Namiesto F-35B: je príliš skoro na šiestu generáciu
Áno, bez ohľadu na to, aké zvláštne sa to môže zdať, revidovaný koncept lietadla VTOL bol schválený ako súčasť programu špeciálnych operácií X-Plane. Zdalo by sa, že F-35B sa práve dostal do výroby a nie každý, kto ho chce, ho dostal. A teraz – nový koncept, nové plány. A plány sú dosť odvážne: pre začiatočníkov vysokorýchlostné špeciálne lietadlo schopné prevádzky mimo vybavených letísk… a bez posádky! Do toho sa zapojila veľmi unikátna a zaujímavá spoločnosť Aurora Flight Sciences.
Spoločnosť je známa najmä tým, že významne prispela k vytvoreniu Tactical Autonomous Air Logistics System (TALOS) a bezpilotných vzdušných prostriedkov, z ktorých sa ukázali byť veľmi pokročilé stroje: Perseus, Odysseus, GoldenEye. Spoločnosť Aurora Flight Sciences nedávno predstavila aktualizovaný dizajn lietadla s vrtuľou v krídle a schopnosťou vertikálneho vzletu a pristátia, ktoré vyvíja v spolupráci s Agentúrou pre pokročilé obranné výskumné projekty USA (DARPA). Kľúčovým cieľom nového konceptu je bezpilotný demonštrátor Aurora, ktorý bol vyvinutý v rámci DARPA Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT). Spoločnosť bola jednou zo štyroch vybraných na účasť v počiatočnej fáze vývoja konceptu SPRINT, ďalšími boli Bell, Northrop Grumman a Piasecki Aircraft. Aurora Flight Sciences sa už presunula do druhej fázy projektu, ktorá bude zahŕňať predbežné teoretické testovanie vývoja projektu. Nie je jasné, či postupili nejaké ďalšie spoločnosti zapojené do projektu.
Stvárnenie revidovaného konceptu dizajnu SPRINT spoločnosti Aurora Flight Sciences DARPA hovorí, že primárnym cieľom SPRINT je demonštrovať “transformačnú kombináciu rýchlosti lietadla a nezávislosti na vzletovej dráhe”, ktorá zahŕňa “schopnosť letieť rýchlosťou 700 až 800 km/h vo vhodných výškach a vzlietnuť z nepripravených povrchov”. Program priamo súvisí s projektom Veliteľstva špeciálnych operácií USA (SOCOM) High Speed Vertical Takeoff and Landing (HSVTOL). Okrem vertikálneho vzletu a pristátia je lietadlo schopné krátkeho vzletu a vertikálneho pristátia (STOVL), ultrakrátkeho vzletu a pristátia (SSTOL) a konvenčného vzletu a pristátia. Tlačová správa spoločnosti tiež vyzdvihuje prítomnosť troch vertikálnych vrtúľ, rozsiahle využitie kompozitných materiálov a kokpit bez pilota.
Dizajn, ktorý Aurora odhalila minulý rok, mal štyri vrtule a tradičnú oblasť kokpitu s dvoma prívodmi vzduchu hneď za ňou v hornej časti trupu. Rendering pôvodného konceptu Aurora SPRINT Upravený dizajn obsahuje tri zdvíhacie rotory usporiadané do trojuholníka, jeden v prednej časti a dva na oboch stranách stredovej časti. Existujú tiež dva veľké, hranaté prívody vzduchu pod nosom, nie v hornej časti trupu, ako aj to, čo sa zdá byť centrálnym výfukom umiestneným vzadu medzi chvostom lietadla. Animovaný render vydaný spoločnosťou Aurora zobrazuje plochý panel posúvajúci sa cez hornú časť predného zdvíhacieho ventilátora a okrúhle kryty poklopov zakrývajúce vrtule pre vodorovný let. Zdá sa, že v spodnej časti trupu sú tiež priehradky. V hornej časti centrálneho trupového priestoru sú dve ďalšie pomocné výfuky , ktoré môžu odvádzať vzduch z hlavného pohonného systému, keď je konštrukcia v režime VTOL. Spoločnosť Aurora Flight Sciences vytvorila demo video ukazujúce prototypové systémy v akcii. Štyri hlavné pozície vyzerajú takto: Už bolo poznamenané, že medzi konfiguráciou vrtule v krídle Aurory a dizajnom Ryana Vertifana zo 60. rokov sú veľmi podobné. Toto porovnanie poukazuje na to, že koncepty dizajnu vrtule v krídle, ako aj tie, ktoré používajú zdvíhacie ventilátory inde v lietadle, nie sú vôbec nové.
Zatiaľ nie sú známe rozmery súčasného konštrukčného konceptu Aurora SPRINT a tiež koľko užitočného nákladu by mohla uniesť, ak lietadlo dosiahne letový stav, zatiaľ nie sú jasné. Ale koncept využitia všetkých systémov, ktoré zabezpečujú vzlet a pristátie v bezpilotnom režime, je jasný. Vrátane vertikálnych.
