.
Aktuality, Letectvo,

Ukrajina a F-16, v júli a šesť

Americký denník The New York Times priniesol zaujímavú informáciu o prvej pripravovanej dodávke stíhacích lietadiel F-16 Ukrajine, ktorá ich opätovne pokladá za akúsi zázračnú zbraň. Podobne ako predtým, napríklad nemecké a americké tanky. Dúfa, že s ich pomocou sa výrazne zlepší situácia na bojisku.


 

Článok amerického denníka sa nevolá tak sľubne: “Ukrajina by mohla nasadiť F-16 už v júli, ale len niekoľko”. Ďalej sa v článku píše: “Krajiny prisľúbili bojové lietadlá minulý rok, ale ich dodávka a výcvik pilotov sa ukázali ako zložité. Ukrajina môže začať len so šiestimi z približne 45 prisľúbených.” Ďalej nasleduje obrázok holandských lietadiel F-16 vo vzduchu s popisom, ktorý vôbec nenaznačuje peremogu:
“Stíhačky F-16 holandského letectva v roku 2018. Holandsko prisľúbilo 24 lietadiel, ale tvrdí, že si ich ponechá, kým na ne nebude pripravená Ukrajina.”

 

Článok pokračuje:
“Lietadlá sú pripravené a leteckí inštruktori čakajú v novom výcvikovom stredisku v Rumunsku, ktoré bolo vytvorené s cieľom naučiť ukrajinských pilotov pilotovať bojové lietadlo F-16. Má to však háčik: Ukrajinskí piloti ešte musia prísť, a to aj napriek vyhláseniam z minulého leta, že centrum zohrá kľúčovú úlohu pri ich vyslaní do vzduchu, aby bránili svoju krajinu pred čoraz smrteľnejšími ruskými útokmi.

 

Stále nie je jasné, kedy ukrajinskí piloti začnú s výcvikom v centre, na leteckej základni Fetesti v juhovýchodnom Rumunsku, ktorú používajú aj spojenci NATO na výcvik na bojových lietadlách. Ale oneskorenie je náhľadom do zmätku a chaosu, ktorému čelilo úsilie vojenskej aliancie pri dodávke F-16.

 

To neznamená, že ukrajinskí piloti nie sú pripravení. Očakáva sa, že dvanásť pilotov – menej ako celá letka – bude pripravených na boj s F-16 do tohto leta po 10 mesiacoch výcviku v Dánsku, Británii a Spojených štátoch. Kým sa však piloti vrátia na Ukrajinu, z približne 45 stíhačiek, ktoré európski spojenci sľúbili, bude dodaných len šesť F-16. Napriek tomu ich očakávaný príchod nad bojisko nepríde o moment príliš skoro. (Za túto formuláciu treba autorku článku Laru Jakes nominovať na Pulitzerovu cenu, zrejme by sa na tom vzácne zhodli aj Rusi aj Ukrajinci, len s rozdielnymi pohnútkami, že jej talent musí ostať nesmrteľný).

 

Rusko v posledných týždňoch využívalo agresívnejšiu vzdušnú podporu, aby sa presadilo na východe Ukrajiny, pričom využívalo svoje bojové lietadlá na zhadzovanie riadených kĺzavých bômb na veľké vzdialenosti do ukrajinských frontových línií. A Ukrajina zúfalo túži po ďalších zbraniach akéhokoľvek druhu, pretože jej dochádzajú delostrelecké náboje a iná munícia, zatiaľ čo republikáni v Kongrese zadržiavajú ďalšiu americkú vojenskú pomoc. F-16 budú pravdepodobne vyzbrojené raketami krátkeho a stredného doletu a bombami, čo čiastočne kompenzuje nedostatok pozemnej munície.

 

“Tento rok budú na našej oblohe nové stíhačky a tento rok musíme urobiť efektívnym pri obrane proti ruským riadeným bombám, ruským lietadlám a ich raketám,” povedal 1. marca ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Predstavitelia sa však zhodli, že zostáva veľa neistoty, kedy jednotlivé krajiny vyšlú svoje lietadlá, koľko ich pošlú, ako rýchlo sa dajú vycvičiť piloti a ako Ukrajina získa dostatok ľudí, ktorí budú môcť lietadlá riadne udržiavať. Podľa normálnych štandardov výcvik ukrajinských pilotov na sofistikovaných západných lietadlách prebiehal rýchlosťou blesku, čím sa roky učenia v triede, simulácií a letových cvičení stlačili na mesiace.
Napriek tomu sa hýbe pomalšie, ako Ukrajina alebo jej spojenci dúfali, pretože piloti vycvičení na lietadlách a taktike zo sovietskej éry si museli osvojiť anglický jazyk a západné vojenské praktiky, aby mohli efektívne využívať F-16.

 

 

Dánsky minister obrany Troels Lund Poulsen v e-mailovej výmene uviedol, že “výcvik dobre napreduje” a poznamenal, že ukrajinskí piloti už lietajú nad dánskym vzdušným priestorom. Povedal však, že ich krivka učenia “v konečnom dôsledku rozhodne o dĺžke tréningu”. Dánsko bolo vlani na jar v popredí európskeho úsilia poskytnúť Ukrajine F-16. Ukrajinskí predstavitelia, ktorí prekonali odpor Západu voči dodávke dlhej série pokročilých zbraní – delostrelectva, rakiet protivzdušnej obrany, tankov – uviedli, že bojové lietadlo je poslednou hlavnou zbraňou, ktorú ich bojovníci potrebujú, aby im pomohli presadiť sa.

 

Bidenova administratíva neochotne ustúpila požiadavkám Ukrajiny a umožnila spojencom poskytnúť F-16. Lietadlá vyrába Lockheed Martin a niektoré európske armády ich postupne vyraďujú v prospech novších bojových lietadiel F-35. Americkí predstavitelia však varovali, že samotné F-16 by vo vojne neboli rozhodujúce a že v každom prípade by výcvik zabral značné množstvo času.

 

“Nie je príliš veľa ukrajinských pilotov, ktorí by dokázali pilotovať tieto lietadlá,” povedal minulý mesiac pre ABC News poradca Bieleho domu pre národnú bezpečnosť Jake Sullivan, ktorý obhajoval oneskorenie Bidenovej administratívy pri schvaľovaní plánov poslať F-16 do vojny. “Nejde o to, či F-16 mohli byť alebo nemohli byť na bojisku na jar minulého roka.”

 

Povedal, že Spojené štáty a ich spojenci sa teraz snažia poslať Ukrajine “všetky nástroje a schopnosti, ktoré potrebuje, aby bola schopná viesť tento boj tak rýchlo a najefektívnejšie, ako je to len možné”. Výcvik ukrajinských pilotov sa začal vlani v auguste na leteckej základni Skrydstrup v južnom Dánsku, ale ich nedostatky v jazykových znalostiach a znalosti západných techník lietania veci spomalili. Až v januári boli ukrajinskí piloti pripravení na let, uviedli dánski predstavitelia.” V americkom článku teraz nasleduje ďalší zásadný obrázok lietadla F-16 v hangári s popisom:
“Dánsky F-16 na leteckej základni Skrydstrup v Dánsku v auguste. Na údržbu každého F-16 je vo všeobecnosti potrebných osem až 14 ľudí.”

 

Článok pod obrázkom pokračuje ďalej:

“Pôvodne úradníci uviedli, že Ukrajincov poslali do Dánska namiesto výcvikového strediska v Rumunsku, pretože ešte nebolo otvorené, keď boli piloti pripravení začať. Vytvorenie centra na základni Fetesti bolo oznámené vlani v júli na summite NATO a v novembri jeho inštruktori začali s výcvikom vlastných pilotov Rumunska pre novú letku F-16 v tejto krajine.

