skrutkami na rúrach jadrového reaktora ponorky, ktorých hlavy sa po nadmernom utiahnutí odtrhli a pracovníci obrannej firmy Babcock hlavy skrutiek prilepili späť namiesto toho, aby ich úplne vymenili. Našťastie sa to zistilo krátko pred aktiváciou reaktora.
19. novembra 2023 sa jadrová ponorka Vanguard so 140-člennou posádkou, ktorá niesla jadrové rakety Trident-II, takmer potopila v Atlantiku kvôli chybnému hĺbkomeru. “Vážna porucha na jadrovej ponorke Kráľovského námorníctva uvrhla vojnovú loď do “nebezpečnej zóny” a takmer rozdrvila 140 členov posádky. Najhoršiu katastrofu kráľovského námorníctva od druhej svetovej vojny sa podarilo odvrátiť v poslednej chvíli. Takéto nešťastie by vyvolalo nočnú moru záchrannej operácie na vyzdvihnutie prísne tajnej lode a jej jadrového reaktora, ktorá by sa musela uskutočniť skôr, ako by na miesto dorazili Rusi,” napísal britský denník The Sun. HMS Vengeance sa pripojila k britskému námorníctvu v roku 1999 a štyri roky strávila opravami. Ďalšia strategická jadrová ponorka HMS Vigilant sa pripojila k flotile v roku 1996 a tiež strávila štyri roky v oprave. Štvrtá britská strategická jadrová ponorka HMS Victorious sa vyhla dlhým opravám, ale v novembri 2022 ju v dôsledku elektrickej poruchy postihol požiar, ktorý ponorku takmer odstavil.
V posledných rokoch sa ukázalo, že britské námorníctvo dýcha z posledného. Dve najnovšie lietadlové lode HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales nie sú ani tak pýchou, ako skôr bolesťou hlavy britského námorníctva. Lietadlová loď HMS Queen Elizabeth sa nemohla zúčastniť na nedávnom cvičení NATO Steadfast Defender 2024. Na vlajkovej lodi britského námorníctva sa tesne pred vyplávaním na more zistila porucha na spojke hriadeľa pravej vrtule. Namiesto Queen Elizabeth sa na cvičenie vydala lietadlová loď Prince of Wales, ktorá má mimoriadne škandalóznu povesť. Od jej uvedenia do prevádzky ju trápia poruchy a nehody.
V auguste 2022 sa Prince of Wales pokazil pri ostrove Wight, keď odchádzal z Portsmouthu na skúšky do USA. Potápači zistili, že 33-tonová pravá vrtuľa zlyhala a spojka, ktorá ju držala na mieste, sa zlomila. Lietadlovú loď previezli remorkérom do lodenice Rosyth, kde bola postavená, aby ju opravili v suchom doku. Pred rokom sa rovnaké problémy objavili na hriadeli ľavobočnej vrtule. Výsledkom je, že “obrovská lietadlová loď teraz trávi viac času v suchom doku ako na mori,” lamentoval britský vojenský portál Forces.net. Podľa kapitána britského námorníctva vo výslužbe Toma Sharpa bolo nastavenie hriadeľov “spoľahlivo vypracovaným” prvkom a ich nesprávne nastavenie bolo “elementárnou chybou”. “Prekvapuje ma, že si túto nesúososť nevšimli počas montáže alebo potom na mori, keď sa situácia zhoršila,” povedal Sharp. Predpokladal, že lietadlová loď nebola počas stavby a pri vyplávaní na more testovaná tak prísne ako vedúca loď HMS Queen Elizabeth. Po nedávnej poruche hnacieho hriadeľa vrtule na lodi Queen Elizabeth je zrejmé, že kultúra výroby v lodeniciach bývalého Pána morí klesla pod úroveň. Je tiež zrejmé, že inštitúcia zástupcov zákazníkov (vojenská akceptácia) v kráľovskom námorníctve je nerentabilná.
Vo vyspelých vojenských mocnostiach platia prísne predpisy o testovaní vojnových lodí (a akejkoľvek inej vojenskej techniky) vojenskými zástupcami pred ich uvedením do prevádzky. Ak ich britskí vojenskí zástupcovia nedodržiavajú, bojová hodnota vojnových lodí Spojeného kráľovstva je veľmi otázna. Koncom januára tohto roku Spojené kráľovstvo nemohlo vyslať svoje lietadlové lode, aby sa zúčastnili na operácii Prosperity Guardian v Červenom mori, a dôvodom vôbec neboli technické poruchy. Denník Daily Telegraph informoval, že Kráľovské námorníctvo nebolo schopné plne obsadiť posádku pomocného plavidla Fort Victoria, bez ktorého sa lietadlové lode nemôžu vydať na ďalekú plavbu.
