F-16 Fighting Falcon

 

F-16 Fighting Falcon

Podľa podkladových materiálov pakistanské letectvo v roku 2022 prevádzkovalo 75 jednomiestnych a dvojmiestnych F-16 Fighting Falcon. Celkovo Pakistan získal 85 F-16 rôznych modifikácií. Prvých zo 40 objednaných stíjačiek 15 F-16A/B dorazilo v roku 1983, najmä kvôli prítomnosti sovietskeho “obmedzeného kontingentu” v susednom Afganistane. Pokiaľ ide o letové a bojové vlastnosti, Fighting Falcons výrazne prevyšovali existujúce stíhačky čínskej a francúzskej výroby. Išlo o stíhačky vybavené radarom AN/APG-66, schopné detekovať MiG-21 na vzdialenosť niečo vyše 55 km. Prvé F-16 niesli až šesť rakiet krátkeho doletu AIM-9 Sidewinder, ako aj dve radarom navádzané rakety stredného doletu AIM-7 Sparrow. 9 pevných bodov pojme rôzne bomby, riadené a neriadené strely, odhadzovacie nádrže a rušiace stanice. 20 mm kanón M61A1 Vulcan s 511 nábojmi je namontovaný vo vnútri trupu naľavo od kokpitu. Koncom 80. rokov si Pakistan objednal ďalších 71 F-16A/B Block 15 OCU (Operational Capability Upgrade) a taktiež výzbroj pre lietadlá. V hodnote približne 2 miliárd dolárov bolo zaplatených za stavbu prvej série 28 lietadiel. Rozvoj pakistanského jadrového programu sa stal známym, čo Washington dohodu zablokoval.

 

 

V 90. rokoch sa USA neúspešne pokúsili predať nepredané stíhačky do Indonézie a Nového Zélandu, po čom sa v roku 2002 rozhodlo použiť ich v americkej armáde na simuláciu nepriateľských lietadiel na cvičeniach. Po dlhej sérii rokovaní bola v septembri 2006 uzavretá dohoda medzi vládami Pakistanu a Spojených štátov amerických o predaji 18 nových lietadiel F-16C/D Block 52. V rámci dosiahnutej dohody Spojené štáty americké dodali 26 predtým objednalo stíhačky F-16A/B Block 15, predtým ich modernizovalo na štandard MLU.

 

Jednomiestny F-16C Block 52 má maximálnu vzletovú hmotnosť 19 187 kg. Normálna vzletová hmotnosť je 12 020 kg. Dvojokruhový prúdový motor Pratt & Whitney F100-PW-229 s prídavným spaľovaním má maximálny ťah 79 kN, s prídavným spaľovaním – 129 kN. Maximálna rýchlosť letu vo veľkej výške je 2170 km/h. Pri hladine mora – 1482 km/h. Dolet s bojovým zaťažením 2000 kg – až 545 km. Dolet stíhačiek s externými nádržami je až 4200 km. Maximálne – 15 000 m. Lietadlo má šesť podkrídlových a tri predné pylóny, na ktorých je možné zavesiť rakety vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder, AIM-7 Sparrow, AIM-120 AMRAAM, ako aj rôzne riadené a neriadené zbrane typu vzduch-zem. , padacie tanky, elektronické bojové a prieskumné zariadenia s celkovou hmotnosťou do 7700 kg. Pulzno-dopplerovský radar AN/APG-68 má schopnosť odhaliť veľké vzdušné ciele na vzdialenosť 290 km.

 

V roku 2009 sa Pakistan dohodol s Tureckom na modernizácii 41 stíhacích lietadiel F-16A/B Block 15 spoločnosťou Turkish Aerospace Industries. Lietadlo dostalo najmä modernú palubnú elektroniku a niektoré konštrukčné vylepšenia.

 

V roku 2013 Washington schválil predaj 12 jordánskych F-16A a jedného dvojmiestneho F-16B do Pakistanu. Všetky lietadlá boli skorými modifikáciami bloku 15. V roku 2014 sa tieto stíhačky stali súčasťou 19. letky umiestnenej na leteckej základni Mushaf v provincii Pandžáb. V čase predaja bola väčšina jordánskych lietadiel v dobrom stave, pretože predtým prešli modernizáciou, ktorá predĺžila ich životnosť na 8000 hodín. Životnosť lietadla bola pri predaji odhadovaná na 3000 hodín, čo by mohlo stačiť na cca 15-20 rokov prevádzky. Zdroje píšu, že podobne ako ostatné rané stíhačky tohto typu boli vylepšené na úroveň F-16A/B MLU.

 

 

Pakistanské letectvo prevádzkuje päť letiek jednomiestnych a dvojmiestnych stíhačiek F-16: 9. viacúčelová letka (F-16A/B MLU) a 29. letka bojových veliteľov (F-16A/B MLU), dislokované na Letecká základňa Mushaf; 5. letka s viacerými misiami (F-16C/D) a 11. letka s viacerými misiami (F-16A/B MLU), dislokované na leteckej základni Shahbaz; A 19. výcviková letka (F-16A/B ADF) na leteckej základni Bholari.

 

Satelitná snímka Gоglе Еаrth: stíhačky F-16 na leteckej základni Shahbaz

 

Pakistanské Fighting Falcons sú všestranné bojové lietadlá. Podľa dostupných informácií sa F-16A/B MLU špecializuje najmä na misie protivzdušnej obrany a vzdušnej prevahy. Modernejšie F-16C/D Block 52 s výkonnými radarmi AN/APG-68 sú schopné niesť rakety AIM-120 AMRAAM s dlhým doletom, čo z nich robí cennú výhodu proti indickým Su-30MKI. Podľa nepotvrdených správ sú lietadlá 9. A 11. letky upravené na dodávanie jadrových zbraní.

Maroš Šolc

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov