Rakúske Jagdkommando vymení Sandviper za GRF
Rakúske ministerstvo obrany podpísalo zmluvu s holandskou spoločnosťou Defenture na dodávku vozidiel GRF (Pozemné sily), ktoré budú obstarané ako náhrada za dosluhujúci PUCH G 290/LP Sandviper rakúskych síl pre špeciálne operácie (Jagdkommando).
Vozidlo špeciálnych síl Sandviper prezentované verejnosti pri oslave štátnom sviatku v roku 2017:
Vozidlá GRF majú poskytnúť všestrannú platformu prispôsobenú potrebám rakúskych špeciálnych síl. Flexibilita GRF umožňuje špecifické konfigurácie a systémové integrácie, čím sa zabezpečuje prispôsobivosť rôznym misiám. Dodávky sa majú začať už v prebiehajúcom roku 2024. V snahe posilniť podporu pre vozidlá GRF sa spoločnosť Defenture spojila so spoločnosťou Achleitner na zabezpečenie údržby a servisnej podpory vozidlám GRF počas celého ich životného cyklu v rakúskych ozbrojených silách. Partnerstvo má presahovať rámec údržby a zahŕňať systémovú integráciu a ďalší vývoj konfigurácií, ktoré majú plniť potreby rakúskeho ministerstva obrany a Jagdkommanda.
Henk van der Scheer, generálny riaditeľ spoločnosti Defenture, vyjadril hrdosť na partnerstvo s rakúskym ministerstvom obrany, pričom zdôraznil postavenie GRF ako benchmarku v segmente ľahkých taktických vozidiel. Spolupráca so spoločnosťou Achleitner je príkladom záväzku spoločnosti Defenture vytvárať medzinárodné partnerstvá k vzájomnému prospechu. Pritom sama spoločnosť Achleitner vyvinula obrnený automobil 4×4 HMV Survivor I, tiež ďalšie civilné a policajné konfigurácie vozidiel 4×4.
Vozidlá Defenture spĺňajú prísne vojenské normy, pričom uprednostňujú mobilitu, bezpečnosť, nosnosť a modulárny dizajn. Úzka spolupráca s lokálnymi partnermi zabezpečuje komplexný prístup k výrobe a podpore, pričom Defenture slúži ako partner pre systémovú integráciu, servis, údržbu, školenia vodičov a vzdelávanie. Ako výrobca originálneho vybavenia (OEM) so sídlom v Holandsku, ktorý sa špecializuje na ľahké taktické a letecky prepravovateľné vozidlá, sa Defenture etabloval ako partner v oblasti mobility pre ministerstvá obrany v Európe, vrátane tých v Holandsku, Nemecku a Švajčiarsku.
Správa o nákupe vozidiel GRF Švajčiarskom:
Rakúske ministerstvo obrany pri hľadaní náhrady za PUCH G 290/LP Sandviper obrátilo pozornosť na koncept vozidla GRF. O tomto vozidle spoločnosť Defenture prehlasuje, že jeho nezávislé rovnomerné zavesenie na všetkých štyroch pozíciách robí z GRF najlepšie vo svojej triede, pokiaľ ide o jazdu v teréne. Vďaka know-how v oblasti rally športu spoločnosť tvrdí, že vie, čo je potrebné na vývoj a výrobu vozidla 4×4 pre extrémne podmienky s potrebou rýchlosti a odolnosti.
Voliteľné riadenie všetkých štyroch kolies umožňuje extrémnu manévrovateľnosť, malé polomery otáčania a rýchlu akciu v stiesnených priestoroch. Výhodou vozidla má byť aj vysoká brodivosť 750 mm, voliteľne do 860 mm. Je prepraviteľné vzduchom, avšak vo vnútri alebo v podvese pod vrtuľníkom CH-47 Chinook, takúto helikoptéru ale Rakúsko vo výzbroji nemá. Má ju Holandsko, ktoré však nezaradilo do svojej až neuveriteľnej pestrej zmesky vozidiel 4×4 práve GRF. Od spoločnosti Defenture kúpilo Holandsko priebežne iné viacúčelové vozidlá Defenture VECTOR v počte 75 kusov, k nim však ešte patrí aj 128 vozidiel Mercedes-Benz G-280 CDI, 1700 kusov Mercedes-Benz 290 GD Wolf, 1527 kusov VW Amarok pick-up a začínajú sa dodávky 1004 kusov ľahkých pechotných vozidiel Rheinmetall Caracal.
Od triedy viacúčelových vozidiel treba v Holandsku odlíšiť terénne vozidlá, ktoré sú reprezentované tromi typmi. Ide o 135 ľahkých vozidiel Luchtmobiel Speciaal Voertuig, 48 štvorkoliek Suzuki King Quad 750 AXI 4×4, ktoré však nahradí domáca štvorkolka od vyššie zmienenej firmy Defenture objednaná v počte až 274 kusov.
Do tretice ešte existuje kategória kolesových bojových vozidiel, kde patrí okrem obrnených transportérov 8×8 Boxer a 6×6 Fuchs aj austrálsky MRAP 4×4 Bushmaster (102 kusov), prieskumné vozidlo Fennek (aktuálne 345 kusov) a objednaných bolo 1185 vozidiel Iveco Medium Tactical Vehicle.
K tomu ešte patria estónske pozemné pásové roboty Milrem TheMIS, rakúske terénne motocykle KTM LC4 a KTM 350 EXC-F a v námornej pechote aj kĺbové pásové vozidlá BvS10 Viking. Rakúsko je na tom skromnejšie. Okrem domácich obrnených transportérov 6×6 Pandur a Pandur EVO má 99 vozidiel 4×4 Dingo 2 a 150 vozidiel GMF Husar odvodených od Iveco LMV. Tiež 32 pásových kĺbových vozidiel BvS10 Viking. Ako bohatý štát s vlastným zbrojným priemyslom si vybralo modernú zahraničnú platformu so zabezpečeným domácim servisom, konkrétne určenú pre sily špeciálneho určenia.
Slovensko nie je taký bohatý štát, snažilo sa o vývoj vlastných obrnených vozidiel 4×4 aj zbraňových staníc ale bývalá vládna garnitúra chcela americké vozidlá 4×4 JLTV. Na ich výrobe sa zrejme bude zacvičovať nová linka firmy AM General, ktorá prevezme ich produkciu od Oshkosh Defence. Slovensko tak môže prispieť k tomu, že stále menej dostupná šikovná, kvalifikovaná a vzdelávateľná americká pracovná sila dostane nové príležitosti mimo sektor fast foodu a zábavných parkov. Tiež by nás nemal zmiasť pocit, že ani výzbroj vozidiel by nebola ideálna na boj proti stále nebezpečnejším kamikadze a FPV dronom. Ale veď, kto to mal predvídať, že budú až také nebezpečné?
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942