Commando na Ukrajine. Najnovší vývoj kolesových vozidiel 4×4
V tomto článku budú popísané viaceré špeciálne kolesové vozidlá 4×4 rôznych koncepcií na základe momentálnej aktuálnosti.
1. Na Ukrajine sa konečne objavili americké vozidlá “M1117 Armored Security Vehicle/Guardian”
Už v novembri 2022 sa Ukrajine prvýkrát sľúbilo, že dostane 250 vozidiel 4×4 M1117 Guardian. Toto vozidlo by v konfigurácii, v akej na Ukrajinu pôjde malo byť považované za obrnený transportér 4×4. Jeho označenie obrnené bezpečnostné vozidlo/Guardian/strážca trochu zavádza. Ak by bolo použité na pacifikáciu území dobytých počas neúspešnej ukrajinskej protiofenzívy, bolo to v poriadku, teraz, ale bude vtiahnuté do konvenčnej vojny s ruskou armádou, ktorá má momentálne prevahu.
M1117 vznikol vývojom vozidiel Commando – V-100, V-150, prípadne V-200 (zväčšená stovka len pre Singapur) od firmy Cadillac Gage. Vyrábali sa počas studenej vojny a boli to komerčne úspešné obrnené automobily, prípadne obrnené transportéry 4×4 určené hlavne na export do mnohých chudobnejších štátov vo sfére vplyvu USA, ktoré ich však používali tiež.
Koncom 90. rokov sa pre vojenskú políciu USA začal vyvíjať nástupca, považovaný perspektívne tiež za vhodný na služby vnútornej bezpečnosti, keďže aj niektoré vozidlá V-150 Commando slúžia po vyradení v amerických civilných policajných zložkách.
Hmotnosť vozidla sa zvýšila na 13 410 kg (7,37 t V-100, 9,8 t V-150, 12,73 t V-200) , má dĺžku 6 metrov, šírka aj výška je 2,6 metra.
Vozidlo má motor s výkonom 260 koní a maximálnu rýchlosť 101 km/h. Dojazd je 765 km pri rýchlosti 80 km/h.
Rasputica na ukrajinskom bojisku môže dojazd M1117 znížiť na niekoľko centimetrov:
Úroveň ochrany je zvýšená tvarom trupu do V, ktorý odoláva lepšie mínam. Balistická odolnosť je zosilnená aplikovaným keramickým pancierom MEXAR na vonkajšej strane, vrstvou obmedzujúcou tvorbu črepín na vnútornej strane. Pancier má podľa možností racionálne uhly sklonu.
Výzbroj bude pozostávať z vo veži nainštalovaného automatického granátometu kalibru 40 mm spáreného s veľkokalibrovým guľometom 12,7×99 mm, ktoré dopĺňa guľomet M240 kalibru 7,62×51 mm. Takto to bolo myslené pre obrnené bezpečnostné vozidlo, ktoré stálo 800 000 USD už v roku 2011 a malo posádku 5 ľudí. Zjavne Ukrajincov trápi hlavne ten druhý problém a vymysleli spôsob, ako by sa nechali pozabíjať v čo najväčšom počte. Na prvých záberoch z Ukrajiny sa na vozidle preváža o 9 ľudí navyše, jeden je na čelnom pancieri ostatní po bokoch vozidla na stupienkoch.
Prvé zábery M1117 z ukrajinského bojiska:
Nemusia ho aspoň volať Guardian, obchodným menom, ktorým ho nazýva súčasný výrobca Textron Marine & Land Systems, ale ktoré sa ujalo rovnako málo ako AH-64E Guardian pre aktuálnu verziu útočnej helikoptéry Apache. Čo však ukrajinským vojakom používajúcim toto vozidlo nedochádza je, že napríklad Portugalsko koncom studenej vojny dalo na svoje V-150 Commando 90 mm kanóny. V roku 1994 pri americkej intervencii na Haiti boli tiež ukoristené vozidlá armády Haiti V-150 s 90 mm kanónmi a 20 mm rýchlostrelnými kanónmi. Aj dnes belgická firma John Cockerill ponúka svoje veže s kanónmi 90 mm, prípadne automatickými rýchlostrelnými kanónmi na M1117, len to Ukrajincom s účinnou výzbrojou nikto nezaplatil, možno, že im o tom ani nepovedal. Takýmto spôsobom sa môže z Guardianu stať účinné vozidlo palebnej podpory, ktoré ukrajinské vojská potrebujú viac.
Veža CSE 90LP s 90 mm kanónom na M1117, namiesto Guardian píšu Commando:
Veža CPWS s účinným rýchlostrelným kanónom kalibru 25 mm na M1117:
Firma Cadillac Gage vyrábala počas studenej vojny aj ľahšie preiskumné vozidlo Commando Scout:
2. Ruský MRAP Titan prechádza štátnymi skúškami
Ruský obranný priemysel rozvíja smer vo vývoji obrnených vozidiel a pripravuje model viacúčelového vozidla 4×4 kategórie MRAP ZA-SpN “Titan”. (MRAP – Mine-Resistant Ambush Protected – odolný proti mínam a improvizovaným výbušným zariadeniam a prepadom zo zálohy). V nedávnej dobe prešiel niektorými potrebnými kontrolami a teraz je v štádiu štátneho testovania. V blízkej budúcnosti sa má ukončiť, potom sa bude musieť určiť budúci osud nového obrneného automobilu, predpokladá sa jeho sériová výroba.