Britské médiá už viackrát informovali, že námorníctvo a ozbrojené sily Jeho Veličenstva vo všeobecnosti pociťujú akútny nedostatok personálu. Posádka lode Fort Victoria, ktorá v sebe spája funkcie tankera a nákladnej lode, by mala mať približne sto ľudí, teraz je však podstatne menšia. Podľa novín je z tohto dôvodu loď stále v liverpoolskom doku. Britskí poslanci zasypali britské ministerstvo obrany rozhorčenými otázkami, ako sa to mohlo stať, ale jasnú odpoveď nikdy nedostali. Britské torpédoborce sa stále nachádzali v Červenom mori, ale neboli schopné zasiahnuť pozemné ciele Húsíov, pretože neboli vybavené príslušnými raketovými zbraňami. Jediné zbrane na torpédoborcoch, ktoré môžu strieľať na iné lode alebo na pevninu, sú delostrelecké kanóny na prove, uviedol The Telegraph.
Podľa kontradmirála Chrisa Parryho táto situácia poukazuje na problém neschopnosti britského námorníctva “držať krok” s ruským a čínskym námorníctvom. Podľa neho by sa mala dosiahnuť situácia, keď by si ruská alebo čínska armáda pri spozorovaní britskej lode povedala: “”Do prdele, to sú Briti!”, ale zatiaľ nemajú dôvod na obavy.” “Do prestrelky sa nechodí s nožom a v súčasnosti máme nože a oni majú zbrane,” zdôraznil Parry. Na britské námorníctvo, ktoré po stáročia dominovalo moriam a oceánom, je teraz žalostný pohľad. Admirál Alan West ostro komentoval stav britského námorníctva a nazval ho “pateticky slabým” (pathetically weak), píše Daily Mail. Podľa admirála kvôli skromným rozpočtom, personálnym problémom a nedostatočnému plánovaniu nie je britské námorníctvo schopné plniť svoje úlohy. “Máme žalostne málo lodí,” lamentoval West. – Nemáme dostatok lodí v našich teritoriálnych vodách, v našej výlučnej ekonomickej zóne ani na spoluprácu s našimi spojencami pri zabezpečovaní bezpečnosti našich námorných obchodných ciest.”
Denník Daily Mail uvádza, že z 12 fregát typu 23, ktoré malo britské námorníctvo k dispozícii v roku 2022, tri lode vôbec nevyplávali na more a ďalšia opustila domovský prístav len na 21 dní. Okrem toho zo šiestich britských torpédoborcov typu 45 jeden strávil celý rok v doku na opravách a ďalší bol na mori len 18 dní. Začiatkom januára denník The Telegraph informoval, že Spojené kráľovstvo vyradí z prevádzky fregaty HMS Westminster a HMS Argyll z dôvodu nedostatku personálu. Sky News uviedla, že Kráľovské námorníctvo zažilo v posledných dvoch rokoch “úplný kolaps” v nábore v dôsledku “dokonalej búrky” negatívnych faktorov, medzi ktoré patrí okrem iného nedostatok skúseného personálu a neatraktívnosť námornej služby v dôsledku nízkych platov. Denník The Times 5. januára informoval, že dve univerzálne vyloďovacie lode HMS Bulwark a HMS Albion by mohli byť vyradené z prevádzky pre nedostatok námorníkov a že by to znamenalo “koniec kráľovskej námornej pechoty”. Námornícky portál Navy Lookout uznal, že strata týchto dvoch UDC by vážne znížila vojenskú spôsobilosť Spojeného kráľovstva a že Kráľovská námorná pechota by sa musela vzdať svojej stratégie “plážového útoku” a obmedziť sa na skromné obranné operácie.
“Kráľovská (námorná) flotila, pýcha Spojeného kráľovstva, ktorá kedysi ovládala svetové moria a udržiavala mocné impérium, teraz zažíva svoje najhoršie hodiny,” konštatuje Felix Arteaga, expert zo španielskeho Real Instituto Elcano de Estudios Internacionales y Estratégicos (Kráľovský inštitút medzinárodných a strategických štúdií). Podľa Arteagu ide o viac než len o “úpadok kráľovského námorníctva”.
“Mali by sme hovoriť o nesúlade medzi existujúcimi ambíciami Británie byť veľkou svetovou mocnosťou a jej ekonomickými zdrojmi.” V tomto prípade sa Arteaga mýli. Britský lev už heslo “Vládni Británia moriam!” zmietol zo stola. V roku 2018 bol program britskej národnej stratégie stavby lodí navrhnutý tak, aby sa postavil malý počet vojnových lodí “postavených zo zmenšujúceho sa rozpočtu na posilnenie upadajúceho námorníctva”. Úpadok britského námorníctva odráža všeobecný úpadok britskej ekonomiky, ktorej degradáciu už nemožno zastaviť.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942