“Technológiu FIW je možné rozšíriť na štyri alebo viac zdvíhacích rotorov, aby splnili budúce požiadavky na lietadlá, čo by mohlo otvoriť príležitosti pre budúcu rodinu systémov. Podobne, zatiaľ čo demonštrátor bez posádky ponúka výhody pri testovaní a znižovaní rizík, technológiu FIW možno plne preniesť na tradičné lietadlá s posádkou.” Uvedené v tlačovej správe Aurory.
Vo všeobecnosti spoločnosť demonštruje svoje zameranie na výsledky, ktoré budú po prvom úspešnom lete prototypu. Či sa tak stane, sa uvidí. Programy DARPA ako X-plane nie vždy dosahujú svoj cieľ vytvoriť lietajúci demonštrátor. Aurora to vie už od vývoja XV-24 Lightning Strike pre agentúru v roku 2010. Napriek úspešnému letovému testovaniu a plánom spustiť plnohodnotný XV-24, DARPA zrušila program v roku 2018, čiastočne z dôvodu nedostatku servisného partnera v rámci americkej armády. Existuje však veľmi jasný záujem o koncepciu SPRINT DARPA od SOCOM a rozšírením Veliteľstva špeciálnych operácií vzdušných síl (AFSOC). Vysokorýchlostné lietadlo nezávislé od vzletovej a pristávacej dráhy by mohlo poskytnúť dodatočnú operačnú flexibilitu a zníženú zraniteľnosť, najmä v potenciálnom budúcom konflikte na vysokej úrovni, akým je ten v Tichomorí proti Číne, konkrétne pre jednotky špeciálnych operácií.
Schopnosti, ktoré poskytuje SPRINT alebo iný program založený na technológii vyvinutej v rámci programu, možno využiť nielen v rámci amerických špeciálnych operačných síl. Americkú armádu čoraz viac znepokojuje zraniteľnosť veľkých základní, najmä v kontexte veľkých bojových operácií v tichomorskej oblasti. Americké námorné zbory prestavujú celú štruktúru svojich síl, aby lepšie umožňovali expedičné a špeciálne operácie operácie so zameraním na rýchle zriadenie predsunutých základní v odľahlých a nehostinných oblastiach. Mariňáci sú tiež jedinou zložkou americkej armády, ktorá prevádzkuje variant stealth stíhačky F-35B, ktorý je schopný krátkeho vzletu a vertikálneho pristátia, a to vďaka zdvíhaciemu rotoru v prednej časti trupu a riadenej výfukovej tryske.
So zreteľom na toto všetko sme v posledných rokoch zaznamenali neustále rastúci záujem medzi americkými vojenskými pobočkami o nové a viac prispôsobiteľné moderné koncepcie lietadiel s posádkou a bez posádky, ako aj súvisiace taktiky, techniky a postupy na podporu širokej škály leteckých misií. Celkovo bude veľmi zaujímavé sledovať, ako sa koncepcia rotora v krídel spoločnosti Aurora pre SPRINT bude naďalej vyvíjať v očakávaní budúcich letových testov. Američania vo všeobecnosti venovali veľkú pozornosť schopnostiam svojich MTR, z čoho vzniklo mnoho veľmi originálnych zariadení. Od XC-142 po nový projekt Aurora ubehlo viac ako 40 rokov. Je tu určitá kontinuita. Je tu však zaujímavý bod: nie nadarmo sa v texte objavil F-35B, vôbec nie nadarmo. Popri Osprey je to dnes druhé lietadlo VTOL v americkej armáde a námorníctve . A taká rozsiahla práca na novom projekte naznačuje, že sklápací rotor V-22 Osprey už nespĺňa požiadavky súčasnosti. Bezpilotný transportér so schopnosťou pristávať a vzlietnuť na neupravených letiskách, alebo mimo letísk je výhodnejší . Tu je však potrebné pripomenúť, že chuť do jedla zvyčajne prichádza s jedlom. Od transportného dronu k bezpilotnému bombardéru to v zásade nie je až tak ďaleko. Rozdiel je len v spôsobe doručenia tovaru. A potom…
A potom môžeme očakávať prototypy tej stíhačky šiestej generácie. Bezpilotné, nadzvukové s prídavným spaľovaním, schopné manévrovania pri preťaženiach presahujúcich možnosti ľudského tela. Všetko je krásne, na túto tému sme už videli veľa polo-fantastických príbehov. Vývoj dopravného lietadla a bombardéra však poskytne množstvo dôležitých informácií, ktoré v konečnom dôsledku pomôžu vytvoriť platformu, akou je stíhačka šiestej generácie. Zatiaľ sa však pozrime, ako Aurora vytvorí svoje zázračné zariadenie. A potom vyvodíme závery.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942