.
Aktuality, Pozemná technika,

Rakúske Jagdkommando vymení Sandviper za GRF

Rakúske ministerstvo obrany podpísalo zmluvu s holandskou spoločnosťou Defenture na dodávku vozidiel GRF (Pozemné sily), ktoré budú obstarané ako náhrada za dosluhujúci PUCH G 290/LP Sandviper rakúskych síl pre špeciálne operácie (Jagdkommando).


 

 

Vozidlo špeciálnych síl Sandviper prezentované verejnosti pri oslave štátnom sviatku v roku 2017:

 

Vozidlá GRF majú poskytnúť všestrannú platformu prispôsobenú potrebám rakúskych špeciálnych síl. Flexibilita GRF umožňuje špecifické konfigurácie a systémové integrácie, čím sa zabezpečuje prispôsobivosť rôznym misiám. Dodávky sa majú začať už v prebiehajúcom roku 2024. V snahe posilniť podporu pre vozidlá GRF sa spoločnosť Defenture spojila so spoločnosťou Achleitner na zabezpečenie údržby a servisnej podpory vozidlám GRF počas celého ich životného cyklu v rakúskych ozbrojených silách. Partnerstvo má presahovať rámec údržby a zahŕňať systémovú integráciu a ďalší vývoj konfigurácií, ktoré majú plniť potreby rakúskeho ministerstva obrany a Jagdkommanda.

 

Henk van der Scheer, generálny riaditeľ spoločnosti Defenture, vyjadril hrdosť na partnerstvo s rakúskym ministerstvom obrany, pričom zdôraznil postavenie GRF ako benchmarku v segmente ľahkých taktických vozidiel. Spolupráca so spoločnosťou Achleitner je príkladom záväzku spoločnosti Defenture vytvárať medzinárodné partnerstvá k vzájomnému prospechu. Pritom sama spoločnosť Achleitner vyvinula obrnený automobil 4×4 HMV Survivor I, tiež ďalšie civilné a policajné konfigurácie vozidiel 4×4.

 

Vozidlá Defenture spĺňajú prísne vojenské normy, pričom uprednostňujú mobilitu, bezpečnosť, nosnosť a modulárny dizajn. Úzka spolupráca s lokálnymi partnermi zabezpečuje komplexný prístup k výrobe a podpore, pričom Defenture slúži ako partner pre systémovú integráciu, servis, údržbu, školenia vodičov a vzdelávanie. Ako výrobca originálneho vybavenia (OEM) so sídlom v Holandsku, ktorý sa špecializuje na ľahké taktické a letecky prepravovateľné vozidlá, sa Defenture etabloval ako partner v oblasti mobility pre ministerstvá obrany v Európe, vrátane tých v Holandsku, Nemecku a Švajčiarsku.

 

Správa o nákupe vozidiel GRF Švajčiarskom:

 

Rakúske ministerstvo obrany pri hľadaní náhrady za PUCH G 290/LP Sandviper obrátilo pozornosť na koncept vozidla GRF. O tomto vozidle spoločnosť Defenture prehlasuje, že jeho nezávislé rovnomerné zavesenie na všetkých štyroch pozíciách robí z GRF najlepšie vo svojej triede, pokiaľ ide o jazdu v teréne. Vďaka know-how v oblasti rally športu spoločnosť tvrdí, že vie, čo je potrebné na vývoj a výrobu vozidla 4×4 pre extrémne podmienky s potrebou rýchlosti a odolnosti.

 

Voliteľné riadenie všetkých štyroch kolies umožňuje extrémnu manévrovateľnosť, malé polomery otáčania a rýchlu akciu v stiesnených priestoroch. Výhodou vozidla má byť aj vysoká brodivosť 750 mm, voliteľne do 860 mm. Je prepraviteľné vzduchom, avšak vo vnútri alebo v podvese pod vrtuľníkom CH-47 Chinook, takúto helikoptéru ale Rakúsko vo výzbroji nemá. Má ju Holandsko, ktoré však nezaradilo do svojej až neuveriteľnej pestrej zmesky vozidiel 4×4 práve GRF. Od spoločnosti Defenture kúpilo Holandsko priebežne iné viacúčelové vozidlá Defenture VECTOR v počte 75 kusov, k nim však ešte patrí aj 128 vozidiel Mercedes-Benz G-280 CDI, 1700 kusov Mercedes-Benz 290 GD Wolf, 1527 kusov VW Amarok pick-up a začínajú sa dodávky 1004 kusov ľahkých pechotných vozidiel Rheinmetall Caracal.

 

Od triedy viacúčelových vozidiel treba v Holandsku odlíšiť terénne vozidlá, ktoré sú reprezentované tromi typmi. Ide o 135 ľahkých vozidiel Luchtmobiel Speciaal Voertuig, 48 štvorkoliek Suzuki King Quad 750 AXI 4×4, ktoré však nahradí domáca štvorkolka od vyššie zmienenej firmy Defenture objednaná v počte až 274 kusov.

 

Do tretice ešte existuje kategória kolesových bojových vozidiel, kde patrí okrem obrnených transportérov 8×8 Boxer a 6×6 Fuchs aj austrálsky MRAP 4×4 Bushmaster (102 kusov), prieskumné vozidlo Fennek (aktuálne 345 kusov) a objednaných bolo 1185 vozidiel Iveco Medium Tactical Vehicle.

 

 

K tomu ešte patria estónske pozemné pásové roboty Milrem TheMIS, rakúske terénne motocykle KTM LC4 a KTM 350 EXC-F a v námornej pechote aj kĺbové pásové vozidlá BvS10 Viking. Rakúsko je na tom skromnejšie. Okrem domácich obrnených transportérov 6×6 Pandur a Pandur EVO má 99 vozidiel 4×4 Dingo 2 a 150 vozidiel GMF Husar odvodených od Iveco LMV. Tiež 32 pásových kĺbových vozidiel BvS10 Viking. Ako bohatý štát s vlastným zbrojným priemyslom si vybralo modernú zahraničnú platformu so zabezpečeným domácim servisom, konkrétne určenú pre sily špeciálneho určenia.

 

 

Slovensko nie je taký bohatý štát, snažilo sa o vývoj vlastných obrnených vozidiel 4×4 aj zbraňových staníc ale bývalá vládna garnitúra chcela americké vozidlá 4×4 JLTV. Na ich výrobe sa zrejme bude zacvičovať nová linka firmy AM General, ktorá prevezme ich produkciu od Oshkosh Defence. Slovensko tak môže prispieť k tomu, že stále menej dostupná šikovná, kvalifikovaná a vzdelávateľná americká pracovná sila dostane nové príležitosti mimo sektor fast foodu a zábavných parkov. Tiež by nás nemal zmiasť pocit, že ani výzbroj vozidiel by nebola ideálna na boj proti stále nebezpečnejším kamikadze a FPV dronom. Ale veď, kto to mal predvídať, že budú až také nebezpečné?

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov