.
Aktuality, Letectvo,

Pilotná prilba za 400 000 dolárov

Telegramový kanál Wings of War publikoval zaujímavý článok o tretej generácii prilby pre pilotov stíhačky F-35, vyvinutej spoločnosťou Collins Aerospace. Prilba sa nazýva “Genesis III” alebo HMDS Gen 3 a stála 400 000 dolárov.


 

Autori vývoja tvrdia, že takáto cena je opodstatnená, pretože prilba robí lietadlo priehľadným pre pilota – nič neobmedzuje jeho viditeľnosť. Na vonkajšom povrchu je nainštalovaných šesť videokamier, ktoré prenášajú obraz zo všetkých strán na prilbu. Pilot vidí kombinovanú 360-stupňovú digitálnu vizualizáciu celého priestoru okolo seba. V prípade potreby môžete tiež urobiť ovládacie prvky priehľadnými, vidieť priestor pod lietadlom až po zem.

 

Absencia obmedzení v prehľade vám umožňuje používať rozšírenú realitu na zobrazenie užitočných informácií. Na trupe sú tiež infračervené kamery, ktoré umožňujú vidieť v úplnej tme. Zorné pole je však obmedzené – iba 30 x 40 stupňov.

 

Vstavaný navádzací systém prilby vám umožňuje označiť akýkoľvek objekt na oblohe a na zemi iba pohybom očí. Prilba vydrží preťaženie pri vyhadzovaní pri rýchlosti až 1000 km/h. HMDS Gen 3 má však aj významnú nevýhodu – je to čisto jednorazový produkt. Je potrebné vykonať 3D skenovanie hlavy konkrétneho pilota, aby sa získali vzory, podľa ktorých je vyrezaná individuálna vnútorná podšívka. Vzdialenosť medzi očami a od očí k priezoru sa meria veľmi starostlivo, aby sa zabezpečil správny výstup obrazu. Vo vnútri ťažkej (2,3 kg) prilby je veľa komplexného vybavenia a je mimoriadne dôležité, aby dokonale sedela na hlave. Po vytvorení prilby sa pilot stáva jej “rukojemníkom” – nemôže zmeniť účes, jeho tvár nesmie utrpieť bojom alebo chorobou, nemôže ani priberať. Každých 120 dní sa kontroluje súlad hlavy a prilby, inak nie je možné zaručiť spoľahlivú prevádzku zobrazovacích systémov. Za takmer pol milióna dolárov sa ponúka dosť krehká vec, “vyrezaná” pre jednu konkrétnu osobu. A existuje veľa možností, ako môže táto osoba ukončiť zmluvu s letectvom…

 

 

Stíhačka šiestej generácie – mŕtvy projekt?

Po celé roky americké letectvo dôsledne tvrdilo, že jeho zahalený tajný program, prúdová stíhačka Next Generation Air Dominance (NGAD), zabezpečuje, že letectvo môže naďalej dominovať oblohe v polovici 21. storočia a nakoniec nahradiť už aj tak pôsobivé, ale trochu drahé stealth stíhačky F-22 Raptor. Predstavitelia vzdušných síl tvrdia, že vývoj NGAD, ktorého vývoj by mal stáť 16 miliárd dolárov, sa vyvíja bezprecedentným tempom. V roku 2020 letectvo oznámilo, že najmenej jeden plnohodnotný demonštrátor NGAD začal letové testovanie a zostane najvyššou prioritou služby. Očakávalo sa, že americké letectvo tento rok uzavrie zmluvu s Boeingom alebo spoločnosťou Lockheed-Martin na výrobu najmenej 200 stíhacích lietadiel NGAD, z ktorých každé by malo stáť stovky miliónov dolárov.

 

Zdá sa, že sa niečo pokazilo, pretože sa objavili veľmi nepochopiteľné vyhlásenia od ľudí, ako je náčelník štábu vzdušných síl Daniel Allwin, ktorý bol 14. júna veľmi opatrný, pokiaľ ide o budúcnosť NGAD.
“Diskusie stále prebiehajú, rozhodnutie ešte nepadlo. Pozeráme sa na veľa veľmi zložitých možností, ktoré musíme zvážiť.” Je možné, že nečakane smútočný tón letectva voči NGAD môže byť politickým trikom na vyprovokovanie Kongresu k poskytnutiu dodatočných finančných prostriedkov. Príkladov zásahov Kongresu na záchranu programov alebo vozidiel, ktoré chceli byť skutočne vyradené z prevádzky, je neúrekom. A je možné, že skutočné rozpočtové škrty v kombinácii so zmenami v tom, ako letectvo vyhodnocuje užitočnosť, náklady a trvanlivosť implementácie stealth stíhačky šiestej generácie, by mohli nakoniec odsúdiť NGAD na zánik.

 

Americké námorníctvo tiež nedávno odhalilo, že odkladá na neurčito sesterský program NGAD (tiež nazývaný NGAD), ktorého cieľom je vyvinúť šiestu generáciu stíhačky s názvom F/A-XX. Toto lietadlo sa v niektorých rozpočtových dokumentoch označuje aj ako Project2937 alebo Link Plummeria. Musel by nahradiť nenápadné lietadlo FA-18E / F Super Hornet, ktorého výroba sa zastaví v roku 2025. Zatiaľ čo sa očakáva, že FA-XX bude tento rok udelený “veľkej trojke” (Northrup Grumman, Lockheed-Martin a Boeing), letectvo v marci oznámilo, že odloží dve tretiny ročného rozpočtu programu vo výške 1,5 miliardy dolárov, aby sa zameralo na zlepšenie pripravenosti operačných letiek. Vzdušné sily v súčasnosti prevádzkujú dve stealth stíhačky: asi 180 stíhačiek F-22A Raptor, optimalizovaných pre letecký boj, a asi 260 viacúčelových stíhačiek F-35A Lightning, ktoré sú viac zamerané na úderné misie. Očakáva sa, že bude nasledovať viac ako 1000 ďalších F-35A Lightning.

 

 

Stealth stíhačka F-22A Raptor vypustila raketu krátkeho doletu AIM-9M Sidewinder v roku 2001. Odhaduje sa, že infračervené riadené strely krátkeho doletu majú 80% šancu na zasiahnutie vo vzdušnom boji, ale priblíženie sa k nepriateľskému bojovníkovi, aby ich doručil, nesie vysoké riziko vzájomného zničenia. Stealth bojovníci ako Raptor, s väčšou pravdepodobnosťou budú schopní bezpečne vstúpiť do dosahu Sidewindera z výhodného uhla bez toho, aby ich nepriateľ odhalil.

 

Bohužiaľ, pozoruhodne manévrovateľné Raptory sú osedlané zastaranou elektronikou z roku 1990 a drahými stealth nátermi z minulého storočia a veľké vylepšenia by boli prakticky drahé, pretože F-22 už nie je vo výrobe. Letectvo teda počítalo s tým, že NGAD nahradí F-22 a doplní F-35 ako plnohodnotnú stíhačku 21. storočia.

 

Investície letectva do konvenčnej vojny sú však podkopané aj potrebou súčasne modernizovať pozemné a vzduchom odpaľované jadrové zbrane, ktoré by radšej nikdy nepoužili v boji. Americká armáda v súčasnosti realizuje tri hlavné náhradné programy, ktoré súčasne zahŕňajú pozemné medzikontinentálne balistické rakety LGM-30G Minuteman III, stealth bombardéry B-2 a riadené strely AGM-86 pre B-52. Podľa plánov budú nahradené medzikontinentálnou balistickou raketou LGM-35 Sentinel spoločnosťou Northrop Grumman, stealth bombardérom B-21 Raider spoločnosťou Northrop Grumman a riadenou strelou AGM-181 LRSO spoločnosťou Raytheon. Najmä cena vývoja satelitu Sentinel už prekročila rozpočet o 37 % na 125 miliárd dolárov. V súčasných podmienkach si Pentagon nemôže dovoliť B-21, NGAD a Sentinel súčasne.

 

 

Ďalšia teória, ktorú predložil letecký novinár Bill Sweetman, tvrdí, že prekročenie rozpočtu F-35 by mohlo znížiť rozpočet potrebný na financovanie úsilia NGAD. Stíhačka F-35 bola zaťažená dlhým, bolestivým a ultrarozpočtovým vývojovým procesom, ale v roku 2020 sa stala komerčne úspešnou (vývozné objednávky naďalej rastú) a stále sa zdá, že vo vzduchu funguje uspokojivo, stále zostáva jedným z najbezpečnejších lietadiel.

Nikolaj Jevtušenko

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov