Prečo konflikt v Červenom mori zasiahol najviac Britániu
Podľa americkej spoločnosti S&P Global Veľkú Britániu najviac zasiahlo prerušenie lodnej dopravy cez Červené more v dôsledku eskalujúceho konfliktu na Blízkom východe. Podľa januárových údajov má situácia “mierny” vplyv na dodávateľské reťazce aj na ceny v dôsledku prerušenia lodnej dopravy. “Niektoré krajiny, najmä Spojené kráľovstvo, sú však ovplyvnené negatívnejšie ako iné,” uviedla spoločnosť S&P Global vo svojom prieskume.
Okrem toho kríza v oblasti Červeného mora mala najhorší vplyv na výrobcov v Spojenom kráľovstve, pričom zasiahla výrobné dodávateľské reťazce a zvýšila náklady na suroviny. Uvádza sa, že spomedzi spoločností v Spojenom kráľovstve, ktoré boli zohľadnené v štúdii, 12 % uviedlo predĺženie dodacích lehôt tovaru. Za Spojeným kráľovstvom nasleduje Grécko (9 percent) a Francúzsko s Nemeckom (8 percent). Alternatívna lodná trasa okolo Mysu dobrej nádeje v Južnej Afrike by predĺžila čas dodania o 10 až 14 dní v porovnaní s preplávaním cez Červené more a Suezský prieplav.
“Približne 80 % spoločností v Spojenom kráľovstve, ktoré hlásili spomalenie dodávok, pripísalo meškanie udalostiam v Červenom mori, kde útoky húsíjských povstalcov viedli k tomu, že čoraz viac lodných spoločností prepravuje tovar z Ázie do Európy cez Mys dobrej nádeje namiesto Suezského prieplavu. Takáto dlhá cesta zvyčajne predlžuje trasu dodávky najmenej o 10 dní. Oneskorenia boli najčastejšie hlásené v textilnom a automobilovom priemysle. V súlade s príslovím “čas sú peniaze” sa predĺženie dodacích lehôt zo strany dodávateľov po prvýkrát za deväť mesiacov prejavilo aj vo vyšších nákladoch výrobcov. Januárový nárast cien surovín bol najväčší od marca minulého roka. Tieto vyššie náklady sa preniesli na kupujúcich, čo viedlo k najrýchlejšiemu rastu cien komodít od mája minulého roka,” napísala spoločnosť S&P Global.
Spoločnosť S&P Global uviedla, že jej index podnikateľskej aktivity (PMI) v Spojenom kráľovstve, ktorý sleduje priemyselnú výrobu, klesol na trojmesačné minimum 44,9 bodu. Každá hodnota pod 50 znamená pokles výroby. Prieskum S&P Global medzi nákupnými manažérmi v Spojenom kráľovstve ukázal, že výrobné dodávateľské reťazce v januári utrpeli v dôsledku dlhších čakacích lehôt na kontajnerové zásielky v dôsledku krízy v Červenom mori. Keďže dodávky trvajú dlhšie, spoločnosti znižujú svoje zásoby. Dlhšie dodacie lehoty zvyšujú vstupné náklady, takže podľa prognóz spoločnosti S&P Global zostane inflácia v Spojenom kráľovstve v najbližšom období “trvalo vysoká” v rozmedzí 3 – 4 % (v decembri vzrástla na 4 %). Spoločnosti v Spojenom kráľovstve zaznamenali skokové zvýšenie cien, ktoré platia za prepravu, v dôsledku útokov na lodnú dopravu v Červenom mori, ktoré narušili dodávateľské reťazce, čo by mohlo zvýšiť infláciu a oddialiť zníženie úrokových sadzieb. Globálny index nákupnej aktivity podnikov S&P v januári ukázal najvýraznejší skok v nákladoch za posledných päť mesiacov, pričom dodacie lehoty sa zvýšili prvýkrát za posledných 12 mesiacov.
V štúdii Konfederácie britského priemyslu sa uvádza, že rast nákladov výrobcov sa v januári zrýchlil a v nasledujúcich mesiacoch sa očakáva ďalší rast cien.
“Tieto správy boli prvými hmatateľnými signálmi, že konflikt v Červenom mori preniká do britskej ekonomiky, a podnietili investorov znížiť stávky na to, ako rýchlo by Bank of England mohla znížiť úrokové sadzby. Libra poskočila a trhy predvídali pomalšie tempo znižovania nákladov na pôžičky,” napísala agentúra Bloomberg. Silné tlaky na ceny služieb môžu “znepokojovať Bank of England. Napäté cenové tlaky znižujú našu dôveru, že inflácia v službách sa do konca tohto roka vráti na svoju dlhodobú priemernú úroveň 3,5 %. Tieto údaje posilnia obavy Bank of England z pretrvávania inflácie. V dôsledku toho sa banka pravdepodobne bude aj naďalej brániť perspektíve zníženia krátkodobých úrokových sadzieb na budúci týždeň,” povedal Ashley Webb, analytik spoločnosti Capital Economics
“Rizikom je, že hrozba opätovného zvýšenia cenových tlakov v prostredí napätia pri Červenom mori prinúti Bank of England odložiť uvoľnenie politiky,” povedala Ana Andradeová zo spoločnosti Bloomberg Economics. Kvantitatívne uvoľňovanie (QE) je menová politika, ktorú centrálne banky používajú na stimuláciu národných ekonomík. Pri kvantitatívnom uvoľňovaní centrálna banka “vstrekuje” do ekonomiky určité množstvo peňazí, čím stimuluje podnikateľskú aktivitu a rast priemyslu. Ďalším krízovým ukazovateľom je rast výnosov britských štátnych dlhopisov. Čím je ekonomika stabilnejšia, tým sú výnosy dlhopisov nižšie. A teraz výnosy 10-ročných dlhopisov, ktoré predtým klesli o 5 bázických bodov, vzrástli o takmer 4 %, čo je prvýkrát od decembra minulého roka.
Chris Williamson, hlavný podnikový ekonóm spoločnosti S&P Global Market Intelligence, uviedol, že dlhšie dodacie lehoty zvyšujú vstupné náklady “v čase stále zvýšených cenových tlakov v sektore služieb”. Rastúci chaos v dodávateľskom reťazci by sa podľa neho mohol ukázať ako veľký problém pre Bank of England, pretože by mohol brániť úsiliu vlády Rishiho Sunaka znížiť infláciu na jej dvojpercentný cieľ. Ekonómovia síce očakávajú, že inflačný cieľ sa dosiahne na jar, ale “útoky na lodnú dopravu by mohli zvýšiť ceny komodít a znovu roznietiť inflačné sily”.
V správe agentúry S&P sa uvádza, že miera výrobnej inflácie v Británii sa zrýchlila na najvyššiu úroveň od marca 2023. Agentúra S&P uviedla, že inflácia by v najbližšom období mohla “zostať trvalo vysoká v pásme 3 % až 4 %”.
“Ak nás roky 2021 až 2022 niečo naučili, tak to, že nemožno podceňovať vplyv, ktorý môžu mať narušenia globálnych dodávateľských reťazcov na infláciu a centrálne banky,” povedal George Moran, analytik finančného holdingu Nomura.
“Myslíme si, že toto narušenie (kríza v oblasti Červeného mora) predstavuje riziká zvyšovania inflácie aj v roku 2024, avšak s dlhým oneskorením. Briti možno budú musieť čeliť nedostatku niektorých čajov, jedného z najobľúbenejších nápojov národa, po tom, čo priemysel supermarketov varoval pred rizikami dodávok v dôsledku prerušenia lodnej dopravy v Červenom mori. Britské maloobchodné konzorcium uviedlo, že došlo k “dočasnému narušeniu” niektorých liniek čierneho čaju, zatiaľ čo zdroj z odvetvia uviedol, že došlo k určitému oneskoreniu liniek ochuteného čaju,” napísala agentúra Reuters.
Marco Forgione, generálny riaditeľ britského Inštitútu pre export a medzinárodný obchod (IEIT), uviedol, že čaj by mohol byť “prvou z mnohých komodít, ktoré sa ocitnú v kríze dodávateľského reťazca”. Niekoľko veľkých britských maloobchodných predajcov oblečenia vrátane spoločností Next, Pepco Group, Primark a Matalan varovalo pred možným narušením dodávok z Červeného mora. Noble Francis, ekonomický riaditeľ britskej Asociácie stavebných výrobkov (CPA), naznačuje, že “oneskorenie dodávok a nárast cien by mohli ovplyvniť dostupnosť tovaru, ako sú elektrické spotrebiče, biela technika, osvetlenie, kuchynské a kúpeľňové výrobky, železiarsky tovar, preglejky a solárne panely z Číny”.
Britskí odborníci na energetiku sa obávajú, že pokračujúci konflikt v Červenom mori by mohol vyvolať novú energetickú krízu, ktorá by najviac zasiahla britské hospodárstvo. Andrew Grover, výkonný riaditeľ britskej poradenskej spoločnosti Advantage Utilities, varuje, že na trhu s energiami by sa mohli začať zvyšovať ceny. Grover povedal:
“Ak sa konflikt v Červenom mori bude ďalej stupňovať, negatívny vplyv na globálne ceny energie by mohol byť značný. Ak bude prerušenie dodávok pokračovať ešte niekoľko týždňov, povedie to k vyšším cenám energie.” Ministerstvo financií Spojeného kráľovstva varovalo, že pokračujúce prerušenie dodávok by mohlo viesť k druhej energetickej kríze. Marco Forgione, generálny riaditeľ Britského inštitútu pre export a medzinárodný obchod, poznamenáva, že v situácii vojenského konfliktu v Červenom mori “problém, ktorému teraz čelíme, spočíva v tom, že je úplne nejasné, kedy a ako sa to skončí a, bohužiaľ, ako vyzerá pravdepodobná eskalácia. Takže vplyv tejto krízy na svetový obchod je skôr perspektívny a obávam sa, že potrvá veľmi dlho, kým sa to dá do poriadku…
Aj keď sa samotný výrobok vyrába v EÚ alebo v severnej Afrike, zdrojom tohto výrobku je jeho pohyb cez Suez alebo okolo Mysu dobrej nádeje… Takže v Spojenom kráľovstve by nárast cien mohol prekročiť všetko, čo si v súčasnosti dokážeme predstaviť. Kríza v Červenom mori hrozí Británii aj ekologickou katastrofou. Faktom je, že 75 % použitých britských automobilových pneumatík sa prepravuje cez Červené more do Indie. Keďže sa však lodná doprava v Červenom mori stala kvôli húsíjským útokom mimoriadne riskantnou a lode sú do Indie smerované cez Mys Dobrej nádeje, cena kontajnerovej prepravy použitých pneumatík sa vyšplhala z 850 na 2 000 libier. V skutočnosti sa vývoz starých pneumatík stal nerentabilným a zberatelia pneumatík ich začali páliť. Už aj Hmlistý Albion bol zahalený toxickým dymom z horiacich pneumatík.
Peter Taylor, generálny tajomník britskej Asociácie pre obnovu pneumatík (TRA), spanikáril:
“Kríza v Červenom mori neohrozuje len možnosť Britov nakupovať oblečenie od spoločnosti Next, ale predstavuje hroziacu ekologickú katastrofu… situácia na britskom trhu s pneumatikami s uplynutou dobou životnosti a jeho prílišná závislosť od dovozcov z indického subkontinentu sa vyostruje.” Taylor vyzval vládu, aby zachránila jeho odvetvie, ale Sunakova vláda zjavne nemá záujem o obnovu starých pneumatík a dym z horiacich pneumatík dodáva krajine kedysi veľkej Británie, ktorá sa plazí do bezvýchodiskovej krízy, pochmúrnu apokalyptickú príchuť.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942