 

 

Bojaschopní rumunskí a tureckí piloti minulý týždeň navádzali svoje F-16 v rumunskom vzdušnom priestore asi 12 míľ od Čierneho mora v simulovanom zachytení vojenského nákladného lietadla, aby demonštrovali svoju schopnosť chrániť vzdušný priestor NATO. Neskôr sa prehnali po oblohe v dramatických manévroch a predvádzali sa novinárom zhromaždeným na základni Fetesti.
Podobne ako ukrajinskí piloti, aj rumunskí stážisti na základni boli zruční v lietaní na prúdových lietadlách sovietskej a ruskej výroby, keď v novembri začali so školeniami podľa západných kurzov. Na rozdiel od Ukrajincov však rumunskí piloti už hovorili po anglicky a poznali operačné štandardy NATO.

 

“Prechod pre nás teda nebol až taký ťažký,” povedal jeden z cvičených rumunských pilotov, major, ktorý sa identifikoval iba podľa volacieho znaku Red. “A sme nadšení, že môžeme pokračovať v lietaní.” Ďalšia trieda ôsmich ukrajinských pilotov má prísť do Dánska koncom leta, no nie je jasné, kedy niektorý z nich začne trénovať vo Fetesti.
“To je na vládach a zmluvách, ktoré to všetko podporujú,” povedal plukovník Bill Thomas, dôstojník amerického letectva na dôchodku, ktorý dohliada na výcvikový program Lockheed Martin pre rumunských pilotov na základni Fetesti. “Stále čakáme na všetky schválenia.”

 

Potom je tu záležitosť samotných F-16. Dánsko, Holandsko, Nórsko a Belgicko sa zatiaľ zaviazali poslať na Ukrajinu asi 45 lietadiel, čo je dosť pre tri malé letky. Dánsko posiela prvých šesť koncom jari, pričom 13 ďalších má prísť v priebehu zvyšku roka a do roku 2025.
Ostatné krajiny nestanovili dátum dodania svojich F-16. Holandsko, ktoré prisľúbilo 24, ich bude držať, kým Ukrajina nebude pripravená ich prijať, povedal Jurriaan Esser, hovorca holandského ministerstva obrany.

 

Správa o výcviku ukrajinských pilotov F-16 v Dánsku:

 

Približne 50 ukrajinských technikov sa v Dánsku školí na podporu a opravu lietadiel a manipuláciu s ich zbraňovými systémami, keďže F-16 je taký zložitý, že na údržbu každého z nich je vo všeobecnosti potrebných osem až 14 ľudí. Predstavitelia uviedli, že západní obranní kontraktori budú musieť lietadlá sprevádzať na Ukrajinu a zostať s nimi, kým nebude dostatok ukrajinských posádok na ich riadnu údržbu – proces, ktorý môže trvať roky.”

 

Dávno pradávno napísal autor, že Ukrajina by potrebovala 120 lietadiel F-16 a dostane v júli šesť. Už teraz jej jasné, že nič, čo by akokoľvek pomohlo skrátiť túto vojnu na ukrajinskom bojisku sa tu nedá dodať. Pripomeňme si však vývoj problému F-16. Autor od začiatku tvrdil, že ich Ukrajina potrebuje minimálne 120. Dňa 21.8.2023, teda v lete minulý rok hovorca ukrajinských vzdušných síl potvrdil, že Ukrajine by stačilo 60 lietadiel F-16, celkovo však potrebuje bojových 128 lietadiel. O desať dní neskôr, teda dňa 31.8.2023 už prezident Zelensky tvrdil, že Ukrajina potrebuje 160 bojových lietadiel. Máme tu marec 2024 a výhľad na dodávku 6 lietadiel F-16 v júli 2024 zo 45 (asi ubudli najstaršie verzie F-16A/B) s tým, že na ďalšie ani nie sú pripravovaní v Rumunsku ľudia. To je málo aj na väčší letecký deň, nehovoriac už o vojne s RF. Vzniká dodatočná otázka, kto má pilotovať stíhačky JAS-39 Gripen, F/A-18 Hornet, Mirage 2000, bitevné protitankové lietadlá A-10 Thunderbolt, bojové drony MQ-9 Reaper, či dopravné lietadlá  C-17 Globemaster III a C-130J Super Hercules, ktoré Ukrajina v požaduje tiež, keď sa centrum Fetesti doteraz nezaplnilo budúcimi pilotmi ukrajinských lietadiel F-16. 

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov