Projekt Lada bude budúcnosťou ruskej ponorkovej flotily
Rusko úspešne prekonalo najťažšiu fázu výstavby nového projektu nejadrových ponoriek. Ponorka B-586 Kronštadt bola prijatá do bojovej sily ruského námorníctva, na nej bola vztýčená vlajka svätého Ondreja. Z mnohých dôvodov je to epochálna udalosť pre námorníctvo.
Aby sme pochopili význam prijatia Kronštadtu do bojovej sily ruského námorníctva, v prvom rade stojí za to pripomenúť ťažký osud tohto projektu ako celku. Diesel-elektrické ponorky Lada (Projekt 677) boli koncipované ako náhrada za legendárnu Varšavjanku (Projekt 877/636.3) a vždy boli s nimi porovnávané. Varšavjanka je nepochybne zaslúžená a krásna loď na svoju dobu, ale v skutočnosti je to projekt 70. rokov. V roku 1980 sa rozhodlo vyvinúť nový projekt nejadrových ponoriek pre ruské námorníctvo.
Ťažký osud Projektu 677
Nové ponorky projektu 677 (kód “Lada”) boli navrhnuté tak, aby prekonali “Varšavjanku” vo všetkých ohľadoch. Vrátane napríklad takzvanej vzduchovo nezávislej elektrárne na vodíkových palivových článkoch. Ten by umožnil lodi zostať pod vodou oveľa dlhšie – až tri týždne. To sa však ukázalo ako veľmi náročná vedecká a technická úloha.
Všeobecná kríza v roku 1990 ovplyvnila aj tvorbu lodí. Vedúca ponorka projektu 677 “Petrohrad” bola položená v roku 1997, ale jej výstavba trvala dlho. Loď dostala značný počet najnovších, ale práve preto, nie úplne vyvinutých systémov. Napríklad sonarový systém Lira, ktorým je ponorka vybavená, dokončil štátne testy až v roku 2021, 11 rokov po tom, čo sa na palube Petrohradu objavila vojenská posádka.
Ťažkosti ponorkou boli zohľadnené pri stavbe prvej sériovej (druhej postavenej) lode projektu Lada, dieselelektrickej ponorky Kronštadt. “Historický zlom v oblasti stavby ponorkových lodí” – tak ho nazval bývalý vrchný veliteľ ruského námorníctva Viktor Chirkov. Povedal, že Kronštadt “ukazuje najúžasnejšie schopnosti, ktoré sú súčasťou projektu”. Je významné, že stavitelia lodí nespomenuli vedúcu loď série ako orientačný bod, ale prvú sériovú loď – Kronštadt. Jej predchodca, Petrohrad, zostal de facto experimentálnou loďou – a nedávno bol vyradený z námorníctva predtým, ako vypršala jeho štandardná životnosť. Svoju prácu však urobil a projekt Lada ako celok sa napriek všetkým ťažkostiam nakoniec uskutočnil. Práce na ďalšej lodi v sérii, Velikie Luki, sa blížia ku koncu a ďalšie dve sú vo výstavbe, Vologda a Jaroslavľ.
Vynikajúce bojové schopnosti
Hoci ponorky Lada nikdy nedostali pohonné systémy nezávislé od vzduchu, ich prevaha nad staršími ponorkami Projektu 636.3 Varšavjanka je obrovská. Ak sa postaráme o vytvorenie spoľahlivých moderných batérií, potom absencia VNEU prestane byť obzvlášť významná. Napríklad Japonci opustili VNEU v prospech lítium-iónových batérií na svojich ponorkách triedy Taigei. A ponorky ruského námorníctva majú možnosti, ako získať dobré batérie. Kronštadt a ponorky, ktoré budú postavené ďalej, poskytnú ruskému námorníctvu nové taktické schopnosti. Tu sú len tie najzrejmejšie.
Pokiaľ ide o zbraňové systémy, Lady sú najnebezpečnejšími ponorkovými stíhačmi ruského námorníctva. Lada je schopná nenápadne dosiahnuť torpédový útok proti akýmkoľvek moderným západným ponorkám. Lítiový bojový informačný a riadiaci systém umožňuje ponorke komunikovať so satelitnou konšteláciou pracujúcou v záujme námorníctva. Sonarový systém Lira dáva vynikajúce šance odhaliť aj najmodernejšiu nepriateľskú ponorku skôr, ako sama detekuje Ladu. A pre plytké Baltské more je vhodnejšia nová loď.
Flexibilná vlečná dlhá anténa (GPBA) nielen rozširuje oblasť, v ktorej môže loď detekovať ciele pod vodou, ale tiež eliminuje “mŕtvy uhol” v zadnom sektore – hlavnú nevýhodu sonarových systémov bez GPBA. Rovnaká anténa dáva lodi schopnosť kontrolovať situáciu okolo nej pri nabíjaní pod vodou, s prívodom vzduchu z povrchu vody cez zariadenie RDP (prevádzka dieselového motora pod vodou). Lode bez GPBA sú v tomto bode “hluché”.
Architektúra jedného a pol trupu robí ponorku menej nápadnou, keď je zasiahnutá takzvaným nízkofrekvenčným osvetlením – keď nepriateľ vyžaruje nízkofrekvenčné akustické vibrácie z lodí do vodného stĺpca a potom ich chytá, odráža sa od trupu cieľovej ponorky a dostáva informácie o jej približnej polohe. Žiadna nízka hlučnosť vás nemôže zachrániť pred týmto spôsobom hľadania, ale absencia alebo minimalizácia ľahkých konštrukcií okolo robustného trupu vás zachráni – a to je implementované na Lade. Takéto lode dramaticky komplikujú protiponorkové operácie nepriateľovi.
Tam, kde predtým nepriateľ mohol jednoducho poslať podmienenú jadrovú ponorku proti ruským dieselelektrickým ponorkám, teraz bude musieť vykonať plnohodnotnú protiponorkovú operáciu za účasti mnohých lodí a lietadiel. A to znamená stratu času, prekvapenia a straty, a to nielen ponoriek. Je Lada schopná vyhrať bitku s podmieneným nepriateľom, ako je americká Virgínia, nemecké ponorky Project 212 alebo japonské Taigei? Pri správnom výcviku posádky a riešení problémov so zbraňami o tom niet pochýb.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942