Čínsky lietajúci čln AG 600 bol zaradený do sériovej výroby
Čína zaradila do počiatočnej sériovej výroby najväčšie obojživelné lietadlo AVIC AG600 Kunlong. Ide o veľký štvormotorový lietajúci čln, ktorý pravdepodobne prenikne aj na komerčný trh a jeho hlavnou úlohou má byť záchrana na mori a boj s rozsiahlymi požiarmi. Je však zrejmé, že s ohľadom na jeho výkony bude schopný z ostrova Hainan dopraviť personál alebo náklad na ktoréhokoľvek miesto v Juhočínskom mori v priebehu štyroch hodín. Historicky bývalo úlohou lietajúcich člnov aj námorné hliadkovanie a protiponorkový boj. Pozoruhodné je, že certifikácia stroja ešte nebola ukončená a mala by sa zavŕšiť až koncom roka 2024. Priorita kladená na lietajúce člny je však momentálne veľká.
AG600 prechádzal v plynulých týždňoch sériou náročných testov:
V prípade AG600 ide o stroj s veľkými výkonmi a potenciálom, ktorý papierovo prekonáva priamych konkurentov. Mal by mať dĺžku 36,9 metra, rozpätie krídla 38,8 metra, výšku 12,1 metra a maximálnu vzletovú hmotnosť 53, 5 tony pri vzlete z letísk, resp. 49,8 tony z rozbúreného mora. Lietadlo poháňajú štyri čínske turbovrtuľové motory WJ-6 (výkon po 3805 kW), ktoré sú licenčne vyrábanými sovietskymi motormi Ivčenko AI-20. Majú šesťlistovú vrtuľu. Maximálna rýchlosť je 570 km/h, cestovná asi 500 km/h s vytrvalosťou minimálne 12 hodín a doletom okolo 5500 km. Stroj má prepravnú kapacitu až 50 zachránených pasažierov a v prípade použitia na hasenie požiarov dokáže za 20 sekúnd nabrať 12 ton vody.
Lietajúce člny ako AG600 nebývajú najkrajšími lietadlami, ale môžu byť užitočné pri hasení požiarov:
Japonský lietajúci čln ShinMaywa US-2 je už v sériovej výrobe, ktorá však dala doteraz len asi 8 kusov pre japonské sily sebaobrany. Pred desiatimi rokmi o 15 lietajúcich člnov prejavila záujem aj India, ktorá ich chcela rozmiestniť na Andamanských a Nikobarských ostrovoch, ale zatiaľ sa nič neudialo, problémom mohla byť cena pre Indiu príliš vysoká. Japonský čln má o málo horšie letové výkony a odvezie len 20 pasažierov, po znížení doletu zo 4700 km na 2300 km vypustením jednej palivovej nádrže dokáže nabrať 15 ton vody alebo hasiacej zmesi.
Štart japonského lietajúceho člna z hladiny:
Rusko postavilo okolo 20 lietajúcich člnov Be-200, ktoré nie sú poháňané štyrmi turbovrtuľovými ale dvoma prúdovými motormi a ich letové výkony sú logicky vyššie. Maximálna rýchlosť sa uvádza od 600 do 710 km/h, ale praktický dolet len maximálne 3100 km. Naberie 12 ton vody alebo hasiacej zmesi.
Ruský prúdový lietajúci čln Be-200 naberá vodu pri hasení lesných požiarov:
O vývoji v hydroplánov v USA bol spísaný samostatný článok. Nebola v ňom vylúčená možnosť, že USA spasí stroj, ktorý prvýkrát vzlietol v roku 1935 a súkromná firma navrhuje obnoviť jeho sériovú výrobu.
Čínska firma Aviation Industry Corporation (AVIC) je popredným leteckým výrobcom a má na starosti jeden z troch hlavných projektov veľkých čínskych lietadiel, ktoré majú z Číny spraviť globálneho hráča na leteckom trhu.
Okrem lietajúceho člna ide aj o veľké transportné štvormotorové prúdové lietadlo Xi’an Y-20 Kunpeng s kapacitou až 66 ton nákladu. Dňa 29.6.2024 jedno pristálo na letisku v Moskve a ukrajinská tlač z toho vyvodila panické závery, že to signalizuje začiatok priamej vojenskej pomoci Číny Rusku. Z ukrajinských relácií preniklo spravodajstvo o pristátí Y-20 v Moskve aj do zahraničných správ. Isté je len jedno, drobný partizánsky oddiel s miliónom dobrovoľníkov by sa do jedného lietadla nevošiel.
Do tretice, úlohou korporácie COMAC je vyzvať na trhu civilných lietadiel svojim typom C-919 najviac zastúpeným strojom Boeing 737 a Airbus A-320:
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942