Rusi ukoristili Supacat HMT Extenda Mk2
Solídny úspech sa podaril ruským vojskám bojujúcim v sektore Avdejevky, kde sa im podarilo ukoristiť najmodernejšie britské vozidlo určené najmä pre sily špeciálneho určenia. Ukrajina dostala od Austrálie štedrý dar v podobe 14 kusov Supacat HMT Extenda Mk2 a už začiatkom marca 2024 sa jedno z vozidiel javilo byť opusteným ukrajinskými vojakmi v okolí Avdejevky. Telegramový kanál Slavyangrad vtedy informoval, že taktické vozidlo austrálskych obranných síl HMT Extenda Mk 2 v hodnote 1,17 milióna dolárov bolo odfotografované ako zničené ruskými silami neďaleko Avdejevky.
Austrálske obranné sily prevádzkovali Supacat HMT Mk2 Extenda kvôli zlepšeniu schopností v rámci špeciálnych operácií. Obstarané boli v rámci projektu REDFIN fázy 1B. Britský výrobca vozidiel Supacat sa na základe zmluvy v hodnote 105 miliónov dolárov zaviazal dodať 89 vozidiel pre špeciálne operácie.
Supacat HMT Extenda vo verzii Mk2 sa na DSEI 2019 predstavil ako najnovšia verzia vozidla pre špeciálne sily už s celosvetovým renomé. Tento variant ponúkol výrazné zvýšenie užitočného zaťaženia a vylepšený systém odpruženia, čo umožnilo zvýšiť celkovú hmotnosť vozidla z 10 500 kg na 12 000 kg a pridať dve pozície posádky, ktorá sa zväčšila zo štyroch osôb na šesť.
V trojnápravovej verzii 6×6 je HMT Extenda Mk2 dimenzovaná na užitočné zaťaženie 3 800 kg. Vozidlo poháňa naftový motor s výkonom 134kW a dosahuje maximálnu rýchlosť 120 km/h. Je pripravené na integráciu prieskumných a komunikačných systémov, ako aj lafiet pre zbrane. Ochranné prvky proti výbuchu a ostreľovaniu, ako aj kolesá s núdzovými prvkami môžu byť inštalované vo výrobe a v prípade potreby odstránené počas používania. V závislosti od potrieb zákazníka je možné pozíciu vodiča nakonfigurovať na ľavostranné alebo pravostranné riadenie (vozidlo je pôvodne britské).
Prvým zákazníkom v rámci NATO boli špeciálne jednotky nórskych ozbrojených síl, pridal sa Nový Zéland a prostredníctvom Austrálie aj Ukrajina. Ďalšie štáty majú iné verzie vozidla HMT 4×4 a 6×6, k dispozícii by mala byť aj verzia 8×8. Česko objednalo 24 kusov verzie HMT 400.
HMT 400 – verzia objednaná Českom:
Extenda Mk2 však predstavuje najnovšiu evolúciu prevádzkovo overenej platformy HMT vyvinutej a navrhnutej britskou spoločnosťou Supacat. Vyniká svojou výnimočnou nosnosťou a vynikajúcim výkonom v teréne spolu s jednoduchou prepravou na miesto použitia (strategická mobilita).. Extenda Mk2 ťaží z filozofie modulárneho dizajnu Supacat, ktorá umožňuje viacero možností konfigurácie priamo z výroby. Táto flexibilita sa rozširuje počas životnosti vozidla, pričom sa prispôsobuje rôznym typom misií a úrovniam ochrany. Extenda Mk2 sa môže pochváliť jedinečnou schopnosťou: slúži ako všestranná platforma, ktorú možno nakonfigurovať ako vozidlo pohonom 4×4 alebo 6×6. Táto flexibilita umožňuje operátorom prispôsobiť vozidlo podľa špecifických požiadaviek každej misie.
Predlžovanie vozidla je vidieť na videu po 8. minúte časovej skratke:
Ukoristenie HMT Extenda Mk 2 ruskými silami predstavuje významnú príležitosť na štúdium tohto vozidla, ktoré nemá v ruskom vojenskom inventári obdobu. HMT Extenda je k dispozícii s voliteľnými balistickými súpravami a súpravami na ochranu proti mínovým výbuchom, ako aj sedadlami navrhnutými na ochranu posádky pred takýmito hrozbami, vrátane pancierovania vyvinutého v spolupráci s Jankel Armouring. Pokiaľ ide o mobilitu, HMT Extenda má maximálny dojazd 700 km pre konfiguráciu 4×4 a 800 km pre 6×6. Vyznačuje sa nájazdovým a odjazdovým uhlom 40°, zvládne stúpanie 60 % a bočné sklony 35 %. Vozidlo je tiež schopné brodiť sa do hĺbky 1 000 mm.Vozidlá firmy Supacat neslúžia ukrajinským vojskám len v konfigurácii určenej pre špeciálne sily.
Prepravujú aj pomerne nebezpečný náklad. Okrem 14 kusov Extenda Mk2 dostali aj protilietadlovú verziu ASRAAM/Supacat HMT s raketami AIM-132 ASRAAM s infračerveným navádzaním, ktoré majú za optimálnych podmienok dostrel až 50 km.
Britský protilietadlový systém ASRAAM/Supacat dodaný Ukrajine:
Tiež mali ukrajinské vojská dostať vozidlá Supacat HMT 6×6 upravené v rámci projektu Wolfram ako nosiče striel Brimstone 2. Pred zavedením Wolframu bolo vidieť Ukrajincov ako odpaľovali strely z improvizovaných zariadení.
Improvizované odpálenie striel Brimstone na ukrajinskom bojisku:
Wolfram bol spoločným úsilím britského ministerstva obrany, výrobcu rakiet MBDA a spoločnosťou Supacat.
Integroval vozidlo Supacat High Mobility Transporter 600 s odpaľovacím zariadením pre osem striel Brimstone, čo je derivát americkej strely Hellfire. Brimstone-2 má solídny dostrel, 60 km z lietadla a 40 km z vrtuľníka a 50-kilogramovú hlavicu s tandemovou náložou, ktorá tak prenikne vrstvami základného aj reaktívneho panciera.
Wolfram – odpaľovanie zariadenie striel Brimstone 2 na podvozku Supacat:
Raketa firmy MBDA kombinuje aktívny radar s milimetrovými vlnami a poloaktívny laserový vyhľadávač pre presné zásahy aj na pohyblivé ciele. Okrem vyššie uvedených, momentálne sú k dispozícii napríklad aj verzie vozidla Supacat HMT Extenda Mk 2 s moderným ľahkým delom kalibru 105 mm.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942