USA potvrdili existenciu strely AIM-174B, modernizácia stíhačky Super Hornet prebieha optimálne
Dňa 16.6.2024 uverejnil Armádny magazín článok o možnej integrácii strely SM-6 na námorné palubné stíhačky Boeing F/A-18E/F Super Hornet a medzitým sa USA rozhodli oficiálne potvrdiť tento program. Nová strela vypúšťaná zo vzduchu sa bude volať AIM-174B a ponesú ju Super Hornety, ktorých bojové možnosti tým výrazne vzrastú, čo bude mať značný taktický význam.
Stíhačka F/A-18E zo Strike Fighter Squadron 192 (VFA-192 útočná stíhacia eskadra so základňou NAS Lemoore, California, USA, priradená k Carrier Air Wing Two – lietadlová loď triedy Nimitz CVN-70 Carl Vinson) sa objavila s dvoma strelami AIM-174B na veľkom cvičení RIMPAC 2024 na Havajských ostrovoch, ktoré momentálne znepokojilo Čínu.
Jedno indické video zobrazuje strely AIM-174B zavesené na stíhačke Super Hornet počas cvičenia RIMPAC 2024:
Týmto je potvrdené, že americké námorníctvo (US NAVY) má AIM-174 v aktívnej službe, pravdepodobne v štádiu počiatočnej prevádzkovej spôsobilosti (IOC). Zavedením AIM-174B sa americké námorníctvo pripája k spojencom aj protivníkom schopným nasadiť rakety vzduch-vzduch s mimoriadne dlhým dosahom mimo vizuálneho dosahu (BVRAAM). Príklady zahŕňajú európsku strelu Meteor (má o niečo menší maximálny dostrel a rýchlosť ako ostatné zmienené strely, ale kvôli použitiu raketového a neskôr náporového motoru aj pomerne dlhú no-escape zone – zónu bez možnosti úniku, zo susedných krajín ju bude používať Maďarsko), ruskú R-37M (AA-13 “Axehead”), čínske PL-15 (CH-AA-10 “Abaddon”) a PL-21 (CH-AA-X-12), prípadne vyvíjanú ruskú strelu Novator KS-172.
Zavedenie AIM-174 do výzbroje stíhačiek Super Hornet US NAVY je samostatným projektom, ktorý sa odlišuje od spoločného vývoja US NAVY a letectva (US AIR FORCE) rakety vzduch-vzduch AIM-260 JATM, ktorý má na starosti firma Lockheed Martin. Strela AIM-260 zostáva tajná, nie je možné odhadnúť termín jej zavedenia, má však prioritný štatút programu so špeciálnym prístupom (SAP -Special Access Program). Týchto striel by mohla stíhačka Super Hornet niesť v prípade zavedenia do výzbroje až 12 kusov.
Treba dodať, že aj zbrojovka RTX (predtým Raytheon) sama vyvíja inú strelu vzduch-vzduch s dlhým dosahom LREW (Long Range Engagement Weapon, dvojstupňová strela určená pre vnútorné závesníky/bombovnice stíhačiek F-22, F-35, bombardéru B-21, prípadne na F-15EX Eagle II).
AIM-174B zdieľa niekoľko funkcií so svojím základom v strele SM-6, ktorá je navrhnutá tak, aby čelila vzdušným hrozbám dlhého doletu a balistickým raketám v terminálnej fáze letu. AIM-174B integrovaná do bojového systému Aegis by mohla hrať kľúčovú úlohu v sieťovej námornej protivzdušnej obrane, keďže by umožňovala zásahy mimo dosahu radarov odpaľovacích platforiem, vzhľadom na svoje aktívne radarové navedenie.
Integrácia AIM-174B zvyšuje bojové schopnosti amerického námorníctva a rieši aj rastúce hrozby, ako sú hypersonické rakety a systémy na zamedzenie prístupu/oblasti (anti access/area denial). Schopnosť integrovať údaje o zameriavaní na diaľku z nej robí strategický doplnok k stealth lietadlám (F-35C, prípadne B s kolmým štartom námornej pechoty USMC) a lietadlám včasnej výstrahy a velenia AWACS, ako je aj palubný typ E-2D Advanced Hawkeye. Ak by protivníci USA naozaj dokázali bez problémov a na veľkú vzdialenosť odhaľovať neviditeľné lietadlá, ako bolo naznačené v jednom predchádzajúcom článku, tak US NAVY má stále ťažkú palubnú stíhačku predchádzajúcej generácie so zbraňou, ktorej dostrel môže byť až 400 km, napriek zjavnému vynechaniu boostera MK 72 (strele ostal motor pre “endo-midcourse”).
Pokračuje aj vývoj samotnej stíhačky F/A-18 E/F Super Hornet a koncom júna 2024 bolo oznámené, že US NAVY obdržali prvé dva Super Hornety Block III. Dodané boli dokonca v predstihu pred plánovaným harmonogramom v rámci programu SLM (Service Life Modification), ktorý je zameraný na predĺženie prevádzkovej životnosti týchto bojových lietadiel pričasnom začlenení významných technologických vylepšení. Upgrade existujúcich lietadiel na konfiguráciu Block III zahŕňa vylepšenú avioniku, sieťovú konektivitu a zvýšenú schopnosť prežitia. Vylepšenia Block III výrazne zlepšujú operačné možnosti lietadiel, vyznačujú sa veľkou palubnou obrazovkou a zvýšeným výpočtovým výkonom vďaka technológii Tactical Targeting Network Technology a sieťovému procesoru misijných systémov pre distribuované zameriavanie. Modernizácie sa vykonávajú vo výrobných zariadeniach firmy Boeing v St. Louis a San Antoniu, ako aj v Centre pripravenosti juhozápadnej flotily námorníctva v San Diegu.
Cieľom je modernizovať stíhačky tak, aby boli technologicky konkurencieschopné a zároveň predĺžiť dobu ich aktívnej služby, očakáva sa trvanie programu SLM v dĺžke minimálne 15 rokov. V praxi to zahŕňa sériu generálnych opráv a nových systémových inštalácií, ktoré zlepšujú najmä bojový výkon lietadla a znižujú nároky na jeho údržbu. Okrem programu SLM, začiatkom júla 2024 US NAVY oficiálne schválilo predbežný dizajn nového systému elektronického boja ADVEW pre stíhačky Super Hornet (prípadne staršie F/A-18 Hornet zahraničných zákazníkov).
Hangáre švajčiarskych stíhačiek F/A-18C/D Hornet, vnútrozemského užívateľa palubných stíhačiek. Boeing F/A-18E/F Super Hornet je asi o 20% väčší ako pôvodný McDonnell Douglas Hornet, ktorý zase vznikol zväčšením neúspešného finalistu LWF, dvojmotorovej stíhačky Northrop YF-17 Cobra, ktorá prehrala s jednomotorovou F-16 Fighting Falcon.
ADVEW (Advanced Electronic Warfare – pokročilý elektronický boj) bol vyvinutý firmou L3 Harris a po schválení predbežného dizajnu a pridelení 80 miliónov USD postúpil do ďalšej fázy vývoja. Obranné protiopatrenia lietadiel Super Hornet Block I zahŕňali radarový varovný prijímač AN/ALR-67(V)3, vypúšťacie zariadenie klamných cieľov AN/ALE-47, vlečný klamný cieľ AN/ALE-50 (nahrádzané modernejšími AN/ALE-55) a rušičku AN/ALQ-165. V lietadlách Block II nahradil rušičku ALQ-165 systém AN/ALQ-214 Integrated Defensive Countermeasures (IDECM), ktorý pozostáva z vnútorne namontovaných prijímačov hrozieb a rušičiek vlastnej ochrany. Je pozoruhodné, že bezprostredne po dodaní prvých lietadiel Block III je už plánovaná náhrada systému AN/ALQ-214, ktorý sa už ukázal ako účinný pri ochrane lietadlel Block II pred sofistikovanými rádiofrekvenčnými hrozbami a integrovanými systémami protivzdušnej obrany.
Stíhačky F/A-18 E/F a od nich odvodené lietadlá rádioelektronického boja EA-18G Growler ostávajú cennou zložkou amerického palubného letectva. Boli prezentované aj Slovensku, prípadne aj so stealth kontajnermi pre nosenie výzbroje vyvíjanými pre projekt Advanced Super Hornet?
Na Slovensku je málo miesta na zemi aj vo vzduchu, stíhačkám F/A-18 stačí aj to málo miesta, ktoré majú na mori.
Celý čas sú vystavené agresívnemu vplyvu morskej vody, keď parkujú na palube lietadlovej lode a so sklopnými krídlami sa zmestia aj do podpalubých hangárov, kde prebieha ich údržba.
Hangár na lietadlovej lodi je pod úrovňou letovej paluby, prístup do neho je z palubných výťahov.
Obyvateľom Slovenska, treba popriať veľa poučnej zábavy pri čítaní o tom aké rolovacie a pristávacie dráhy alebo údržbu potrebujú stíhačky F-16. O ich modernizácii ani nehovoriac. Bude ich to možno zaujímať desaťročia po nedávnom vyradení typu z výzbroje Dánska, Holandska alebo Nórska.
Parkovanie Super Hornetu na lietadlovej lodi.
Čína poskytla množstvo správ ani nie tak v súvislosti so zvýšením bojovej hodnoty Super Hornetov a Growlerov ako skôr s vyššie uvedeným cvičením RIMPAC 2024. Týkajú sa stíhačiek piatej a šiestej generácie, existujúcich aj vyvíjaných bombardérov a nimi nesenej munície, nového obojživelného lietadla, palubných skúšok lietadlovej lode Type 3 vrátane štartov lietadiel z elektromagnetických katapultov, ponoriek a ich detekcie. To je obojstranne rozumné a zatiaľ dobré lebo kým potenciálni protivníci napínajú svaly, hrozí stále skôr proxy vojna. Horšie je ak sa súbežne javí na spracovanie aj problematika nukleárnych triád.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942