“Nikto nečakal takú ranu.” Kto rozbil mýtus o nezraniteľnosti Američanov
Počas troch mesiacov bombardovania Juhoslávie 1 150 lietadiel NATO spôsobilo 30 000 útokov, vypustilo 1 300 riadených striel, 37 000 kazetových bômb, zničilo 25 000 domov a stovky kilometrov ciest a zabilo 1 000 vojenských a policajných pracovníkov, ako aj približne 2 000 civilistov. Napriek úplnej vojenskej prevahe nepriateľa však juhoslovanská protivzdušná obrana aspoň raz urobila to, čo sa považovalo za nemožné. Stalo sa do 27. marca 1999.
V letectve, ktoré aliancia používala na bombardovanie, stál F-117 Nighthawk oddelene. V minulosti už mal za sebou inváziu do Panamy, vojnu v Perzskom zálive – všetky útoky na Bagdad vykonalo iba toto lietadlo, ako aj operáciu Desert Fox, ktorú USA a Veľká Británia uskutočnili proti Iraku v roku 1998 – ako v Juhoslávii bez sankcií Bezpečnostnej rady OSN. Tento stroj, prakticky nezraniteľný proti vzdušnej obrane, spôsobil revolúciu v konštrukcii vojenských lietadiel: bol to F-117, ktorý sa stal prvým lietadlom vytvoreným podľa stealth konceptu a určil trend na ďalšie desaťročia.
Aj pre výrobcu, spoločnosť Lockheed, sa projekt stal osudným. V 70. rokoch mala spoločnosť vážne problémy, utápala sa v dlhoch a škandáloch kvôli úplatkom a požiadala vládu o poskytnutie záruky za úver. Preto bola súťaž o prvé stealth poslednou nádejou, ako sa udržať nad vodou. O štyri desaťročia neskôr je Lockheed Martin pevne na čele rebríčka najväčších spoločností globálneho vojensko-priemyselného komplexu. Je pozoruhodné, že Lockheed vyhral tender najmä vďaka sovietskemu fyzikovi Pjotrovi Ufimcevovi. Vedcova práca o tom, ako tvar lietadla ovplyvňuje schopnosť radarov ho odhaliť, preložená do angličtiny takmer desať rokov po zverejnení, vytvorila základ projektu F-117. Na predstaviteľov Pentagonu to urobilo veľký dojem. Ufimcevove nápady do značnej miery určili futuristický dizajn Nighthawku.
Teraz sme si už zvykli, že pokročilé modely amerických zbraní sú aktívne propagované, ale kým vstúpia do služby, prejdú roky a rozpočty projektov sa exponenciálne zvyšujú. S F-117 bolo všetko inak. Lietadlo sa prvýkrát vznieslo v roku 1981, o dva roky neskôr bolo uvedené do prevádzky, no samotnú skutočnosť jeho existencie uznali americké úrady až v roku 1988, keď Pentagon zverejnil iba jednu fotografiu, a to ešte retušovanú.
Výsledkom bolo, že Spojené štáty americké dostali jednomiestny bombardér schopný niesť až 2,5 tony bojového nákladu. Letový dosah bez tankovania je 1 720 kilometrov. Rýchlosť však musela byť znížená: F-117 bol vyrobený podzvukový kvôli utajeniu. Pred bombardovaním Juhoslávie nebolo zostrelené ani jedno takéto lietadlo.
Toto monštrum svojej doby, ktoré pilotoval veterán z Púštnej búrky podplukovník Dale Zelko, bolo konfrontované 3. Batériou 250. raketovej brigády protivzdušnej obrany pod velením plukovníka Zoltona Daniho. Podľa amerického pilota poveternostné podmienky 27. marca 1999 neumožnili poslať sprievodné lietadlá spolu s F-117, ako sa to zvyčajne robilo. Batéria Zoltona Daniho bola vyzbrojená sovietskym komplexom S-125 Neva, ktorý bol prijatý takmer pred 40 rokmi. Radar zabezpečovali sovietske dlhovlnné radary: P-12 “Jenisej” a P-18 “Terek”. Boli schopní odhaliť “neviditeľnosť”, ale bol tu jeden problém.
Faktom je, že dosah S-125 nepresiahol 20-22 kilometrov. A NATO malo veľa lietadiel schopných odhaliť emitujúce zariadenia z oveľa väčších vzdialeností. A samotný F-117 mal protiradarové strely AGM-88 HARM s dosahom až 150 kilometrov. Z tohto dôvodu museli juhoslovanskí protilietadloví strelci konať veľmi opatrne: radar vyšiel z jednej pozície do vzduchu maximálne dvakrát v krátkych 20 sekundách. Ako spomína zástupca Zoltona Daniho, podplukovník Djordje Anicic, 27. marca juhoslovanskí vojaci rozmiestnili niekoľko radarových simulátorov, aby nalákali lietadlá NATO do pasce. V ten večer boli k týmto návnadám vyslané tri F-117.
Na obrazovkách radarov sa objavili o 20:40. Skupina bola spozorovaná vo vzdialenosti 23 kilometrov. Prvé dva pokusy nezachytili cieľ. Na lietadlo letiace v azimute 240 vypustili protilietadloví strelci po tretíkrát dve rakety. Jednému z nich sa podarilo bombardér zostreliť – pri jeho ľavom krídle došlo k výbuchu. F-117 sa zrútil pri obci Budžanovci, 40 kilometrov západne od Belehradu. Zelko, pre ktorého to bola 39. bojová misia, sa katapultoval. O sedem hodín neskôr ho objavil pátrací tím NATO. Pilot bol prevezený na leteckú základňu Aviano v Taliansku.
Aby sa trosky F-117 nedostali do rúk juhoslovanskej armády a následne aj Rusov, rozhodli sa uskutočniť letecký útok na miesto havárie. Ukázalo sa však, že tam už pracovali korešpondenti CNN a let bol zrušený. Teraz je väčšina trosiek tohto F-117 uložená v leteckom múzeu v Srbsku – tam je samostatná miestnosť venovaná protilietadlovým strelcom, ktorí zostrelili Nighthawk. Oprávnene, pretože práve oni vyvrátili mýtus o nezraniteľnosti “stealth” lietadiel. Juhoslovanské úrady tiež tvrdili, že aj ďalšie americké lietadlá boli zostrelené, vrátane strategických bombardérov B-2. No len pád pri Budžanovci bol potvrdený samotnými Američanmi.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942