Chránené špeciálne vozidlo (ZA-SpN) “Titan” bolo vyvinuté v JSC “Remdizel” (Naberežnyje Čelny). Táto spoločnosť má bohaté skúsenosti v oblasti kolesových obrnených vozidiel – vyrába vozidlá série Typhoon (MRAPy KAMAZ v konfigurácii 4×4,6×6 prípadne aj 8×8 + na zmätenie protivníka existuje aj MRAP URAL Typhoon 6×6 s hmotnosťou 24 ton, o tri tony ťažší než KAMAZ 6×6) a pravidelne uvádza nové modely. Nový Titan bol vytvorený s prihliadnutím na nahromadené skúsenosti s vývojom, výrobou a prevádzkou predchádzajúcich obrnených vozidiel. Hotové vozidlo Titan bolo prvýkrát predstavené minulý rok na medzinárodnom vojensko-technickom fóre Armija 2023. V rámci tejto premiéry boli odhalené hlavné charakteristiky a vlastnosti vozidla. Najmä s cieľom demonštrovať schopnosti konfigurácie bolo vybavené diaľkovo ovládaným bojovým modulom s raketami a kanónom. Spomínaná bola aj kompatibilita s inými modulmi a zbraňami. Nedávno bol “Titan” prvýkrát predstavený v zahraničí, bol zaradený do ruskej expozície na World Defence Show 2024 v Saudskej Arábii.
Dňa 11. februára 2024 agentúra TASS zverejnila vyjadrenia generálneho riaditeľa Remdizel Alexandra Zacharova. Vedúci podniku uviedol, že Titan je teraz v záverečnej fáze štátneho testovania. V tomto prípade hovoríme o základnom podvozku v rôznych modifikáciách. Podrobnosti o vykonávaných skúškach nie sú špecifikované. Konkrétne nie je špecifikovaný počet a konfigurácie testovaných modifikácií vozidla.
Nový projekt ZA-SpN Titan je variantom hĺbkovej modernizácie existujúcej platformy Typhoon, hraničiacej s vývojom úplne nového modelu. Pri zachovaní základných myšlienok bol dizajn vylepšený a zahraničné komponenty boli úplne nahradené dostupnými domácimi analógmi.
Nový Titan je dvojnápravové obrnené vozidlo triedy MRAP s pohonom všetkých kolies určené na prepravu osôb a nákladu, riešenie určitých palebných misií a podobne. Navonok a svojou architektúrou je podobný niektorým iným vozidlám svojej triedy. Pohotovostná hmotnosť cca. 13,6 t, plná – 15 t. Vozidlo je postavené na základe nosnej pancierovej karosérie, na ktorej sú nainštalované všetky ostatné prvky. Rozloženie kapoty; v strede je dvojradová kabína, v korme je nákladný priestor. Na ochranu pred výbuchmi má spodná časť stroja tvar V. Prístup do interiéru korby zabezpečujú štyri dvere po stranách.
Balistická ochrana korby zodpovedá úrovni 3 normy STANAG 4569. Odolá paľbe 7,62 mm pancierových nábojov. Ochrana proti mínam je deklarovaná na úrovni 2a/b a posádku ochráni pri výbuchu míny so 6 kg TNT pod kolesom alebo dnom. Na zlepšenie ochranných vlastností je možné nainštalovať aplikované pancierovanie.
Vozidlo je vybavené dieselovým motorom s výkonom 350 koní. Používa sa nezávislé zavesenie kolies, k dispozícii je centralizovaný systém hustenia pneumatík. Maximálna rýchlosť na diaľnici presahuje 100 km/h. Dojazd – 800 km.Chránená dvojradová kabína pojme päť osôb vrátane vodiča (podľa verzie do 2 členov posádky a 6 plne vyzbrojených vojakov). Pre nich sú určené stoličky pohlcujúce energiu, ktoré znižujú negatívny vplyv výbuchov. Na zadnej plošine unesie vozidlo náklad do 1,45 tony.
ZA-SpN “Titan” môže niesť rôzne zbrane a už sa ukázali dva varianty jeho vyzbrojenia. Prvý využíva pancierovú guľometnú lafetu, ovládanú priamo strelcom. Na výstavách je vozidlo predvádzané vežou, ktorá nesie 30 mm kanón 2A42, guľomet PKT a protitankové riadené strely Konkurs. Modul je vyavený optikou na vyhľadávanie cieľov a riadenie paľby, vo vnútri vozidla je umiestnená konzola operátora. Tento zbraňový systém umožňuje zasiahnuť chránené aj “mäkké” ciele. Na veži s 30 mm kanónom by mal byť integrovaný laserový programátor nového typu munície so vzdušným výbuchom v prednastavenej vzdialenosti.
MRAP 4×4 ZA-SpN Titan:
3. Ukrajinský Novator prešiel testy so zbraňovou stanicou s guľometom KPVT
Spoločnosť Ukrainian Armor informovala o úspešných testoch svojho 10-miestneho kolesového obrneného transportéra Novator vo verzii vybavenej TAVRIA-14.5 — diaľkovo ovládanou zbraňovou stanicou domácej výroby, osadenou 14,5×114 mm guľometom KPVT. .
Integrácia nového zbraňového systému poskytuje viacúčelovému vozidlu nasledujúce možnosti: zásobník TAVRIA-14.5 pojme 200 nábojov a jeho systém riadenia paľby dokáže uzamknúť a automaticky sledovať nepriateľské ciele, aby umožnil efektívnu streľbu aj v pohybe. Elektrooptický zameriavací systém zbrane, ktorý dokáže detekovať ciele vo dne i v noci na vzdialenosť presahujúcu 5 km, ako je uvedené v oznámení od spoločnosti. Pozoruhodné je, že samotná zbraňová stanica je pancierovaná podľa noriem NATO, s najväčšou pravdepodobnosťou však len po STANAG 4569 Level 1, ktorý v podstate chráni vežu, vrátane jej citlivej elektroniky, pred znefunkčnením paľbou z útočnej pušky pri streľbe bez použitia protipancierových nábojov.
“Použitie vysokorýchlostných manévrovateľných obrnených áut vybavených diaľkovo ovládanými zbraňovými stanicami poskytuje nielen dodatočné možnosti boja na diaľku, ale aj zachraňuje životy vojakov,” tvrdí spoločnosť Ukrainian Armor. Zbraňová stanica TAVRIA-14,5 doteraz nebola nikde použitá, objavila sa až v súvislosti s testovaním novej verzie vozidla Novator. Vozidlo malo byť pôvodne vyzbrojené guľometom kalibru 12,7 mm. Špecifikácie vozidla mohli prekonať očakávania, ktoré podnietili výrobcu uvažovať o silnejšej zbrani. Guľomety KPV/KPVT (K – veľkokalibrový P – guľomet, V – Vladimirova T – tankový) zostali najvýkonnejšími nielen sovietskymi guľometmi. NATO uvažovalo o silnejšom belgickom guľomete FN BRG-15 kalibru 15×115 mm ale jeho vývoj skončil v prospech samopalu P90 kvôli koncu studenej vojny. Posádka obrneného auta Novator sa zvýšila z ôsmich na 10 osôb, získalo tiež modernizované odpruženie a lepšiu ochranu proti mínam. K vývoju tejto modernizácie prispeli skutočné bojové skúsenosti a spätná väzba výrobcovi zo strany ukrajinských vojsk.
Vozidlo Novator so stabilizovaným modulom Tavria-14,5:
4. PATROL-X má ochrániť pohyblivosť a STEALTH mode
Izraelská spoločnosť REGO Automotive sa chce zameriavať na vývoj vozidiel pre elitné špeciálne jednotky a nedávno predstavila fyzicky svoj produkt PATROL-X. To je vozidlo, ktoré sa možno objaví aj na civilnom trhu. Ako poznamenala spoločnosť, toto nové vozidlo svojou pozemnou mobilitou predstavuje významný skok vpred v terénnych schopnostiach a je navrhnuté tak, aby vyhovovalo meniacim sa potrebám operácií špeciálnych síl a rastúcemu trhu nadšencov off-roadových pretekov a motoristického športu (ktorým by bolo takéto vozidlo v prípade brannej pohotovosti štátu konfiškované).
PATROL-X využíva najmodernejšie technológie dizajnu off-road rally, ktoré zaisťujú optimálny výkon v rôznych terénnych podmienkach. Vďaka ľahkej, ale robustnej konštrukcii a šasi zo zosilnených trubiek ponúka vozidlo vylepšenú manévrovateľnosť bez kompromisov v oblasti bezpečnosti, čo je kľúčový aspekt pre vojenských aj civilných používateľov.
Izraelské vozidlo PATROL-X:
Výnimočnou vlastnosťou PATROL-X sú jeho stealth schopnosti, ktoré sa pripisujú hybridnej platforme s nízkou hlučnosťou a nízkym tepelným profilom. Táto pokročilá technológia umožňuje operátorom nepozorovane sa pohybovať, čo je kľúčové pre vykonávanie tajných operácií alebo vyhýbanie sa odhaleniu nepriateľa počas kritických misií. Agilita a rýchlosť vozidla majú byť jeho výhodou na bojisku. Jeho schopnosti rýchleho nasadenia umožňujú vojakom vymanévrovať protivníkov počas útoku skôr, než môžu odpovedať ťažkými zbraňami. Výskumné a vývojové centrum Rego Automotive sa nachádza v Kibbutz Mahanayim v blízkosti terénu využívaného izraelskými obrannými silami na výcvik a je ideálnym miestom na testovanie prototypov. Dňa 23.3.2024 oznámila spoločnosť aj vývoj hybridného SUV pre špeciálne sily s hmotnosťou okolo 6 ton.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942