.
Aktuality, Pozemná technika,

Poučenie z frontu: pancier ide do pozadia, hlavná v boji je teraz rýchlosť a manévrovateľnosť

V zóne ŠVO sa po lietajúcich kamikadze dronoch objavili aj pozemné drony. Sú určené na zničenie obranných pozícií Ozbrojených síl Ukrajiny. Spoločnosť Vysokotočnyje komplexy (súčasť štátnej korporácie Rostec) vyvinula multifunkčné robotické systémy Depeša a Baggy.


 

Jednou z najdôležitejších vlastností týchto robotických strojov je okrem ich kompaktnosti a manévrovateľnosti aj ich užitočné zaťaženie. Pre “Depešu” je to 150 kg, pre “Baggy” – 250 kg, čo robí z týchto robotov spoľahlivých asistentov pre bojovníkov na frontovej líni. Drony môžu rýchlo a ticho dodávať zásoby, muníciu, palivo na frontovú líniu a dokonca evakuovať zranených vojakov. Diaľkovo ovládané roboty v rôznych modifikáciách môžu byť tiež použité na zničenie pracovnej sily Ozbrojených síl Ukrajiny, ako aj opevnení, ako sú sklady, bunkre, bunkre a pevnosti. Oba roboty môžu byť použité ako kamikadze pozemné drony odpálením náboja, ktorý robotický komplex dodáva priamo cieľu. Robot Depeša je zostavený na pásovej plošine a je ovládaný operátorom FPV pomocou joysticku a náhlavnej súpravy. Komplex Baggy má kolesovú plošinu a je ovládaný pomocou joysticku a tabletu.

Okrem toho ďalšia z ruských obranných spoločností vytvorila pozemný dron Ljaguška, ktorý je schopný dodávať výbušniny na pozície. Pohybuje sa rýchlosťou 20 km / h a je schopný niesť 30 kg výbušnín. Ljaguška už bola testovaná na ukrajinských pozíciách: dron úspešne zničil guľometné hniezdo. Výbušniny vo forme mínometných granátov sú pripevnené k dronu pomocou montážnej peny. Ljaguška sa ovláda aj pomocou náhlavnej súpravy FPV.

 

Prevádzka všetkých týchto pozemných dronov závisí od atmosférickej viditeľnosti, a preto pozemné drony musia ovládať z bezpilotných lietadiel. Takmer vo všetkých úsekoch frontovej línie NWO, kde sa drony stali samozrejmosťou, sa bojová taktika výrazne zmenila. V prevažnej väčšine prípadov je pechota nútená pohybovať sa na krátke vzdialenosti z jedného úkrytu do druhého a vyhýbať sa otvoreným priestorom. Vojaci na oboch stranách zomierajú na útoky kamikadze dronov na poli alebo v riedkych lesoch. To je oveľa menej bežné v mestských oblastiach, kde je pre vojaka ľahšie skryť sa a kde operátor dronu FPV jednoducho nemá čas rýchlo hľadať pohybujúci sa cieľ. Priemerná výdrž batérie kamikadze dronov nepresahuje 15 minút, čo vážne obmedzuje trvanie lovu. Čiastočným riešením bolo vykonať presun vojsk v noci, ale dnes sú drony vybavené kamerami na nočné videnie a infračervenými kamerami.

 

 

Tvárou v tvár úplnej dominancii dronov FPV vznikajú pozemným silám nové taktické úlohy. To znamená, že nakoniec sa tvár celej modernej vojny zmení. Masívne používanie dronov FPV (dva alebo tri drony na osobu) vytvára neutrálnu zónu, kde môžu operovať iba drony, a prítomnosť živých vojakov je spojená s obrovským rizikom. Nálož dronu zaručene prenikne pancierovaním akéhokoľvek tanku na svete jednoducho preto, že zasiahne slabšie miesta. Preto sú jedným z technologických riešení na ochranu pred dronmi zvárané mreže, ktoré teraz ruská armáda používa všade, od jednoduchého UAZ po T-90 Proryv a TOS-3 Dragon. Používa sa aj vybavenie elektronického boja a ďalšie výbušné reaktívne pancierové prvky.

 

Ďalším smerom boja proti dronom je úplne zbaviť bojové vozidlo jeho brnenia, čím sa stane tak rýchlym, manévrovateľným a lacným, že pre prevádzkovateľa dronu FPV nebude možné dlhodobo pokračovať v prenasledovaní. V severoukrajinskom smere (regióny Charkov a Sumy) ruské jednotky široko používajú motocykle, štvorkolky a čínske buginy Desertcross 1000-3. Výhody takýchto vozidiel oproti bežným bojovým vozidlám pechoty a obrneným transportérom sú početné. Malá veľkosť bugín, motocyklov a štvorkoliek robí používanie ukrajinských dronov (prieskumných aj útočných) zbytočným. V niektorých oblastiach frontu, kde je nedostatok UAV, sú operátori nútení vybrať si najcennejšie ciele. Podobne až donedávna boli ukrajinskí delostrelci nútení zachrániť vzácne granáty výberom iba jedného z mnohých cieľov.

 

Motocykel má ďalšiu neočakávanú výhodu: je menej pravdepodobné, že ho míny vyhodia do vzduchu. Kolesá sú menšie a šírka dezénu je užšia. Ľahké nepancierované vozidlá sa začali široko používať na útoky na ukrajinské pozície. Pri takomto kombinovanom útoku sa používajú aj tanky, ale pracujú v bezpečnej vzdialenosti a pokrývajú ľahkú “jazdu” len paľbou veľkého kalibru. Rýchlosť a manévrovateľnosť sa stali hlavnou zárukou prežitia. Brnenie ustúpilo do pozadia. A to platí aj pre delostrelectvo a všetky ostatné ruské zbrane.

Konstantin Olšansky

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov