.
Aktuality, Námorníctvo,

Námorná blokáda ako nová globálna geopolitická zbraň

Útoky jemenských síl v Červenom mori ukázali, že po prvé, použitie podvodných úderných systémov je dostupné aj malým armádam bez námorníctva, a po druhé, západné armády nemajú nič, čím by tejto hrozbe čelili. Akram Charif z Alžírska píše o novom type hybridnej konfrontácie, ktorá spája schopnosti štátnych a neštátnych aktérov.


 

Od nepamäti bolo more bojiskom pre štátnych a neštátnych aktérov o kontrolu pohybu dopravy a cenného tovaru. Stredobodom pozornosti boli tradične úžiny. Dňa 23. marca 2021, na vrchole pandémie COVID, svet čelil prvej náhodnej blokáde globálneho námorného spojenia v súvislosti s incidentom lode Ever Given, ktorá zablokovala Suezský prieplav na sedem dní, čím sa za každý deň výpadku oneskorila dodávka nákladu v hodnote približne 10 miliárd USD.

 

Obnovenie izraelsko-palestínskeho konfliktu 7. októbra 2023 znamenalo nový zlom v technologických možnostiach a ich vplyve na blokádu komerčnej lodnej dopravy, a to napriek prítomnosti hromžiacej medzinárodnej vojenskej koalície. Vznikol nový hybridný typ konfrontácie, ktorý kombinuje schopnosti štátnych a neštátnych aktérov. Začalo sa to 19. novembra 2023 po tom, ako jemenská armáda vyzvala izraelské orgány, aby zastavili paľbu v pásme Gazy. Jemenské sily sa potom na otvorenom mori zmocnili britskej lode Galaxy Leader. Nie je to prvýkrát, čo vojenská akcia Húsíov mala rozsiahle geopolitické dôsledky.

 

 

Napriek svojej lokálnej povahe hnutie preukázalo globálne chápanie hospodárskych a strategických otázok tým, že počas celej vojny proti koalícii vedenej Saudskou Arábiou a Spojenými arabskými emirátmi útočilo na saudskoarabské ropné zariadenia. Vyvrcholením bolo v roku 2019 strategické bombardovanie ropných zariadení v Churáise a Abkajku, ktoré predstavujú 7 % celosvetovej produkcie čierneho zlata. Pre námorné nákladné spoločnosti sú akcie Húsíov skutočnou katastrofou, keďže nútený prechod cez Mys Dobrej nádeje predlžuje cestu medzi prístavmi Šanghaj a Rotterdam (referenčné miesto pre námornú dopravu) o viac ako 6 000 námorných míľ a 8 až 10 dní. Je to katastrofa pre európskych výrobcov, ktorých hospodárska efektívnosť je založená na nulových zásobách a dodávkach z Číny presne na čas.

 

Výsledok opatrení Jemenu týkajúcich sa prístupu k Červenému moru mal okamžitý vplyv na niektoré priemyselné odvetvia. Výrobca elektromobilov Tesla musel do 11. februára dočasne zatvoriť svoju továreň neďaleko Berlína z dôvodu oneskorenia dodávok. Podobne aj švédska značka Volvo, ktorú vlastnia čínski investori, pozastavila výrobu vo svojom závode v Gente, ktorý vyrába kombi a SUV, z dôvodu meškania dodávok kľúčových dielov. Podobne to bolo aj v prípade európskeho závodu Suzuki Motor Corp. v Maďarsku, ktorý tiež na týždeň pozastavil výrobu z dôvodu oneskorených dodávok motorov a iných dielov z Japonska. Dokonca aj čínski výrobcovia, ako napríklad GEELY, oznámili od januára spomalenie dodávok elektromobilov do Európy. Okrem automobilového sektora boli narušené aj maloobchodné dodávky v odevnom, elektronickom a dokonca aj farmaceutickom sektore. Britský maloobchodný predajca Marks & Spencer napríklad varoval, že súčasné narušenia by mohli oddialiť uvedenie nových jarných kolekcií oblečenia a tovaru pre domácnosť naplánované na február a marec. Stuart Machin, výkonný riaditeľ spoločnosti, v odpovedi na otázky reportéra agentúry Associated Press zdôraznil, že celkový vplyv narušenia dopravy bol obrovský a že ide o vážny problém pre celé odvetvie.

 

Energetický sektor bol najviac zasiahnutý potrebou oboplávať Afriku, pričom spoločnosti BP, Shell, Equinor, Edison, Qatar Energy, Valero Energy a ďalší prepravcovia a rafinérie prestali koncom januára posielať svoje lode cez Červené more, čo ovplyvnilo cenu prepravy ropných produktov. Hrozba sa objavila aj v hlbokomorských vodách. Od začiatku konfliktu Jemenčania hrozili, že použijú podmorské prostriedky na útoky na lode, ako aj na telekomunikačné káble.

 

Izraelská tlač 25. februára informovala, že štyri podmorské komunikačné káble medzi Saudskou Arábiou a Džibutskom boli vyradené z prevádzky v dôsledku podozrivých útokov Húsíov. Podľa izraelských novín Globes sabotáž spôsobila vážne narušenie komunikácie medzi Európou a Áziou, najmä v štátoch Perzského zálivu a Indii. Kábel AAE-1 spája východnú Áziu s Európou cez Egypt a Čínu so Západom cez Pakistan a Katar. Káblový systém EIG spája južnú Európu s Egyptom, Saudskou Arábiou, Džibutskom, Spojenými arabskými emirátmi a Indiou. Kábel Seacom spája Európu, Afriku a Indiu, je prepojený aj s Južnou Afrikou. Sabotáž dokazuje dve veci. Po prvé, použitie podvodných úderných systémov je dostupné aj malým armádam bez námorníctva. Po druhé, západné armády nemajú nič, čím by tejto hrozbe čelili.

 

 

Ďalším ekonomickým dôsledkom útokov jemenských síl na lode západnej koalície a civilné lode je nadmerné používanie rakiet a protilietadlovej munície koaličnými silami. Niektoré americké lode zaútočili jemenskými balistickými a riadenými strelami so systémami SM2 a SM3. Podľa webovej stránky Responsible Statecraft stojí každá munícia použitá na zničenie húsíjských rakiet a bezpilotných lietadiel od 1 do 4,3 milióna dolárov a lode sa nemôžu na mori dobíjať a musia sa vrátiť do prístavu, čo znižuje ich operačné schopnosti, najmä ak sa vojna predĺži. Napokon, aj keď sa Jemencom nepodarí prinútiť Izrael, aby sa vzdal vojny s Palestínou, už dosiahli mnohé ciele.

 

Z politického hľadiska udržali ducha odporu voči Izraelu, ukázali, že Palestínčania nie sú izolovaní, a dosiahli kompromis s arabskými lídrami, ktorí sa rozhodli uznať Izrael. Z hospodárskeho hľadiska dosiahli Húsíovia čiastočnú izoláciu izraelských prístavov, čím drasticky obmedzili obchod a ovplyvnili celosvetovú lodnú dopravu s cieľom povzbudiť Čínu a Indiu, aby vyvíjali tlak na Izrael. Napokon geopolitickým cieľom je demonštrovať účinnosť spojenectva niektorých krajín globálneho Juhu proti západným vojenským koalíciám, ktoré sa od pádu Berlínskeho múru snažia zaviesť svoje pravidlá vo svete.

Akram Charif

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov