.
Aktuality, Letectvo,

Doslúžia argentínske Dassault Super Étendard v ukrajinskom konflikte?

Fascinujúce je, že by mohlo ísť opäť o päť lietadiel, podobne ako pri doterajších vojnách, ktorých sa typ zúčastnil v zahraničných službách Argentíny a Iraku.


 

Reč ide o málo známych francúzskych palubných útočných lietadlách, ktorých história siaha do 23. 7. 1956, kedy absolvoval svoj prvý let Dassault Étendard II zamýšľaný ako možný nástupný typ Dassaultu Mystère a bol prezentovaný francúzskemu letectvu. Lenže k dispozícii už bola slávna delta Dassault Mirage III a vývoj stíhačky Mystère pokračoval úspešnými typmi Mystère IV a Super Mystère. Na Étendard II by sa bolo zabudlo, keby neprejavilo záujem francúzske palubné letectvo a 24.7.1956 absolvoval svoj prvý let Dassault Étendard IV. Tento sa už staval v sérii pre jediného zákazníka Aviation Navale, ktoré získalo 69 strojov Étendard IVM na útočné misie a 31 Étendard IVP na prieskum. Stroje slúžili na francúzskych lietadlových lodiach do konca studenej vojny, Étendard IVM boli vyradené v roku 1991 a prieskumné Étendard IVP dokonca až v roku 2000. Tak sa stalo, že dňa 14.4.1994 bolo lietadlo s trupovým číslom 115 zasiahnuté v okolí mesta Goražde v súčasnej Bosne a Hercegovine protilietadlovou strelou. Stroj bol však privedený späť na lietadlovú loď Clemenceau, kde dokázal pristáť a za mesiac a pol bol opravený. Potvrdila sa dobrá ovládateľnosť stroja v malých výškach, poškodený stroj pristál vo vyššej rýchlosti.

 

Poškodený Étendard IVP na palube Clemenceau:

 

Lietadlá Étendard IV mala nahradiť navalizovaná verzia anglo-francúzskeho lietadla SEPECAT Jaguar M, skutočne bol postavený prototyp. Pre politické problémy a určité technické problémy pri operáciách na palube lietadlových lodí však bola vyvinutá náhrada vo forme lietadla Dassault Super Étendard, ktoré po prvýkrát vzlietlo 28.10.1974 a je pozoruhodné, že Francúzsko vtedy dokázalo odmietnuť ponúkané americké palubné útočné lietadlá LTV A-7 Corsair II aj Douglas A-4 Skyhawk. (Palubnou stíhačkou však bol až do konca vojny v Kosove veterán kubánskej krízy Vought F-8 Crusader).

 

Výroba predstavovala 71 kusov pre Aviation Navale a 14 kusov pre jediného zahraničného zákazníka – Argentínu. Lietadlo má dĺžku 14,31 metra, rozpätie krídel je 9,6 metra a prázdna hmotnosť je 6500 kg. Maximálna vzletová hmotnosť je 12 000 kg. Poháňa ho prúdový motor Snecma Atar 08K-50, ktorý vznikol z nemeckého motora BMW 003, resp. BMW 018 z vývoja počas druhej svetovej vojny. Motor má maximálny ťah 49 kN a nemá komoru prídavného spaľovania. Maximálna rýchlosť pri zemi dosahuje 1180 km/h a vo výške 11 000 metrov 1380 km/h. Bojový akčný rádius lietadla bez dotankovania vo vzduchu s typickým bojovým nákladom (AM39 Exocet + palivový kontajner) je asi 850 km. Lietadlo je vyzbrojené dvoma 30 mm kanónmi so zásobou 125 rán na hlaveň. Okrem toho môže niesť na 6 závesníkoch výzbroj do hmotnosti 2100 kg. Môže ísť o dve protilietadlové strely vzduch-vzduch krátkeho dosahu Matra Magic, štyri 18-hlavňové raketnice na neriadené rakety kalibru 68 mm SNEB, dve ťažké strely AS-30L s laserovým navádzaním, ktoré sú určené na ničenie mostov a bunkrov, ako aj laserom navádzané alebo voľne padajúce letecké bomby kalibru do 1000 libier (cca 454 kg).

 

Najznámejším sa stalo použitie protilodných rakiet AM-39 Exocet. Lietadlo mohlo niesť aj taktickú atómovú bombu AN-52 (vyradená 1992, hmotnosť 455 kg, tritolový ekvivalent bol do 25 kt) a strategickú strelu s nukleárnou hlavicou ASMP (dolet najnovšej verzie 600 km a voliteľný tritolový ekvivalent 100 – 300 kiloton.)

 

V takejto forme začali lietadlá Super Étendard svoju službu v roku 1978 a záverečná etapa studenej vojny bola pre ne napriek malému počtu vyrobených kusov pomerne horúca. Francúzske exempláre boli nasadené počas občianskej vojny v Libanone, dňa 22.11. 1983 zaútočili na sýrske pozície po údajnom delostreleckom ostreľovaní francúzskych mierotvorcov, 10.11. 1983 sa jeden stroj vyhol prenosnej protilietadlovej strele SA-7 a 17.11.1983 bombardovali tábor Islamského Amalu po bombových útokoch, pri ktorých zomrelo 241 amerických vojakov a 58 francúzskych parašutistov. Neskôr podnikli už modernizované stroje 400 bojových vzletov počas bombardovania Juhoslávie v roku 1999, nasadené boli v Afganistane a v roku 2011 do Opération Harmattan – intervencie v Líbyi, ktorá neskôr prešla pod velenie NATO – Operation Unified Protector. Nakoniec boli použité v roku 2015 proti Islamskému štátu v Iraku a Sýrii ISIS, nasledujúci rok v júli však boli z francúzskej služby vyradené.

 

Posledný vzlet palubného útočného lietadla Dassault Super Étendard SEM z lietadlovej lode Charles de Gaulle dňa 16.3.2016:

 

V roku 1983 bolo 5 francúzskych lietadiel prenajatých Iraku, ktorý v tom čase viedol vojnu s Iránom. Ich hlavnou úlohou boli útoky na hladinové plavidlá pomocou protilodných striel AM-39 Exocet, účasť vo vojne tankerov predtým, než budú Iraku dodané stíhačky Dassault Mirage F-1 s rádiolokátormi Agave, ktoré tiež boli schopné niesť strely Exocet. Irackí piloti vykonali zhruba 34 útokov strelami Exocet z lietadiel Super Étendard na iránsku námornú plavbu, ale ich ciele často neboli tankermi a mali medzinárodnú príslušnosť.

 

K známym útokom patrili:
Dňa 27. marca 1984 iracké lietadlo Super Étendard potopilo juhokórejské podporné zásobovacie plavidlo Heyang Ilho (580 BRT,postavené v USA) pomocou protilodnej strely Exocet. Loď zásobovala iránske ropné plošiny.

Dňa 3. júna 1984 iracké lietadlá Super Étendard podpálili turecký veľkotonážny tanker 2. triedy Buyuk Hun (hrubá tonáž 80682 GRT) dvoma protilodnými raketami Exocet. Tanker utrpel značné škody, zahynuli 3 tureckí námorníci. Tanker bol odtiahnutý do Bushehru, tam bol však odpísaný.

Dňa 6. júna 1984 zasiahlo iracké lietadlo Super Étendard neďaleko ostrova Lavan libérijskú nákladnú loď Dashaki (hrubá tonáž 14334 BRT) protilodnou raketou Exocet do strojovne. Posádka evakuovala horiacu loď, ktorá bola odtiahnutá do Jebel Ali. Podľa niektorých správ sa mohol čiastočne potopiť, ale bola vyzdvihnutá a opravená, pokračovala neskôr v prevádzke.
Dňa 12. septembra 1984 iracké lietadlo Super Etendard potopilo západonemecké podporné plavidlo Seatrans 21 (500 BRT) protilodnou raketou Exocet, pričom zahynulo 6 členov posádky.

 

Tieto útoky, ale neboli úplne jednostranná záležitosť. Dňa 2. apríla 1984 bol iracký Super Étendard údajne zostrelený raketou AIM-7E-2 vypálenou iránskym F-4 Phantom II pilotovaným Khosrowom Adibim nad ostrovom Kharg. Okrem toho, 26. júla a 7. augusta 1984, boli hlásené nároky na zostrely lietadiel Super Étendard pilotmi iránskych Grumman F-14 Tomcat. Irán tvrdil, že celkovo tri Super Étendardy boli zostrelené iránskymi stíhačmi; Francúzsko uviedlo, že štyri z piatich prenajatých lietadiel boli vrátené Francúzsku v roku 1985. (Problematika nárokovaných a priznaných strát oproti tým skutočným a potvrdeným je fenoménom aj na ukrajinskom bojisku).

 

Francúzom sa, ale určite oplatilo dodávať strely AM-39 Exocet, ich cena len nedávno stúpla na dvojnásobok. Pričinili sa o to argentínski piloti vo vojne o Falklandy/Malvíny v roku 1982.

 

Ako už bolo povedané, Argentína si objednala 14 strojov v reakcii na zastavenie dodávok zbraní z USA kvôli správaniu sa vojenskej chunty počas takzvanej Špinavej vojny. Keďže však skutočná vojna bola v argentínskej vnútropolitickej situácii potrebná na zjednotenie obyvateľstva a zisk jeho podpory, zhodou okolností sa Argentína rozhodla obsadiť britské Falklandy, ktoré považuje za vlastné územie a nazýva ich Malvínami. Jedným z obrovského počtu keby v tejto vojne je aj otázka ako by dopadla, keby do jej začiatku stihlo prísť viac než 5 lietadiel Super Étendard a viac než 5 striel AM-39 Exocet, keby piloti aj technici boli lepšie vycvičení.
Prvý pokus o útok s pomocou Super Étendardov zlyhal dňa 2.5.1982 pre problémy s tankovaním vo vzduchu. O dva dni neskôr už ale boli odpálené dve strely, z ktorých jedna zasiahla britský torpédoborec triedy Type 42 HMS Sheffield. (Argentínci si pri všetkom nedostatku skúseností mohli útok nacvičiť na vlastných torpédoborcoch triedy Type 42, ktoré v Británii pred vojnou kúpili v počte dvoch kusov). Exocet trafil Sheffield na pravoboku na úrovni paluby 2, preletel cez kuchynku pre mladších dôstojníkov a prerazil predel prednej pomocnej strojovne a prednej strojovne 2,4 metra nad vodoryskou, čím vytvoril dieru v trupe približne 1,2 metra krát 3 metre. Strela takmer určite nevybuchla, napriek tomu vyradila z činnosti elektrické rozvodné systémy lode a prerazila tlakový požiarny rozvod morskej vody. Poškodenie hasiaceho systému vážne narušilo reakciu na požiar spôsobený nespáleným raketovým palivom. Nakoniec loď vyhorela a neskôr sa potopila pri pokuse o odtiahnutie. Zahynulo 20 britských námorníkov.

 

Zničenie torpédoborca HMS Sheffield:

 

Dňa 25.5.1982 nasledoval druhý útok opäť dvoch Super Étendardov so strelami Exocet. Tak ako bol pôvodne zamýšľaný sa nevydaril, lebo britské vojnové lode dokázali navádzanie oboch striel rušiť jedna z nich si však našla alternatívny cieľ. Tým bola britským ministerstvom obrany skonfiškovaná moderná pôvodne roll-on, roll-off kontajnerová loď Atlantic Conveyor s výtlakom takmer 15 000 GRT. Podľa britských tvrdení bola zasiahnutá oboma strelami, ktoré mali vybuchnúť. Pravdepodobnejšie je, že bola zasiahnutá len jednou raketou, ktorá nevybuchla (tak ako to mala letecká munícia používaná Argentínou v tejto vojne vo zvyku.) Ale opäť stačil požiar nespáleného raketového paliva a výsledok sa dostavil, loď okamžite horela ako fakľa kvôli nákladu paliva, munície a zásob. Z jej paluby dokonca nestihol odštartovať ani jeden vrtuľník. Zhorelo 6 vrtuľníkov Westland Wessex HU5, 3 vrtuľníky Boeing Chinook HC1, 1 viacúčelový vrtuľník Westland Lynx HAS2, náhradné diely pre stíhačky s kolmým štartom a pristátím Harrier, niekoľko tisíc ton munície a stany pre vojakov.

 

(Prežil slávny vrtuľník Chinook Bravo November, ktorý bol na letovej misii a do múzea sa dostal až o 40 rokov neskôr).
Strata takého množstva vrtuľníkov a zásob mohla zvrátiť priebeh pozemných operácií ale Argentíncom ostala už len jedna strela a tá bola neúspešne použitá pri útoku 30.5.1982 na lietadlovú loď HMS Invincible. Strela bola pravdepodobne zostrelená protilietadlovou raketou Sea Dart z torpédoborca HMS Exeter, prípadne minula cieľ. Zostrelené boli aj dve zo štyroch útočiacich argentínskych lietadiel A-4C Skyhawk, vyzbrojených na daný účel dvoma bombami kalibru 500 libier (227 kg).
Argentína vojnu prehrala ale na lietadlá Dassault Super Étendard ani A-4 Skyhawk nezanevrela a ponechala si ich prakticky až do dnešných dní, kedy sa plánuje ich náhrada dánskymi F-16.
Pokus o modernizáciu argentínskych Super Étendard na základe dohody podpísanej v roku 2009 nebol úspešný. V roku 2017 Argentína kúpila 5 vyradených francúzskych strojov za 12,5 milióna USD, ktoré boli modernizované na štandard SEM. Môže ale nemusí ísť o lietadlá, ktoré chce Argentína poslať na Ukrajinu.
Modernizácie francúzskych lietadiel prebiehali od 90. rokov minulého storočia kvôli očakávanému vyradeniu Étendard IV. Pribudol aktualizovaný počítač UAT-90 a nový radar Thomson-CSF Anemone, ktorý poskytoval takmer dvojnásobný dosah oproti predchádzajúcemu radaru Agave. Ďalšie modernizácie v tom čase zahŕňali značne prerobený kokpit s ovládaním HOTAS a vykonali sa práce na predĺžení životnosti draku lietadla. Po začiatku nového tisícročia ďalšie vylepšenia zahŕňali výrazne zdokonalenú schopnosť sebaobrany ECM, aby sa lietadlá lepšie vyhli detekcii a útokom, zabezpečila sa kompatibilita kokpitu s okuliarmi na nočné videnie, pribudol nový inerciálny dátový systém čiastočne integrujúci GPS a kompatibilita s podvesným laserovým streleckým kontajnerom Damocles.
Aj keď bolo päť lietadiel Argentíne dodaných v roku 2019, v roku 2020 stále čakali na dodanie kľúčových náhradných dielov a bolo oznámené, že možno nebudú v prevádzke ďalšie dva roky. V roku 2021 bolo oznámené, že lietadlá ostali mimo prevádzky aj kvôli problémom so získavaním komponentov pre vystreľovacie sedadlá Martina-Baker vyrábané v Spojenom kráľovstve. V dôsledku toho sa v Spojených štátoch hľadali alternatívne diely. Začiatkom roku 2022 bolo oznámené, že problém s náhradnými dielmi zostal nevyriešený. Dňa 17. mája 2023, pri príležitosti 209. výročia argentínskeho námorníctva, argentínsky minister obrany Jorge Taiana oznámil stiahnutie zo služby všetkých lietadiel Super Étendard.
V júni 2024 však bolo oznámené, že so súhlasom novozvoleného prezidenta Argentíny, ktorým je Javier Milei rokuje ministerka zahraničných vecí Diana Mondino a minister obrany Luis Petri vo Francúzsku, USA aj s NATO o dodávke piatich lietadiel Dassault Super Étendard Ukrajine. Výmenou za drony a helikoptéry. Argentína už predtým dodala Ukrajine dva ruské vrtuľníky Mi-171E. Otázka je, ako sa Ukrajina vysporiada s ponúkaným riešením, ktoré by ešte zväčšilo typovú rozmanitosť jeho letectva, ktoré sa chce čo najviac orientovať na F-16. Strely Exocet sa stále vyrábajú, aktuálne si Francúzsko objednalo verziu Exocet 40 Block 3C pre budúce fregaty. Stále lietajú vysokou podzvukovou rýchlosťou ale sú odolnejšie voči rušeniu. Získali tiež schopnosť útočiť na pozemné ciele. Nové verzie zrejme Ukrajina nedostane ale tých starých sa môže na skladoch váľať mnoho. Otázka je, či smie Ukrajina samostatne niečo prijať alebo odmietnuť a či si jej piloti budú môcť priať aspoň opravené katapultovacie sedadlá, ako
predposledné želanie.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov